ירידה בשמיעה - טיפול

תמיר עיואן
28-01-2024 13:49

כתבה זו הינה השניה בסדרת כתבות, שתעסוק באיבחון ירידה בשמיעה, דרכי טיפול והערך המוסף לאנשים האוהבים להאזין למוסיקה. את הכתבה הראשונה ניתן לקרוא כאן. כאמור, לירידה בשמיעה סיבות רבות, הנפרשות לאורך תוחלת החיים שלנו, החל ממחלות גנטיות, דרך זיהומים, מחלות אוזניים, דלקת קרום המוח, דרך טראומה לאוזן או לראש, חשיפה לרעשים, הצטברות שעווה באוזן, תרופות העלולות לפגום בשמיעה, וכלה בירידת שמיעה בשל גיל מבוגר.

במידה ואובחנתם בירידה בשמיעה בשל גיל מבוגר, והסיבה לירידה זו היא בשל פגיעה עצבית, המערבת את האוזן הפנימית, הטיפול יהיה באמצעות מכשירי שמיעה.

סוגי מכשירי שמיעה

מכשירי השמיעה עברו בשנים האחרונות התפתחות טכנולוגית עצומה. אם בעבר התיכנות שלהם בוצע ידנית באמצעות הזזת חוגות על המכשיר, הרי שכיום הם מתוכנתים דיגיטלית מרחוק, וניתנים להתאמה בכל עת על ידי קלינאי התקשורת, או המשתמש בעצמו באמצעות אפליקציה ייעודית.

מכשיר שמיעה מהדור הישן עם חוגות ידניות

מכשיר שמיעה מהדור הישן עם חוגות ידניות

מכשירי השמיעה מחולקים באופן כללי לשלוש קטגוריות עיקריות:

  • מאחורי האוזן (BTE): מכשירים אלו ממוקמים מאחורי תנוך האוזן, כשצינורית שקופה ודקיקה נכנסת לתעלת האוזן. מכיוון שהם גדולים יחסית, קל מאד לתפעל אותם. בנוסף, ניתן לשלב בהם עד שלושה מיקרופונים: האחד Omni לקליטת קול מכל הכיוונים, השני פונה קדימה לקלוט מי שמדבר מולנו, והשלישי בתוך התעלה, כדי לדמות שמיעה טבעית. השילוב של שלושתם מגדיל את ה- Signal to noise ratio, ולכן מכשירים אלה יתמודדו באופן טוב יותר גם בסביבה הומה אנשים.

מכשיר שמיעה BTE

מכשיר שמיעה BTE

ממש כמו באוזניות True Wireless, גם למכשיר שמיעה מסוג BTE יש מתאם סיליקון שבתוכו הרמקול שמשדר הסאונד לאוזן. ישנם שני סוגים של מתאמי סיליקון:

  • אטום המאפשר למשתמש להאזין רק לקולות הבוקעים ממכשיר השמיעה – מיועד לאלו הסובלים מאובדן שמיעה בכל התדרים

  • חצי פתוח, המאפשר למשתמש להאזין גם לקולות הבוקעים ממכשיר השמיעה, אולם גם להאזין עצמאית לצלילים שחודרים את הפתחים במתאם הסיליקון, כך שישמע אותם ללא עזרת מכשיר השמיעה. במקרה זה, מכשיר השמיעה יתוכנת כך שהוא מגביר רק התדרים שהאדם נדרש להגברתם.

שני סוגי מתאמי הסיליקון למכשיר השמיעה BTE

שני סוגי מתאמי הסיליקון למכשיר השמיעה BTE

 

  • בתוך האוזן (ITE): מכשירים בתוך האוזן ממלאים את כל חלל האוזן החיצונית. מכיוון שהם עשויים יחידה אחת יצוקה שניתן להכניסה לאוזן רק באופן אחד, הם מתאימים במיוחד לאלו שמתקשים להתמודד עם מכשיר קטן מידי. עם זאת, הם גלויים לעין, ולכן לא תמיד אסתטיים. ניתן לשלב בהם יותר ממיקרופון אחד, ולכן יתמודדו טוב גם בסביבה הומה אנשים.

מכשיר שמיעה ITE

מכשיר שמיעה ITE

  • עמוק בתוך תעלת האוזן (CIC): מכשירים אלו קטנים מספיק כדי להתאים עמוק לתוך תעלת האוזן, וממקמים אותם ליד עור התוף. העיצוב הגאוני של אוזן האדם מנוצל על ידי מכשיר CIC, כך שהאוזן החיצונית פועלת כמשפך שמגביר את הקול. מכשירים אלו נסתרים לחלוטין מכיוון שהם ממוקמים לחלוטין בתוך התעלה ולא נראים כלפי חוץ. בגלל גודלם הקטן יותר, הם מופעלים על ידי סוללה קטנה מאד, שאינה נטענת, ולכן דורשים מיומנות להחלפתה. מכיוון שהם יושבים בתוך תעלת האוזן, הם גם רגישים יותר לנזקי לחות. בנוסף, הם אינם מתאימים עבור כולם, ופועלים באופן המיטבי כאשר אובדן השמיעה קל יחסית. הם משלבים רק מיקרופון אחד, ומשכך ה- Signal to noise ratio נמוך יותר בהשוואה למכשירים מסוג BTE.

רמקול של מכשיר BTE

רמקול של מכשיר BTE

איזה מכשיר שמיעה מתאים?

  • לכל סוג של מכשיר שמיעה שפורט מעלה יש יתרונות ומגבלות משלו. כדי להחליט איזה מכשיר יתאים למשתמש ספציפי, נשקלים גורמים כגון חומרת אובדן השמיעה, הגודל והצורה של האוזן, היכולת להשתמש בטכנולוגיות חדשות והעדפתו למכשיר גלוי או סמוי.

  • חלק ממכשירי השמיעה נטענים, אבל לזה נלווה מכשיר שמיעה מגושם יותר מאלו המתבססים על סוללות חד פעמיות. חלקם מתחבר לסמארטפונים באמצעות בלוטות' ונשלט באפליקציה, ואחרים עובדים עצמאית.

סוגים שונים של מכשירי שמיעה

סוגים שונים של מכשירי שמיעה

סוגי מיקרופונים

כאמור, כל מכשיר שמיעה כולל מיקרופון כל-כיווני (Omni directional), אולם חלקם כוללים גם מיקרופון כיווני (directional) שמכוון לקידמת המשתמש. מיקרופון Omni קולט את כל הצלילים שמגיעים אלינו מכל הכיוונים, בין אם מדובר במאוורר רועש מאחורינו, רחפן שטס מעלינו או קולות הסובבים אותנו באולם הומה אנשים. כך תוכלו לשמוע גם צלילים רחוקים, כמו מכונית נוסעת, טלוויזיה ברקע, דפיקה בדלת או כלב נובח בחצר. הבעיה מתחילה כשאנו נמצאים במקום רועש כמו מסעדה. לכן מיקרופון Omni מספק ערך מוסף כשאין הרבה רעש או קולות רקע מסביבנו. לעומת זאת, במקומות הומים, המהווים מצבי האזנה מורכבים, מיקרופון Omni לבדו יתקשה לאפשר לנו להאזין לסביבה.

כאן נכנס הצורך בשילוב גם של מיקרופון כיווני. מיקרופון כיווני מתמקד בצלילים המגיעים ממולם. המיקרופון הכיווני מגביר את עוצמת הקול של צלילים המגיעים אליו מלפניו. כדי לשפר את האפקט, קיימים מיקרופונים כיוונים אדפטיביים שמדגישים את תדרי הדיבור על פני רעשי הרקע. מיקרופון כיווני אדפטיבי מאפשר למכשיר השמיעה לקלוט צלילים מנקודות ספציפיות בחלל. הגרסה ה"פשוטה" שלו טכנולוגיה תתמקד באיור מקורות שמע מקדימה, אולם בגרסה המתקדמת הוא כולל מעבד קול שמדגיש דיבור ו"עוקב" אחריו ברחבי החדר.

אפשרות נוספת היא שמכשיר השמיעה יתמקד באדם שיושב מולנו. ולמרות זאת, כשמגיע אדם מאחור ומתחיל לשוחח עימנו מאחורינו, מכשיר השמיעה יזהה אות דיבור חדש וקרוב, וירחיב את ההאזנה כדי לשמוע גם אותו, ללא צורך לסובב את הראש אליו.

הרעיון שעומד מאחורי שילוב מספר מיקרופונים הוא שגם בטבע האדם שומע קולות מכל הכיוונים, ובהתאם לצורך, מסתובב לכיוון ההתרחשות שמעניינת אותו. כך גם המיקרופון ה- Omni יאפשר לאדם לקלוט קולות מכל הכיוונים, וכאשר יפנה לאדם שמדבר אליו, מיקרופון ה- Omni יופחת זמנית, על מנת להתמקד בשיחה עם האדם שמולו. הדבר שונה אצל ילדים קטנים, שם יופעל במכשיר השמיעה רק מיקרופון ה- Omni, מכיוון שהגדילה וההתפתחות שלהם נדרשת בשלל גירויים שיקבלו מכל הכיוונים.

שני מיקרופונים במכשיר שמיעה BTE

שני מיקרופונים במכשיר שמיעה BTE

מיקום המיקרופונים

כשמכשיר השמיעה כולל יותר ממיקרופון אחד, המיקרופונים צריכים להיות ממוקמים במרחק מינימלי זה מזה, כדי למנוע פידבק. המרחק המינימלי הנדרש הוא גם הסיבה שמכשירי שמיעה קטנים מידי יכילו רק מיקרופון אחד. המרחק המינימלי הזה בין המיקרופונים יוצר הפרש זמנים קטנטן ביניהם, אבל מעבד הקול במכשיר השמיעה חש זאת, מחשב את ההפרש וכך קובע מהיכן מגיעים הצלילים.

בפרופיל שימוש רגיל, מעבד הקול יגביר את הצלילים החשובים כמו דיבור או מוזיקה, ויפחית רעשי רקע לא רצויים. צלילים המגיעים מקידמת המשתמש יקבלו את ההגברה המקסימלית, מכיוון שכאן ממוקד המאזין.

הבחירה בין הסוגים השונים של מכשירי שמיעה ומיקרופונים שונים תתבצע לאחר התאמה לצרכי המשתמש, וכן בחומרת אובדן השמיעה, גודל וצורת האוזן, העדפת המשתמש, והסכמתו לאמץ טכנולוגיות חדשות כגון שליטה במכשיר השמיעה באמצעות אפליקציות.

טווח תדרים

כחובבי אודיו למדנו שבני אדם יכולים לזהות צלילים בטווח תדרים שבין 20 הרץ ל-20 קילו-הרץ. אז מדוע מכשירי השמיעה ובדיקת השמיעה למבוגרים הם עד 8,000 הרץ בלבד?

ברור לכולנו שתדרים מעל 12,000 הרץ אינם חסרי משמעות. הם אמנם לא חשובים באופן קריטי להבנת דיבור של בני אדם, אבל הם מאוד שימושיים למוזיקה, מכיוון שהם תורמים לה במגוון מימדים. זו גם הסיבה שההקלטות כיום מתאפשרות גם ב- Hi-Res.

התשובה לכך מורכבת. אמנם תינוקות יכולים אפילו לשמוע תדרים גבוהים יותר מ-20,000 הרץ, אבל הם מאבדים רגישות לתדרים גבוהים אלה עם ההתבגרות. יותר מכך, בגיל המבוגר אנו נוטים מהר מאד לאבד את יכולת השמיעה מעל 8,000 הרץ. מבוגרים רבים אינם מסוגלים לשמוע צלילים בתדר העולה על 12,000 הרץ, אלא אם כן הם מאזינים לו בעוצמה שממש גורמת לסף של חוסר נוחות בעקבות הלחץ גלי הקול באוזן. לעומתם, מבוגרים אשר גם סובלים מירידה בשמיעה, לרוב אינם שומעים תדרים מעל 8,000 הרץ, ואם הם שומעים אותם, אזי המוח שלהם כבר לא מסוגל להבדיל בין התדרים הכה גבוהים.

מדובר גם במגבלה טכנולוגית של מכשירי השמיעה הקיימים כיום, המתקשה לשחזר תדרים גבוהים מעל 8,000 הרץ, באופן שיתקן את התדרים הגבוהים באופן נאמן למקור. בטכנולוגיה הנוכחית, ההגברה של תדרים גבוהים מאוד עשויה לייצר עיוותים בצליל. בנוסף, הגברה בתדר גבוה תידרש להיות כה גבוהה כדי שתישמע על ידי המשתמש, שקרוב לוודאי שיתקבל פידבק. לכן קרוב לוודאי שהיא תענה בדורות הבאים עם ההתקדמות הטכנולוגית.

מכיוון שמכשיר השמיעה מותאם לאדם בראש ובראשונה לצורך הבנת הדיבור של סובביו, ותדרי הדיבור הם עד כ- 5,000 הרץ, גם כך מבחני השמיעה מתבצעים עד 8,000 הרץ.

תבנית אוזן

כדי לבנות מכשיר שמיעה CIC המותאם במיוחד למשתמש, נבנה מודל תלת מימד של תעלת האוזן. לשם כך יוצק קלינאי התקשורת תערובת של שתי משחות שעירבובם יחדיו פועל כמעיין אפוקסי. בתחילה מוחדרת לתעלה באוזן ספוגית קטנה עם שרוך, ואת תערובת המשחות מזריקים לתעלת האוזן ומהדקים. ממתינים כ- 30 שניות להתקשות החומר, ומסירים את המודל בעזרת השרוך.

תבנית אוזן בערבוב שני משחות

תבנית בערבוב שני משחות

הזמנה

למרות שהירידה בשמיעה אצלי אינה כזו שנדרשת למכשיר שמיעה, ביקשתי מאודיו מדיק להתנסות באביזר זה, כדי לבחון את הערך המוסף שלו. ביקשתי מהם להתנסות בו לאורך זמן כדי התרשם מהערך המוסף שלו ביומיום, כמו גם בהאזנה למוסיקה באולם אופרה, באולם קונצרטים ובהאזנה ביתית. לשם כך הזמינו בעבורי באודיו מדיק את הדגם המתקדם ביותר של חברת Starkey, דגם Evolv AI 2400 מסוג CIC, כלומר כולו בתוך תעלת השמע. ההזמנה מבוצעת במערכת מקוונת המשותפת למספר רב של יצרניות מכשירי שמיעה. במהלך ההזמנה מותאם צבע המכשיר כך שיותאם לצבע העור של המשתמש.

ה- Evolv AI 2400 כולל 24 ערוצים לתדרי השמע, כך שניתן לשלוט בכל התדרים ברזולוציה הגבוהה הקיימת כיום. החלוקה של טווח התדרים למספר רב של ערוצים מאפשרת לנתח ולעבד כל ערוץ בנפרד. זה דומה מאד לערוצים באקולייזר, בהם ניתן להעלות באופן ידני את הרמה של טווח תדרים ספציפי. כך מדויק יותר התיקון הנדרש לתדרים שנפגעו למשתמש. בנוסף, ניתן לשלוט באמצעות אפליקציה בפרופילי השמע של המכשיר.

בפרק הבא, אשתף בחוויית השימוש במכשיר.

 

מעבר לתגובות בפורום