חיים סבג - שף, אודיופיל ומעל הכול חובב מוזיקה

תומר צין
20-06-2020 13:01

הגענו אל היבואן חיים סבג, בעלי "סוניק בליס", להתרשמות והשוואה בין שתי מערכות הגברה איכותיות. אז איך היה?

ביקרנו את היבואן חיים סבג והעסק קרוי גם "סוניק בליס" בביתו בעיר בחדרה, שם נמצאת תצוגת האודיו והעיסוק הראשון שלו בתקופת הקורונה. חיים אוחז גם בכובע של שף וגם בכובע של קונדיטור, בבית הנשיא בירושלים ובחוות רונית, העיסוקים האחרים לא פחות מענייניים ומרתקים, אך על כך במדור אחר.

אחרי שלב החיוכים והניואנסים הקטנים, הוא מבשל קפה שחור ושואל איך הוא? שתיתי וכמעט נשמטה לי הלסת מרוב תדהמה ואיבדתי את האחיזה במקום: "זה הקפה הטוב ביותר שטעמתי עד כה בישראל". הוא מחייך ואומר, שהתכבדנו בקפה ערבי עם הל ממזרח ירושלים. 

שף / קונדיטור או לא? לך תיסע לשם ותקנה קפה...

ביקשתי מחיים להאזין לזוג רמקולים של סטינהיים אלומיין 3, הגברה מנורתית של אבסולרה מול הגברה טרנזיסטורית של ג'ף רולנד דיזיין. חיים, פרפקציוניסט שהתגלה כאדם מאוד סימפטי ואדיב, נענה בחיוב לבקשתנו. הזמן קצר והמלאכה מרובה.

דבר פתיחה

חיים עוסק בתחום האודיו שנתיים וחצי ומעל ל-10 שנים ויותר חובב את התחום. הוא הקים את "סוניק בליס", ששמה לעצמה מטרה להביא לישראל חברות מחוד החנית, בתחום האודיו בעולם. החברות המיוצגות הן ארטיזניות, המייצרות מוצרים עילאיים בעבודת יד, מתוך מקצוענות לצליל חסר פשרות. בין אם מדובר בחברות ותיקות או צעירות, בין אם מדובר על טכנולוגיות מסורתיות או חדשות, בין אם מדובר במוצרים נגישים בעלותם או קיצוניים ביותר, הדגש הוא על יצרנים המייצרים אודיו טבעי, חפים מאופנות חולפות וגימיקים, כאלו המשחזרות את המוזיקה המוקלטת בצורתה הנעלה ביותר.

רמקולים, מחשב וממיר ו-2 הגברות 

בחדר נכחו זוג רמקולים ריצפתיים - סטינהיים אלומיין 3 חדשים משווייץ, בעלי תיבה קומפקטית וקשיחה מאלומיניום. טנק קטן המעוגן לרצפה עם עוקצים, ללא קימורים או קצוות רכים. סטינהיים מקיימת יחסי עבודה קרובים מאוד עם יצרנית האלמנטים הצרפתית PHL Audio. העיסוק העיקרי של PHL הוא במוצרים מקצועיים בעלי נצילות גבוהה, אך ברור כי היצרן מסוגל להגיע עוד יותר גבוה. מה שלא אומר ש-PHL או סטינהיים נדיבים מדי בפרסום הטכנולוגיה, שמאחורי הדרייברים עצמם. מקדימה ישנה תעלה ליציאת אוויר, המסייעת לשני הוופרים מנייר 8 אינץ'. מעליהם מידרינג' עם מגנט ניאודימיום בגודל 5.25 אינץ' ומעליו טוויטר עם מגנט ניאודימיום בגודל 1 אינץ' העשוי כיפה רכה. המון מגנטים ניאודימיום נמצאים בסביבה, מה שמייצר חבילה ידידותית נצילה של 93 די.בי והתנגדות נומינלית 8 אום, גבוהה וקלה מאוד למגברים.

ביתו של חיים סבג

בכל תיבה של סטינהיים 3 יציאות ו-4 דרייברים, שהצטרפו כגרסה מוקטנת לאלומיין 5 המפורסם, שמצא חן בעיננו בתערוכות מינכן 2019. תחום היענות 32 הרצים ועד 35,000 הרצים, המידות: גובה 1,050 מ"מ, עומק 330 מ"מ, רוחב 250 מ"מ, משקל כל רמקול 70 ק"ג. לא בטוח איך החברה השוויצרית מוצאת את המוקד לעיצוב ולבניית כל דבר, נראה שהם קיבלו השראה ממשהו.

הרמקולים מתמודדים בצורה מדהימה עם כל סגנון מוזיקלי, חדים כתער עם פירוט ומהירות אדירים, לצד במה גדולה ומוצקה, אוויר בין הכלים ומוזיקליות קיצונית. המחיר 123,000 ₪ לזוג בישראל.

רמקולים ריצפתים סטינהיים אלומיין 3

המחשב ששימש להאזנה הוא למפיזטור מחשב מפולין, שחובר אליו מאחור דיסק און קי אישי, במחיר 32,8000 ₪. בנוסף, כיכבו למפיזטור ממיר DAC מאוזן BIG 7 במחיר 42,200 ₪ ולמפיזטור סילק פילטר / מגן ברקים, במחיר 4,200 ₪.

חברת ההגברה הראשונה להאזנה הייתה אבסולרה (2 השותפים חצי טורקים חצי אמריקאים), המייצרת את כל המוצרים בארה"ב. היא אחת מחברות ההגברה היקרות והמוערכות בעולם. המגברים מתוצרתם אינם יודעים פשרות ובנויים מהרכיבים הטובים ביותר שניתן למצוא. החברה פרצה לתודעה בין לילה, לאחר שהציגו את מגברי ה-SET 845, שהציגו צליל עשיר מאוד, מפורט ודינמי. לצורך ההדגמה חוברו זוג מונובלוקים של החברה מדגם סיגנצ'ר עם מנורות 845 במחיר 214,000 ₪ וקדם מגבר סיגנצ'ר, במחיר 138,000 ₪. סך הכל עלות המערכת 553,000 ₪, לא כולל כבלים וארון מערכת.

חברת ההגברה השנייה להאזנה הייתה ג'ף רולנד דיזיין, אחת מהחברות הקלאסיות בתחום האודיו, מזוהה תמיד עם חדשנות טכנולוגית, עיצוב מוצריה, איכות בנייה ואמינות קיצונית, לצד צליל טבעי ביותר ושמירה על מוזיקליות גבוהה. האיש ג'ף רולנד עצמו, עדיין מתפקד כבעלים הראשי של החברה ואחראי על פיתוח כל אחד ממוצריה.

ג'ף רולנד דיזיין

הוא אחד מהמהנדסים המנוסים והמוערכים ביותר בעולם האודיו הדו ערוצי, בכל הקשור למופע ועיצוב, הוא מציע משהו שנראה אחרת, מושך וייחודי. מגבר הספק סטריאו של ג'ף רולנד דיזיין 625 S2 במחיר 69,900 ₪, קדם מגבר של ג'ף רולנד דיזיין CORUS במחיר של 65,990 ₪ וספק כוח במחיר 36,000 ₪. סך הכול עלות המערכת הכוללת של ההגברה של ג'ף רולנד היא 372,000 ₪ בישראל, לא כולל כבלים וארון מערכת.

הסלון בביתו של חיים 

הסלון בו נמצאות מערכות האודיו הוא מעל 70 מטרים: רוחבו 5 מטרים ואורכו יותר מ-14 מטרים (הסטיניים צמודים על הקיר הארוך). המרחק בין הרמקולים כ-2.7 מטרים האחד מהשני, מרחק ממקום הישיבה מהאוזן אל הרמקולים הוא 2.8 מטרים. הרמקולים ממוקמים במרחק של כ-75 ס"מ מהקיר האחורי. כאשר נוגן בדיסק און קי "קטע מחיאות הכף" מדיסק ההדגמה, נשמעו הדהודים בחדר, שרמזו על בעיות אקוסטיקה מיוחדות. כאמור, לפני כל האזנה, בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה שערוץ שמאל וימין לא הפוכים, בסלון מונח שטיח המשפר את האקוסטיקה בחדר. חיים שם למפיזטור סילק פילטר / מגן ברקים, לא בדקנו אם הוא משפר את הצליל בחדר. 

חדר התצוגה של סוניק בליס

אולי לא מפתיע שלקח לנו זמן להתעסק עם הרמקולים, מיקומם ועם הכסא הגבוה מפלסטיק, שהונח במקום לפני הספה שהייתה בנמצא. לקח קצת זמן עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין.

הדבר הנפלא בתחביב שלנו הוא שהמערכות שאנו מרכיבים הן חלק הכרחי ביצירת הכוח האמנותי הזה, בסלון שאנחנו שומעים. האם הדבר יכול לאפשר למסר המוזיקלי ההוא (מונע על ידי ביצוע) לעבור? זה הדבר הראשון והכי ברור שאנחנו צריכים לשים לב אליו. במילים פשוטות, האם אנחנו מקשיבים למוזיקה או למערכת? התשובה הזו תתברר במהירות. הצליל המוחלט קיים, לעומת זאת, בעקבות פוטנציאל מחובר משתי מערכות. זה הפוטנציאל לשחזר בסלון של חיים קולות של כלים אמיתיים במרחב אמיתי. המערכות הטובות ביותר יכולות להעביר את המסר המוזיקלי תוך מתן אפשרות, לכל מיני תובנות לגבי הביצוע הפיזי עצמו. החדשות הרעות כאן הן, שמאפיינים טכניים מסוג זה מגיעים עם תג מחיר.                                         

הרושם הראשוני שנותנת המערכת, שהיא בעלת יכולת דינמית מתפרצת, עם היכולת לעצור את המוזיקה ברגע זה. מה שיותר מדהים היה, רמת השליטה שלה, שלא הייתה יבשה או עמוסה יתר על המידה. אנרגיה חופשית ומוקרנת מבלי להיות רופפת, נשלטת מבלי לסחוט את הגיהינום מהצלילים. כיף. אמיתי.

חדר התצוגה של סוניק בליס

גרסתה של ריקי לי ג'ונס ל"Under The Boardwalk" מתפוצצת בצורה חיובית עם כל מעבר מכלי הקשה. מקיש בכפות רגלי, קופץ לי בראש. גיטרה אווירית, שר יחד (מנסה לפחות), זו תמיד דאגה שלנו, כשמדובר במערכת שמשחזרת מוזיקה. האם זו תוצאה של דחיפת תדרים, חריגות פאזה או שפיכת אנרגיה, או שמא הכלים שומרים על מיקומם הנכון, גודלם ומעטפתם הדינמית.

נראה שהמערכת מרשימה בלי קשר לכמות הדרייברים בכל רמקול ולסוג המוזיקה המושמעת. היא מציגה במה מלאה ותלת ממדית, מבחינת טקסטורה ומרחב, אך התחושה בעת האזנה אינה שמוזיקה, כלי נגינה וחלל בלבד מנגנים. זו האשליה הנדירה יותר של מציאות משכנעת, כאשר מוזיקה וכלים במרחב ובפרופורציה שלהם, מקבלים חיים. 

תנו לי עכשיו חוזה שאומר שמעכשיו לכל מערכת אודיו שאני מקשיב לה, יהיו ביצועי באס כמו המערכת שאני מקשיב לה, תהיה לי רק שאלה אחת: "איפה אני חותם?" 

כן, יש רק שני דרייברים בגודל 8 אינץ', וכן, הכללים הפיזיים של היקום שלמים, ככל שאני מצליח להבין אותם.

רמקולים ריצפתים סטינהיים אלומיין 3

אבל בסלון הגדול, הסטנהיים הקומפקטיים היו מעבר לביקורת באיכות וכמות בתדרים נמוכים. אינני שומע את תעלת האוויר הקדמית, קצת הסחות דעת מהחדר וקצת עומס והדהודים (וזה לא בלי מאמץ להקשיב מצידנו). מגיב ומרתק. בשבילי, אחד הדברים החשובים ביותר הם ביצועי הבס.

למרות שהמפרט מספר שהרמקולים יורדים ל-32 הרצים בלבד, הסטנהיים יכולים לעשות את כל הדברים הגדולים והמרשימים שגורמים לך לחשוב "רמקול גדול יותר" ו"איפה הסאבוופר?" אבל זו היכולת לספק לתדרי באס באותה תחושה של היענות וחופש, שניתנים על ידי כל החבילה, שמרשימה באמת. מוזיקאים מנגנים בכלי נגינה. זה יקר, רצוי ונדיר.

ברוך הבא למועדון

זו אינה כתבה רגילה, אלא התרשמות כללית בלבד, הפוטנציאל הגלום בשתי המערכות היקרות הוא עצום. מטרת האזנה הייתה חברתית גרידא, התרשמות כללית מהציוד היקר עד מאוד והשוואה בין שתי הגברות. אנו יכולים כבר לסכם ששתי ההגברות טובות מאוד, אך אנו בספק אם הם עברו את הברייק-אין המתבקש ע"י היצרן. 

למחיר ולעלות הכללית יש משמעות גדולה בשיקול הסופי. ההגברה של אבסולרה יקרה פי 2 ויותר מההגברה הטרנזיסטורית של ג'ף רולנד. הגמישות של הבאס ניכרת בהגברה הג'ף רונלד, הטרבל מתעלה על עצמו, נקי וצלול. הטונאליות נשארת ניטראלית, רמת הפירוט גבוהה, השילוב בין האלמנטים לא מאומץ, התזמון קליל ואפילו תחת פרובוקציה קשה, המערכת נשארת מאוזנת ומלאה בתוכן.

רמקולים ריצפתים סטינהיים אלומיין 3

כאמור, באבסולרה המידריינג' שוצף ומלא, הפרדת הצלילים שלה מצוינת ולא שומעים ברק דיגיטאלי. לפיכך, ההתרשמות הראשונית והלא סופית שלי, תהיה ללכת עם ההגברה של ג'ף רולנד דיזיין. מבלי לשים לב, חולפות חמש שעות של כיוונים והאזנה למוזיקה איכותית ונעימה. התאהבנו באווירה הביתית ובחיים העומד מאחורי מערכות האודיו וסכין השף במטבח. הבטחנו לבוא פעם נוספת כאשר יגיע לארץ הסטינהיים אלומיין 5, אחרי ברייק-אין והרצה טובים. תודה רבה מקרב לב - היה כיף.

יבואן: Sonic Bliss

 

מעבר לתגובות בפורום