השפעת כבל הזרוע על התוצאה


נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
אני מתכוון בעצם לשני כבלים.
הכבל העובר בתוך מוט הזרוע והכבל ממנו למגבר הפונו.

ראשית נתחיל בהרצתו.
כבל הזרוע זקוק להרצה ארוכה משמעותית מכבל חשמל, רמקול או אינטרקונקט.
תחשבו על הזרם הזניח שעובר בו על מנת שנצליח ״לטגן״ אותו כמו שצריך.

לעיתים מזלזלים בהשפעת כבל הזרוע על התוצאה האנלוגית. עם זאת, החלפתו לכזה טוב יותר או מתאים יותר יכולה לחסוך שידרוגים מיותרים.

מנסיוני עם 3 זרועות של גראהם שהיו ברשותי, כולל החדשה, החלפת כבל הזרוע שינתה באופן דרמטי את הביצועים.

קצת אחורה
בעבר קראתי באחת מהביקורות של מיכאל פרמר על חשיבות אורך כבל הזרוע. זה היה עוד שהיתה לי זרוע של נוטינגהם, קיצרתי את הכבל מאורך 1.2 מטר ל-1 מטר. ההבדל היה זניח אך לטובה. כשקיצרתי אותו לחצי מטר חשתי ביתרונות מוחשיים וברורים.

זה הביא אותי להבנה שלכבל הזרוע יש השפעה לא פחות מדרמטית על התוצאה. אם אורכו השפיע כך על התוצאה, מה נגיד על איכותו הבסיסית של הכבל.

התחלתי לשחק עם כבלי זרוע כשרכשתי את הגראהם b44 הראשונה שלי. שם בעצם היתה לי אפשרות לעשות זאת בקלות משום שהיא מחוברת לזרוע בעזרת קונקטור ולא מובלת מהראש לפונו ישירות. המשחק הזה קל, מעניין והכי חשוב מביא למסקנות ברורות שכבל הזרוע לא רק משפיע, הוא אחראי על התוצאה הסופית של האנלוג.

בעצם כבל הזרוע הוא הכבל הכי רגיש במערכת האודיו. ולכן, המלצתי אליכם היא לבחון היטב את הגזרה הזו.
במידה ויש לכם כבל זרוע, ואתם מעוניינים לשפר את התוצאה בחינם - קצרו אותו משמעותית (עד 50 ס״מ), השיפור יהיה מיידי ודרמטי.

במידה ואתם מעוניינים לשדרג. בארץ יש היצע מרשים שחשוב מאוד לבדוק אותו.
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
כזה גיבוב על נושא שיש בו על מה לדבר, שפשוט כואב הלב.
כואב גם הלב לראות עד כמה אתה מתאמץ לאסוף מידע בלי להבין דבר ממה שאתה מתעסק בו.

כבל הפטיפון (מהראש ועד קדם המגבר - אח"כ אין לכבל שום משמעות, כפי שאין משמעות לשאר הכבלים במערכת) משפיע מאוד על הצליל, מאוסף סיבות שאין להן שום קשר למה שכתבת.

ראש פטיפון הוא רכיב אלקטרו מגנטי עדין ורגיש, וככזה הוא מאוד מושפע מהתנגדות והקיבוליות שהוא פוגש במעגל, עד ההגברה. לכל ראש נתונים מדוייקים של התנגדות וקיבוליות בהן הוא נשמע "נכון".

הדרך הנכונה היא למדוד, באמצעות מולטימטר, את ההתנגדות והקיבוליות של החיווט של הזרוע. למדוד כנ"ל את ההתנגדות והקיבוליות של ההגברה בקדם, לחשב מה יש להוסיף למעגל כדי להגיע את הנתונים הרצויים. לבדוק את נתוני האינטרקונקט למטר אורך, ואז לחשב את אורך האינטרקונקט שישלים נכון את המעגל.

כמה אנשים עוד יודעים לעשות את זה? מעט מאוד. לפי התיאור שלך - אתה בוודאי שלא.
כמה יצרנים של כבלים "אודיופילים" בכלל טורחים לספק נתוני קיבוליות והתנגדות למטר לכלים שלהם - נדמה לי שאף אחד. למה להם - אנשים כמוך מוכנים להוציא הרבה יותר כסף על "כבלים אודיופיליים" בלי לחשב, מאשר אילו ידעו לחשב ולדעת מה באמת הם צריכים.
למרבה הצער, לא מעט יצרני ראשי high end למדו מהם, והם מוכרים כיום ראשים, באלפי דולארים, בלי לפרט את ההתנגדות והקיבוליות שמתאימה להם. איך מישהו יכול לקנות פריט ציוד כך? - אני באמת לא מבין...

ראשי MM פחות רגישים לכל זה (כן רגישים לקיבוליות, הרבה פחות להתנגדות) ולכן קל יותר איתם. ראשי MC רגישים להתנגדות, ולכן בהרבה קדמי MC טובים יש אופציה לכיוון Port Loading. זה לא כפתור ל"ניסוי ותהיה" - אם אתה מבין מה אתה עושה ומדדת את האלמנטים - אתה יכול לחשב מה הכיוון הנכון. הברירה נדרשת כי לא תמיד אורך הכבל שיספק את הקיבוליות הנכונה, יציע גם את ההתנגדות הנכונה. זו וגם הסיבה ששמעת את ההבדל כשקיצרת את הכבל.

לגבי החיווט הפנימי של הזרוע, ישנם שני נתונים המשפיעים על איכות הצליל:

הראשון הוא מוליכות למשקל. בזרועות ישנות הנתון הזה נמוך יחסית, כך שניתן לחסוך חלק משמעותי מהמשקל האפקטיבי של הזרוע, על-ידי החלפת החיווט לכזה שיספק את אותה המוליכות במשקל פחות.

השני הוא שחוטים ישנים הופכים לנוקשים, ואז משפיעים לרעה על חופש התנועה של הזרוע על הצירים שלה (בעיקר במישור האנכי). שוב, החלפה לחיווט קל וגמיש יותר (בלי לשנות משמעותית את נתוני הקיבוליות וההתנגדות) משפיעים לטובה על רגישות הזרוע.

שבת שלום (ורד)
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
זה גיבוב על נושא שיש בו על מה לדבר, שפשוט כואב הלב.
כואב גם הלב לראות עד כמה אתה מתאמץ לאסוף מידע בלי להבין דבר ממה שאתה מתעסק בו.

תגובתי תהיה מנומסת במידה. לפחות מנומסת יותר מהתגובה שלך. אבל לא רק יותר מנומסת. היא גם תהיה תגובה רלוונטית לתגובה שלך שאין קשר בינה לבין העניין שבעניינו אתה מגיב.(התבלבלת? תחזור שוב להתחלה)
בגדול. לא רק שהתגובה שלך יכולה לבוא מקסימום כתוספת על דברי. אין אפילו רמז להתייחסות למה שאני כתבתי.
נתחיל, זה יהיה קצת מביך, אך זו אשמתך.

נתחיל מהמסומן באדום.
אינני מתאמץ להשיג מידע. אני מתנסה ומגיע למסקנות. כמובן שאת הרעיון לכך לא קיבלתי ממכת ברק. קראתי מאמר של פרמר על העניין הזה, ניסיתי, ראיתי כי טוב, עשיתי עוד כמה צעדים בסביבה הזו והמסקנות שלי הן המסקנות הללו.

כבל הפטיפון (מהראש ועד קדם המגבר - אח"כ אין לכבל שום משמעות, כפי שאין משמעות לשאר הכבלים במערכת) משפיע מאוד על הצליל, מאוסף סיבות שאין להן שום קשר למה שכתבת.

כאן כבר עשית פדיחה יהירה מאוד. הייתי אומר אפילו יהירה מאוד מאוד.
לא העלתי אפילו סיבה אחת. לא התייחסתי לעניין הסיבות, לא ניסיתי להסביר מדוע זה מתרחש. בקיצור, התגובה הזו אינה אמורה להתייחס לדבר אחד מהתדברים שכתבתי. אולי קראת משהו של מישהו אחר שנתן סיבות לתופעה מסויימת והתגובה לאותו אדם באה מאוחר מידי לאדם אחר (אני) אבל אין לי מושג למי אתה מגיב.

ציינתי את עניין הכבל מהראש עד מגבר הפונו מהסיבה הפשוטה שעם קונקטור באמצע יותר קל לבדוק כבלים מאשר להשחיל אותו בתוך הזרוע. מכאן עשית סלט ירקות שמורכב ממיץ פטל ורגל של שולחן.

ראש פטיפון הוא רכיב אלקטרו מגנטי עדין ורגיש, וככזה הוא מאוד מושפע מהתנגדות והקיבוליות שהוא פוגש במעגל, עד ההגברה. לכל ראש נתונים מדוייקים של התנגדות וקיבוליות בהן הוא נשמע "נכון".

נו. ו... האם בכלל התייחסתי לעניינים טכנים? בא לך להסביר אז תסביר. לא רק שלא ניכנסתי לגזרה הזו בפתיח שלי, אם כי לא חיפשתי להיכנס לזה. כשהשירשור מתחיל לנוע, אפשר להיכנס לכל הפרטים הטכנים.

את עניין ההתנגדות והקיבוליות אתה אמור לסדר דרך הפונו (אם הוא מאפשר לך את זה). יצרניות הכבלים לא מפרסמות את הנתונים הללו. אני גם לא נכנס לשם. אז מאיפה לאיפה הכנסת פעולות שעושים בפונו ויחסת אותן לבחירת הכבל. דבר שני, עם כל הכבוד למידע המדויק. האם אתה יודע כמה פעמים המצב בו הראש אמור להישמע ״נכון״ נשמע ממש לא ״נכון״? כיול מגבר הפונו (התנגדות, קיבוליות) הוא על פי המערכת. לעיתים הקשר בין ההמלצה של היצרן לבין מה שתבחר בסוף הוא מקרי בהחלט.

הדרך הנכונה היא למדוד, באמצעות מולטימטר, את ההתנגדות והקיבוליות של החיווט של הזרוע. למדוד כנ"ל את ההתנגדות והקיבוליות של ההגברה בקדם, לחשב מה יש להוסיף למעגל כדי להגיע את הנתונים הרצויים. לבדוק את נתוני האינטרקונקט למטר אורך, ואז לחשב את אורך האינטרקונקט שישלים נכון את המעגל.

הבנתי אותך. ומה הקשר בין המידע הזה לבין הכאב לב שלך לדברים שמעולם לא כתבתי/התייחסתי/כיוונתי אליהם?

כמה אנשים עוד יודעים לעשות את זה? מעט מאוד. לפי התיאור שלך - אתה בוודאי שלא.
כמה יצרנים של כבלים "אודיופילים" בכלל טורחים לספק נתוני קיבוליות והתנגדות למטר לכלים שלהם - נדמה לי שאף אחד. למה להם - אנשים כמוך מוכנים להוציא הרבה יותר כסף על "כבלים אודיופיליים" בלי לחשב, מאשר אילו ידעו לחשב ולדעת מה באמת הם צריכים.
למרבה הצער, לא מעט יצרני ראשי high end למדו מהם, והם מוכרים כיום ראשים, באלפי דולארים, בלי לפרט את ההתנגדות והקיבוליות שמתאימה להם. איך מישהו יכול לקנות פריט ציוד כך? - אני באמת לא מבין...

אתה לא רק תוקף סתם. אתה גם מתאמץ לעלוב בי. הסיגנון שלך כלפי מרגיש כאילו לפני חצי שעה דרסתי לך את הכלב.
ואתה לא מבין מדוע לא מפרסמים נתונים? זה מה שאתה לא מבין? אני למשל לא מבין מאיפה צצה התגובה הגועלית, התוקפנית, היהירה והלא קשורה הזו למה שכתבתי בהתחלה.

ראשי MM פחות רגישים לכל זה (כן רגישים לקיבוליות, הרבה פחות להתנגדות) ולכן קל יותר איתם. ראשי MC רגישים להתנגדות, ולכן בהרבה קדמי MC טובים יש אופציה לכיוון Port Loading. זה לא כפתור ל"ניסוי ותהיה" - אם אתה מבין מה אתה עושה ומדדת את האלמנטים - אתה יכול לחשב מה הכיוון הנכון. הברירה נדרשת כי לא תמיד אורך הכבל שיספק את הקיבוליות הנכונה, יציע גם את ההתנגדות הנכונה. זו וגם הסיבה ששמעת את ההבדל כשקיצרת את הכבל.

תיקון קל. ״ניסוי וטעיה״ ולא ״ניסוי ותהיה״. אף אחד לא תוהה אחרי הניסוי. אבל הוא כן יכול טעות. בערך כמו שטעית בכך שייחסת לי דברים שלא אמרתי. ולכן, אתה יכול לנסות שוב.

ולתגובה.
אז מה הבעיה שלך? דיווחתי על מסקנות מפעולות חוזרות ונשנות שעשיתי על יותר זרועות, יותר כבלים, באיכויות יותר מרשימות ופשוטות ממה שאתה אי פעם תראה בקטלוגים. רוצה לתת הסברים טכנים? קדימה, אני בעד. אבל יש דרך לכתוב, וחשוב מאוד להתייחס רק למה שניכתב ולא למה שמעולם לא ניכתב.

לגבי החיווט הפנימי של הזרוע, ישנם שני נתונים המשפיעים על איכות הצליל:

הראשון הוא מוליכות למשקל. בזרועות ישנות הנתון הזה נמוך יחסית, כך שניתן לחסוך חלק משמעותי מהמשקל האפקטיבי של הזרוע, על-ידי החלפת החיווט לכזה שיספק את אותה המוליכות במשקל פחות.

השני הוא שחוטים ישנים הופכים לנוקשים, ואז משפיעים לרעה על חופש התנועה של הזרוע על הצירים שלה (בעיקר במישור האנכי). שוב, החלפה לחיווט קל וגמיש יותר (בלי לשנות משמעותית את נתוני הקיבוליות וההתנגדות) משפיעים לטובה על רגישות הזרוע.

יופי טופי. למה לא התחלת משם? למה כל ההקדמה הזו על מה אני יודע לעשות, או בוודאי שלא יודע, על כאב הלב שלך ועל ה״גיבוב״ שאתה טוען שכתבתי ומה לעשות, לא כתבתי אותו מעולם.


באמת? ככה? שבת שלום? עוד עם פרח? ריגשת אותי. עכשיו ריגשת אותי. איזה תענוג של סיומת!

עכשיו לעניין.
אני לא מוכן לקבל תגובות כאלה. הפורום הזה כבר ניקה ממנו לא מעט גולשים שהחליטו להעכיר את האווירה רק בגלל שבאותה שניה האבנים בכליות לחצו ולא היה להם מושג על מי להוציא את העצבים.
אני כתבתי פוסט. שיתפתי מנסיוני הלא מועט באנלוג. לא ניסיתי להסביר מדוע דברים מתרחשים. לא ניסתי להיכנס לעניין הטכני כלל וכלל. נטו מידע שהופק מנסיוני האישי.

אתה באת. טענת בחוצפה שאין שני לה דברים ששוללים לכאורה דברים שמעולם לא התייחסתי אליהם. הוספת כמה תיבולי העלבה אישיים באמצע ובטח הרגשת מעולה עם עצמך. ״הנה - ירדתי על נמר לוי באתר שלו״. אז זהו שלא. עשית בדיוק הפוך. בפוסט הזה יצרת דמות גועלית שלעניות דעתי לא מתאימה לך כלל וכלל. היית יכול להרחיב על מה שחשתי והמלצתי. היית יכול להביא את ההיבט הטכני והיינו מתדיינים עליו יחד. היית יכול לשאול למשל מדוע אני חושב שהיה שינוי כזה. היית יכול להגיב ב-1001 דרכים מבלי להעלות אפילו בדל של התנשאות, יהירות או חוצפה בכך שייחסת לי דברים שמעולם לא התייחסתי אליהם בפוסט הפתיח המקורי.

אני רוצה שיהיה לי כאן כייף. שאני אשתף בלי שיבוא איזה חכמולוג, יקיא לי במרכז הסלון ויצעק שמגעיל פה. מתאים לך? גם לי. לא מתאים לך? שלום וביי.

מה אתה אומר?
דיונים בכייף על אודיו מתאים לך או שאתה מעדיף את הגישה התוקפנית אבל במקום אחר?
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
אה נמר יקר,
מנומס, מלומד, מתנסה,
רק לא מבין שום דבר, כמו עם כבלים, כמו עם מעמדים.


הייתי מנומס וברור מספיק?
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
הזוי.

אני לא חוסם אותך.
רק תשתדל להתייחס בכבוד למי שמארח אותך באתר שלו.
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אני עם נמר וכל מי שאוהב מדידות, שייתן לרובוטים להאזין במקומו.

במערכת שלי פתרתי את הבעייה של כבל הזרוע עם קדם מגבר PREFIX, הפטיפון: לין LP12, זרוע LVITOK. מדובר בסידור מיוחד. מגבר ראש הפטיפון, שבדרך כלל נמצא בגוף קדם המגבר, מותקן בגוף הפטיפון עצמו בסמוך למוצא הזרוע. התוצאה - כבל זרוע קצר מאוד, סנטימטרים בודדים. הכבל שיוצא מהפטיפון, למעשה יוצא ממוצא מגבר הראש, הוא עם אות מוגבר שהולך לכניסה רגילה של קדם המגבר.

השיפור מדהים.

אריה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
נשמע מדהים!
האם יש לפונו אופציות כיול?
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
נשמע מדהים!
האם יש לפונו אופציות כיול?

אתה צריך להזמין את המגבר על פי סוג הראש שבזרוע, לא חושב שניתן לכייל את המגבר עצמו. חוץ מזה, המגבר מותאם ספציפית - מבחינת המבנה הפיזי - לפטיפון לין LP12.

יתכן שיש יצרנים נוספים שמייצרים מוצרים כאלה לפטיפונים שונים.


אריה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
זה קצת חסרון.
למרות שהראשים של לין הם מעולים, אך זה מגביל קצת אם הוא פונו ״סגור״.
הכוונה היא שהוא יכול להתאים באופן מוחלט לדגם מאוד ספציפי.

אני טועה?
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
זה קצת חסרון.
למרות שהראשים של לין הם מעולים, אך זה מגביל קצת אם הוא פונו ״סגור״.
הכוונה היא שהוא יכול להתאים באופן מוחלט לדגם מאוד ספציפי.

אני טועה?

זהו פונו סגור לחלוטין. כש LINN החלו לייצר מגברים, NAIM כ"קונטרה" החלו לייצר אביזרים לפטיפון של לין.
הזרוע ARO וה PREFIX הם תוצאה של "המלחמה" הזו.

אני לא מכיר את הפטיפון ואת המגבר שאתה משתמש בו לראש, אבל יתכן שלא קשה לבצע התאמה שכזו. בפטיפונים "פתוחים", אני חושב שמספיק בהחלט להניח את המגבר צמוד לפטיפון ושהכבל ממוצא הזרוע למגבר יהיה ממש קצר. כל הרעיון הוא להתגבר על הבעייה, כפי שהעלית בפוסט שלך, של כבל ארוך שמוליך אות מאוד חלש. את הכבל הזה צריך לקצר עד כמה שאפשר.

אריה
 

capten

אוהב את התחום
הודעות
259
מעורבות
78
נקודות
28
מתאים רק לליין. המגבר מקבל מתח מספק המתח של הפטיפון.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
זהו פונו סגור לחלוטין. כש LINN החלו לייצר מגברים, NAIM כ"קונטרה" החלו לייצר אביזרים לפטיפון של לין.
הזרוע ARO וה PREFIX הם תוצאה של "המלחמה" הזו.

אני לא מכיר את הפטיפון ואת המגבר שאתה משתמש בו לראש, אבל יתכן שלא קשה לבצע התאמה שכזו. בפטיפונים "פתוחים", אני חושב שמספיק בהחלט להניח את המגבר צמוד לפטיפון ושהכבל ממוצא הזרוע למגבר יהיה ממש קצר. כל הרעיון הוא להתגבר על הבעייה, כפי שהעלית בפוסט שלך, של כבל ארוך שמוליך אות מאוד חלש. את הכבל הזה צריך לקצר עד כמה שאפשר.

אריה

תגובה מאוחרת אך עדיף על אי תגובה.

מה שאתה טוען הוא ש״לין״ כבר הבינו את חשיבות אורך הכבל בין הזרוע לפונו. יותר קצר כל ייטב.

מעניין מדוע אף יצרנית לא מייחסת לכך חשיבות. זה כמעט ולא מוזכר?

זה מוביל אותי למסקנה שהכבל זרוע הבא שלי לא יעלה על חצי מטר.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
מתאים רק לליין. המגבר מקבל מתח מספק המתח של הפטיפון.

זה קצת חסרון.
מגביל מאוד בבחירת ראשים.
 

capten

אוהב את התחום
הודעות
259
מעורבות
78
נקודות
28
LINN גם הבינו מזמן שפטפון צריך לעמוד על מדף עץ קל ולא פלטות כבדות כפי שסוברים כאן הרוב.

All LP12s FLOOR MOUNTING Place the deck on a spiked hi-fi rack or a light, rigid table. It is very important that the LP12 sits on a level surface which does not rock. WALL MOUNTING Wall mounting may be preferable if your fl oor is highly sprung (e.g. laminate fl ooring) or where there is risk of damage by children and pets. The shelf used should be light and rigid, and it should be fully supported by, but not fi rmly screwed or glued to, its brackets: this is to decouple the deck from the wall so as to avoid unwant
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
טוב. זה כבר עניין אקוסטי.
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
תגובה מאוחרת אך עדיף על אי תגובה.

מה שאתה טוען הוא ש״לין״ כבר הבינו את חשיבות אורך הכבל בין הזרוע לפונו. יותר קצר כל ייטב.

מעניין מדוע אף יצרנית לא מייחסת לכך חשיבות. זה כמעט ולא מוזכר?

זה מוביל אותי למסקנה שהכבל זרוע הבא שלי לא יעלה על חצי מטר.

הפתרון של מגבר ראש בתוך הפטיפון הוא של ניים, לא של לין. ניים יישמו את הפתרון הזה בפטיפון של לין כי חלק גדול מאוד מהלקוחות של ניים בשנות ה 80, אם לא כולם, השתמשו בפטיפון של LINN.

אני לא יודע אם הכבלים של היום זהים לכבלים של שנות ה 80. אם יש שוני בחומרים מהם בנויים המבודדים ויתכן שב 40 השנים האחרונות יש התקדמות גם בתחום הזה, אולי יטענו היצרנים היום שאין להם בעיה לשמור על האות המאוד חלש ושביר של מוצא הזרוע גם בכבל שאורכו 50 ס"מ.

בנוסף, כפי שאתה אומר, שילוב מגבר ראש בתוך הפטיפון יכול להגביל את בחירת הראשים ומבחינה מסחרית יצרנים לא ישושו לקצר את רשימת הלקוחות הפוטנציאלים...

עוד מעניין, שבבניית סדר החשיבות של הפטיפון - פטיפון > זרוע > ראש, הכבלים לא מוזכרים בכלל על אף שכמוך גם אני למדתי שלכבלים יש השפעה משמעותית על איכות הצליל.

אריה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
על פי מיטב זכרוני ניים כן מצביעים על חשיבותם של הכבלים במערכת.
בין היתר האנלוגית.

עם זאת. היתרון הזה, של פונו מובנה בפטיפון על מנת לקצר את הסיגנל, הוא אינו רק חסרון מסחרי. הוא גם חסרון בצליל.
הרי יש ראשים טובים יותר מאשר המדוברים הללו המתאימים לו.

הם מספקים נתונים של הפונו?
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אני חושב שהנושא ראוי וחשוב.
כמו נושאים אחרים בעולמנו המשותף, די רבים לצערי, קיימת נטיה "לצלול" לתוך אמיתות וקביעות שגויות, שהמכנה המשותף שלהן הוא חוסר הבנה של המנגנון הפועל בבסיסם של דברים.
זו קרקע פוריה לאמונות טפלות, שהנזק שיכול לצוץ מהן הוא קבלת החלטות לא נכונה, ואי מיצוי יכולות המערכת שברשותנו.

חשבתי לשפוך קצת "אור עובדתי" על מה שקורה כאן.
סליחה על אריכות הדברים, אבל לא הצלחתי לקצר יותר. אולי זה יעניין מישהו.
כמובן שזכותו של כל אחד להשליך את המידע לפח ולדבוק באמיתות אחרות.


הדבר הראשון החשוב מאד להבנה: אנחנו נאבקים לקבלת עקום הענות שטוח ככל האפשר, מהמערכת הכוללת:
מחט
ראש
כבל (מה-cartridge עד כניסת הפונו)
דרגת הכניסה בפונו.

אראה בהמשך למה זה אתגר לא קטן.
הדבר השני להבנה הוא שיש הבדל רב בין ראשי MM וראשי MC, בכל הקשור להשפעת השראות הסלילים בתוך הראש עצמו, השפעת הכבל, והשפעת ההעמסה (התנגדות וקיבול) בכניסת דרגת הפונו.

ראשי MM
אלה ראשים בעלי סליל פנימי נייח גדול למדי. ההשראות העצמית של הסליל הזה גבוהה, לא קבועה בין ראשים שונים (גם של אותו יצרן), וערכה אינו מצויין בדפי הנתונים של יצרני הראשים - עובדה מצערת כשלעצמה.
ערכים אופייניים הם אי שם בתחום 300mH - 900mH (נמדד בתדר של 1KHz).
כתוצאה מכך, הקיבול הכללי של הכבל (שהוא סכום קיבול גידי הליצה בתוך הזרוע וקיבול הכבל הקואקסיאלי הממשיך מהפטיפון למגבר) חשוב ומשפיע!
הקיבול הזה, יחד עם ההשראות שבראש, יוצר מעגל מכוונן (Tuned Circuit) פרזיטי בעל תדר תהודה מסויים. אם תדר התהודה הזה "נופל" בתוך תחום השמע - נוצרת בעקום ההענות עליה (הדגשת יתר), ואחריה הגרף יורד וחותך את הגבוהים.
העליה המקומית הזו יוצרת הדגשת-יתר באיזור מסויים בספקטרום (צליל "בהיר" מידי, או צווחני), אבל למעשה כל הגבוהים מונחתים, כאילו סובבנו את כפתור ה-Treble שמאלה עד הסוף.

ככל שההשראות הפנימית של הראש גבוהה יותר - אנחנו בצרה גדולה יותר, וצריכים כבל בעל קיבול נמוך יותר כדי לקזז את התופעה ולשמור על עקום הענות שטוח פחות או יותר.
כבל בעל קיבול של 100pF/m (מאה פיקופרד למטר) הוא מצויין, כנראה שאי אפשר לרדת מתחת לזה, וכבלים כאלה ניתנים להשגה לא במאמץ רב.
אז חתיכה של מטר מכבל של נניח 200pF/m "מזיקה" בדיוק כמו חתיכה של שני מטר מכבל 100pF/m.
האורך פה אכן קובע - בתלות בקיבול האופייני של הכבל שלנו.

מה שעוד קובע הוא ההעמסה האומית על סוף הכבל, בכניסה למגבר. בלי להכנס לפיתוח מתימטי, ההעמסה הזו יכולה לפעול כגורם מרסן של עקומת ההיענות ה"רעה", במקרה של קיבול רב מידי בכבל.
הערך ה"סטנדרטי" של 47Kohm, שחוזר על עצמו בהרבה phonos, אינו בהכרח נכון.

cart-load-f2.gif


הגרף לעיל מראה אחת מעבודות רבות שנעשו בתחום.
הקו האדום מראה היענות ראש מסויים בתנאי קיבול כבל בן 100pF והעמסה בת 47k.
הקו הירוק מראה מה קורה כשקיבול הכבל עולה ל-500pF. רואים היטב את ה-peak ואחריו הנחתת הגבוהים.
הקו הכחול מראה תיקון סביר, על ידי העלאת ההעמסה בכניסת הפונו מ-47k ל-100k.

ראשי MC
פה כאמור התמונה שונה.
מכיוון שמספר ליפופי הסליל בראש כזה הרבה יותר קטן ממספר הליפופים בראש MM, ההשראות העצמית הרבה יותר נמוכה. בסדרי גודל.
במצב כזה, צריך קיבול גבוה מאד כדי שתדר התהודה יפול בתוך תחום השמע, ולמעשה הוא תמיד נופל בתדרים אולטראסוניים.
המשמעות - אין לקיבול הכבל השפעה מעשית כלשהי על עקום ההיענות בראשי MC, לא משנה מה הקיבול למטר, או מה אורך הכבל.
זהו אחד היתרונות המשמעותיים של ראש MC על MM. הוא יתנהג טוב יותר גם עם כבלים ארוכים, או גבוהי קיבול.

אגב, הטענה שהועלתה קודם בדבר "חולשת האות" או "שבריריותו" אינה נכונה. אות בן 100 או 200 מיקרווולט, היוצא מראש MC, ונע בכבל תקין ומסוכך בן מטר או שניים, סובל ניחות של חלקיק ה-db, שהוא זניח.

מה כן יש כאן?
יש ויש השפעה להעמסה בכניסת הפונו.
העמסה התנגדותית (אומית) חיונית לשיכוך (damping) של תנודות חשמליות לא רצוניות, שאחרת היו נוצרות במתמר האלקטרומכאני שבראש וגורמות ל"רינגים".
העמסה קיבולית חיונית למניעת עיוותים נוספים - בדרך כלל מסוג אינטרמודולציות.
המטרה, כזכור, היא הבאת כל השרשרת לעקום הענות שטוח ככל האפשר.

נושא נוסף - תיכנון דרגת ה-MC של הפונו למינימום רעש.
קל יחסית לתכנן מגבר למינימום רעש - כאשר אימפדנס הכניסה הוא בן עשרות קילואומים (למשל ה-47k המפורסם), אלא שזה לא מתאים לראשי MC שצריכים "לראות" התנגדות של בין 10 ל-20 פעם התנגדות הסליל הפנימי שלהם.
ראשי MC צריכים "לראות" התנגדות פונו של עשרות אומים. בדרך כלל בסביבות 100 אום.
לתכנן פונו עם כזו התנגדות, ועדיין יחס אות לרעש של 70-80db, זהו אתגר הנדסי שלא כולם עומדים בו.

הגרף הבא מראה התנהגות אופיינית של ראש MC כשמשנים את התנגדות הכניסה בפונו:

Loadin1.gif

הגרף הבא מראה מה קורה כש"משחקים" גם עם הקיבול:

Loadin2.gif



לסיכום:
* בראשי MM - קיבול הכבל חשוב, וככל שהוא גדול יותר הבעיה גדולה יותר.
הפתרון - לקצר הכבל, או להחליפו בכבל בעל קיבול אופייני נמוך יותר.
כמו כן - ניתן לשנות התנגדות כניסת הפונו, כדי "לשטח" את העקומה.
* בראשי MC - קיבול הכבל הרבה פחות משמעותי, ומעשית אינו מורגש. כתוצאה מכך - אין חשיבות רבה לאורך הכבל.
הכניסה לפונו חשובה כאן הרבה יותר, וצריכה לאפשר שליטה על ההתנגדות, ורצוי גם על הקיבול.
* פונו איכותי צריך "להראות" אימפדנס כניסה של, נניח, 20k עד 100k עבור ראשי MM, עם אפשרות שינוי.
* פונו איכותי צריך "להראות" אימפדנס כניסה של, נניח, 20 עד 150 אום עבור ראשי MC, עם אפשרות שינוי. כמו כן, אפשרות הוספה ושינוי קיבול בכניסה יכולה להועיל (MC בלבד, כן?)
 

תמונות מצורפות

  • cart-load-f2.gif
    cart-load-f2.gif
    KB 9.7 · צפיות: 477
  • Loadin1.gif
    Loadin1.gif
    KB 15.9 · צפיות: 434
  • Loadin2.gif
    Loadin2.gif
    KB 15.4 · צפיות: 428
נערך לאחרונה ב:

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
יפה רונן.
שווה אפילו להפוך את זה למשהו יותר רישמי לעמוד הראשי.
לפני כמה זמן התחלתי לכתוב כתבה בנושא (בהיבט הטכני גרידא + נסיון אישי שקצת סותר את הטכני)
ומשום מה אף פעם לא טרחתי באמת לסיים אותה (אין סיבה מיוחדת).


לגבי משפט אחד אני חולק עלייך.

אגב, הטענה שהועלתה קודם בדבר "חולשת האות" או "שבריריותו" אינה נכונה. אות בן 100 או 200 מיקרווולט, היוצא מראש MC, ונע בכבל תקין ומסוכך בן מטר או שניים, סובל ניחות של חלקיק ה-db, שהוא זניח.

נסיוני מלמד אותי אחרת.
הכוונה היא הראשים ששימשו אותי עד היום היו רק mc. בכולם בחנתי את ההבדלים בין כבל של 1.2 מטר לבין 0.5 מטר.
ההבדלים היו משמעותיים.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
אז ממה שאני הבנתי מההסבר הנ"ל של רונן,שאם בראשי mm פגענו עם כבל כמו הכחול או אפילו טוב יתר (לגבי הראש הספציפי) ,אכן כבל כן משנה הסאונד לטוב ולרע.
מה קורה עם כבלים לגבי mc באופן הטכני ?
(שגם שם נסיוני האישי מראה שישנה השפעה)
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור