הטענה אינה שאין "טוב" ו-"רע", אלא שכל אחד מגדיר לעצמו מה ה"טוב" שלו, וה"טוב" של אנשים שונים יכול להיות שונה מהותית, ולכן הבסיס לניסיון שלך להגדיר מה מערכת "צריכה" לעשות באופן אבסולוטי הוא מופרך מראש, והדבר הייחיד שהיא "צריכה" לעשות זה לספק הנאה לבעליה.
מי הנמשל במשל המאוד-רלוואנטי הזה?הבעיה מתחילה כאשר מנסים להגדיר עניין שלא באמת מבינים בו..
שלושה עיוורים נתבקשו לתאר פיל, חייה שמעולם לא ראו, הראשון ניגש לפיל והגיע במקרה לרגל, מישש ואמר, פיל זה כמו עמוד חשמל, השני ניגש והגיע לזנב מישש ואמר, פיל זה כמו שוט עם מברשת בקצה. השלישי ניגש לפיל והגיע לחדק, מישש ואמר, פיל זה כמו צינור כבוי אש.
ממתי כדי להבחין בהבדלים ולאפיין אותם צריך לדעת את ההסברים הטכניים?כולנו שומעים מערכות, חלקן טובות, חלקן פחות, או יותר. האם אנו יודעים באמת מה עושה את ההבדלים.. מהם הפרמטרים האמיתיים שמשפיעים על ההעדפות האישיות, והאם יש הסבר טכני/הנדסי מה יותר נכון ומה פחות נכון, והאם יתכן שחלקנו נושאים הטיות והעדפות שגויות ביחס לאיכויות ולתכונות של הציוד במובן של העדפות אישיות.
אין לך מספיק ממה שנדרש כדי להבחין שייש כאן סתירה?לדעתי, כל חובב רציני, בעל ניסיון ושמיעה טובה בתחום הזה מזהה את איכויות הציוד וההקלטה ברגעים הראשונים של ההאזנה. לקבל את ההתרשמות המלאה והמפורטת לוקח יותר זמן, אך ההתרשמות הכללית הראשונית קוראת כמעט מיד.
טוב יותר לדעתו/טעמו של מי? הקורא, השומע ו/או המהנדס?יש בהחלט טוב יותר, אבל קל להשוות מול אותו יצרן/מתכנן. בעיקר כשקוראים את הסיפורים של מהנדסים עצמם ב-diyaudio
טוב יותר לדעתו/טעמו של מי? הקורא, השומע ו/או המהנדס?
והאם כל מאזין (בעל ניסיון ושמיעה) יסכים שזה יותר טוב?
אין מחלוקת על זה שהעדפות כנראה נסמכות על ניסיון אישי ועל יכולת השמיעה. הבנה זה כבר עניין אחר, אבל נעזוב אותו. אם מישהו בעל ניסיון ושמיעה יגיד לך איזה מערכת או איזה מוזיקה עדיפה, האם זה יספיק לך כדי לבצע קנייה בהתאם?העדפות וההבנה כנראה נסמכות על ניסיון אישי ועל יכולת השמיעה.
במאסטר שף לא מביאים שופטים שהם תתרנים וגם לא כאילו שהניסיון שלהם באוכל הוא שניצל מעבד וצ'יפס.
כמו שבאוכל יש טובים המקבלים כוכבי מישלן (דבר המבטא אוכל טעים מאוד), גם במוסיקה יש טוב ופחות טוב.
אין לך מספיק ממה שנדרש כדי להבחין שייש כאן סתירה?
חוצמזה, עד עכשיו לא נמצא מיתאם גדול מדי בין ההסברים הטכניים לבין מה ששומעים באוזן, כך שזה מ-מ-ש לא רלוואנטי, וכמי שמרמז על עצמו כמישהו שכן מבין, היית אמור לדעת את זה.
אכן עשיתי המון טעויות במהלך הדרך, וכנראה אני ממשיך לעשות.אין מחלוקת על זה שהעדפות כנראה נסמכות על ניסיון אישי ועל יכולת השמיעה. הבנה זה כבר עניין אחר, אבל נעזוב אותו. אם מישהו בעל ניסיון ושמיעה יגיד לך איזה מערכת או איזה מוזיקה עדיפה, האם זה יספיק לך כדי לבצע קנייה בהתאם?
אם מישהו שנחשב "מבין" אומר שמשהו הוא "טוב" ועדיף על דבר אחר, האם הדבר הזה הוא אכן "טוב" ועדיף על הדבר האחר?
והאם השופטים בתוכנית טלוויזייה נבחרים על פי רמת הבנתם או לפי תכונות קשורות לרייטינג?
טוב יותר לדעתו/טעמו של מי? הקורא, השומע ו/או המהנדס?
והאם כל מאזין (בעל ניסיון ושמיעה) יסכים שזה יותר טוב?
טוב. ידוע שמה שגורם למהנדס להיות טוב במקצועו זה מידת שליטתו האישית בתחום.ברור שמהנדס. לדעתך מהנדס טוב לא יודע מה הוא מייצר, הוא צריך חיזוק של רוברט הרלי? אולי רק מבחינת שיווק
(אותי מאזינים לא מעניינים)
לא חסרים שרלטנים באף תחום, אבל זה לא אומר שמהנדסים, שמה שמאפיין אותם זה הצד ההנדסי הטכני, הם השופטים האולטימאטיביים של פרי תיכנוניהם. אולי יש כאלה, אבל זה לא המקרה האופייני.רוברט הרלי עכשיו מהלל את MQA של מרידיאן, אומר שזה טוב יותר מהיי-רז כשבפועל מדובר על mp3 משופר. האם עלי להתייחס למאמרים ולדעתיו?
ברור, אבל בחרת רק יועצים שסמכת עליהם, ולקחת מכל דבריהם רק מה שהתאים לטעמך -- סיננת.כשבאמת קבלתי עיצות ממישהו שמבין - המערכת השתפרה.