לקראת CES 2011: טאבלטים, טאבלטים, מחשבים ועוד טאבלטים.

אביחי אפוטה
04-01-2011 06:45

טאבלט: אחד המוצרים החשובים והמעניינים של השנה החדשה שיתפוס לא מעט תשומת לב וכותרות בתערוכת CES הקרובה. על מה כל המהומה, בכתבה שלפניכם.


שנת 2010 הייתה רועשת בגזרת הטאבלטים (מחשבי לוח) וזאת בזכות הציפיות שטיפחו בנו ענקיות כמו HP, מיקרוסופט ו- Palm בתערוכת CES 2010.

בסופו של דבר, מי שגנבה את ההצגה ורכבה בהצלחה יתרה על הטרנד המחודש היא, איך לא, Apple וה- iPad. כל זאת מבלי לקחת חלק בתערוכות מהסוג הזה, אף פעם. אל מול שגעת ה- iPad התייצבה Samsung עם ה- Galaxy Tab לקרב ראש בראש של מחשבי לוח שמהווה בעצם קרב קשה וחשוב יותר בגזרת מערכות ההפעלה הסלולאריות – iOS של Apple ו- Android של Google.

לא חסרו טאבלטים בשנת 2010, רק שהם הגיעו מאוחר מדי והיו פחות מדי בשביל שיהיו חשובים דיים כדי להזכירם. בסגמנט החדש הזה שנוצר ב- 2010, החלל שבין מחשב נייד ל- 'סמארטפון', נזכור בעיקר את ה- iPad וה- Galaxy Tab.
ipad
הכוכבים של 2010. מימין: Samsung Galaxy Tab, משמאל: Apple iPad 
עוד מעט המבול

תערוכת CES 2011 ממתינה ממש מעבר לפינה. עוד כמה ימים והבמות של מרכזי הכנסים בלאס ווגאס יהיו עמוסות וצפופות בתותחים של החברות המובילות בשוק שהמטרה היא אחת: לנגוס בתפוח הלבן.

עוד לפני שהתחילה התערוכה, ועוד לפני שהסירו את הלוט מעל החידושים הכי חדשניים שלהן – כל אותן החברות נמצאות בעמדת זינוק נחותה מזו של Apple. סטיב ג'ובס לא כל-כך אוהב את הצפיפות וההמולה שבתערוכות מהסוג הזה, וכנראה שאנשי Apple גאים מדי בשביל לקחת חלק באירוע החשוב והמשפיע ביותר בתחום האלקטרוניקה הבידורית העולמית, ולכן את ההכרזות והמוצרים שלהם הם מציגים באירועים משל עצמם. רק הם. לבד. כך שכול תשומת הלב מופנית אליהם. אפשר לאהוב את זה ואפשר לבקר את זה, אבל בשורה התחתונה – זה מה שיעשה את ההבדל.

השמועות (וההיסטוריה) מספרות שעתיד להיחשף היורש ל- iPad הנכחי איפשהו באזור מרץ-אפריל. די והותר זמן ללמוד את הצהרת הכוונות של המתחרות ב- CES ולדעת כיצד להתמודד איתן לקראת השקת המכשיר החדש. לא שה- iPad החדש אמור להתעלות בכל פרמטר אפשרי שיציגו המתחרות בטאבלטים שלהן, אלא לתת לדברים להירגע ולהצטנן ואז להתסיס את העניינים כמו ש- Apple יודעת לעשות. אתם יודעים, תורים ארוכים שמתחילים יממה קודם, שיווק אגרסיבי ומינימליסטי גם יחד, כתבות וסיקורים שלא היו מביישים מלחמת עולם שלישית שפרצה ועוד ועוד. 

כפי שאפשר להבין, 2011 הולכת להסתובב בעיקר סביב גזרת הטאבלטים. כבר היום יש כמות לא קטנה של מחשבי לוח בשלל סוגים, צבעים, גדלים ומפרטים וב- 2011 הולך להיות צפוף הרבה יותר. ננסה להתמקד בעיקריים והמסקרנים ביותר:

One more thing...

שמועות על מוצריה של Apple הן הדבר הכי חם ברשת. כל יום צצות עוד ועוד "חדשות מסעירות" ותמונות ערוכות כאלו ואחרות. אחרי סאגת ה- iPhone 4 ובלוג הגאדג'טים Gizmodo בשנה שעברה, ספק אם Apple תרשה לעוד מוצר שלה להיחשף באמת לפני המופע המרכזי של ג'ובס. ובכול זאת, השדרוגים הצפויים לדור השני של ה- iPad מסתכמים במצלמה קדמית ואחורית, שקע Mini USB בנוסף לקונקטור הייחודי של מוצרי Apple, חריץ לכרטיס זיכרון, שדרוג המסך (בדומה למסך ה- Retina של ה- iPhone 4) ועוד כהנה וכהנה ליטושי עיצוב. אבל באופן כללי ה- iPad לא צפוי לעבור מהפך של ממש.

התשובה של מוטורולה: דבש

הטאבלט שיקבל את מירב תשומת הלב בתערוכת CES הקרובה שייך דווקא לענקית שהתגמדה מאוד בשנים האחרונות: Motorola, בעיקר בגלל שלא הצליחה לייצר שחקן משמעותי בתחום הסמארטפונים (למעט ה- Droid שלא ממש "הביא את הבשורה") שנשלט בשנתיים האחרונות על-ידי Apple, HTC, Blackberry וגם נוקיה בחלקים מסוימים.

כבר אמרנו (וראינו) שה- Galaxy Tab של Samsung היה היחיד שעמד בקו אחד אל מול ה- iPad בשנה שעברה ויחד עם זאת עשה "חצי עבודה" כפי שמכנים זאת בכירים ב- Motorola. הבעיה היחידה של ה- Galaxy Tab, על-פי Motorola, היא שמערכת ההפעלה שלו (Android בגרסה 2.2) היא מערכת הפעלה המיועדת לטלפונים סלולאריים חכמים ('סמארטפונים') ולא משתלבת ומתפקדת כראוי במחשב לוח, שכן אופי השימוש בו הוא מעט שונה.

התשובה של Motorola (או יותר נכון של Google) היא גרסת Android חדשה (3.0) שזוכה לשם הקוד: "Honeycomb" (חלת דבש). עד עתה ידועים מעט מאוד פרטים על הטאבלט החדש של Motorola (השמועות אומרות שייקרא "Droid Xoom") אבל אבטיפוס שלו נחשף כבר על-ידי אחד מבכירי Google, אנדי רובין, בכנס 'Dive into mobile' לפני כמה שבועות. הפרטים היחידים שידועים עד כה על המכשיר החדש של Motorola הן שהוא יתבסס על מעבד Tegra 2 של Nvidia, ללא כפתורים פיזיים בחזית וייתכן שיגיע בשתי גרסאות: 7 ו- 10 אינצ'
.
Xoom 
הטאבלט של Motorola בידיו של אנדי רובין 

לא משחק ילדים - בלאקברי פלייבוק

טאבלט נוסף שימשוך לא מעט תשומת לב הוא זה של RIM: ה- Blackberry Playbook.
הטאבלט המעניין הזה כבר הוכרז בספטמבר 2010, אך אמור להגיע למדפים אוטוטו. על הטאבלט הזה כמעט הכול ידוע חוץ מאיך הוא מתפקד במציאות. על הנייר הוא די מרשים: מסך קפסטיבי בגודל 7 אינצ' וברזולוציה של 600x1024 פיקסלים. מעבד 1 גיגה כפול ליבה ו- 1 גיגה RAM. 3 גרסאות: 16, 32 ו- 64 גיגה של זיכרון פנימי, 2 מצלמות באיכות Full HD, יציאת HDMI, כניסת Mini USB ועוד.

בשלב הראשוני ה- Playbook יגיע בגרסת WiFi בלבד ואילו איפשהו במהלך השנה תגיע גרסה עם קישוריות 3G ובעתיד הרחוק יותר גם גרסת LTE 4G.

playbook 
ה- Blackberry Playbook של RIM 

Microsoft – סיבוב שני

כאמור בפתיח, הציפיות לטאבלטים שהוכרזו בשנה שעברה ב- CES החלו עם הכרזתו של ה- Slate מבית מיקרוסופט. היו לא מעט שמועות וציפיות לטאבלט אחר מבית מיקרוסופט, ה- Courier: טאבלט בעל 2 מסכי מגע שנסגרים האחד על השני.

בסופו של דבר ה- Courier נשאר על לוח השרטוטים ובמקומו הציג מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, בהתלהבות את הטאבלט שפותח בשת"פ עם חברת HP. גם כאן ניתן לסכם בפשטות: "דיבורים כמו חול...". אז עוד כמה ימים באלמר מנסה שוב. הפעם מדובר על 2 טאבלטים: האחד תוצרת Samsung והשני של Dell. שניהם יריצו ככל הנראה Windows 7 כאשר הטאבלט המעניין יותר יהיה זה של Samsung כיוון שנודע כי הוא יהיה דומה בצורתו ל- iPad של Apple (אבל עבה יותר) והוא יכלול מקלדת נשלפת. גם כאן יש לא מעט שמועות והחמה ביותר מספרת שיש סיכוי טוב להצצה ראשונה לטאבלט שירוץ על גרסה ראשונית של הדור הבא של מערכת ההפעלה של Microsoft: Windows 8.

יודעי דבר בסביבת הבכירים ב- Microsoft מנמיכים ציפיות ומנסים להסביר כי אין להם סיבה להיכנס חזיתית ב- iPad של Apple וכי הטאבלטים שהם עובדים עליהם מיועדים בראש ובראשונה למגזר העסקי בדגש על עבודה עם Word ו- Excel ויחד עם זאת צריכת עיתונים ומגזינים באמצעותם. גם בתחום האפליקציות שיתממשקו אל הטאבלטים שלהם אין יומרה להתחרות ב- Apple ובמודל ה- iTunes, והמטרה שלהם היא פיתוח אפליקציות רשת.

HP Slate 
סטיב באלמר מציג את ה- Slate בתערוכת CES 2010

 שחקן החיזוק של HP

למי שהספיק לשכוח, בשנה שעברה רכשה HP את חברת Palm לאחר שזו נכנסה לקשיים כלכליים. ומה הדבר שהכי זכור לנו מחברת Palm בשלוש השנים האחרונות? נכון, Palm Pre ויותר ממנו מערכת ההפעלה שלו: Web OS. אז עכשיו הכול בשליטתה של ענקית המחשבים המובילה בעולם (HP) וטאבלט שבנוי בצורה כמעט מושלמת כמו כל מחשב שלהם בתוספת מערכת הפעלה טובה מאוד כמו Web OS - מתבקש בהחלט. במקרה הנ"ל הכול בגדר שמועות מלבד סימן רשום שנרשם על-ידי HP ולא משאיר הרבה מקום לדמיון: Palm Pad

 HP
תודו שזה נראה טוב. אילוסטרציה של טאבלט מבוסס Web OS 
ASUS - כמה שיותר, יותר טוב!

נוכחות מרשימה צפויה להיות גם ל- Asus. החברה צפויה להציג לא פחות מ- 3 מחשבי לוח שיכנסו תחת המותג המצליח Eee PC וייקראו Eee Pad Tablet. כל השלושה יגיעו עם מסכי מגע בגודל 10 אינצ', אך ל- 2 מהם תהיה מקלדת פיזית: האחד יגיע עם מקלדת נשלפת והשני עם מקלדת מתקפלת (כמו מחשב נייד רגיל). השמועות מדברות על מחשב אחד שכנראה יריץ Windows 7 וזאת בזכות מעבד ה- Oak Trail של Intel המיועד למחשבי לוח. השניים הנותרים כנראה יריצו את אחת הגרסאות האחרונות של Android שכן ה- Oak Trail תומך בה ואפילו ב- Meego. מקורות אחרים מדווחים על שימוש אפשרי במעבד ה- Tegra 2 של Nvidia.
 
asus 
אחד מה- Eee Pad Tablets של ASUS 
HTC - הפתעה?

הלחשושים האחרונים מספרים שגם ל- HTC יש משהו בשרוול. במקרה הנ"ל מדובר בשמועות המתבססות על שם מסחרי שנרשם לזכותה של HTC בימים האחרונים: HTC Scribe, ובתיאור הפטנט נכתב: "מכשיר דמוי טאבלט נייד ואלחוטי". זהו. אם להודות באמת, דווקא ל- HTC יש את מה שדרוש לבלוט באופן יוצא דופן, גם בתחום הזה. אם מסתכלים על עולם הסלולר והטלפונים החכמים, זה לא סוד (ואפילו משהו להתגאות בו עבור מיליוני צרכנים) שהיצע המכשירים המרשים של החברה הביא אותה לבמה המרכזית בתחום ולאחת המובילות בחדשנות.

האיכויות המוכרות והידועות של HTC בייצור טלפונים חכמים בשילוב מערכת הפעלה מאוד מצופה כמו ה- Android 3.0 יכולות להפוך לסיפור המרכזי של התערוכה הקרובה.

טושיבה - הפתעה 2?

גם Toshiba אמורה להיות חלק מהחגיגה. בשנתיים האחרונות התבלטה טושיבה בצורה חיובית מאוד בגזרת המחשבים הניידים ולכן הגיוני שגם בתחום הטאבלטים המלבלב יהיה לה מה להגיד. החברה מתכננת לחשוף בתערוכת CES הקרובה את הטאבלט שלה שיתבסס, ככל הנראה, על מעבד Tegra 2 ויריץ גרסת Android כלשהי (כנראה 3.0  - Honeycomb).  הטאבלט יכלול מסך בגודל 10.1 אינצ' ברזולוציה של 1280x800 פיקסלים, חיישני תנועה ומהירות, מצלמת 5 מגה-פיקסלים מאחור ומצלמת 2 מגה-פיקסלים בחזית, 2 כניסות USB (אחת רגילה והשנייה Mini), יציאת HDMI וקורא כרטיסי זיכרון מסוג SD.

טושיבה
הטאבלט של Toshiba: גם עם Honeycomb? 

הניידים האמיתיים

בתחום ה-"קלאסי" של המחשבים הניידים קשה לחזות מה באמת יפיל אותנו מהרגליים. מחשבים ניידים (וגם נייחים) מתחלפים ומשודרגים חדשות לבקרים ולכן את עיקר החדשנות נראה דווקא בחומרה שתשתלב במחשבים של השנה הקרובה. Intel תספק את מעבדי ה- Sandy Bridge החדשים שנחשפו אתמול: למעשה אלו נשארים תחת מותג ה- Core-i3/5/7 אך תשולב בהן העיבוד הגראפי של המערכת (במקום ערכת שבבים ייעודית), מהירויות גבוהות יותר, אבטחה גבוהה יותר ובתקווה שגם צריכת חשמל נמוכה יותר. ממול, גם AMD תציג את המעבדים החדשים שלה, ה- Fusion APU, שכמו Intel ישלבו גם הם ליבה ייעודית להאצה גראפית.

מעבר לתגובות בפורום