רמקולים Stirling BBC LS3/6 במבחן - רטרו מרגש

נמר לוי
19-06-2015 07:00

ביקורת רמקולים: ה- LS3/6 של Stirling משחזרים במראה וגם באופי הצליל את הרמקולים הבריטיים של ה- BBC. האם רטרו זה טוב או רע? עד כמה הם מהנים להאזנה ומה נשמע דרכם הכי טוב?

Stirling broadcast BBC LS3/6 במבחן
 
יש איזו הילה מסביב לרמקולים של פעם, משהו המחמם לנו את הלב. יש משהו בעיצוב הפשוט הזה, הלא מתיימר, שגורם לנו לרצות ולשמוע אותם יותר עם תחושה של געגוע. האם רמקול עכשווי בעיצוב רטרו מחזיר אותנו אחורה (לטוב ולרע) גם באיכות הצליל? זו שאלה שבהחלט העסיקה אותי במהלך סקירת הרמקולים של סטירלנג. מה מצאתי? זה לא רמקול צליל משוכפל לגמרי של פעם, אבל יש בו עדיין סימנים של "כזה", במראה ובטח גם בצליל. כאשר תגיעו לסיכום תבינו גם מה אני חושב על אותם רמקולים של פעם, אבל חכו רגע, תקראו הכל בסבלנות ואוליך אתכם לשם ביסודיות.

על החברה


Stirling Broadcast החלה דרכה כמעבדה לתיקון רמקולים אולפניים, מכירה של רמקולים לאולפנים ותחנות שידור. עם השנים - לאחר שיצרנית הרמקולים האנגלית המוערכת רוג׳רס סגרה את שעריה, רכשה סטרלינג את מלאי המוצרים והחלפים ממנה והחלה בבניית המותג סטרלינג. זה התחיל עם דגם אחד ולאחר מכן פותחו דגמים נוספים בניהם יחידת סאב, רמקולים מוניטורים ורצפתיים. עד היום, סטרלינג מייצרת את מוצריה בסטנדרטים של ה-BBC ברישיון רשמי מטעמם.

היום נדליק אור על אחד מהרמקולים של היצרנית. אבל בטרם נדבר על "איך הוא נשמע", נתמקד במראה ואיכות הבניה:

אז אכן, הוא נראה בהחלט כמו אותם רמקולים שישבו בשנות ה-70 באולפנים. דומה מאוד לספנדור BC1 האגדי ולהרברט׳ 5 Uגם הטכניקה דומה. הרמקול בעל תיבה מלבנית, פשוטה למראה, כבד למדי, עם גימור של רהיט מאוד משובח, גריל אטום מבד אקוסטי (צריך להוציא אותם מהחוק) ונטול כל רמז לכך שהחברה מעסיקה מעצב מוצר. מה שבטוח, יש להם סרגל ופלס במפעל ומישהו שיודע להשתמש בו היטב: לא מצאתי אפילו רמז לבעיות בגימור, הכל יושב כמו שצריך, מחוזק, קווים נקיים ואיכות בניה יוצאת מגדר הרגיל. גם הסטנד שמגיע אתו לא מספק לו תוספת פוזה. מה שכן, הוא מלא בחול, כבד כמו טנק ונמוך. אפילו הייתי אומר נמוך מידי. אבל על זה נרחיב בהמשך.

Stirling BBC LS3/6
נתונים טכניים

Power handling
90w continuous, 150w short term, IEC268
Max sound level: 107dB, pair @2m
Input impedance: 8ohm nominal
Input connections: Bi-wire, 4mm terminals
Frequency response: 45Hz to 17kHz +/-3dB on HF axis @1m
Crossover frequencies: 3kHz, 13kHz
Sensitivity: 87dB/1watt/1m
Cabinet details: Reflex loaded. 30cm (w) x 30cm (d) x 63cm

Weight: 18.5kg

Stirling BBC LS3/6

מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
כאן מיד מרגישים שמדובר ברמקול מאוד סלחן. אני לא מקבל ממש את ההפרדה שאני רגיל אליה או לפחות מחפש אותה: הצליל מפורט אך לא מספיק, הדינמיות טובה מאוד אבל זה לא מצוין. עם כל זה, הצליל מאוד מאוזן, מאוד עשיר, צבוע כמו תוכי אבל עדין ונעים בטירוף - משהו כזה ממכר ששואב אותך למוסיקה. מה שכן, למרות שדי כיסחתי אותו בהיבט האודיופילי, אני מוכרח לציין לשבח את הבמה שלו. הוא מצליח לייצר הולוגרפיה כמעט מושלמת. למה כמעט? משום שחסר לי גובה. וגובה רבותי, תתפלאו, משיגים רק עם הגבהת הרמקול. השגתי את זה מבלי לפגוע בשאר ההולוגרפיה, וגם בעניין הזה ארחיב מיד בתום הסשן הקלאסי.

Stirling BBC LS3/6אם נתמקד בכלי נגינה ספציפיים, נגלה שחליל הפיקולו נעים ורך כמו חמאה. ישנו איזה פיחות בגבוהים המאפשר לרמקול לנגן כלי נגינה חריפים מיסודם בעידון מאוד מיוחד. עם זאת, הוא לא החסיר פרטים, פשוט שם אותם מאחור, הם קיימים, אבל צריך לחפש וזה המחיר שמשלמים על חמימות מהסוג הזה. כלי קשת נשמעו חלקים, עשירים מאוד אך ההפרדה מקבלת ציון נמוך יותר. במילים אחרות, יש רמקולים שאתה יכול ממש לספור כמה כינורות היו שם וזה לא אחד מהם. לעומת זאת, הוא מציג פרופורציות משכנעות מאוד בין כינור לוויולה. הרמקול מציג משקל נכון לכלי נגינה שמנגנים נמוך, הקונטרבס למשל נשמע מדהים! ובכלל, הבס של הרמקול הזה מפתיע ביותר. הוא מדויק, מאוזן, מפורט להפליא, הרבה יותר ״אודיופילי״ משאר הספקטרום. כאשר כל התזמורת הסימפונית מנגנת יחדיו הוא לא נכנע לה אך עם זאת הוא מטבעו לא חשפן פרטים והפרדה מדופלם, זה לא נורא ואיום חלילה, אבל בשונה מרמקולים מודרנים אחרים שאני מכיר בתקציב הזה, הוא פחות מפריד אבל מאוזן ביותר. מבחינה דינמית, הוא דינמי בהחלט.

הגובה בו בחרו מהנדסי החברה למקם את הרמקול הזה עושה לו עוול. הגבהה של עוד 10 ס״מ מאפשרת למאזין לקבל כבר משהו אחר מכל הבחינות. הרבה יותר פוקוס, גובה הבמה משתפר פלאים, אווריריות וכמובן עם זאת מקבלים אפילו יותר פרטים. בכלל, יש משמעות לגובה הרמקול וכאן זה מורגש בהחלט. אין לי מושג מדוע משווקים אותו עם הסטנד הנוראי הזה שמתאים למי שיושב על פוף. ולמיטב זכרוני, רוב הסלונים וחדרי ההאזנה אינם משתמשים בפופים. לכן, המלצתי היא לארגן לו סטנד גבוה יותר.


Ben Webster stormy weather
כאן הוא ממש מרגיש בבית: כל כך מערב את המאזין במוזיקה שזה מרגש. יש בו משהו מאוד סלחן שגורם לך להיות אדיש לחסרונות שלו: הפסנתר נשמע נהדר, עם גוף, טקסטורה, מיקום נכון במרחב הבמה ופרטים לא חסרו לי. הסקסופון לעומתו נשמע קצת גדול מידי, גדול מהסקסופון שאני מכיר במציאות, אך יחד עם זאת מפורט בהחלט, מהיר יחסית ודינמי בטירוף. בסולו הקונטרבס שוב הופתעתי מאיכות הבס, קל מאוד לסחוט ממנו את התווים, אפשר לאפיין אותו אפילו כבס אנליטי ומדויק. מאוד מוזר לי הקטע הזה. מדובר ברמקול חמים, סלחן ונעים מאוד עם בס היי אנד אמיתי. איך עשו את זה אין לי מושג, אבל זה מה יש. מה שמוזר יותר כאן הוא היכולת למנוע מצב בו זה  מרגיש כמו שני חלקים שונים. הרמקול פשוט עושה את זה בטבעיות.

במוסיקת רוק אני יכול להגיד בביטחון שהתאכזבתי. הרמקול הזה לא יודע ״לנשוך״. הוא לא מצליח לסדר לי גיטרה חשמלית, גיטרה בס, תופים ושירה מבלי שאחד מהם יריב עם השני. מרגיש כאילו הצליל מאולץ, לא נינוח, אולי אפילו קצת עייף. והעייפות הזו מערבבת לי את הצליל ופוגעת בתוצאה: בבמה, בפרטים, בדינמיות ובשיר בכלל. החלטתי ללכת על משהו עדין יותר - רוק קלאסי מאוס וספוגי מבית דייר סטרייט. השיר שנבחר הוא ״חקירה פרטית״ ושם ה- - BBC LS3/6 מככב. התיבול הזה שהוא נוטה להציג בשילוב בס מדויק ונכון מסדרים שילוב מרשים ביותר בשיר הזה. משהו כמו הכלאה בין סגנון אודיופילי לאחד מתובל ולא ניטרלי. התיבה מתערבת בתחום המיד והגבוהים ושותקת למכות בס -  מה שאמור להיות בדיוק הפוך, הוא ההיפך כאן. וזה רבותי, ממש מדליק. כמו רכבת הרים שכאשר הוא עושה לופ היא מיישרת את הנוסע. מצטער, אין לי עוד דרך להסביר את זה.

מרגש בשירה

בקולות אדם אני מגלה את אחד הרמקולים היותר מערבים שהכרתי. התיבול הזה הופך את קולו של הסולן פיטר שרייר האוסטרי לכזה שהפיל לי את הלסת. גדול, בריא, מלא אנרגיה ומציאותי כמו רמקולים יקרים ממנו להחריד. הוא מצליח לעשות זאת בתנאי שאנו משתמשים בסטנד גבוה יותר מזה שמקבלים אתו. הזמר עומד, בית החזה שלו מלא אוויר, והצליל בוקע מגרונו כמו חמאה. מרגיש לי כאילו זה מה שהוא נולד לעשות: לשחזר קולות אדם באופן כזה שאין סיכוי שתישאר אדיש לכך. וכך היה. אחת התוצאות הטובות ששמעתי בטווח המחיר הזה.

Stirling BBC LS3/6
נקודות ציון

התאמה לחללים

זהו אומנם רמקול מוניטור אבל בהחלט אחד שיכול לתפקד היטב בסלון גדול. הוא מייצר הרבה בס מצוין. כוח לא חסר לו והוא ימלא בקלות חללים בינוניים וגדולים. לעומת זאת, הוא אינו מתאים לחללים בשטח שמתחת ל-16 מטר מרובע. שם הוא פשוט יהיה נפוח. עם זאת, הוא מאוד רגיש לקרבה לקירות צד ואחוריים ועדיף (כפי שציינתי בכתבה) להרים אותו ב-10 ס״מ בגובה לעומת הסטנד המקורי.

התאמה למגברים
אמנם הדעה הרווחת היא שרמקולים ישנים מתאימים למגברים של אז - כאלה לא חזקים במיוחד, לרוב מנורות עם דמפינג פקטור צעצועי. אז זהו שלא. מגבר חזק ואימתני יסחט ממנו מה שמגבר ישן יכול רק לחלום עליו. ההבדלים בין המגבר שלי, avm 8‪.‬2 לעומת מגבר מנורות ישן של אודיו אנוביישן שביקר אצלי הוא כמו לנהוג על רכב ששוקל שני טון עם מנוע של 1000 סמ״ק לעומת אותו גוף עם מנוע אימתני של 3500 סמ״ק. ממש כך. הביצועים עולים מכיתה א׳ למסיבת הסיום בתיכון. 

בנימה אישית
יש כמה דברים שהרמקול הזה עושה מעולה ואחרים שהוא מבצע באופן בינוני. ההאזנה לרמקול הזה הוציאה אותי פחות אודיופיל ממה שאני. אני יכול להגיד שאני אפילו מוכן לקבל סלחנות מהסוג הזה בתנאי שאין מריחה. ולמזלו, ה- BBC LS3/6 אינו מרוח וספוגי כמו חלק מחבריו מהשנים בהם עיצוב כזה נחשב לשיא המודרניזציה.

Stirling BBC LS3/6
סיכום

ה- BBC LS3/6 הוא רמקול מאוד מנומס, לעולם לא יצרח. למעשה, הוא פוליטיקאי מושלם שישמיע לכם את מה שאתם רוצים לשמוע. וזוהי רבותי, במיוחד עבור אותם חובבי אודיו שלא מחפשים להשתגע בהתאמת אלקטרוניקה לרמקול נודניק, היא משאלת לב.


אז מה עושה, ה- Stirling BBC LS3/6? משלב את היכולת לעגל פינות במיד ובגבוהים מבלי שתחושו בכך בבס. הבס של הרמקול הזה ברמה אחרת לגמרי משאר התחומים. זה מזור משום שזה בדרך כלל בדיוק הפוך. לגבי המיד והגבוהים, הם כל כך נעימים למשמע שלא בטוח יפריע לכם. הוא יצליח לתבל כל שיר, לחמם את הקפוא מבלי לחמם יתר על המידה את החם. דהיינו, רמקול שהופך ארוחת גורמה מדויקת לכזו טעימה לא פחות אבל לא גורמה. מצד שני, אני לא יכול לבוא עכשיו עם סופרלטיבים על רמת הדיוק של הרמקול, הפרטים ויכולות הפרדת הכלים. זה למרות שמאחורי הרמקול, ממש מעל הטרמינל של חיבורי הרמקול, כתוב כי הוא מיוצר על פי רשיון של ה-BBC. אני יכול להגיד לכם שהוא עושה את כל זה פחות טוב מכל רמקול אודיופילי מדופלם מודרני אחר שמציע שקיפות, ניטרליות ודיוק כמו שעון של פטאק פיליפ.


העיצוב שנוי במחלוקת, אני לא ממש מאוהב במראה הרטרו הזה: לא מי יודע כמה מרגש אותי לחזור לשנות ה-70 או ה-80 משום שאין מזגן ראוי בשנים הללו. אבל, הרמקול הזה נמצא שם ולא שם: יש בו מוטיבים מודרניים בצליל, הוא מהיר יחסית, מדויק יותר מהחמאה המומסת של אז, שבכל פעם שאני מקשיב לה, הכולסטרול שלי מצפצף (ואין לי בעיה כזו - ברוך השם). לכך נוסיף את העובדה שהרמקול הזה לא מזכיר את היכולות הדינמיות המוגבלות של הרמקולים ההם. הוא טוב משמעותית מהם. אז מה בכל זאת דומה? העיצוב כמובן, השימוש בתיבה המנגנת, היכולת לשמור על איזון מעולה בעוצמות שונות וקלות ההנעה. הוא לא קל כמו הרמקולים ההם וכן דורש מגבר חזק וגיבור על מנת לנוע היטב - מה שמסדר לו בס הרבה יותר מוגדר, ״נכון״ ומגובש. מעמד הרמקול נמוך מידי, עוד כמה ס״מ היו מארגנים לו טוויטרים בגובה האוזן מה שהיה מסדר לי במה טובה יותר, פוקוס משופר ויותר פרטים. בדקתי וכך היה, לכן ההמלצה היא לבחון זאת אצלכם.

הסטירלינג אינו הרמקול הכי טוב ששמעתי מבחינת ביצועים טכניים, אבל בשורה התחתונה, אני יכול להאזין לו שעות.


מחיר: 23,580 ש״ח

אחריות ושירות: קודו אודיו

מעבר לתגובות בפורום