קפה אוראן - בין הערביות האלגי'ראית, הקלאסיקה הצרפתית וההשפעות הלטיניות

תמיר עיואן
10-03-2024 19:27

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, שמציינת 30 שנים להיווסדה, העלתה לאחרונה קונצרט חדש בשם "קפה אוראן"

אוראן היא העיר השניה בגודלה באלג'יריה, השוכנת במפרץ אוראן לחופי הים התיכון כאשר הקהילה היהודית בעיר הורכבה מיהודים שהיגרו ממרוקו, ספרד וצרפת. באלג'יריה של שנות ה-50 של המאה הקודמת התפתח סגנון מוסיקלי ייחודי המשלב בין הערביות האלגי'ראית לקלאסיקה הצרפתית ולהשפעות לטיניות. סלים הללי ואנריקו מסיאס, הם רק חלק משורת אמנים יהודים ששינו לנצח את המוסיקה העממית של אלג'יריה. על רקע זה, החליטה התזמורת האנדלוסית לקיים קונצרט, המשלב את שלל הסגנונות שהתפתחו באלג'יר. לראשונה על בימת התזמורת, הופיעו הטנור שמעון סיבוני עם האמן המבטיח גבריאל אוחיון מצרפת.

התזמורת האנדלוסית עם המנצח רועי אזולאי

ונעבור לקונצרט

המנצח הכישרוני, רועי אזולאי, פצח בקטע נגינה אינסטרומנטלי מלודי במיוחד, שחיבר המנהל האומנותי של התזמורת, אלעד לוי.

 

התזמורת האנדלוסית בקונצרט

אני אישית, מאד אוהב להגיע לאיזה בית קפה טוב, ושם, עם הקפה המשובח, לשמוע מוסיקה מאיזה פלייליסט דמיוני, שמהווה הומאז' לתור הזהב של המוסיקה הפרנקו-אלג'יראית. מדובר בז'אנר שהתפתח במיוחד בתקופה שלאחר סוף מלחמת העולם השניה ועד מלחמת אלג'יריה, לאחריה המשיכו את הז'אנר הזה בצרפת. הפיוז'ן שמשלב תרבויות של המוסיקה הערבית והשאנסון הצרפתי, היווה כר פורה למגוון רחב של יוצרים, שמרביתם יהודים, ביניהם מסעוד אל מדיוני, שהוא ותזמורתו הסתובבו בצפון אפריקה ובאירופה, שם פיתח את סגנון המוסיקה הזה.

 הטנור שמעון סיבוני עם האמן המבטיח גבריאל אוחיון מצרפת

ראשון האומנים האורחים שעלה, הוא סולן צעיר ומבטיח, גבריאל אוחיון בקטע שירה מרוקאי

לאחריו, פצח נגן המנדולינה בקטע סולו שהשאיר את הקהל פעור פה, ומיד לאחריו שר אוחיון בפיוט.

הקטע הבא נפתח בסולו גיטרה קלאסית עליה פרט הנגן כאילו היתה חלק מגופו. קטע זה שימש כפתיח לשיר הצרפתי הידוע J'ai Quitte Mon Pays של Enrico Macias, בביצועם של גבריאל אוחיון והטנור שמעון סיבוני.

את השיר הבא פתח סיבוני כשאנסון צרפתי, ומיד לאחריו חיבר אותו לשיר העממי "לך דודי לקראת כלה, פני שבת נקבלה".

קטע הנגינה הבא נפתח בנגינת המנדולינה, כשכלי ההקשה מלווים אותה, בקצב שגרם לקהל לקפץ בכיסאות, ומיד לאחריו הצטרף גבריאל אוחיון בשיר אלג'יראי, שנשמע כתפילה.

הקטע הבא נפתח בסולו כלי נגינה עתיק בשם קאנון (Kanun), שצורתו טרפז, אשר שימש כפתיח לשיר הידוע "היידיישע מאמא" בעיבוד מרוקני, בביצועו של סיבוני, במרוקאית משולבת ערבית.

את הקונצרט סיימו אוחיון וסיבוני בשיר צרפתי שסחף את הקהל בתשואות.

 הטנור שמעון סיבוני עם האמן המבטיח גבריאל אוחיון

לסיכום

אם גם אתם חובבים מוסיקה עם נגיעות אלג'יראיות משולבות בצרפתית ובמילות תפילה, רוצו לאנדלוסית מכיוון שסבב זה אמור להסתיים בסוף החודש הזה.

 

לקונצרטים הבאים בסדרה - לחצו כאן

 

מעבר לתגובות בפורום