נצילות רמקולים מול איכות סונית


YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,918
מעורבות
472
נקודות
83
כאמור בתעשית אודיו יש לרוב שני סוגי
רמקולים, נצילים עם עכבה נדיבה, ואחרים
לא נצילים עם עכבה נמוכה, כל סוג עם היתרונות וחסרונות משלו, הבחירה היא לפי ההדפה, רעיון, אמונה ומגבלות הפיזיקה, לא מדובר על בחירה נכונה או לא נכונה, מדובר באיכות סונית,
האם קיימת עדיפות באיכות סונית
נבדלת לטובה, בין רמקולים נצילים ללא נצילים.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
אם לא היה הבדל בסאונד, כנראה כולם היו עושים רמקולים מאוד נצילים.
כמובן בהינתן אותו גודל יחידות ואותה גודל אריזה.
לדעתי לרמקולים נצילים יש באס (פאסיבי) פחות טוב מאילו הפחות נצילים. שוב , כאשר גודל התיבה וגודל יחידות זהה.
מצד שני רמקולים נצילים ישמעו דינמיים יותר על מגבר ספציפי לעומת הלא נצילים.
לרמקולים נצילים צריך תיבה גדולה ולרמקולים לא נצילים צריך מגבר גדול (חזק(
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
קודם כל, הנתון נקרא רגישות (sensitivity) ולא נצילות (efficiency).

שנית, לא ברור למה מכל הנתונים של רמקול בחרת דווקא את הרגישות והעכבה. לא בטוח שיש בכלל מתאם ביניהם לבין הצליל ששומעים, למעט אם משתמשים במגבר לא מתאים. אז מראש השאלה קצת מוזרה.

שלישית, יש את הטכנולוגיות ויש את מה שעושים איתן, ועם אותן טכנולוגיות בדיוק אפשר ליצור רמקולים נהדרים ורמקולים עלובים, שזה תלוי גם בתיכנון, גם בחומרים וגם באיכות הבנייה.

יש כאן גם עניין של טעם אישי, שאינו קשור ישירות ל"איכות". למשל יש מי שאוהב רמקולים פְּלָנָרִיים ויש מי שלא. יש המתלהבים ללא גבול משוֹפרים, וכאלה שלא, וכו'

וכמובן שלכל רמקול יש להתאים מגבר שיפיק ממנו את המיטב. בנצילים די במגבר דל קלוריות, ויש המתלהבים ממגברי מנורות single-ended, אבל אותו מגבר לא יתאים לרמקולים דינאמיים ולרמקולים פלנריים.

בקיצור, אין חוקיות אינהרנטית לסוג זה או אחר של רמקולים, לא רק בתלות בשני הנתונים האמורים, אלא בכל נתון אחר מאלה שנוהגים לפרסם.
 

Cloudy

חבר משקיען
הודעות
782
מעורבות
305
נקודות
63
נצילים, לא נצילים, עכבה, תכנון, קופסה. עזוב 'תי באמא'שך, עשית לי פה ריגשי, קונה פירלס במאה שקל וזהו.


:שתוי:
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,918
מעורבות
472
נקודות
83
אם לא היה הבדל בסאונד, כנראה כולם היו עושים רמקולים מאוד נצילים.
כמובן בהינתן אותו גודל יחידות ואותה גודל אריזה.
לדעתי לרמקולים נצילים יש באס (פאסיבי) פחות טוב מאילו הפחות נצילים. שוב , כאשר גודל התיבה וגודל יחידות זהה.
מצד שני רמקולים נצילים ישמעו דינמיים יותר על מגבר ספציפי לעומת הלא נצילים.
לרמקולים נצילים צריך תיבה גדולה ולרמקולים לא נצילים צריך מגבר גדול (חזק(

תשובה יפה, השאלה היא האם ב30 וואט ברמקול נציל הבס יהיה נוכח כמו ברמקול לא נציל ב300 וואט, וגם יוכל לנגן כל ז'אנר
מוזיקה מבלי לגלות חולשות?
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
תשובה יפה, השאלה היא האם ב30 וואט ברמקול נציל הבס יהיה נוכח כמו ברמקול לא נציל ב300 וואט, וגם יוכל לנגן כל ז'אנר
מוזיקה מבלי לגלות חולשות?
זה לא רק נוכח. זה גם היכולת לרדת נמוך באותו גודל תיבה.
יש גם את נושא הקרוסאובר שמשפיע על הנצילות.
פה בערך מסתיימים ידיעותי הטכניות
 

Cloudy

חבר משקיען
הודעות
782
מעורבות
305
נקודות
63
תשובה יפה, השאלה היא האם ב30 וואט ברמקול נציל הבס יהיה נוכח כמו ברמקול לא נציל ב300 וואט, וגם יוכל לנגן כל ז'אנר
מוזיקה מבלי לגלות חולשות?
באחד השרשורים האחרים יש חישוב של כמה וואט נדרשים ע"מ לייצר כמה דציבל באיזה מרחק.
הפרש רגישות של 3 דציבל שווה כפול וואטים לקבלת עוצמה דומה.
ז"א שרמקול עם רגישות 86db ידרוש מגבר חזק 8 פעמים יותר מרמקול בעל רגישות 95db ע"מ להביא צליל בעוצמה דומה.

מעבר לכך, אם תגלוש למחוזות האודיופיליה והמנורות, תגלה מגברים עם איכות שנחשבת ללא פחות ממדהימה שההספק שלהם הוא בין 15 ל 25 ואט לערוץ והם משודכים לרמקולים עם רגישות 96db צפונה.

רק ע"מ לסבר מעט את האוזן, בעבודה יש לי מגבר צעצוע CLASS D עם משהו כמו 20W לערוץ שמניע שני רמקולים רצפתיים ויש לעסק מספיק מיץ להפציץ חצי קומה.

Topping VX1
Wharfedale Modus 8

(רגישות 90db)
 

נערך לאחרונה ב:

שוני

חבר משקיען
הודעות
984
מעורבות
515
נקודות
93
יוסי, תתמקד בשאלה :מה יותר טוב נצילות % 90 לאדם בן 30 שנה?
או נצילות 70% לאדם בן 70 שנה ?
יוסי אולי תמליץ על וויסקי טוב , עכשיו אני חוקר את "יוחנן" הירוק.
 

שוני

חבר משקיען
הודעות
984
מעורבות
515
נקודות
93
אני " ירוק " בתחום
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
באחד השרשורים האחרים יש חישוב של כמה וואט נדרשים ע"מ לייצר כמה דציבל באיזה מרחק.
הפרש רגישות של 3 דציבל שווה כפול וואטים לקבלת עוצמה דומה.
ז"א שרמקול עם רגישות 86db ידרוש מגבר חזק 8 פעמים יותר מרמקול בעל רגישות 95db ע"מ להביא צליל בעוצמה דומה.

מעבר לכך, אם תגלוש למחוזות האודיופיליה והמנורות, תגלה מגברים עם איכות שנחשבת ללא פחות ממדהימה שההספק שלהם הוא בין 15 ל 25 ואט לערוץ והם משודכים לרמקולים עם רגישות 96db צפונה.

רק ע"מ לסבר מעט את האוזן, בעבודה יש לי מגבר צעצוע CLASS D עם משהו כמו 20W לערוץ שמניע שני רמקולים רצפתיים ויש לעסק מספיק מיץ להפציץ חצי קומה.

Topping VX1
Wharfedale Modus 8

(רגישות 90db)
כי רמקול בנצילות 85 DB מנגן בעוצמה של 97 DB עם 16ואט.
מי צריך יותר רעש בסלון הישראלי הממוצע?
 

Audiofreak

עוסק בתחום
הודעות
2,001
מעורבות
1,059
נקודות
113
מי שיושב יותר ממטר אחד מהרמקולים...
כל הכפלה של מרחק, מצריכה בחישוב קר פי 4 בהגברה. (בפועל זה פחות בגלל החזרים בחדר,אך ככל שהוא יותר סופג/ יבש הוא ״ישתה״ עוד וואטים )
ובפיקים המגבר נצרך לרזרבות גדולות בכדי לספק פי 2-4 כח באופן מיידי לשברירי שניה- לכן בכדי לשמוע 96DB ( קונטיניוס) עם פיקים ל99DB
כאשר אתה יושב 3 מטר מהרמקולים-
אתה צריך יותר מ200 וואט נקיים לרמקולים בעלי נצילות של 85DB למטר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
כאן יש מחשבון להספק המגבר הנדרש. בחישוב עבור רגישות 85, במרחק 3 מ', SPL של 96 ו-headroom של 3dB לפיקים מקבלים 226.1 ואט.

בפועל נדרש פחות כי:
  • הנוסחה מניחה שאין החזרים בחדר, שמוסיפים לעוצמה (ההנחה היא שלא מדובר בנקודות ביטול או חיזוק)

  • הנוסחה מניחה שה-SPL יורד ביחס ישר לריבוע המרחק מהרמקולים. זה מדויק רק אם הדרייברים היו נקודתיים, אבל גודלם, לפחות של הוופרים שמוציאים את מירב ההספק, אינו זניח ביחס למרחק מהם, כך שהירידה ב-SPL קטנה יותר מאשר בחישוב

  • לא תמיד צריך להוסיף את כל ה-3dB לעוצמה הנומינלית הנדרשת על תקן headroom לפיקים, כיוון שבהרבה מגברים, לפחות הטובים שבהם, יש dynamic headroom שיכול לתת הספק רגעי גבוה בכמה dBs טובים מעל להספק הנומינלי שלהם. לעיתים רחוקות מפרסמים את הנתון הזה.

  • יש שני ערוצים, אז מספיק שכל ערוץ ינגן קצת חלש יותר כדי להשיג את ה-SPL הנדרש
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
מי שיושב יותר ממטר אחד מהרמקולים...
כל הכפלה של מרחק, מצריכה בחישוב קר פי 4 בהגברה. (בפועל זה פחות בגלל החזרים בחדר,אך ככל שהוא יותר סופג/ יבש הוא ״ישתה״ עוד וואטים )
ובפיקים המגבר נצרך לרזרבות גדולות בכדי לספק פי 2-4 כח באופן מיידי לשברירי שניה- לכן בכדי לשמוע 96DB ( קונטיניוס) עם פיקים ל99DB
כאשר אתה יושב 3 מטר מהרמקולים-
אתה צריך יותר מ200 וואט נקיים לרמקולים בעלי נצילות של 85DB למטר


צריך לקחת בחשבון שהמגברים נמדדים ב 8 אוהם.
וכל חציית עכבה מכפילה את ההספק של המגבר.
מניסיון עם רמקולים לא ממש נצילים ומגבר עם מעט ואטים , בחדר לא קטן..
יש מספיק רעש.
 

Audiofreak

עוסק בתחום
הודעות
2,001
מעורבות
1,059
נקודות
113
צריך לקחת בחשבון שהמגברים נמדדים ב 8 אוהם.
וכל חציית עכבה מכפילה את ההספק של המגבר.
מניסיון עם רמקולים לא ממש נצילים ומגבר עם מעט ואטים , בחדר לא קטן..
יש מספיק רעש.

המגבר שלך לא נמוך וואטים במכסימום שלו.
הוא מסוגל להוציא 150 וואט פיק ב4 אוהם בקלות.
תחבר מגבר מנורות 20w ( שלא מסוגל לתת אפילו 5 וואט יותר) לאותה סיטואציה
ובקושי תוכל לנגן 93DB בחדר ממרחק 3 מטרים עם אותו הרמקול.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
יש עוד עניין שבהרבה מקרים שוכחים/מזניחים אותו, והוא ה-input sensitivity של המגבר, שזה המתח הנדרש בקלט כדי שהמגבר יפיק את מקסימום ההספק שלו. לפעמים המתח המקסימלי ביציאה של המקור (או הקדם-מגבר) שמחובר למגבר -- נתון של המקור שנקרא output level -- קטן באופן ניכר מה input sensitivity של המגבר, שאז גם אם נגביר עד הסוף, לא נקבל את ההספק ואת ה-SPL הרצויים.
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,918
מעורבות
472
נקודות
83
אם לא היה הבדל בסאונד, כנראה כולם היו עושים רמקולים מאוד נצילים.
כמובן בהינתן אותו גודל יחידות ואותה גודל אריזה.
לדעתי לרמקולים נצילים יש באס (פאסיבי) פחות טוב מאילו הפחות נצילים. שוב , כאשר גודל התיבה וגודל יחידות זהה.
מצד שני רמקולים נצילים ישמעו דינמיים יותר על מגבר ספציפי לעומת הלא נצילים.
לרמקולים נצילים צריך תיבה גדולה ולרמקולים לא נצילים צריך מגבר גדול (חזק(

התשובה לא מצביעה על קבוצה מבין השתים שיש לה עדיפות סונית, ומה גורם
לעדיפות הזו, בסופו של דבר העוסק בתחביב בוחר כיוון והמערכת נגזרת מבחירה זו. אין אמת אחת בסוגיה הזו,
אך הבעת דעה אישית יכולה לתרום לפורום הזה.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
התשובה לא מצביעה על קבוצה מבין השתים שיש לה עדיפות סונית, ומה גורם
לעדיפות הזו, בסופו של דבר העוסק בתחביב בוחר כיוון והמערכת נגזרת מבחירה זו. אין אמת אחת בסוגיה הזו,
אך הבעת דעה אישית יכולה לתרום לפורום הזה.
כנראה שלשני הסוגים יש מקום.
זה תלוי בשאר המערכת והחלל.

אישית אהבתי אצלי רמקולים בנצילות נמוכה (בסביבות אמצע ה 80) לעומת אחרים שהיו לי עם נצילות מעל 90.
לעומת זאת שמעתי מערכת עם רמקול של מעל 100 ומאוד אהבתי.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור