הרקלוקרים (Reclockers) של Ideon Audio


רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
112
מעורבות
128
נקודות
43
רקלוקר (reclocker) משתלב בין מחשב או סטרימר לבין דאק. הוא מקבל אות דיגיטלי ומוציא אות דיגיטלי. אבל אם ביט הוא ביט, לשם מה צריך רקלוקר?

כדי לענות על השאלה, נציין שני מכשולים עיקריים העומדים בדרכו של כל אות דיגיטלי החל מרגע לידתו ברכיב המקור (מחשב או סטרימר), מסעו בנבכי הרכיב, יציאתו החוצה אל כבל החיבור ועד הגעתו אל הדאק.
  1. המכשול הראשון והעיקש ביותר הוא רעש, שפירושו: כל אות שאינו שייך לאות הדיגיטלי שאמור להגיע ליעדו. רעש מגיע בצורות שונות וממקורות שונים: הפרעות רדיו על רשת החשמל ועל הכבלים, רעש עצמי של המכשיר ושל ספק הכח, השראות אלקטרומגנטיות, מחברי USB רועשים ואפילו קו המתח המצוי במרבית כבלי ה USB. הרעש עלול לגרום לסיבית "להמיר את זהותה" כך שאות המייצג '1' ייקלט ע"י הדאק כ- '0' או להיפך. כשזה קורה באופן שוטף, התוצאה היא אובדן פרטים, דינמיות, עיוותים טונאליים ועוד ועוד.
  2. המכשול השני של כל אות דיגיטלי הוא אות שעון שאינו מצליח לשמור על רמת דיוק מספיק גבוהה. כל צורה של שיבוש באות השעון (jitter) היא למעשה עיוות של האות הדיגיטלי לאורך ציר הזמן. רמת הדיוק של רכיבי השעון הנמצאים במחשבים טובה בהחלט עבור מה שמחשב אמור לעשות, אבל אין בו די לאודיו דיגיטלי. אמנם בסטרימרים איכותיים, לרוב יעשה שימוש ברכיבי שעון מדוייקים יותר, אבל אין ערובה לכך, ובוודאי שלא במכשירים צנועים יחסית. דבר נוסף העלול לשבש את אות השעון הוא... רעש. שיבושים באות השעון שבסטרימר יביאו לחוסר סינכרון ביחס לקצב הדגימה המצופה בדאק, וזה ישפיע ישירות על האופן שבו הדאק "מפרש" את האות הדיגיטלי. גם כאן, ההשפעה על הצליל היא לגמרי לא רצויה.
כדי להשלים את התמונה ומבלי להכנס לרובד הטכני של אופן הסינכרון שבין הסטרימר לדאק, נציין רק שגם שעון לא מדויק בדאק יפגע בתוצאה הסופית, ללא ספק. אם כך, על מה ההתמקדות דווקא בשעון של הסטרימר? ובכן, ראשית, רכיבי שעון לא איכותיים ולא מספיק מדויקים שכיחים הרבה יותר במחשבים (באופן די גורף) וגם בסטירמרים לא מאד מושקעים מאשר בדאקים. שנית, אין לנו יכולת לתקן את מה שקורה בתוך הדאק, אבל יש לנו בהחלט יכולת לדאוג שלפחות האות שהדאק מקבל יהיה מדויק ומתוזמן היטב.​

אם כן, ביט הוא ביט... ובעולם מושלם כל המידע המופק במקור יגיע בשלמותו ובתזמון מדויק אל הדאק. אבל בעולם האמיתי, ביט הוא ביט רק בצאתו לדרך. הרעש לאורך המסלול שהביט עובר ושיבושים באות השעון עלולים לגרום לו להשתנות או להיעלם. גם כשמדובר בסטרימרים ברמות הביניים ואפילו ברמות גבוהות, תמיד יש משהו שניתן לשפר.

וכאן נכנס לתמונה הרקלוקר. השאיפה היא "לתקן את הנזק" ככל האפשר. מאד קשה להחזיר את המצב לקדמותו ב 100 אחוזים (עולם אמיתי אמרנו?), אבל האתגר הוא לנסות ולשחזר את האות הדיגיטלי ואת אות השעון ככל האפשר. הפער בין המצוי לבין הרצוי מייצר טווח רחב של רקלוקרים ברמות שונות ועם יכולות "שחזור" שונות.

רקלוקר ישאף להפריד בין האות הדיגיטלי לבין הרעש המתלווה אליו (ואז יפיק אות חדש ונקי). בנוסף, הוא ייצר אות שעון חדש, אלא שהפעם ישתמש ברכיב שעון הכי מדוייק שרק אפשר. גם מחברי ה USB בכניסה וביציאה יהיו איכותיים ושקטים ככל האפשר. למעשה, הרקלוקר מייצר מחדש את אותו מידע דיגיטלי שהתקבל מהסטרימר, אלא שהפעם המידע יהיה נקי מרעשים וגם יועבר בתזמון מדויק ביותר. התוצאה היא צליל ברור ונקי יותר, פרטים נוספים שנשמעים בבירור על רקע השקט שנוצר לפתע, במה עמוקה ומדויקת יותר וכמובן פרזנטציה מוסיקלית הרבה יותר מהנה.


ל Ideon Audio שלושה רקלוקרים: 3R Master Time, 3R USB Renaissance mk2 (שניהם בתצוגה) ו- Absolute Time (יגיע במהלך 2021).

ה 3R USB Renaissance mk2 הוא רכיב קטן מימדים וקל כנוצה, אך השינוי שהוא מביא איתו פשוט מרשים. זהו רכיב חובה לכל מי שמזרים קבצי אודיו דרך מחשב או סטרימר צנוע יחסית, אך ביכולתו להפתיע גם במערכות שלא היינו מצפים מרכיב כה קטן להשפיע. האזנה קצרה תשכנע גם את הספקנים הגדולים ביותר.

3R_USB_B.png


ה 3R Master Time מהווה קפיצה לרמה הבאה ומיועד למערכות מושקעות יותר או לאלה המעוניינים בשדרוג משמעותי יותר. ה Master Time מגיע עם ספק כח לינארי המבטיח ביצועים ברמה גבוהה מהרגע הראשון. תכנון מקורי של Ideon מן המסד ועד הטפחות ושימוש ברכיבים סופר איכותיים מבטיחים מוצר ברמה הגבוהה ביותר. ל Master Time מתג המאפשר לנתק את קו המתח המגיע מכבל ה USB ובכך לנטרל את הרעשים המגיעים גם משם (ולא להעביר אותם הלאה). הסיבה להיותו מתג היא שישנם דאקים המחייבים את האות; למרבה המזל, זה לא כל-כך נפוץ.

MasterTime.png


כתבות:

If you now connect the 3R Renaissance, you will notice how much can be lost during USB
transmission. Suddenly, additional details can be seen in the same pieces that were previously
.lost in the so-called noise floor​
the Ideon unit offers a definite improvement in detail, dynamics and bass control of the kind..."
of level one might expcet when moving from a simple inexpensive DAC to something rather
".more sophisticated
Gramophone, July 2018

“…The difference is simply stunning. It is like replacing a DAC with another, much more expensive one. …”
"… the 3R Master Time is able to improve performance of (probably) any DAC, no matter how expensive…"
hifiknights.com, April 2019

“…it quite literally broadens the limits of state-of-the-art digital reproduction…”​
מחיר:

1,350 ש"ח :3R USB Renaissance mk2
11,300 ש"ח :3R Master Time

לפרטים נוספים ולהדגמה צרו קשר.
 

תמונות מצורפות

  • MasterTime.png
    MasterTime.png
    KB 194.7 · צפיות: 373
  • 3R_USB_B.png
    3R_USB_B.png
    KB 104.1 · צפיות: 390

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
רכיב מאוד חשוב במערכת דיגיטלית.

בהצלחה רפי!
 

nivim

אוהב את התחום
הודעות
124
מעורבות
35
נקודות
28
כתבה מעניינת מאוד, למדתי הרבה. תודה רבה .
המון בהצלחה רפי!
 

nir8e

אוהב את התחום
הודעות
400
מעורבות
287
נקודות
63
יופי של כתבה :בעד:
 

roni1

חבר אתר
הודעות
26
מעורבות
11
נקודות
3
כתבה מקצועית ומרשימה.
למדתי הרבה.
בטוח שתהיה לזה הצלחה.
רוני
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור