רמקולים מדפיים - Epos M-5i, זוג אנגלי קלאסי במבחן

נמר לוי
28-05-2010 15:15

זוג רמקולים אנגלי מתייצב למבחן, זהו ה- Epos M-5i שמתגלה כרמקול רבגוני שמתמודד היטב עם ז'אנרי מוזיקה שונים, מציג בס דינמי ומשתלב באופן טבעי בחדר. ביקורת.


על החברה

Epos-acoustics נוסדה בשנת 1983 על ידי Robin Marshall והפכה באופן רשמי לאחת היצרניות המכובדות והאיכותיות באנגליה.

בין מוצריה נרשמו כמה קלאסיקות שעד היום נחשבים למשאת נפשו של חובב הוינטאג' הקלאסי,
לדוגמה: רמקולים שנחשבים לעסקה משתלמת ביד שנייה אך די קשים להשגה כמו Epos ES25 (שאני מכיר היטב ואכן מדובר ברמקול מעולה) ו- Epos ES12 שנחשב לאחד מהמוניטורים הקטנים הטובים ביותר למחירם.
לאחרונה חשפה Epos את הקולקציה החדשה שלה ובראשה ממוקם ה- Encore50 שמהווה את ספינת הדגל של החברה.

מיהו ה- Epos M-5i

Epos M-5i Speakersמדובר ברמקול מדפי בגודל בינוני 2Way שבקדמתו יחידת מידבס בקוטר 5.5 אינטש, מעליה יחידת טוויטר בקוטר 25 מ"מ. הנתונים הטכנים מספרים על תאימות לעוצמת מגבר מירבית של 75 וואט והיענות לתדר שנעה מ-60Hz בתחום הנמוך ועד ל-20KHZ בתחום הגבוה. המספרים מספרים על עכבה ממוצעת של 4 אוהם ורגישות של 87db שמצביעים על כך שמדובר במועמד "קל עד בינוני" להנעה. התיבה עשויה פלטות של 18 מ"מ MDF בגימור פורניר (קליפת עץ טבעית). בחלקו האחורי ניתן למצוא את הטרמינלים האיכותיים (BI WIRE) ומעליהם מתנוסס הפורט האחורי.

אנגלי קלאסי
רמת הגימור של הרמקול מרשימה בהחלט, כיאה ליצרנית אנגלית עיצובו מאופק וסולידי מאוד. הוא לא נוצץ מידי אך גם לא מקרין מראה זול. ניתן להגדיר את עיצוב הרמקול הזה כעיצוב "קלאסי". הרמקול בעל משקל כבד יחסית לגודלו (7 קילוגרם ליחידה). איכות ההרכבה מעולה, איכות הגריל של הרמקול גבוהה ביותר. לאחר בדיקה, המסקנה היא שהוא אינו מנחית את התחום הגבוה (כפי שמנחיתים הגרילים ברוב הרמקולים).


Epos M-5i Speakers

האזנה

חוזר לילדות
מתי כספיפתחתי את הסקירה עם מוסיקה עברית מבית מתי כספי בשירו "ילדותי השנייה" וכבר עם הצלילים הראשונים קשה להאמין שמדובר במוניטור. תחום האמצע מציג צליל גדול, בריא ושמן. קולו של מתי כספי נשמע גדול ובעל משקל כמו בוקע מרמקול רצפתי גדול. התחום הגבוה משתלב עם יחידת המיד בס באיזון מושלם, לא ניתן לפרק בניהם  או להתרכז רק באחד מהם. יחידת המידבס ויחידת הטויטר מנגנות כמקשה אחת.

יש לציין כי התוצאה מאוד חוויתית ומרגשת, הצליל עוטף, הבמה ענקית, רחבה ועמוקה מאוד. אני חש כי יחידת המיד מוסיפה תיבול לצליל אך במידה הנכונה. לא צבוע מידי ולא יבש כלל.


צליל גדול - מדובר למעשה במיני מוניטור שמצליח לייצר צליל של רמקול גדול, זאת בשילוב יתרונות של מוניטור: הבמה גדולה, עמוקה ומרשימה כמו שקורה ב- רמקול רצפתי איכותי והרמקול נעלם בחלל החדר כמו מוניטור.

פסנתר עם אבישי

אני ממשיך עם מוסיקת ג'אז. avishai cohen בתקליט Live at the blue note.

אבישי כהןהפסנתר נשמע מצויין. עם גוף, דינמיות וגודל נכון. הרמקול מצליח להמחיש את מיקום הקלידים במרחב הבמה. המצילות מצטרפות וניתן להרגיש שוב כמה הרמקול הזה מאוזן ומגובש, יחידת הטוויטר מעבירה צליל של מצילה טבעית מאוד ומפורטת. זה מתבטא בהבדל בין מכת המקל במרכז המצילה לבין מכה בקצותיה, בעוצמת המכה ובסוג המצילה.

התחום הגבוה מפורט מאוד. בסולו הקונטרבס הרמקול מגלה הפרדת צליל  ורזולוציה מרשימה בהחלט. גם התחום הנמוך ברור, מוגדר מאוד ודינמי במיוחד. הבס מרגיש טבעי ובעל משקל "כבד" שמתאים למוניטורים גדולים ורמקולים רצפתיים. הרמקול מתגלה כרמקול שמצליח להעביר כלי אקוסטיים באופן מאוד משכנע.


טוויטר: השידוך עם מספר מגברי מנורות התגלה כלא מבריק, בשידוך עם מגבר טרנזיסטור איכותי מתחילים לגלות את האיכויות שלו. הוא עולה מאוד גבוה, מאוזן מאוד עם שאר התדרים ולא חשים בקיומו.


לוקח אותו לקצה


לאור התוצאה המאוד מרשימה בשני הסגנונות שאיתם בחנתי עד עכשיו החלטתי לקחת אותו לקצה. ממש לקצה. ברוב הפעמים כאשר אני בוחן עם מוסיקה אלקטרונית מיני מוניטורים אני משתמש בקטע מספר 3 בדיסק של venetian snares שנקרא hospitality. הוא אומנם גם קטע רפרנס קשה ותובעני אך הוא נחשב לקליל על יד רצועה מספר 1 שפותחת את הדיסק. בחרתי בקטע הקשה מבניהם. בכלל, venetian snares לוקח את המוסיקה האלקטרונית לקצה מבלי לאבד צלם אנוש. לא מעט מהמוסיקה האלקטרונית הכבדה מרחיקה את החובב הפוטנציאלי של המוסיקה הזו מהסיבה שקשה למצוא בה חן (אני לפחות). לעומת זאת היוצר הזה מצליח לחבר בין עולם הרגש של המוסיקה האלקטרונית לבין הצלילים הדיגיטלים הקשים.

Venetianהרמקול הזה מצליח לנגן את הרצועה הראשונה שבדיסק בהצלחה מסחררת. הוא אולי בין היחידים בטווח המחיר הזה שמצליחים לנגן מוסיקה כה קשה כמו זו. כמובן שעדיין זה לא רצפתי אימתני וכוחני מרטיט קירות וכמובן שחשתי בקושי מסוים. אך הוא בהחלט מציג דינמיות מרשימה, עם המון כוח והמון אנרגיה. גם בשיאים של היצירה הרמקול אינו ניכנע ואינו חש מאויים גם בעוצמות הגבוהות במיוחד.

סטנד וצליל: את רובה של הסקירה ביצעתי בסלון ביתי כאשר ה- אפוס M-5i ניצבים על מעמד פשוט וזול אך מלא בחול. הרמקול הזה מצליח לייצר צליל מאוד גדול ומאוד כוחני בסלון ממוצע ובחדר שינה הוא יפיק צליל של רמקול רצפתי מדופלם. זה אחד מהמוניטורים הקטנים החזקים ביותר שנתקלתי בהם בטווח המחיר הזה.

רמקולים Epos M-5i Speakers


תחום נמוך מרשים
מתוך התפעלות החלטתי לבחון אותו על מוסיקה אלקטרונית קלה בהרבה. ידעתי שהוא יעביר תחושה מועדונית וכוחנית אך רציתי לדעת בכל זאת איך ישמע. האזנתי למספר קטעי CLUB TRANCE שאני מכיר היטב ופשוט נהנתי מכל שנייה, קשה מאוד להסתכל על הקטנטן הזה ולדמיין שבאמת הצלילים הללו בוקעים ממנו. התחום הנמוך פשוט פנומנלי ברמקול הזה. חזק, גדול, שולט ולא פחדן. מנגן בקול רם ולא מאבד דינמיות, ולא מתעייף גם כשהקטע נעשה עמוס ומורכב.

בס: מתגלה כחזק, כוחני, מהיר, מוגדר ומגובש מאוד. מעטים הרמקולים בטווח המחיר הזה שמסוגלים לייצר  רזולוציה מרשימה בכזו מהירות בתחום הנמוך. למרות הנתונים שמספרים על בס שלא יורד ממש נמוך אני מוצא שהרמקול הזה יורד הרבה מתחת למה שכתוב במפרט. לפחות בתחושה.


יוונית
יווניתאני מחליט להירגע עם מוסיקה ווקאלית עדינה. הנחתי את התקליט של eleftheria arvanitaki היווניה על המגש. הזמרת הזו ניחנה בקול בשרני, מעודן ומרגיע להפליא. בחרתי בשיר meno ektos שזהו גם שמו של התקליט. השיר הזה משלב כלי מיתר אקוסטיים וכלי הקשה מזרחיים וההקלטה פשוט תענוג. הרמקול הזה מעביר מוסיקה אקוסטית באופן משכנע מאוד, כמו בקטעים הקודמים ששמענו גם כאן הוא מוסיף מעט תבלינים לצליל אך לא מורגש כי הוא צבוע, הוא פשוט לוקח את התוצאה ומרטיב אותה. הוא מפורט מאוד, ביחס למחירו אפילו מפורט להפליא. התחום הנמוך משכנע שהדרבוקה היא דרבוקה והעוד הוא עוד.
קולה הצרוד של הזמרת נשמע ברור מאוד עם פוקוס במרכז וההרכב המוסיקלי מצדדיה ומאחוריה.



מיד: חמים, נוטה לרומנטיות באופיו אך לא סתום ולא מאבד פרטים. הוא מצליח להציג תוצאה טבעית מאוד עם גודל מפתיע. תחום האמצע של הרמקול הזה מאוד דינמי ואנרגטי, קשה מאוד להקשות עליו גם במוסיקה תובענית. אפשר להגיד שהוא מרגיש נוח גם עם אלימות אלקטרונית וגם עם עדינות קלאסית באותה מידה.


קלאסית
Vivaldiיחד עם הסגנונות הנ"ל בחנתי את הרמקול גם במוסיקה קלאסית. אני אציין שאת הסימפוניה ה-5 של מהאלר הוא לא ממש הצליח לנגן, כאן היה בהחלט הגבול שלו. אך יצירות כמו 4 עונות ויצירות קאמריות מעודנות הוא ניגן נפלא. היה ניתן לחוש את כלי הקשת בחלל החדר, הצליל היה מלא ומגובש, הוא הציג תוצאה מפורטת ומאוזנת במיוחד. קולות האדם הבוקעים דרכו מצליחים לרגש ולהציג נוכחות אנושית בחלל החדר באופן שקשה מאוד להתעלם ממנו.

מדובר ברמקול מוניטור שמנגן מוסיקה קלאסית קלה בצורה נהדרת.


הערה: אל תצפו ממנו לנגן יצירות שמנוגנות על ידי סימפוניות גדולות, אל תצפו ממנו להעביר תחושה של אולם קונצרטים. הוא ירגיש מאוד בטוח במוסיקה קלאסית קאמרית שמנוגנת על ידי כלים בודדים והוא בהחלט יספק לכם חוויה מוסיקלית מאוד מיוחדת. קולות אדם מדהימים דרכו, הוא מעביר זמרים וזמרות אופרה בצורה יוצאת דופן. החמימות שלו והאיזון שלו מביאים את התוצאה להיות נעימה גם כאשר הזמרת מחליטה לצעוק.

רמקולים Epos M-5i Speakers


נקודות ציון

איזון טונאלי
מדובר ברמקול מאוד מאוזן, לפי התחושה נדמה שאין קרוס אובר כלל. זהו יתרון אדיר שנפוץ מאוד במוניטורים יקרים, בתחום המחיר הזה קשה מאוד למצוא רמקולים מאוזנים ברמה הזו.

מיקומים
Epos M-5i Speakers רמקוליםניתן להניח אותו על מדף אך רצוי מעמד יעודי, ניתן לקרב אותו לקיר אחורי אך רצוי להרחיק. נכון, זה מעט סותר אחד את השני אבל אין פה "בין השורות". הוא ינגן מעולה גם קרוב לקיר וינגן יותר טוב כשהוא ממוקם כראוי. אמנם הוא בעל פורט אחורי אך למרות זאת אינו מפונק במיקומים.

איך להגביר
מנורות יתאימו לו ברמת הדחיפה אך אופיו יעדיף טרנזיסטור. המשפחה הניטרלית תתאים לו ותביא אותו לאווריריות ופירוט מעולה. מגבר מהמשפחה החמימה יהווה את התפר בין צליל צבוע לצליל נטרלי ומגבר חם יצבע אותו ויציג צליל חם ומאוד רומנטי. מכיוון שהרמקול הזה יחסית הינו ניטרלי באופיו ניתן יהיה לשנות את גוון הצליל מקצה לקצה בהחלפת האלקטרוניקה.

סיכום

מדובר ברמקול שמצליח לתבל את הצליל בצורה מיוחדת ומרשימה מאוד. יש כאלה שיצעקו "צבע" ויש כאלה שפשוט ישבו ויתענגו. אחרי הכל, היתרונות אותם מציגים רמקולים אלו אינם עניין שקל להתעלם ממנו. ולכן אוסיף ואדגיש כי לאחר המבחן הזה מגיעים למסקנה מאוד ברורה בכל מה שקשור לוורסטיליות וההצגה הינה מאוד חד משמעית.

בנוסף, היכן שדגמים אחרים "נחנקים", הרמקול הזה נושם לרווחה. פשוט כך. מדובר באחד מהמוניטורים הדינמים והכוחניים ביותר שנתקלתי בהם, עם בס מהיר, מדויק ועמוק מאוד, מיד אנרגטי, דינמי וגדול וטוויטר שאינו מציק באוזן גם בקטעי גיטרה חריפים במיוחד. במילים פשוטות יותר, מדובר ברמקול מצויין בכל אספקט ביחס למחיר.


מחיר: 4,200 ₪
אחריות ושירות: אמנון סאונד
גימור: שחור פחם או חום אדמדם

מעבר לתגובות בפורום