רסיבר ANTHEM MRX 1140 במבחן

תמיר עיואן
08-06-2021 22:05

רסיבר בעל מעבד של 13 ערוצים, הגברה של 11, תמיכה בכל פורמטי הקולנוע הביתי הנוכחיים, קישוריות מלאה, עיצוב עדכני ומערכת כיול מתקדמת. כיצד הוא עומד במבחן?

מה לא עבר על יצרני הקולנוע הביתי במהלך שנת 2020? השקות של דנון, מרנץ, וימאהה, עם הבטחות לרסיברים תומכי 8K, הפכו לאכזבה ואי ודאות. לקוחות שהבטיחו להם 8K התבשרו על ידי היצרנים שהרסיבר שבידיהם לא תומך אפילו ב-4K/120fps. למי ששכח - לחצו כאן.

יצרן אחד נקט בגישה יוצאת דופן, שהשתלמה לו במיוחד. Anthem, חברה קנדית שמשיקה רסיברים בתדירות נמוכה יחסית לאחרות, נהגה בניגוד לכל היצרניות שהטמיעו את שבבי ה- HDMI 2.1 החדשני, ולא הטמיעה שבבים אלו ברסיברים שלה, בטענה שיש לתעשייה נסיון מועט עימם. בדרך זו היא ניסתה לקיים השקה של קו מוצרים יציב ונקי מתקלות. האם עמדה ביעד? 

פרולוג

כאחד שמפנטז כבר תקופה על ה- ANTHEM MRX 1140, מאד שמחתי שללא כל התראה מראש, מתקשר אלי נהג של טופ אודיו ומבשר לי שהוא בדרך להביא לי את רסיבר העל החדש שלהם. האמת? התרגשתי. זה לא סוד שהפורומים בארץ ובעולם גועשים בציפייה לסקירה מקיפה ואובייקטיבית של המכשיר הזה.

מבחינתי החלל שלי עם הרסיבר הזה מהווים זיווג משמים. חדר הקולנוע הביתי שלי כולל כבר כל מה שאני נדרש אליו לשם התקנת רסיבר-על שכזה: פריסה של 11 רמקולים, כולל 4 רמקולי אטמוס שקועים בתקרה, וכמובן מקרן תומך 4K. בקיצור, חליפה כבר יש. כל שנדרש הוא להכיר את הכלה.

Anthem

את Anthem אין צורך להציג. אזכיר בקצרה שהמדובר בחברה קנדית שהוקמה בשנת 1988 בשמה הקודם Sonic Frontiers. השם Anthem היה בתחילה רק מותג של קו מוצרי Value for Money, אולם בהמשך הפך להיות המותג היחיד. מידע נוסף על ההיסטוריה המעניינת שלה, תוכלו לקרוא בסקירה שבצעתי על האינטגרייטד Anthem STR

על הנייר

מדובר ברסיבר עם תכונות שכל חובב קולנוע ביתי מחפש:

- פיענוח של 13 ערוצים

- הגברה של 11 ערוצים, באופן הבא:

    - ערוצים 1-5: 140 וואט ב- 8 אוהם

    - יתרת הערוצים: 60 וואט ב- 8 אוהם

- תמיכה בכל הפורמטים הקיימים כיום, כולל Dolby Vision, IMAX Enhanced ו-  DTS X

- מערכת כיול מתקדמת ANTHEM Room Correction – ARC

- קישוריות מלאה כוללת בלוטות' ו- wifi

הרסיבר בקופסאמה באריזה?

• רסיבר

• שלט

• ערכת כיול ARC מושלמת הכוללת מיקרופון, חצובה, כבל USB המחבר בין המיקרופון למחשב

• כבל חשמל

• עלון מקוצר ביותר עם הסבר לתפעול השלט והפניה לאתר להורדת תוכנת הכיול

מה באריזה

הרסיבר התקבל בגרסת תוכנה 00.56 מיום 30.4.2021. נסיון לעדכן אותו הבהיר שזוהי גרסת התוכנה העדכנית ביותר. ניתן לסמן בתפריט כך שהרסיבר יוריד עדכונים ויתעדכן אוטומטית, ללא התערבותכם. בנוסף, בעידן הירוק Anthem לא מצרפת חוברת למשתמש, אלא מזמינה אתכם להוריד אותו בגרסה אלקטרונית.

היצרן נוהג בשקיפות מלאה ביחס למתחרים, ומספק מידע מלא על המוצר, כולל דרייברים למערכות בית חכם כמו Creston, Control 4 ו- RTI, וכן קודים לשלט. 

כיבוי ממותג

בהתאם לגישה העדכנית שנהוגה כיום במגוון מוצרי אלקטרוניקה, גם הרסיבר נכבה למצב standby בלבד, כלומר אין לו מתג כיבוי ראשי שמכבה אותו לחלוטין. למצב זה יש כמובן יתרונות, הכוללים בין השאר הדלקה מהירה, standby through לטלויזיה ושידור wifi פעיל, אולם גם רגישות פוטנציאלית לנחשולי מתח.

שליטה

במידה ואתם פריקים של שליטה על הרסיבר, אז אתם ללא ספק מסודרים:

בנוסף על התפריט המפורט והנוח להתמצאות, תוכלו לשלוט בחלק מהפונקציות באמצעות הדפדפן במחשב. לצורך כך, תידרשו לודא שחיברתם את הרסיבר לרשת. תפריט הרסיבר יגלה לכם את כתובת ה- IP של הרסיבר. הקלדתה בדפדפן תוביל אתכם לתפריט שליטה זה.

מסך השליטה בדפדפן

מסך השליטה בדפדפן

מכיוון שהרסיבר תומך בפיענוח של 13 ערוצים, ובחיבור במקביל של עד 2 סאב וופרים, תופיע לכם בדפדפן ובתפריט הרסיבר האפשרות להקצות את הרמקולים שיש לכם בפועל:

mrx

באופן הזה תוכלו להוסיף עד 3 זוגות רמקולי אטמוס, או Front wide/height. בקיצור, הרסיבר מוכן לתמוך גם באולם קולנוע ביתי גדול במיוחד.

אני חיברתי אותו ל- 11 רמקולים:

• 2 קידמיים – Paradigm Studio 100 v5

• סנטר – Paradigm CC590 

• 2 סראונד – Jamo studio sound

• 2 סראונד אחוריים – Paradigm Studio 590 v4

• 4 אטמוס תוך תיקרתיים – Klipsch CDT-5650-C II

• סאב וופר – SVS 3000 Micro  צפו לסקירה עליו בקרוב!

החלל שלי הינו חדר יעודי לא מטופל אקוסטית, בגודל של כ- 4 על 6 מטרים, וגובה תקרה 2.2 מטרים.

ממוקמת בו ספה אחת. מיקום הרמקולים בחדר דומה מאוד לזה המתואר בתמונה הבאה:

מערך הרמקולים שלימערך הרמקולים שלי

חשוב לציין שמיקום החיבורים לרמקולים בגב הרסיבר, רציף ולכן נוח לחיבור. גם המרווחים בין החיבורים מספיק גדולים, וכך החיבור שלהם נוח. כדאי לשים לב לאופן בו מוצג החיבור לרמקולי האטמוס, Height 1 ו- Height 2: אתם מגדירים בתפריט, מי מהם יהיה השורה הקידמית, ומי מהם האחורית.

mrxפנל תצוגה

כיאה לקו המוצרים החדש, גם מוצר זה זכה לפנל תצוגה ענק באורך 9.5 על 5.5 ס"מ. התווים בתצוגה ענקיים, באופן שלא תתקשו לקרוא אותם גם למרחוק. תוכלו לכוון את בהירות הצג עם הדלקת הרסיבר, וכן לכוונו לבהירות של 10% כדי שלו להפריע את תשומת ליבכם במהלך ההקרנה.

mrxOSD

התצוגה ברורה ונוחה לקריאה. את התצוגה המלאה של התפריט, תוכלו לראות על הצג הגדול של הרסיבר. בניגוד למתחרים, רק שורת התפריט הפעיל תוצג על מסך ההקרנה. במידה ותרצו לדעת מהו התפריט מעל ומתחת לשורה בה אתם נמצאים, תידרשו להציץ לשם כך בצג הרסיבר, או במדריך למשתמש.

מקורות

הרסיבר תומך ב- 7 מקורות בחיבור HDMI, אולם גם במקורות בחיבור אופטי, קואקסיאלי ואנלוגי. נוסף על כך, תוכלו להזרים אליו מוסיקה באמצעות סטרימינג ברשת או בבלוטות' מהסלולרי. אני בחרתי לחבר מקור אחד בלבד: NVIDIA Shield TV Pro המחובר למחשב ברשת, בחיבור HDMI.

בשונה מהמתחרים, לרסיבר זה יש רק גלגל אחד בקידמתו והוא משמש לווליום. ההחלפה בין המקורות, נעשית באמצעות לחצנים ייעודיים ברסיבר, או באמצעות השלט.

חיבור יציאות:

הרסיבר מאפשר לכם לחבר עד 3 יציאות במקביל:

- HDMI out 1 הכולל תמיכה ב- eARC שיאפשר לכם לחבר את טלויזיה תומכת eARC למקור, לפני הרסיבר

- HDMI out 2 לחיבור מקור שני – ללא תמיכה ב- eARC

- HDMI Z2 out – לחיבור ל – zone2 במידה ותחליטו לפצל את הרסיבר לאזור נוסף, לדוגמא לצפיה גם במרפסת או בחצר. אחרי הכל, יש לכם 11 ערוצי הגברה לנצל.

mrx

במידה ותחפשו בורר לבחירה בין יציאות ה- HDMI, לא תמצאו כזה. הסיבה לכך היא שהרסיבר מספק סיגנל פעיל וקבוע בו זמנית ליציאות HDMI OUT 1 ול- HDMI OUT 2. יתכן שזו הסיבה שכשחיברתי ביציאת HDMI אחת טלויזיה התומכת ברזולוציה מקסימלית של 1080p, וביציאה השניה מקרן התומך ב- 4K, התצוגה בטלויזיה החלה להבהב. ניתוק כבל ה- HDMI מהמקרן הפסיק ההיבהוב בטלויזיה. למען הסר ספק – כל אחד מהיציאות פעל באופן תקין כשחובר בנפרד. מסקנה: כדאי לודא ששתי היציאות תומכות באותה רזולוציה מקסימלית.

חיבור טריגר

הרסיבר מאפשר לכם לחבר עד 2 מכשירים, כדוגמת מקרן או מסך הקרנה נגלל, שהפעלתם תתבצע עם בחירת יציאה ייעודית ברסיבר. באופן זה, מסך הגלילה יעלה וירד, והמקרן ידלק ויכבה בהתאם לבחירתכם במקור.

4 פרופילי סאונד

הרסיבר מאפשר לכם לקבוע עד 4 פרופילי משתמש. בכל אחד תוכלו לקבוע איזה רמקולים יפעלו ואת הכיול הייעודי לו. כך לדוגמא, תוכלו לקבוע ניהול תדרי ה- LFE בנפרד לכל פרופיל: האם יגיע מהסאב וופר בלבד, או גם מרמקולים נוספים במערך. זה נוח במיוחד במידה ותעדיפו לקבוע פרופיל נפרד למוסיקה דו ערוצית, בה תרצו להקשיב ללא סאב וופר.

אפקטים נוספים

בנוסף לפס הקול המקורי, תוכלו להוסיף שכבת post processing נוספת, בדמות Music, Movie או Night. במצב "לילה", יונמכו עוצמות התדרים הגבוהים והנמוכים על מנת שלא נפריע לשאר בני הבית.

שלט רחוק

השלט מרווח, מואר ובאופן כללי נוח מאד לשימוש. הג'ויסטיק במרכזו מהווה מרכז השליטה: הוא יעזור לכם לנווט בתפריט ההגדרות, ולהחליף בין מקורות. ראוי שתדעו שבנוסף על הכיול, תוכלו לעדכן את הטרבל והבאס גם דרך השלט. הלחיצה על הווליום דורשת התרגלות: אם תלחצו על מקש הווליום ריגעית, השלט יגיב מיידית לשינוי, אולם אם לדוגמא תלחצו עליו ממושכות, השלט ישתהה כשניה, ואז ישנה לכם את הווליום במהירות.

שלט

מבחינת זויות שליטה, היצרן מדווח על תפקוד של עד 6 מטרים, בזווית של 30 מעלות לכל צד.

זווית שליטהכיול - Anthem Room Correction 

לא אגזים אם אציין שמערכת הכיול הפכה לגורם המשפיע ביותר על הלקוח בהחלטה איזה רסיבר לרכוש. למרות שקיימים עדיין רסיברים עם מערכות כיול מסורתיות מובנות, יש חברות שהבינו את פוטנציאל ההשפעה של מערכת כיול על ביצועי הרסיברים שלהם, ולא פחות חשוב – את השפעה על החלטת הקונה איזה מותג לרכוש. הניסיון מלמד שמערכת כיול עשויה להוות את ההבדל המשמעותי בין ביצועים בינוניים לחוויה יוצאת דופן. רבות דובר ונכתב על מערכת הכיול של אנת'ם – ARC. מכיוון שזוהי תוכנה שניתנת להורדה למחשב, ולכן מתעדכנת מעת לעת, המדובר ביתרון משמעותי. עם הרסיבר מתקבלת ערכה מושלמת הכוללת מיקרופון USB עם חצובה, שעליכם לחבר למחשב שלכם. על המחשב תתקינו את התוכנה שניתנת להורדה בחינם מאתר anthemarc.com. המחשב והרסיבר יתקשרו זה עם זה באמצעות החיבור המשותף לרשת הביתית.

מיקרופון USB עם חצובה

מרגע שהתוכנה במחשב מזהה את הרסיבר, ניתן להתחיל את הכיול. תידרשו לבחור את קונפיגורציית הרמקולים שיש לכם בחדר, את מספר נקודות ההאזנה בהם תרצו לכייל (מינימום 5), והכיול יוצא לדרך.

תוכנת הכיולתוצאות הכיול מוצגות בגרף  משותף לכל הערוצים, וכן בגרף נפרד לכל ערוץ.

- באדום - התוצאות טרם התיקון

- בשחור - האופטימום אליו שואפת מערכת הכיול

- בצבע שונה לכל ערוץ - התיקון שביצעה המערכת

תוכנת הכיול

בסוף הכיול תוכלו לעדכן את התוצאה שנקבעה על ידי מערכת הכיול, אולם בניגוד למערכות כיול אחרות, כאן תידרשו בכל פעם להעלות לרסיבר את תוצאות הכיול ואז לבדוק התוצאה שהתקבלה.

תוכנת הכיול

תיאום ציפיות בתיקון הידני

בניגוד למערכות כיול שמובנות ברסיבר, שמאפשרות לעדכן את גרף התוצאה ישירות, מערכת הכיול ARC מאפשרת לכם לתקן את גרף המטרה (system wide target), ולא את גרף התוצאה. לדוגמא, במידה ואתם אוהבים באסים יותר עמוקים, תוכלו לתקן את גרף המטרה באמצעות אפשרות Deep bass boost, וזה יגביר את גרף המטרה של התדרים 20-50Hz בכל הערוצים. כתוצאה מכך, בכיול הבא שתבצעו תשאף התוכנה להגביר תדרים אלה, תוך שמירה על איזון מקסימלי. במידה ותעדיפו להדגיש את הסנטר, אפשרות Room Gain Center frequency תעזור לכם להחליט באיזה תדר, 150-300Hz, תעדיפו להתמקד בגרף המטרה. אפשרות ה- Tilt תעזור לכם להדגיש יותר את הצלילים הגבוהים.

בתמונה המוצגת לדוגמא, תוכלו להתרשם שבנוסף לפרמטרים שניתנים לשינוי בגרף המטרה המאוחד, קיימים גם משתנים שניתן לעדכן גם בכל רמקול בנפרד:

- הקרוס אובר לתדרים הנמוכים

- האם להשמיע קולות LFE גם דרך הרמקולים השונים, או רק דרך הסאב וופר.

- החיתוך לתדרים הגבוהים

עדכון כל רמקול בנפרד

ביצועים

אקדים ואומר כבר בהתחלה: חווית הקולנוע הביתי עם הרסיבר היתה מדהימה. אני כבר מתגעגע כי הסאונד נשמע מדהים. 

ואם נרד לעומקם של דברים, ההבדל בביצועים לפני הכיול ואחריו הוא אדיר. תוצאת הכיול של כל רמקול היתה משמעותית טובה יותר מהשוואה למצב לפני הכיול. התוצאה באה לידי ביטוי בחדות ובעומק של הסאונד. עם זאת, היה ניתן להשקיע יותר זמן בשיפור ידני של סאונד ערוץ הסנטר.

התחלתי בסצינת הפתיחה של Kong skull island: איזה חוויה! הרמקולים עוטפים אותי בסאונד ממכר, המטוס שעובר מעלי נשמע מוחשי מתמיד, קרב היריות הרגיש לי כאילו הם בחדר, וההתפרצות של קונג לסצינה היתה ריאליסטית מתמיד.

עברתי ל- Suicide Squad. הרסיבר הגיש את סצינת התרסקות המסוק באופן מרגש ביותר. הדיאלוגים היו ברורים ביותר, למרות האקשן עד להתרסקות. ניכר שהסאב כויל באופן מיטבי שלא גרם להדהוד, גם בווליום גבוה. למרות שתיכננתי לצפות רק בקטעים מסוימים בסרט, החוויה היתה כל כך נעימה ולכן בסופו של דבר צפיתי בכולו. 

כדוגמא להופעה חיה בחרתי את Inner Sanctum של ה- Pet Shop Boys.

 

שמתי את Always on my mind, ונעטפתי בסאונד ממכר, ממש כאילו אני במרכז ההופעה החיה, ללא מסיכה או ריחוק חברתי. הסאונד היה מאוזן וברור.

בלוטות'

על מנת לאפשר הזרמת מוסיקה באמצעות בלוטות' תידרשו לחבר את שתי האנטנות האלחוטיות המצורפות עם הרסיבר. צימוד בין הסלולרי לרסיבר דורש מעבר למקור "בלוטות'". יציאה ממקור זה מבטלת מיידית את הצימוד. לטענת היצרן, ביטול הצימוד מבוצע על מנת למנוע הפעלת שמע שעלול להיות חזק מידי בעת החלפה בין מקורות.

מאוורר

לרסיבר יש מאוורר אחורי אחד. אני מוצא לנכון לציין עובדה זאת, מכיוון שגם לאחר הפעלה מאומצת, מאוורר המכשיר לא הרעיש. 

AirPlay

הרסיבר תומך ב- AirPlay. מכיוון שאין לי אייפון, לא יכולתי לבדוק תכונה זו. לשם האזנה באמצעות AirPlay, תידרשו לודא שהרסיבר מחובר לאותה הרשת שאליה מחובר גם האייפון שלכם. 

עוצמה

עצתי לכם שתמתינו בטרם תחליטו לחבר אליו הגברות ייעודיות. המדובר ברסיבר חזק ביותר, שמסוגל אף להרעיד לכם את החלל, ללא כל קושי, או מאמץ. כאמור, אני חיברתי אליו 11 רמקולים, והוא שלט בכל אחד מהם ללא עוררין, גם בעוצמות גבוהות במיוחד.

אפילוג

ה- MRX 1140 ממותג כרסיבר על, מהמוצלחים ברמת מחיר זו. השילוב של עיבוד 13 ערוצים, הגברה של 11, תמיכה בכל פורמטי הקולנוע הביתי הנוכחיים, קישוריות מלאה, עיצוב עדכני וכמובן מערכת כיול מתקדמת, הופכת אותו למועמד אטרקטיבי במיוחד. בניגוד למתחרים שמספקים מערכת כיול בסיסית המחייבת תשלום נוסף לצורך כיול מתקדם יותר, Anthem בחרו לספק את כל החבילה, ועל כך ראוי להעריכם. הוא כמובן אינו מושלם, אולם החוויה שהוא מספק עוצמתית ומרגשת במיוחד. כרסיבר-על, הוא עשוי להתאים במיוחד לבעלי חלל עם מספר רב של ערוצים המחפשים רסיבר שיעמוד ברב ציפיות גבוה. כדאי שתיקחו את הרסיבר הזה בחשבון. הוא עשוי להקפיץ לכם את חווית הקולנוע הביתי לרף גבוה במיוחד.

המוצר נמסר לסקירה באדיבות טופ אודיו ופיוצ'ר.

יבואן: טופ אודיו

מחיר: 19,990 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום