מגבר אוזניות מיוזיקל פידליטי X-CAN V8 במבחן

נמר לוי
14-01-2011 06:55

גם אוזניות זקוקות למגברים משובחים שיוציאו מהן את המיטב, הפעם הושטנו יד לעבר אנגליה ומשכנו לסקירה את מגבר האוזניות X-CAN V8 שמתגלה כמפורט ונעים בהאזנה בעוצמת קול מקובלת. ביקורת.


יש לי חיבה לאוזניות ואני מוצא כי זהו ענין מהנה מאוד להקשיב למוסיקה דרכן.
אוזניות, להבדיל מרמקולים, מציגות חוויה מאוד אישית והכי מערבת שיש, המוסיקה שמתנגנת כמעט ישירות אל תוך המוח מאפשרת למאזין לצלול לתוכה בקלות מבלי לחפש את האמצע, הפוקוס, הבמה או את הגלים העומדים בחלל החדר. יש באוזניה שלמות אקוסטית וצליל נטול קופסא שקשה להתעלם ממנו, יש גם ניקיון ועושר פרטים שנכנס לאוזן מבלי להתבזבז על מרחק בדרך.

מאידך, אוזניות מציעות אמנם חוויה שונה אך לא תחליף לרמקולים. אני מתקשה להאזין שעות לאוזניות (מבחינה פיסית – לא סאונד) אך הזמן הלא רב שאני שוקע בתוכן יכול למלא מצבר מוסיקלי רב בהחלט שיספק אותי לשעות רבות של שקט.

X-CAN V8 של Musical Fidelity - ביקורת

איכות הבניה, כמקובל במוצרי Musical Fidelity הינה יוצאת מן הכלל, ברגי האלן נותנים מגבר מראה קרבי ומרשים, בורר העוצמה הגדול בקדמת המכשיר מוסיף לקרביות ויציאות לשני זוגות אוזניות מהווים יתרון אדיר. מה שמצער אותי מעט הוא שאין בנמצא שליטת עוצמה על כל אוזניה בנפרד ולכן כל אחד משני המאזינים יצטרך להתפשר על עוצמה זהה עם השני (לזכות ה- V8 נציין כי מדובר בתכונה נדירה מאוד במגברים).
בנוסף, בימינו של בורר העוצמה המגודל ניתן למצוא מפסק שתפקידו הינו לברור בין מצב USB שעובר דרך ה-DAC של המכשיר לבין מצב LINE אשר בו העיבוד מתבצע בנגן המשודך אליו.

בחלקו האחורי של מגבר זה, נמצא חיבור הזנת החשמל (חיבור יעודי המתאים לשנאי המקורי בלבד) ו-2 זוגות חיבורי RCA אשר הראשון מבניהם הוא LINE IN והשני הינו LINE OUT. מימין לחיבורי ה-RCA ניתן למצוא את חיבור ה-USB למחשב ובו ההמרה בין דיגיטלי לאנלוגי מתבצעת על ידי המגבר ולא על ידי המקור המשודך אליו. על מנת להשתמש בחיבור הזה יש להעביר את המתג שבקדמת המכשיר למצב הרצוי.

Musical Fidelity X-CAN V8 Review


ברמה הטכנית מגבר האוזניות הזה מציג הגבר של 1.3 וואט ב-32 אוהם, נתון אחוזי העיוות מרשים בהחלט ועומד על 0.008 אחוזים, יחס האות לרעש הינו מרשים בהחלט ועומד על 100 דציבל והיענות לתדר שנע בין 20 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-70 קילוהרץ בגבוהים. הנתונים הטכנית אכן מרשימים אך מנסיוני אינם אומרים הרבה על איך מכשיר ישמע בפועל ולכן הגיע הזמן להתחיל בהאזנה!

מבחן האזנה

פתחתי הפעם את הבדיקה עם מוסיקה קלאסית: Britten - Young Persons Guide to the Orchestra תפס את מקומו על הפטיפון.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraכלי נגינה בודדים או שילוב של מספר כלים קטן יחד נשמעים באופ מרשים. חליל הפיקולו שנוטה לחריפות צעקנית (במיוחד באוזניות) נשמע לפתע רך ומלטף וזה מבלי לצבוע או לתבל את הצליל. ה- V8 מתגלה כמאוזן ונכון. כלי נשיפה מוצגים כשהם מפורטים וטבעיים, כלי קשת מקבלים הפרדה מעולה, כל שכבת כלים נחשפת היטב והמגבר מעביר המון מידע מוסיקלי אל האוזנייה.

הצליל של המגבר הזה מתגלה כמאוד ניטרלי ואפילו הייתי מסתכן ואומר "אודיופילי" ויקר. הוא מצליח להעביר את הפרטים הקטנים שבמוסיקה בקלות כזו שהצליחה להעלות בי חיוך על הפנים, מצד שני, פתיחת הקטע עם התזמורת הסימפונית בשלמותה הצבעיה לי על חוסר מסויים בכוח, החלפתי מאוזניות ה-AKG 240 לזוג גראדו 125, חשתי בשיפור בהנעה אך זה עדיין לא היה מושלם. סביר להניח שאני כבוחן מחפש זאת ויש סיכוי יותר מסביר שמאזין שאינו ממש מתמקד לא ירגיש בכך אך מדובר עדיין על העדר כוח בפתיחה התובענית הזו.


Musical Fidelity X-CAN V8 Review

מוזיקה אלקטרונית וגם רוק

אני ממשיך בסגנון אלקטרוני מבית Venetian snares - hospitality.

זה לווה אמנם בחשש קל, אך כאן הרגשתי שהמגבר דווקא כן מצליח להניע את האוזנייה היטב. הוא מציג דינמיות טובה מאוד אם כי לא מושלמת, מהירות מרשימה בהחלט ובס מדויק. מה שהפריע לי מעט הוא המיד שברח קצת אחורה כאשר היצירה סיפרה לנו שהיא קשה, מאידך הבס והתחום הגבוה הציגו דיוק ושליטה מוחלטת.

YELLOבאלקטרוני רך וקל יותר מבית היוצר של yello המגבר הזה מתגלה כפנינה. הוא מציג צליל מאוד מאוזן ודינמי. מאוד מרגש וחלק ויחד עם זאת מדויק ומהיר כברק. היצירה הזו, "המירוץ" היא קלה לעיכול, גם למגבר, לאוזניה וגם כמובן למאזין עצמו. החצוצרות המסונתזות נשמעות רכות, נטולות עקצוצים וחריפות והבס העמוק בוקע בקלות מהמגבר.

בגזרת הרוק אני בוחר כרגיל ב-  dream theater scenes from a memory וכאן אני שומע גיטרה חשמלית נהדרת, עם דסטורשיין עתיר משקל והקצב מעולה. הבעיה נוצרה כאשר השירה נכנסה לתמונה ואז גיליתי שהגיטרה לקחה צעד אחורה ויחד איתה גם התופים שאמורים להיות אנרגטיים ביותר. הפיתרון לחסרון הוא הנמכה של העוצמה ולכן הסקתי כי בעוצמות גבוהות המגבר אינו מצליח להישאר דינמי בסגנונות תובעניים שכאלה.

הערה על ווליום: אומנם ה-V8 אינו דינמי בטרוף אך הוא גם לא קורס. אני לוקח בחשבון שבמוסיקה כזו אני נהנה לשמוע בעוצמות גבוהות שעלולות להפיל לא מעט מגברים ובמקרה הזה כאשר הנמכתי לעוצמה שאינה ממש גבוהה אך מספקת החיסרון הזה פחות הורגש.

לעומת זאת, הדיסק Dire Straits - Brothers In Arms נישמע כאן מצוין גם בעוצמות גבוהות במיוחד. מגבר האוזניות של מיוזיקל פידליטי מצליח להעביר את קולו של מארק קנופלר היטב מבלי לאבד את הכלים המלווים ברקע. הוא מצליח להעביר תופים עם דינמיות טובה מאוד ביחד עם גיטרות עתירות משקל ולשמור על איזון טונאלי מעולה.

מיד: טוב מאוד. אומנם קצת סובל מחרדות בקטעים קשים במיוחד אך בסך הכל אנרגטי וחוויתי בקטעי מוסיקה לא תובעניים. מה שכן, הוא מאוד מפורט ומאוד אוורירי ויחד עם זאת מלא וטבעי ללא תיבול מיותר או צבעוניות סינטטית.

מתי כספיהגזרה העברית מביאה את מתי כספי למרכז הבמה עם שירו המרגש שמוקלט נהדר "ילדותי השנייה" וכאן אני חש שנכנסתי למגרש הביתי של המגבר הזה, הוא מציג מתי כספי אמיתי. חי, עמוק, טבעי, דינמי והפוקוס, פשוט תענוג. הכלים המלווים אותו נשמעים נהדר, התוצאה מאוד מערבת והצליל מאוד קוהרנטי. ברגעים הללו, לא חשבתי על חסרונות: התופים נשמעו באופן מדהים! רכים, עמוקים ומאוד מדויקים, המצילה הוצגה באופן ראליסטי, עם דעיכה נכונה, דינמיות מעולה ובכלל, אנרגיה וקצב מרשימים ביותר.

הערה על התרגשות: את השיר הזה אני מכיר היטב על המון מוצרים. אינני זוכר את עצמי מתרגש מהתוצאה הסונית שלו כפי שהשילוב הזה הצליח לרגש אותי. גם עם הגראדו 125 וגם עם ה-AKG 240. המגבר הזה מרגיש כאילו הוא מתאים את עצמו אוטומטית לאוזנייה. הוא מאוד "מכניס את עצמו" ואת אופיו המיוחד והניטרלי.

בס: מעולה, פשוט מעולה. יש לו אנרגיה, כוח, מהירות, דיוק ורזולוציה מדהימה. זהו אחד מהפרמטרים הבולטים ביותר במוצר הזה. השליטה של התחום הנמוך באוזניה הינה פנומנלית, ה-V8 מצליח להחזיק את התחום הנמוך בקלות שקשה לתאר במילים אך אם אוכל אגלה כי נחשפתי לרזולוציות בתחום התחתון ששמורות לרמקולים גדולים חזקים שמוגברים בפאר היצירות האודיופיליות.

Musical Fidelity X-CAN V8 ביקורת על מגבר אוזניות


על מנת לבדוק כיצד נשמע פסנתר דרכו אני בוחר בפסנתרן המוכשר jacques loussier the best of play bach שגם הוא, בדומה לקטעי המוסיקה שאני בוחר מהווה רפרנס מעולה עבורי. מדובר (למי שלא מכיר) ביצירות קלאסיות מוכרות בעיבוד ג'אז חורפי סוחף וחם. אני מוצא שגם כאן המגבר מרגיש בבית. הוא מציג פסנתר מאוד טבעי, מאוד נכון. הוא מציג את התיבה שלו, העץ ורמת הפרטים בצורה מרשימה מאוד. שאר הכלים המלווים את היצירה מוצגים גם כן בטבעיות ראויה לשבח. ניתן לשמוע כאשר מקל המתופף פוגש את מרכז המצילה או את קצוותיה, ניתן לחוש את הרגש שרגלו של המתופף פוגשת את תוף הרגל, המגע עם עוד התופים מומחש היטב.

eleftheria arvanitakiממשיך במשהו מיוון. בחרתי ב- eleftheria arvanitaki המדהימה בשירה המדהים meno ektos שגם הוא כמו האחרים מוכר לי היטב מבדיקה על שלל מוצרים. אני חש שהמוסיקה הרכה מתאימה מאוד למגבר זה. הוא מעביר את קולה של הזמרת היטב. הרכות והרגש שבקולה מוצג היטב. אני מגלה פרטים רבים שלא הצלחתי לגלות דרך חיבור האוזנייה ישירות לנגן הדיגיטלי עצמו. ה-"עוד" נשמע נהדר, עם משקל, דינמיות וגוף. קולות זמרי הלווי נשמעים גם כן מעולה. ההפרדה טובה מאוד, הצליל מגלה שכבות על גבי שכבות של כלים מבלי לפספס אף אחד מהכלים וניתן בהחלט להפריד בניהם בקלות רבה. התוצאה בשיר הזה בהחלט מדהימה.
  
גבוהים: מעולים. יש מהירות, דיוק, פרטים, משקל, הפרדה טובה והכי חשוב מבלי להציג חריפות.  יחד עם זאת אני מוצא שהתחום הגבוה מאוד טבעי ו"נכון" וניתן בהחלט להתרשם מניואנסים קטנטנים בקלות. התחום הגבוה מאוד חושפני, אוורירי ובלי ספק איכותי.

שימוש ב-DAC דרך המחשב
במקרה הזה מצאתי את התוצאה כעדיפה בהחלט על ה-DAC הפנימי של המחשב הנייד שלי. אני משער שהוא יהיה עדיף מכל כרטיס קול פשוט ובסיסי. שימוש ב-DAC של מגבר האוזניות נתן תוצאה הרבה יותר טבעית, אנרגטית והיתרון הבולט היה בדינמיות והפרדה. ה-DAC של המגבר הזה הינו טוב בהחלט ומהווה חבילה אטרקטיבית להאזנה לאוזניות דרך ה- X-CAN V8 בשילוב ה-DAC המרשים.

נקודות ציון

שיכוך
ה- V8 הינו משוכך היטב בבסיסו אך ספייקים (עוקצנים) מהמשפחה הקשה מביאים אותו לתוצאה מדויקת והפרדה טובה יותר. אני ממליץ לעזור לו קצת עם שיכוך מהמשפחה הקשה וזה משום שפסי הגומי הרכים מעט מעכירים את התוצאה שהוא מסוגל לחשוף. האמת היא שבמקרה הזה אני אסתכן ואומר שעדיף אפילו להניחו בלעדיהם ישירות על משטח קשיח (רצוי עץ כמובן) מאשר להניחו ישירות על פסי הגומי המקוריים.

Musical Fidelity X-CAN V8 ביקורת על מגבר אוזניות
חום
אין בעיה כזו במקרה הזה. אפילו השנאי החיצוני מתחמם בקושי. המוצר הזה פשוט שומר על טמפרטורת החדר מבלי להתחמם מעבר לכך. ניתן להניחו אפילו בתוך מגרה והוא יחיה עם זה בשמחה ובששון מבלי להתלונן על הרעת תנאים.

חיבור שתי אוזניות בו זמנית
ההבדל בין שילוב שתי אוזניות שמנגנות בו זמנית לאוזניה אחת הינו קטן לטובת אוזניה אחת. ההבדל ניכר דווקא בתחום הגבוה ששם הורגשה ירידה קלה בפרטים ובהפרדה. יחד עם זאת תחום המיד גם כן מעט ניפגע מכך אך לא ברמה שאני יכול להצביע בה על משהו ספציפי. למרות החיסרון שבשילוב שתי אוזניות אני מוצא את התוצאה גם במצב הזה כטובה מאוד ומהנה. אבל רק אם אין ברירה וזה חשוב חברו שתי אוזניות ביחד, אם ניתן להימנע מכך אז רצוי כך.

סיכום

זה מגבר אוזניות מומלץ. במחיר הזה אנו מקבלים מגבר אוזניות טוב מאוד ו-DAC מעולה דרכו המגבר הזה הופך לטוב מאוד פלוס. הוא מציג צליל נכון ומאוד טבעי, הפרדת הכלים מעולה ותמונת הסטריאו שהוא מציג מביאה את המאזין לחוויה מוסיקלית נהדרת.

מה שקצת הטריד אותי, היה המחסור בכוח ושליטה בעוצמות גבוהות במוסיקה תובענית וזה אכן התרחש עם אוזניות מסוג גראדו 125 וגם עם ה-AKG 240 האהובה שלי. אני מוצא שאוזניות קשות להנעה לא ממש יסתדרו איתו ולכן יש להקפיד על שילוב המגבר לאוזניות ממוצעות או קלות להנעה. הוא מרגיש בבית עם מוסיקת רוק רך או אלקטרוני רגוע. הוא מצליח לרגש בקולות אישה ולהרטיט את הלב במוסיקת ג'אז. מדובר במגבר אוזניות משובח אך לא "חזק". הוא מציג אופי מאוד נטרלי וטבעי ללא תיבולים וצבע וזה מבלי להישמע יבש או משעמם.

מחיר: 3,000 ש"ח
אחריות ושירות: טופ אודיו

תודה לחנות פיוז על השאלת המוצר לסקירה

מערכת הבדיקה
אוזניות – גראדו 125 + AKG 240
נגן דיגיטלי - musical fidelity m3cd
מחשב נייד – Fujitsu Siemens – esprimo mobile

מעבר לתגובות בפורום