תערוכת היי-אנד מינכן 2022 - סקירה

גיא אזרואל
29-05-2022 09:54

לפקוד את כל החדרים בתערוכה הזו, היא משימה ששמתי לעצמי בפעם הראשונה שביקרתי בתערוכה בשנת 2014. כמות החדרים היא עצומה. זה הספק שמצריך יותר אטרף מאשר טיול רגוע בחדרי תערוכה. מאז חלפו לא מעט דציבלים בין האוזניים והבנתי שאת זה עושים בפעם הראשונה בלבד. בשנים שלאחר מכן טיילתי בתערוכה רגוע הרבה יותר, בחרתי ראשית את החדרים בהם אני חייב לבקר במשך ימי התערוכה וביניהם פיזרתי את כל השאר, כאשר אני מגיע עם פתיחת הדלתות ב-10:00 ויוצא ב-18:00 עם סגירתן. מה שאספיק אספיק. באופן מפתיע, זה הביא אותי להספק של כ-90% מהחדרים, גם כאשר אני משלב ראיונות והדגמות מיוחדות. עם השנים לומדים לנהל את הזמן נכון יותר בתערוכה הזאת.

בכתבה הזו אביא את רשמיי ממספר חדרים בהם פקדה אותי מוזת הכתיבה. הרי לא באמת ניתן לסקור בכתב את כללללל החדרים. בנוסף, בהמשך יעלו מספר ראיונות שקיימתי עם יצרנים מעניינים במהלך התערוכה וכמובן הרבה תמונות שגם אלו שלא ביקרו, יוכלו לחוות ולו במעט את מה שהתחולל בתערוכת האודיו היי אנד הגדולה בעולם.

יאללה לעבודה! 

Moon

בחדר הזה עמד סט אפ צנוע למדי המורכב ממגבר משולב עם מקור דאק סטרימר. נשגב מבינתי איך הוציאו כזה סאונד מרמקול כל כך קטן. זו הוכחה נוספת לעד כמה התקדמו והתפתחו הרמקולים הקטנים בשנים האחרונות. הסאונד היה טוב, נכון ובגודל מאוד מרשים ביחס למימדי הרמקול. מאוד התרשמתי מהחדר הזה.

 Moon

Moon

TAD

כרגיל, אצל היצרן הזה הסאונד הוא אחר. גדול, מהיר, מדויק בטירוף עם מאגרי דינמיקה ואנרגיה אין סופיים... ואיך לא, הבאס מרטיט. כל מה שאופייני לסאונד של היצרן.

 TAD

WLM

בחדר הזה לואי ארמסטרונג קם לתחייה. עשו שם איזה סיאנס או אולי זה היה טקס פרעונים של תחיית המומיות או שמא זה היה מגע ידו של זאוס והפלא ופלא לואי קם מהמתים. קול שירתו של לואי ארמסטרונג בחדר היה ריאלי וחי בצורה מדהימה. היה ברור שהחדר לא מאוזן מספיק ויש שם עוד עבודה, אבל אי אפשר היה שלא להתרשם מקולו הכל כך "חי" של ארמסטרונג.

WLM

Magico & Soulution

זהו מהחדרים היקרים והנחשבים שניתן למצוא בתערוכת מינכן מזה מספר שנים. הסאונד כאן אף הוא "יקר מאוד" עם הולוגרפיה והפרדות כלים שלא מהעולם הזה. אממה, החדר השנה היה נשמע מעט "יבש". מזוקק מדי משהו. כלומר היכולות מטמטמות ללא ספק. אך כבר שמעתי את החדר הזה טוב הרבה יותר בשנים עברו לכן אני יודע כי במקרה הזה, הציוד איננו הבעיה. אלו הם תנאי החלל שמן הסתם רחוקים מאידיאלים אך הפוטנציאל והיכולות ברורות.

Magico & Soulution

Kharma & Robort Koda & Wadax

חדר יקר להחריד. והסאונד.... שוב, כרגיל בחדרים עם הרמקולים הגדולים של Kharma, משעמם ולא מרגש. ציוד בעלות של דירה ממוצעת והסאונד רחוק מלתת תמורה שבכלל מתקרבת לתג המחיר, בטח אל מול סט אפים מקבילים. עם זאת, לא הכל אבוד, השידוך להגברה של Robert Koda מעניקה ניצן של תקווה. אולי בזמן אחר ובמקום אחר, הסט אפ הזה היה עומד גאה יותר ממה שעמד כאן.

Kharma & Robort Koda & Wadax

Burmester

זה היה אחד החדרים הטובים בתערוכה עם סאונד מאוזן, צלול, דינמי וגודל במה מרשים. החדר הזה קיבל טיפול ראוי והוא ללא ספק הונדס היטב תחת תנאי התערוכה הלא פשוטים. החבר'ה פה הגיעו לתוצאה מאוד מאוזנת וניכר שההשקעה בכיוון החדר באה לידי ביטוי בתוצאה הסופית. בנוהל של היצרן הזה, ההדגמות בחדר סגורות ומצריכות הרשמה מראש. ההסברים של המציג תמיד בגרמנית למרות שלא מעט מהמבקרים בתערוכה לא מדברים מילה מהשפה. אז השנה לא התעצבנתי על זה כי הייתי מוכן כבר מראש. טוב נו, זה עדיין מעצבן ומצטייר לי כיותר מדי שחצנות אגוצנטרית גרמנית. זהו החדר היחיד שלא מדברים בו אנגלית. היחיד(!) ההדגמה מקצועית ומועברת בצורה כזו שאני כמעט שוכח שאני בתערוכה.

קטעי המוזיקה הראשונית הם באמצעות נגן / ממיר / סטרימר דיגיטלי ואז נעשה מעבר מהדיגיטל לאנלוג ושם קרו שני דברים. הראשון הסאונד פתאום נשמע יותר טבעי ולא על חשבון הפרטים. הדבר השני שקרה זה עייפות האזנה שהגיעה די מהר. מפתיע כשמדובר באנלוג. משהו שם באיזון הבאס לא עבד טוב וזה העמיס על הבמה. אז למרות הקסם האנלוגי, לאורך זמן זה עבד פחות טוב. בניגון תקליט נוסף עם השיר המוכר, Don't worry be happy אגב, שיר ללא כלי נגינה אחד, כל השיר הוא קולות אדם בלבד(!). במקרה הזה הטבעיות הייתה מטמטמת עם עומק במה והפרדה מעלפים ובקטע המוזיקה הזה ניתן היה לשמוע עד כמה המערכת הזו עם רצפת רעש מאוד מאוד נמוכה.

Burmester

Burmester

Totaldac

זו הפעם הראשונה שאני מאזין לסט אפ שלם של היצרן הזה. מרכוז הבמה כאן הוא מהטובים בתערוכה. לא זוכר מתי לאחרונה חוויתי כזה פער בין מיקום הרמקולים בחלל לבין המקום ממנו בוקע הצליל. זה עד כדי כך שבמבחן עיוור אין סיכוי שהייתי מצליח למקם את הרמקולים בחלל. כל הערכה שלי לא הייתה קרובה אפילו למיקום שלהם בחדר כאשר בקטעי הווקאל זה הפך כבר ממש לקיצוני. לא יודע איזו אבקת פיות פיזרו שם בחדר, אבל היכולות של הרמקולים להיעלם ולהציג מימדיי פרזנטציה כאלו, זה היה קסם של ממש. המציג גם ניגן מוזיקה אמיתית ולא את הז'אנר האודיופילי הקבוע של תערוכה. Smoke on the water ניגן עם עומק הבמה של 3-4 מטרים מאחורי הרמקולים. מאוד מרשים.

Totaldac

Marten & MSB

זו הפעם הראשונה שאני אוהב את הסאונד של החברה הזו בתערוכה. השידוך להגברת הדגל והמקור של MSB עשו כאן חיל והסאונד היה פשוט פיצוץ! הרמקולים הללו אינם גדולים במיוחד והם ניגנו לפחות פי 2 או 3 מהגודל שהייתי מצפה מרמקול במימדים הללו. חדר מוצלח מאוד.

Marten & MSB

B&W & Classe

הסאונד כאן מעולה אבל לא נפלתי. משהו בקסם העבר של B&W קצת אבד לי בשנים האחרונות, מאז החברה נמכרה לבעלות אחרת של חברת ענק. אותו סאונד של סדרת הדגל עבורי כבר לא מה שהיה. בקיצור, החדר ניגן מעולה אבל לא מדהים ולא זיהיתי כאן איזה קסם ייחודי.

 B&W & Classe

CH & Rokport & TecDas

זהו חדר מאוד מאתגר. לוקח זמן להבין מה המערכת הזו עושה וכיצד היא מנגנת. הרושם הראשוני הוא צליל היי אנד טיפוסי, כלומר באופן יחסי לא זיהיתי כאן מלאכים שירדו מהשמיים בהתחשב בתג המחיר של החדר שבקלות גירד את המיליון דולר. לאט לאט המערכת חושפת עצמה והסאונד מתחיל להתלבש עליך. מערכת שכדי להעריך אותה באמת כנראה שצריך לבלות איתה זמן רבה יותר והחלל כנראה לא האידאלי עבור הציוד הכל כך רגיש הזה.

CH & Rokport & TecDas

Absolare & Rockport

אומנם המציג בחר לנגן את אחד מקטעי הצלילים (מוזיקה אין פה) המאוסים ביותר בתחום התערוכות, לאוזניי זה לא יותר מרעש וצלילים מציקים עם כל הכבוד לפרצי האנרגיה והדינמיקה, עבורי מוזיקה זה לא. הלא זה לא אחר מ-Stimela של Masekela. אי אפשר היה שלא להתפעל מהרמה שבה המערכת הזו ניגנה. היה שם דינמיקה, אנרגיה, פרטים והפרדות שכבות על גבי שכבות. הביצועים בחדר הזה משובחים בהחלט עם יכולות היי אנד אמיתיות.

Absolare & Rockport

Kharma & DCS

עוד שנה שהיצרן הזה מעמיד חדר מהיקרים והמושקעים בעולם ואין חדש תחת השמש. אף פעם לא נפלתי, בלשון המעטה, מהחדרים שלהם במינכן והשנה לא היתה שונה. ההשקעה כאן בחדר לכאורה היא אדירה ואין שנייה לה בתערוכה. כל המעטפת של החדר מקבלת הלבשה עד רמת משטח הרצפה. המקור הוא פחות או יותר מהטובים שיש בעולם, סט אפ מלא של סדרת הדגל של DCS, רמקולים עם יחידות יהלום, הכל יקר להחריד ותג המחיר כאן נע סביב המיליון יורו. אך עדיין, זה לא רק שזה לא מרגש, זה לא מנגן טוב בכלל. כלומר, אפילו לא ברמה בינונית לסט אפ ברמת מחיר של עשירית מתג המחיר של החדר הזה. אז כן, הפעם היה קצת שונה. יש רמקול ימין, יש רמקול שמאל וכל אחד מהם ניגן יופי, אבל הם עדיין בעיצומו של הליך גרושין ברור. היה פה ניצן של סאונד אך זה רחוק שנות אור מהמצופה ממה שעומד פה בחדר הזה. את קארמה אני כנראה לא אבין לעולם. סימנתי V והמשכתי הלאה...

Kharma & DCS

ZenSati & Ypsilon & Lorenzo

במילה אחת: פצצה! מוזיקת הרכב ספרדי של גיטרות ניגן ברמה מרגשת. קשה, קשה מאוד היה לקום מהכסא. פעמיים פקדתי את החדר הזה ופעמיים הלו"ז הכתיב לי את העובדה שעליי לקום ולהמשיך הלאה. חדר יוצא מן הכלל והמצחיק כאן הוא שהחדר לכאורה הינו של חברת כבילה מאוד יוקרתית, קשה היה שלא להתפעל מביצועי המערכת השלמה. בהחלט WOW.

ZenSati & Ypsilon & Lorenzo

ZenSati & Ypsilon & Lorenzo

Kawero! & Ypsilon

רמקול ענק, דגם הדגל של החברה. הגימור של החברה הזו הוא משהו לא מהעולם הזה. כולנו כבר יודעים שבמירב המקרים ברמות הללו התמונות עושות עוול למוצר, אבל במקרה של הרמקולים הללו זו כבר רמה אחרת. הסאונד בחדר שופע דינמיקה ומהירות מטורפת והרזולוציה פסיכית. מגבלות החדר גרמו למחסור בבמה הומוגנית ומאוזנת, קצת פחות רמקול ימין ורמקול שמאל בנפרד ויותר במה אחידה, אך עדיין זהו חדר עם יכולות הצגה וביצוע מרשימים מאוד עם באס שהפגין יכולות ברמת PA איכותי ביותר. מרשים בהחלט.

Kawero! & Ypsilon

Peak Consult & Audio Net

כבר כמה שנים שרציתי לשמוע את הרמקולים של החברה הזו. בשנים קודמות החברה הזו לא פקדה את מינכן והשנה כאשר עברתי על רשימת החדרים, שמחתי שסוף סוף נוצרה ההזדמנות. אז איך היה? הסאונד בחדר איך לומר... לא להיט. הבאס בומי, מרוח ומשתלט. לא ברור לי איך המציג חי עם התוצר של המערכת הזו. אז כן, יש אמצע והרמקולים נעלמים בחלל אבל בחייאת, הבאס ברמה של רמקול מערכת מיני משנות ה-90. זה היה נורא. פשוט לא שמיע החדר הזה. אה כן, תג המחיר של הרמקולים 55,000 יורו. מסוג המקרים שעושים נזק לתדמית של התחום. פשוט ככה.

Peak Consult & Audio Net

Raidho & Moon

אחד החדרים "הכבדים" בתערוכה ובעולם בכלל. זה לא כל יום שאתה נתקל בזוג מונובלוקים העונים לשם 888 שהוא כמספר הוואטים של כל מגבר חד ערוצי. Moon הוא יצרן אלקטרוניקה מכובד מאוד וכאן מדובר במוצר הדגל cost no object. רק מבט על הגודל הפיזי שלהם ומייד מבינים שיש כאן מפלצת. באשר לרמקולים... מדובר בזוג מגדלים ברמת קצה. הכל אקזוטי, בנוי למשעי וניכר שהרכיבים הם הטופ שבארסנל הייצרן.

באופן לא שגרתי, נוצר מצב שבו זכיתי להאזנה פרטית בחדר (סוד שמור במערכת). התחלנו עם הסשן הראשון שבו ניגנו זוג רמקולים מדפיים קטני מימדים מדגם X1.6, אז העניין הוא כזה, הרמקולים חוברו להגברת הדגל של Moon לא פחות ולא יותר. הסאונד מעלף בגודל ובנפח שלו ביחס לגודל הרמקול, והדיסוננס בין מימדי הרמקול לגודל הצליל ששרר בחדר הוא בלתי נתפס. אבל היי, זה לא באמת מצב מציאותי שיקרה בשום מקום מלבד החדר הזה, אבל זה בהחלט מדהים לחוות מה ניתן להפיק מזוג הרמקולים הללו.

עכשיו לסשן השני, עברנו לזוג המגדלים. אני לבדי בחדר והצלילים הראשונים בוקעים החוצה ואני איך לומר, אמממממממ.... בן רגע הפכתי לאדם העומד למרגלות הר שפסגתו נושקת לעננים. ההרגשה המיידית היא שאני בגובה של נמלה אל מול הר בגובה עצום שממטיר עליי כמויות ועוצמות אדירות של סאונד ומוזיקה. החוויה היא חוץ גופית. אני עוד אזכור את החוויה הזו שנים רבות. פשוט צריך לחוות כדי להבין את זה. עד כמה שזה נשמע נוצץ, לא פשוט להפיק כזו תוצאה בטח שלא בתנאי תערוכה. מדהים.

Raidho & Moon

Raidho & Moon

Aries Cerat

נתחיל עם המובן והברור וזה כמובן המראה. יש כאן יצירת אמנות בהיבט של הביצוע והגימור, מדובר בפסל סביבתי, אם כי נושא הטעם הוא אינדיבידואלי כמובן ופה למעשה הסתיימה ההשקעה העיצובית.

המעמד של הרמקול איך לומר, עגלה טכנית של מפעל ייצור. לא פחות ולא יותר. פשוט אין כל קשר בין הרמקול עצמו לבין המעמד שלו. כולי תקווה שזה היות ואולי כל העסק עדיין בשלב אב טיפוס. באשר לסאונד, החדר ביום האחרון לעומת היום הראשון עבר שיפור משמעותי בעומק הבמה והיכולת של הרמקולים להיעלם בחלל. בתחום הבאס התוצאה נותרה לא טובה וזה העכיר באופן טבעי על התוצאה הכללית. אני אישית לא התחברתי לסאונד למרות הייחודיות בביצוע.

Aries Cerat

Stein

רמקולים שופריים מפלצתיים המתנשאים לגובה של מעל 2 מטרים. החדר הזה ניגן ועשה מוזיקה עם רזולוציות ופרטים ברמה גבוהה האופיינית לשופר איכותי. מה שלא מצאתי זה אמצע. כמו בעוד כמה חדרים, ישנו רמקול ימין וישנו רמקול שמאל. בתחום הגבוהים בקצה העליון של התדר, הרמקול צעק טיפה וזה הפר את האיזון בחדר.

דבר נוסף שלא הצלחתי להבין זה את נושא הבאס. כמות היחידות שיש בזוג הרמקולים הללו היא אדירה, כ-12 יחידות גב לגב ועוד 5 קדמיות. סה"כ 17 יח' לרמקול לא כולל יח' המיד והטוויטר. אז אחרי כל זה הבאס אנמי ולוקה בחסר בנוכחות שלו. על פשר זוג עמודי הבאס הנוספים מאחורי כל רמקול כבר לא שאלתי. התוצאה הכללית בינונית למדי ונטולת כל ריגוש.

Stein

Einstein

החדר הזה ניגן נפלא. הסאונד מאוזן עם צלילים טבעיים מאוד, המערכת הזו פשוט עושה מוזיקה נטו עם כל הסופרלטיביים האודיופיליים המוכרים יחד עם זרימה וחלקות נפלאות. זהו אחד החדרים הטובים ביותר שמהם נהניתי בתערוכה. הביצועים של המערכת בחדר הזה יוצאים מן הכלל. אין מה להכביר במילים.

Einstein

Estelon & MSB

את הרמקולים, דגם הדגל של Estelon, שמעתי כבר כמה פעמים בשנים קודמות. תמיד הם היו משודכים להגברה בכירה של Vitus. הכל מאוד מאוד יקר ועל הנייר נשמע מבטיח. אממה, את אותו דגם דגל העונה לשם Extreme אף פעם לא סיפק לאוזניי תוצאה "אקסטרימית". להיפך, הרבה באז אבל מעט מוזיקה. החדרים של הדגם הספציפי הזה בשנים עברו תמיד נשמעו לי "יבשים" עם סאונד שטוח ולא מרגש. אז יש רזולוציה ופרטים ועוד כל מיני סופרלטיבים אודיופיליים אבל לא נפלתי אף פעם ואני מכיר את הסאונד של היצרן הזה, סקרתי את דגם ה-X בשנה שעברה, רמקול מדהים בכל מובן!

השנה התחולל כאן מהפך של ממש! בשנייה הראשונה שמעתי שזה עולם אחר לחלוטין. WOW. הרמקול פורח והמוזיקה מפילה לסתות. כמו שצריך! סוף סוף התאפס על עצמו האסטוני והוציא כאן סאונד אמיתי. אז מה השתנה??? ההגברה של MSB. פה נמצא כל ההבדל. ההגברה הזו יחד עם הממיר הבכיר שלהם לקחו את הרמקולים למימד אחר לגמרי. זה היה אחד החדרים הטובים בתערוכה. נ ק ו ד ה!  

Estelon & MSB

MBL

טוב, פה הסיפור הוא אחר. את המערכת הזו עד כמה שזה נשמע מפתיע, אני מכיר אותה לא רע בכלל. שמעתי אותה כבר כמה פעמים בשנים עברו ובשנת 2018 נפלה לי הזכות לבלות לבד בחדר עם המערכת הזו במשך שעה שלמה. רק אני והשלט ביד, כך שלאור זאת שנכון להיום אין סט כזה בישראל, אני מרשה לעצמי לומר שאני מכיר את המערכת הזו מעבר להיכרות "רגילה" של האזנה של רבע שעה ואז המשך לחדר הבא. השנה לאור אילוצים לוגיסטיים שונים, MBL לראשונה הציגו בחדר אחר מזה הקבוע שלהם במינכן. החדר השנה קטן יותר והוצגה מערכת הדגל בלבד בניגוד לשנים קודמות בהן בנוסף למערכת הדגל הוצגה גם מערכת נוספת מסדרת האמצע. הפעם מגבלות החדר לא אפשרו זאת. במבט ראשון, חשבתי שהולך להיות כאן קשה וחששתי שאצא מותש מהחדר. המערכת הזו עצומה הן במימדים הפיזיים שלה והן ביכולות הסוניות שלה. אני חושב שזו מהמערכות הגדולות והמורכבות בעולם. לא פחות מארבעה מגברי מונו מפלצתיים, ממיר, טרנספורט וקדם מגבר שנחשב כבר שנים לאחד הטובים בעולם. כל זה רק אלקטרוניקה.

בתחום הרמקולים נמצא זוג רצפתיים בעלי מראה חללי ועוד זוג מגדלי באס. יש כאן קרוב ל-2 טון ציוד! ותג מחיר שעובר בקצת את ה-400,000 יורו. מטורף בכל קנה מידה. הרמקולים הללו הן מסוג Omni directional, כלומר מנגנים 360 מעלות. לא ה-Cup of tea שלי באופן אישי. אז איך כל זה נשמע?

אז ככה, ראשית המערכת כוונה למשעי לחדר ולא היה ולו זכר לעומס בחדר. רק זה מראה כמה המערכת הזו דינמית וניתן להתאים ולכוון אותה גם לחדר קטן משמעותית ממימדי החללים אליהם היא תוכננה ויועדה. יש כאן לא פחות מגאונות. זהו החדר היחיד שבו ביקרתי בכל יום מימי התערוכה. ביום השני ישבתי ב-sweet spot כמעט שעה ובמסגרת השעה הזו המציג ניגן כל סגנון מוזיקה אפשרי. מקלאסית ועד ג'אז וכלה במוזיקת רוק ופופ ואפילו R&B בווליום בלתי נתפס. כמויות ה-SPL שהמערכת הזו הפיקה בחדר היו אדירות ובלתי נתפס כיצד כל זה קורה והחדר לא קורס.

את יורגן רייס, מהנדס החברה מזה 40 שנה ראיינתי בשנת 2018. מאז הספיק האדון להיכנס להיכל תהילת המוזיקה של גרמניה. הבנאדם הזה חלוץ וגאון בתחומו. ביום האחרון באופן מפתיע המערכת ניגנה פחות טוב, משהו שם זז בערוץ שמאל ואף ציינתי זאת למציג. הוא השיב שהם שינו את הכוונון ודווקא קיבל את הביקורת בהכרה. אז נחזור לסאונד, זו הפעם הראשונה ששכחתי שאני לא מעריץ גדול של רמקולים onmi directional. החדר הזה ניגן מ ד ה י ם! משהו משך אותי לחדר הזה כל יום בתערוכה וכל יום ישבתי ב-sweet spot וכל יום התרסקתי שם מחדש. מערכת פנומנלית. השנה היא ניגנה אחרת, פחות 360 מעלות והרבה יותר ממוקדת. על סף השלמות! אז כן, תג המחיר הסטטוספרי הזה מצדיק את עצמו מהסיבה הפשוטה ביותר: המערכת הזו עושה משהו ייחודי ומיוחד שאין שני לו. והיא עושה זאת באופן חלומי. Radialstrahler 101 x-treme mbl אחת המערכות הטובות בעולם ועבורי במינכן 2022, הטובה ביותר.    

MBL

MBL

לסכם דירוג החדרים זו משימה לא פשוטה ואף מעט בעייתית היות ויש כל כך הרבה משתנים בין חדר לחדר, לכן לבסוף בחרתי לציין את החדרים הטובים ביותר בסדר אקראי כאשר החמישה הראשונים הם הטובים ביותר מבין הרשימה כולה.

 

  1. MBL – כנראה שאין מנוס, זה היה החדר שבלט כטוב ביותר.

  2. ZenSati & Ypsilon & Lorenzo

  3. Einstein

  4. Estelon & MSB

  5. Raidho & Moon

  6. TAD

  7. Bermester

  8. Magico & Soulution

  9. Alare & Audio Flight

  10. Wilson Benesch & Audio Research

מעבר לתגובות בפורום