909 במבחן - קדם מגבר של Trilogy

נמר לוי
28-02-2014 14:30

קדם המגבר Trilogy 909 מאמץ את השפופרות שלו במבחן תובעני ע"י נמר לוי ומצליח להעביר יופי של מסר מוזיקלי, הוא גם מגיע במבחר של צבעים , אבל מה עם שלט רחוק? ביקורת קדם מגבר.

ניק פולסון יצר אגדה אחת בשנות ה-90 ועם האגדה הזו הוא פרש. למוצר קוראים טרילוג׳י והדגם הוא 918. זה היה אולי אחד מקדם המגברים הבולטים באיכותם בשנים ההם. יצא לי לחיות עם אחד כזה מספר שבועות. זו אולי הסיבה העקרית שאני כל כך מתרגש לכתוב על המוצר החדש של טרילוג׳י ולבדוק היטב האם אותה אגדה תחיה מחדש או שמה זהו עוד קדמגבר מודרני טוב מהשורה.

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifier

הרבה תהפוכות עבר המתכנן הזה עד ששיחרר לנו את הקו החדש של מוצרי האודיו. הוא תיכנן מוצרי אודיו במשך שנים ובד בבד תיכנן מוצרים משלימים לאודיו כמו פילטרים לחשמל, שנאים מבדלים ורגנרטורים שיצאו תחת שם החברה. אחרי יותר מעשור החליט המתכנן להשיק קו חדש של מוצרי אודיו והפעם קדם מגברים, מגברי פונו ומגברי הספק בטווח מחירים שפוי בהחלט ביחס למחירים שאנו מורגלים אליהם.

קדם המגבר החדש של טרילוג׳י העומד למבחן הוא דגם ה-909 - הדגם הבכיר מבין שני קדמגברים.

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifier
איכות בניה

טוב נו. הבחור השקיע. אומנם העיצוב לא ממש כובש אותי אבל יש כמה שימצאו בו חן. נאמר את זה אחרת: ביחס לאנגלי שמרן שעושה לנו סרטים בשביל לקבל שלט רחוק עם המוצר כחלק מהחבילה (ואנחנו ב-2014 כן?) הוא ממש עיצב את המוצר ולא זרק סתם איזו קופסה ספרטנית עם כמה כפתורים וסיפר לנו שהוא "השקיע את כל הכסף בפיתוח סאונד ולא בעיצוב". מספיק להרים את המגבר ולהבין שמדובר במוצר הבנוי לתלפיות ומספיק לסובב את בורר העוצמה על מנת להבין שאיכות החומרים וההרכבה היא ברמה גבוהה ביותר. כמו כן, הכניסות והיציאות הן מסוג RCA. ניק יצא מהשמרנות בעוד פיצ׳ר נוסף. הוא השתמש בטכניקה שאני מכיר מדרטזיל למשל. אותו קוד הדלקה שרק אלוהים יודע (אולי) למה צריך אותו. והקוד הזה הוא בעצם ה״כספת״ לצליל. אגב, זה גם ממש מתבצע בצורה הזו. עליכם להזין 3 זוגות מספרים על ידי סיבוב בורר העוצמה. במידה והצלחתם המכשיר ידלק. אם לא ובאמת שכחתם את הקודים – תשלחו מייל למהנדס ולפי המספר הסידורי הוא ישלח לכם את הקודים הנכונים. הרי ברור לכולם שכמעט כל שודד או פורץ מחפש את הקדמגבר הזה בבתים. אבל זה מילא, כבר הזכרנו שהוא לא מגיע עם שלט?

לחגיגה נוסיף את העובדה שבוררי הכניסות נטולי כל איזכור למה הכפתור שייך. זה אומר שצריך להתאמן במשחק הזכרון על מנת להפעיל 4 מקורות למשל ולקלוע איזה מהם שייך לכפתור הימני העליון ואיזה לשמאלי האמצעי. את הקודים אפשר לפחות לכתוב על דף. זה אומר שתצטרכו לזכור את הקוד במידה והמכשיר מחוץ לחשמל מעל לחצי שעה, לזכור היטב איזה כפתור ממתג את נגן התקליטורים, המחשב או הפטיפון אבל שלט הוא לא ישלח.

כן. שלוש פעמים הזכרתי את העובדה שהוא לא שולח שלט ואל תהיו בטוחים שזה יגמר במספר הזה.

אוקי, סיכמנו שהוא בנוי נהדר. לזה נוסיף את הגלגל המשמש כבורר העוצמה שמרגיש כל כך טוב עד שבאמת לא צריך שהוא ישלח לנו שלט. עד שיושבים במקום, הפטיפון מתנגן ואישתי מנסה לצעוק לי משהו מהחדר. ואז אני נזכר שהיצרן לא שלח שלט רחוק עם המוצר. תוכלו גם להזמין אותו בשלל צבעים. אדום עז, צהוב, אפור, שחור. הרי מה יותר 2014 ממוצר שאפשר להזמין אותו בכל צבע שרק תחפצו. הרי זה הרבה יותר חשוב משלט רחוק למשל.

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifier

נתונים טכנים

Size  424*428*99 (W*D*H)
 Size including connectors  424*446*99 (W*D*H)
 Packaged Size  590*610*250 (W*D*H)
 Weight  7.5 Kg
 Packaged Weight  10 Kg
 Standby Power Consumption  4 Watts
 Maximum Power consumption  35 Watts
 Inputs  6 RCA phono sockets
 Input Impedance  Greater than 50KOhms
 Main Outputs  2 RCA phono sockets
 Send (Tape) Outputs  2 RCA phono sockets
 Output impedance (Main)  1K5 Ohms
 Frequency response 10Hz-30KHz +/- 0.5dB
 Gain (Inputs to Send outputs)  0dB
 Gain (Inputs to Main outputs)  26dB +/- 1dB
 Film Gain (Inputs to Main outputs)  0dB +/- 1dB
 Distortion  Less than 0.1% A weighted at 1V output
 Phase  Phase correct (non inverting)

מבחן האזנה

ManOWarרק בגלל שעניין השלט כל כך הרגיז אותי אני פותח במשהו כבד עם להקת ManOWar. ומשום מה זה ממש הרגיע אותי. הסאונד פשוט מבהיל! הוא דינמי בטירוף, הבס כמעט מושלם והרזולוציה מצוינת. יש לו יכולת להעביר המון מידע במהירות ומיידיות שקשה לי להאמין שיש עוד מוצר בטווח המחיר הזה שיודע לעשות זאת בצורה הזו. הגיטרות החורקות נשמעות נהדר, טונה של אויר בינה לבין גיטרת הבס ותוף הרגל. הבמה טובה מאוד אבל לא מדויקת וגדולה כמו כמה אחרים באותה קטגוריית מחיר למשל, אלא טובה מספיק בשביל שהרמקולים יעלמו בחלל. הצליל שומר על אותה אנרגיה גם כשהסולן ״נובח״ למקרופון כמיטב המסורת המטאליסטית. התחושה היא של מערכת PA מקצועית, אימתנית והאנרגיה היא של מכונית פורמולה 1 אלימה. היכולת הדינמית של ה-909 היא פשוט מדהימה.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraהביצועים הללו בולטים עוד יותר במוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra הצליל נשמע כאילו אני נמצא בתוך אולם קונצרטים. הרזולוציה מעולה, ההפרדה בין הכלים ברורה והאיזון הטונאלי אומנם נוטה לבהירות קלילה אבל עדיין לא צורח עלי גם בעוצמות שמאפשרות לשכנים לפנות אותי לאלתר מהדירה. חליל הפיקולו עם החריפות הטבעית שלו נשמע מעולה, הפרופורציות בין הכינור לויולה מתגלות כמאוד מדויקות, המהירות והדינמיות כשכל התזמורת מנגנת יחדיו היא פשוט מבהילה. אבל זה ממש כמו לשבת בקונצרט. זה אומר שרמת הפרטים טובה אבל לא שטרם שמעתי. אני יכול להעיד שהאודיו ריסרצ׳ רפרנס 3 מפורט ממנו בתחום המיד הגבוה והגבוהים אבל לא רגוע ומאוזן כמוהו. לא ״מוסיקלי״ כמוהו ולא מצליח לייצר את הבס והמיד בס שהוא מייצר. התוצאה במוסיקה קלאסית מצוינת.

Ben Webster stormy weather

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifierבגזרת הג׳אז אני יכול להגיד שהוא לא מאכזב כלל. יש משהו בשילוב הזה של רזולוציה, פרטים ועידון שפשוט גורם לאנשים להתאהב בשילוב הזה. נכון, זה לא מושלם ויש בהחלט מה לשפר אבל אני לא מכיר מוצרים בטווח המחיר הזה שאין מה לשפר בהם. הפסנתר נשמע מעולה. עם גוף, נוכחות פיסית בחדר וטבעיות מרשימה בהחלט. הסקסופון נשמע מצוין. ניתן לחוש בקלות את האויר הבוקע ממנו, המהירות והמיידיות של הצליל וכמובן הרזולוציה. מה שמאוד הפתיע אותי הוא שהוא שקט לחלוטין. החושך מאחור משפר משמעותית את ההפרדה בין הכלים וכמובן את הרזולוציה והטווח הדינמי המרשים של ה-909. הבמה רחבה ועמוקה יחסית וקל בהחלט למקם את הכלים במרחב. סולו הקונטרבס משוחזר נהדר דרכו. מאוד ברור, מוגדר. אפשר להגיד שהצליל מאוד ״מוקפד״. הכל יושב במקום, מסודר, מאוזן ומגובש.

מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית שלמה אומנם נגעה בי. עשתה לי משהו שמעט מאוד מכשירים גרמו לי. המכשיר הזה גרם לי ממש לשקוע במוסיקה. אתה כאילו מפסיק לחפש אודיופיליה ומתחיל לשמוע את המוסיקה כפי שהיא למרות שיש כמה חסרונות קלים. אבל אודיופיל חסר תקנה שמחפש את כל המידע המוסיקלי ללא עידון כלל או כמו שאומרים ״אנליטי״ לא ממש יקבל את זה ממנו. ה-909 מפורט בהחלט במיד ובתחום התחתון, אבל התחום העליון קצת חסר באופן השמעת הפרטים. הם קיימים ומתנגנים אך דורשים ריכוז. יחד עם זאת הוא רחוק מלהיות כהה או ״סגור״. הוא מאוד פתוח ואוורירי מבלי לרמוז על חריפות או בהירות. אם הגבוהים היו ברמה של המיד והבס, הייתי טוען שזהו הקדמגבר הטוב ביותר ששמעתי עד עצם היום הזה. אבל אי אפשר לבקש הכל וגם לא ממש בטוח שזה אפשרי.

שר בקול צלול

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifierבקולות אדם חשתי שהקדמגבר הזה מספק חוויה אדירה
. הבמה אומנם לא ענקית אך הפוקוס מדהים! עם זמרים כמו פיטר שרייר, ה-909 גרם לי לשקוע בקולם. הדיוק הזה, המיידיות והקלות בה הוא משחרר את הצליל למאזין היא משהו שלא שומעים כל יום. אם היה ניתן לתאר את הצליל כמו שמתארים מפל מים אז הייתי מתאר אותו כמפל מים צלולים שזורים בצורה חלקה לחלוטין. זרימה מוחלטת ללא הפרעות. הרפרנס 3 שהיה ברשותי הוא יותר כמו מפל סוער. מלא אנרגיה אבל לעומת ה-909 אינו מרגיע ו-״חלק״.

כך גם התרחש עם מספר זמרות ששמעתי. חלקן עם קול שבהרבה מקרים על מוצרים אחרים נשמע לי צרחני וחריף אך מאוד מפורט ורזולטיבי והוא מקבל כאן זריקת הרגעה עם מינימום פגיעה במידע המוסיקלי ובפרופורציות שבין השירה לשאר כלי הנגינה ברקע. האיזון הטונאלי של ה-909 הוא מהנכונים ששמעתי. הוא מצליח לייצר אנרגיה גם בעוצמות נמוכות מאוד, אינו משנה את אופיו בעוצמות גבוהות וגבוהות במיוחד. שומר על דינמיות מעולה, רזולוציה ומיידיות גם בקטעים מאוד לחוצים וקשים.

עם זאת יש לו חסרון. מוסיקה אלקטרונית למשל נשמעת סתמית דרכו. כל מה שאמור להיות אלים ותוקפני הפך להיות פחות מזה בהרבה. להבדיל ממוסיקת רוק ששם הגיטרות משחקות את התפקיד הראשי במסיקה אלקטרונית הסינטיסייזר הוא הכוכב. ה-909 מעודן מידי, לא מציג את היצירה כפי שהיא לדעתי אמורה להישמע. נכון, למוסיקה אלקטרונית אין רפרנס אמיתי משום שאין שום כלי מוחשי שמנגן את הצלילים הללו. זה הכל סינטזות מלאכותיות שעדיין יש דרך לנגן אותן ולהפיק אותן בחלל. וה-909 פשוט נשמע ״רגיל״ במוסיקה אלקטרונית. הוא לא מהמרשימים בז׳אנר הזה.

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifier

נקודות ציון

חשמל
כמו כל מכשיר טוב כבל חשמל איכותי הוא בגדר חובה
. וכמו בכל ביקורת אני מפציר בקוראים לקחת זאת לתשומת ליבם ולבחור כבל חשמל ראוי ומתאים עבורו. אחרת זה פשוט פחות טוב.

מיקום והעמדה
במקרה הזה למרות שמדובר במכשיר מבוסס מנורות הוא אינה ממש רגיש למקומות סגורים יחסית. זה לא אומר שפתרתם את הבעיה ויהיה ניתן לשתול אותו בתוך הבטון אבל עדיין, החלק העליון הוא היחיד שיזדקק לאוויר וגם במקרה הזה 4 ס״מ יעשו לו אחלה בריזה

שלט רחוק
לא מגיע בסטנדרט אבל תוכלו לבחור מכשיר בצבע צהוב כפיצוי
. בכל זאת מתעקשים על שלט? תכניסו את היד לכיס ותוציאו כסף. ככה זה אנגלים – לא מסוגלים לעשות הכל נוח. אבל כאן מגיעה הפתעה נעימה. שלטים רחוקים של רסיבר מרנץ וימהה שולטים על העוצמה. גם אם אין לכם שלטים כאלו, תוכלו לרכוש שלט לומד זול ולתכנת בו קוד שלט של מרנץ או ימהה.

Trilogy 909 Valve Pre-Amplifier

סיכום

לכל החבילה הזו ישנם גם כמה פיצ׳רים וחסרונות שהיה ניתן לפתור אותן עם טיפה מחשבה. נתחיל בקוד האדיוטי הזה שאין לו שום סיבה הגיונית להיות שם. בתקופת החורף בה בכל סופת רוחות כיביתי את המכשיר מהשקע הראשי בקיר עברה חצי שעה והקוד ננעל. מה שגרר אח"כ בזבוז של כמה דקות מיותרות מהחיים שלי על הזנת הקוד. הכפתורים נטולי כל הגדרה זה גם טפשי. מה הבעיה למספר את העסק? נכון, הוא כותב על מסך המכשיר עצמו ומדווח לכם מה שם הכניסה אבל עדיין. למה לא לדעת מראש מהו המיקום המדוייק עבור כניסת הנגן, המחשב והפטיפון? למה? דבר נוסף ואחרון הוא השלט. זה פשוט מעצבן אותי. כל היצרניות בעולם לא רואות את השלט כצ׳ופר אם כי כחלק מהמכשיר. מדוע ניק פולסון הופך את השלט לדבר מיותר או ״תוספת״ מיוחדת?

אני לא יודע אם הוא עדיין אותה אגדה. יש לו מתחרים. אין מה לעשות, מאז נולדו המון יצרנים מתחרים ואיכותים שאפילו נותנים לנו שלט בחבילה. מאידך יש מעט מאוד קדמגברים שמצליחים לשלב במידה כזו יתרונות מוסיקלים ביחס לחסרונות. הוא מאוזן לחלוטין, חם מבלי להיות סגור, מרוח ונפוח. נטרלי מבלי להיות בהיר ויבשושי, מדויק מבלי להיות קר. הקצב שלו מדהים. הכל מתרחש בקלות, במהירות, הרוגע כזה שכאילו דבר לא מטריד אותו. זה ממש ככה עד שמגיעים למוסיקה אלקטרונית ששם הוא אכזב אותי בהחלט. אבל אם אתם לא בקטע של אלקטרוני מורכב ואלים אז זה לא משהו שאמור להטריד אתכם.

שורה תחתונה
המכשיר מרשים מאוד בביצועים שלו ביחס למחירו אבל לא מגיע עם שלט רחוק.

מחיר: 28,000 ש״ח

אחריות ושירות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום