האם העולם שייך ל- CD ומה הקשר לחלליות?

מנחם לוריא
14-02-2012 06:01

מנחם מספר על העברת תקליט לפורמט CD, על דרכו של רצף אותות דיגיטליים ומה הקשר לתקליט בינארי אותו נושאות חלליות Voyager אל גלקסיות אחרות?

בספטמבר 1977 ובאוגוסט אותה שנה נשלחו שתי גשושיות (וויאג'ר אחד ושתיים בהתאמה) לקצות מערכת השמש ומשם לחלל אל יעד לא ידוע. על שתי הגשושיות האלה ישנו תקליט 12" עשוי פלאטיניום ומצופה בזהב. על גבי התקליט שמורים קולות ומראות מכדור הארץ. לתקליט מצורפת מחט מיוחדת לניגונו וכן הוראות (בשפה בינארית) איך להתקין את המחט ולנגן את התקליט. מלבד מוסיקה וקולות כולל התקליט תמונות המיצגות את האנושות בכדור הארץ נכון לשנת 1977. הרעיון מאחורי התקליט הוא להעביר מסר מכדור הארץ ליישות תבונתית כלשהי אם וכאשר תיתקל בגשושיות. באוגוסט 2011 הגיעה החללית Voyage 1 לקצה מערכת השמש והיא החפץ מעשה ידי אדם המרוחק מאיתנו ביותר אי פעם.

פאבלו קזאלס במונו וגם סטריאו

באוגוסט 1937, הקליטה התזמורת הפילהרמונית הצ'כית בניצוחו של גורג' סיזל את הסימפוניה לתיזמורת וצ'לו של דבוז'ק. על הצ'לו: פאבלו קזאלס. ב 1962 חברת EMI העבירה את ההקלטה המקורית (טייפ סלילים מונופוני) לתקליט וערכה אותה מחדש סטריאופונית. בסוף האלף הקודם, שוב EMI, ערכה בצורה דיגיטאלית את ההקלטה המקורית והוציאה אותה על גבי תקליטור סטראופוני.


לפני כמה שנים, התקליט המקורי של היצירה הזו הועבר לרשותי כנכס שיש לו ערך נוסטאלגי ואולי, גם, ערך אספני. התבקשתי על ידי אחד מבני ביתי להעביר אליו את ההקלטה, מן הסתם על גבי סי.די. התקליט עצמו, כאמור, את שנותיו כבר ידע ואיכותו הינה לא מהמשופרות ביותר בלשון המעטה. להעביר, כמות שהוא, את התקליט לתקליטור זה בערך כמו להתעלל באוזניים של מישהו.

בעוד כשמונים אלף שנה, צפויות Voyage 1 וגם Voyager 2 להגיע למערכת כוכבים אחרת, כל אחת מהן למערכת אחרת במיקום שונה בשביל החלב. במידה ומסיבה כלשהי, מחר בבוקר התקליט שעל וויאג'ר אחת או שתיים יגיע לידי בן אנוש בכדור הארץ ספק אם יוכל לנגנו ולאחזר את תוכנו. התקליט, כאמור, מכיל גם מוסיקה וגם תמונות. אורכו כשעת נגינה והוא מסתובב בקצב של 16.5 סיבובים בדקה. למרות שיחד איתו מסופקת מחט והסבר כיצד לקרוא אותו אין בכדור הארץ פטיפון המסוגל לנגן את התקליט הזה.

חללית Voyager 1 / 2 עם תקליט זהב
רצף של אותות

אחרי קרוב ליומיים בהם מערכת התוכנה במחשב חקרה את ההקלטה של הפילהרמונית הצ'כית שהוקלטה למחשב מפטיפון לכרטיס הקול ונשמרה כרצף של אותות דיגיטאליים, התוכנה הציעה גרסה של התקליט ממנה הצליחה לסלק את מירב הרעשים המכאניים ואת סימני הזמן שעל התקליט המקורי תוך שמירה של המקור המוקלט ללא פגע. הגרסה הזו נשמרה על גבי CD.


אין ברשותי את ההוצאה המחודשת של ההקלטה הזו, זו ש- EMI המירו מהמקור לדיסק סטריאופוני, ברם ההקלטה שנשמרה ממכונת ההקלטה, כמעט ללא רעשי לוואי של התקליט הישן, מצליחה לחשוף את הטכנולוגיה והאיכות של ההקלטה הזו.

ההקלטה המקורית היא מונופונית. ב- 1962 לא עמדו לרשות EMI מחשבים והיכולת להפוך הקלטה מונופונית לסטראופונית הייתה תלוייה בלוליינות טכנולוגית של העורכים ושימוש בחומרה על מנת ליצר תחושה של מוסיקה דו ערוצית.

התוצאה: במונחים של אודיו דו ערוצי בשנת 2011 התקליט הזה והאחזור שלו, אינם דו ערוציים. התזמורת הצ'כית נשמעת כגוש אחד ברקע, כמה מטרים מהמאזין. הצ'לו של קזאלס ממוקם בקדמת הבמה קרוב ומפורט ברמה שלא הייתה מביישת הקלטה מודרנית. ניתן לשמוע את מפגש הקשת במיתרים ואפילו את אצבעותיו של קזאלס כשהוא מחליף אקורדים/תווים בעת הנגינה. אותות הזמן והמדיה המקורית אכן ניכרים באחזור הזה – ברם: ערכו ההסטורי והביצוע הנפלא של היצירה הזו – את אלה שיני הזמן לא לקחו.

חללית Voyager 1 / 2 עם תקליט זהב
סיכום המסע שלא נשלם

הפעם האחרונה שפבלו קזאלס ניגן בקונצרט חי היתה בירושלים, לפני מותו. המנצח, סיזל, ברח מאימת הנאצים והפך למנהלה המוסיקלי ולמנצח הקבוע של הפילהרמונית מקליבלנד. תחת שרביטו הנציחה התזמורת הזו כמה משכיות החמדה של ההקלטות הקלאסיות של המאה העשרים.

שתי גשושיות הוויגר ישדרו את האות האחרון שלהן לכדור הארץ ובו גם את מקום המצאותן, בחודש אוגוסט 2020. את התקליט שעל סיפונן ניתן לאחזר היום רק בגלל שהוא מונצח בינארית באתר אינטרנט יעודי של נאס"א(כאן:https://goldenrecord.org/) כבר היום 34 שנים אחרי שנוצרו התקליטים האלה כבר לא ניתן לאחזרם אלא ממקורם הבינארי.

אם נלך על פי העקרון של מה שהיה הוא שיהיה הרי שגם המידע האנושי היום אצור, כולו כרובו, באופן בינארי וסביר שגם בעתיד המקור יהיה בינארי. האם הסי.די ישאר איתנו ואם לא עד מתי אינני יודע לענות על השאלה הזו אך בהתבסס על שתי הדוגמאות שנתתי – ועל פי העקרון של מה שהיה הוא שיהיה, סביר שהוא בדרך הבטוחה לנפוח את נשמתו ומוסיקה, דו ערוצית וגם לא, תהיה אצורה באופן בינארי.

מראי מקום:

גרסת ה CD של היצירה המדוברת מקטלוג הדיסקים של EMI (בצורה בינארית...) כאן: https://www.emiclassics.com/releaseabout.php?rid=20985

על התקליט שנשלח לחלל ותוכנו (שוב בצורה בינארית) כאן: https://goldenrecord.org/

פאבלו קזאלס מכאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%91%D7%9C%D7%95_%D7%A7%D7%96%D7%90%D7%9C%D7%A1

גורג' סיזל מכאן: https://en.wikipedia.org/wiki/George_Szell
הפילהרמונית הצ'כית (מנוהל כיום על ידי אליהו ענבל מישראל) מכאן:
https://en.wikipedia.org/wiki/Czech_Philharmonic_Orchestra

האזנה ערבה,
מנחם.

מעבר לתגובות בפורום