HDMI 2.1 -התקלה שהביכה את יצרניות ה- AV וקונסולות המשחק

תמיר עיואן
16-11-2020 10:52

בעודנו בסגר, צופים כל ערב בחדשות וחושבים שאין כלום חוץ מקורונה, חוו בחודש שעבר יצרניות הרסיברים וקונסולות הגיימינג, אסון מקביל.

נתחיל מהסוף: ב-23.10.20 פירסם אתר אינטרנט גרמני בשם "heise", בעברית "לוהט", את הידיעה החמה ביותר שכתב AV יכול לפרסם, לפיה קיים באג בשבב (chipset) בתקן 2.1 HDMI, באופן שלא מאפשר לתמוך במעבר אותות תמונה באיכות 4K/120Hz ו-8K/60Hz. עוד נאמר בידיעה, שבמידה וינסה המשתמש להעביר אותות באיכויות אלו דרך מכשיר שהותקן בו הצ'יפסט הנ"ל של Panasonic solutions, יתקבל מסך שחור.

עד כאן הידיעה. 

נזכיר כי תקן HDMI 2.1 הוכרז בתחילת שנת 2020, ואמור לתמוך ברזולוציות 4K/120Hz 8K/60Hz, Dynamic HDR ותעבורת נתונים במהירות של עד 48G באמצעות כבל Ultra High Speed HDMI.

ברבעון השני של 2020, מרנץ, דנון וימאהה משיקות את ליין הרסיברים שלהם עם השבב התקול של פנסוניק ויוצאות במסע פרסום שהרסיבר שלהם מוכן לרזולוציית 8K, או במילים אחרות "המפתחות בפנים".

yamaha

הסיבה למסע פרסום זה, היא שבמקביל להשקת הרסיברים של דנון ומרנץ, הושקו גלובלית גם קונסולות ה- XBOX Series X, פלייסטיישן 5 וכרטיסי המסך של NVIDIA מסדרת RTX30 שתומכים בדיוק ברזולוציות ובקצבי הריענון הללו.
כתוצאה מההשקה במקביל של הקונסולות, כרטיסי המסך של NVIDIA והרסיברים, לא מעט גיימרים ברחבי העולם קנו את הרסיברים של דנון, מרנץ וימאהה, במטרה ליהנות מהרזולוציות החדשות שהבטיחו להם, בשילוב עם פסי הקול הרב ערוציים שמספקים המשחקים.
גם אונקיו/פיוניר וסוני קנו את השבבים הללו, במטרה ליצור בקרוב ליין רסיברים עדכני.
Denon
בפנסוניק אישרו את נוכחות הבאג. כשנשאלו כיצד לא עלו עליו, ענו שבעת הפיתוח של השבב לא היו מכשירים תומכים ברזולוציות באיכות 4K/120Hz ו-8K/60Hz ולכן לא ניתן היה לאבחן אותו.
נשמע כמו עוד באג בר תיקון? כנראה שלא. מסתבר שהתקלה בחומרה ותיקון שלה דורש החלפת ה-Chipset בחדש. פנסוניק עדיין לא החלו בייצור השבבים החדשים ולכן התעשייה נמצאת בהמתנה שמשכה עדיין לא ברור.
 כדי לסבך את המצב, אציין ש-Nuvoton Technology השלימה את רכישתה של Panasonic solutions בספטמבר 2020, ממש רגע לפני שהבאג התגלה. לכן לא ברור עדיין מה תהיה השפעת הבאג והעלויות הכספיות שיגרור התיקון שלו, על עיסקה זו.
הראשונה שהגיבה היתה Sound United, הבעלים של דנון ומרנץ, שהבטיחה ללקוחותיהם חוויה של 8K. זו יצאה בהודעה לעיתונות שהיא מודעת לבעיה, מתנצלת בפני ציבור הלקוחות ומציעה לאלו שמעוניינים ליהנות מאיכות 4K/120Hz ו- 8K/60Hz, יפעלו באחת משתי הדרכים:
• יחברו את המקור (אקס בוקס, PS5 או כרטיסי המסך של NVIDIA מסדרת RTX 30) ישירות לטלוויזיה, ובכך יעקפו את השבב התקול ואת הפיענוח של הרסיבר.
• ישנו הרזולוציה בקונסולה או בכרטיס המסך ל- 4K/60Hz.

למעוניינים, ההודעה המקורית של Sound United:
Some new gaming source devices that support 4K/120Hz output may not work fully with Denon (or Marantz) 8K AVRs. You may discover this incompatibility issue due to a HDMI chipset mismatch between the devices. When the affected system is connected to the AVR via 8K HDMI input and set to output at 4K/120Hz, and the AVR’s 4K Signal Format option is set to “8K Enhanced,” you may not see the system’s source video on their display, and may not hear the system’s source audio processed through the AVR. This problem is only present when a display that supports 4K/120Hz is used.
We are currently investigating the issue further and will offer a permanent solution at a later date. Meanwhile, we would like to provide a couple workarounds to prevent the issue in its current state:
• You can connect the system to the display directly via HDMI and use the display’s ARC/eARC functionality to feed the native audio back to the AVR using the connected HDMI cable between the AVR and display. This will allow users to decode the native audio format sent from the source. With this method, the display’s CEC/ARC option must be enabled as well as the AVR’s HDMI Control and/or the AVR’s ARC option. In the AVR, this option is located within the GUI under “Video – HDMI Setup.”
• Another workaround is to leave or change the source’s video output to 4K/60Hz instead of 4K/120Hz until a permanent solution is available. This will ensure reliable communication between the source, the AVR and the display. The source’s default is set to output at 4K/60Hz, so if no change was initiated out of the box, then nothing further needs to be done.
We apologize for this inconvenience and we are currently working tirelessly to release a permanent solution so you can enjoy the 4K/120Hz experience using the latest sources with your AVR. We will have an update soon regarding the timeline of a permanent solution. We appreciate your patience.
גיימרים מאוכזבים
ימאהה הוציאה הודעה קצרה יותר, עם מסר דומה.
גם יצרניות הקונסולות, מיקרוסופט וסוני, הדריכו את לקוחותיהן לחבר את הקונסולה ישירות לטלוויזיה.
אנתם, שמשיקה רסיברים אחת לחמש שנים לערך, הודיעה שבשל הבאג, סדרת הרסיברים החדשה שתושק בדצמבר 2020, תגיע עם הכנה ל-HDMI 2.1, כשזו תצא מחדש. לא בחינם אם שאלתם. לכן הם משיקים אותם כעת עם גרסת HDMI 2.0b. 
Chris Sipes, מנהל המכירות של אנתם ופרדיים, כתב בפורום של האתר "audiosciencereview"
We intentionally did not use any 2.1 chipsets. Just like most things, there are good-better-best versions and we've been waiting for better versions to become available. When the right ones become available, that's when we'll have an announcement of a price and a timeline. The update should be able to be done in the field and not have to send the units off anywhere.

סוף דבר?
בטוח שלא. אם יש מישהו שהולך להרוויח מכל העניין הם ככל הנראה עורכי הדין של הצדדים. תיקון, או החלפה של ה-Chipset התקול יתאפשרו ככל הנראה רק במהלך 2021 ומישהו הולך לשלם על כך.
המשך יבוא.

מעבר לתגובות בפורום