אני לא מתחבר למונח אודיופיליה. הוא תמיד התנגש לי עם האהבה שלי למוסיקה.
חובב מוסיקה שרוצה לשמוע ברמה גבוהה מאוד לא חייב להיות אודיופיל. או שכן?
באודיופיליה אני רואה את המוסיקה כחומר גלם כדי להגיע לסאונד איכותי. במוסיקה
אני רואה מזון רוחני.
הבעיה שבאודיופילה הסאונד האיכותי נשאר תמיד קומה או שתיים מעל המוסיקה. זה
כמו איזה מקטע DNA שמתחבר לרצף הגנטי שלנו ומשנה אותנו. המעגל לא נסגר: הסאונד
האיכותי לא מוביל את האודיופיל בחזרה למוסיקה כדבר העיקרי. הסאונד נשאר
מטרה בפני עצמה. בנקודה הזו התחביב הזה הופך עבור רבים למייגע ומתסכל. חלק אפילו
מביט בקנאה בבעלי מערכות פשוטות שפשוט נהנים ממוסיקה בצורה הכי פשוטה, הכי לא
מתוסבכת שאפשר.
בגלל זה אני חושב שהעיסוק הבלתי פוסק של האודיופיל בסאונד מחמיץ את העניין. כמה
אחוזים מזמן ההאזנה שלכם מוקדש להאזנה נקייה למוסיקה ולא למערכת? כמה מאיתנו
דוחים את הדבר הפשוט הזה למועד לא ידוע בו ״מערכת הושלמה״? כמה זמן זה לוקח?
כמה מאיתנו היו חובבי מוסיקה שהפכו בעל כורחם לאודיופילים שרק מחכים לרגע הזה,
לחזור לשמוע מוסיקה בשקט, כמו פעם?
מאותה סיבה אני חושב שרוב הסקירות המקצועיות מחמיצות את העיקר.
לרב אני לא מבין את השורה התחתונה: המכשיר עושה מוסיקה או לא? איפה הרגש בכל
המלל הטכני הזה? ולמה לי מדידות בביקורות? לדעתי מדידות צריכות להשאר על המחשב
של המפתח. ביקורות כאלה תוקעות אותנו חזק במגרש הטכנוקרטי. מתישהו, בבית,
הטכנוקרטיה הזאת מתנגשת לנו באוזניים. ביקורת נכונה מחייבת את המבקר להסביר
לנו בדיוק את עולמו המוסיקלי: מה הרקע המוסיקלי שלו, לא הטכני. מה המזון המוסיקלי
שלו. מה הוא שומע ומה מרגש אותו. הקורא צריך להיות מסונכרן לחלוטין עם המבקר
מבחינה מוסיקלית.
פוסט נכון ומעורר שאלות שנוגעות לצנטרום של הלב.
לא פעם הרהרתי ביני לבין עצמי ממה אני נהנה יותר, מאיכות הסאונד או מאיכות המוסיקה?
אודיופיליה היא מחלה וגם אם לא עונה על כל מגדיריה היא לכל הפחות תסמונת.
יש הלוקים בה במידה מועטה והם בדרך כלל מסתפקים בציוד בינוני ושומעים איתו את המוסיקה שהם אוהבים ובכייף.
ויש כאלה שזכו ללקות בה באופן חמור והם לא נחים לרגע.
יש להם ציוד יקר להחריד ופלייליסטים מסודרים לא לפי הזאנרים של המוסיקה אלא לפי איכויות הסאונד.
הם נחרדים בכל פעם שיוצא פריט ציוד חדש שמבטיח לשפר עוד יותר את הסאונד, ומרגישים מקופחים או בעלי לקות כלשהי בלעדיו. אבל עד מהרה מתפוגגת החרדה והופכת למרוץ להשגת המטרה. ואינם נחים לרגע עד ששמים את היד על הציוד החדש ולרוב תוך כדי בדיקה הם מגלים ציוד טוב יותר ויקר יותר וממהרים לצרף אותו אליהם.
ומה רע בזה אני שואל?
למה לא להתרגש ממשהו? וכבר אמרו חכמים שאישה יפה וכלי נאה מרחיבים דעתו של אדם.
ונאה הוא גם איכותי, שנו רבנן.
כולם יודעים שזהו מירוץ שלא יגמר לעולם ומעטים יודעים שהדרך אל המטרה הוא חלק לא קטן מהכייף.
ומי שלא ראה שמחת אודיופיל על ציודו לא ראה שמחה מימיו.
וכעת לשאלה ממה הם - האודיופילים - נהנים יותר, מהציוד - קרי איכות הסאונד - או מהמוסיקה ?
מותר לומר ולא תהא זו טעות שבאופן בסיסי, למעט בודדים, האודיופילים אוהבים מוסיקה. בודדים הם אלה שאוהבים רק סאונד איכותי והמוסיקה פר- סה לא מעניינת אותם.
אהבת המוסיקה היא שמניעה אותם להשקיע ממון עצום בשיפור הסאונד. כי הם רוצים לשמוע את כל הצלילים. ובאופן הכי טבעי והכי קרוב למציאות. בלי שטונים נמוכים או אחרים יעוותו או ישנו את המקור.
והמירוץ קיים ויימשך.
דומה הדבר למכונית. שיעודה הוא להוביל מנקודה א לנקודה ב.
יש כאלה שקונים מכונית בינונית, פשוטה ואמינה נוסעים אתה לכל מקום ונהנים לאללה.
ויש כאלה שקונים מכוניות משוכללות מהירות מפוארות וגם הם נוסעים איתן מנקודה א לנקודה ב.
ההבדל הוא איך הם עושים את הדרך?
אלה האחרונים מבסוטים מזה שהמכונית מצליחה להוביל אותם בבטחה ועל הדרך הם נהנים מהפאר של המכונית מהמזגן השקט מהמושבים המענגים... (ונתעלם לרגע ממערכת הקול...)
ויש כאלה שנהנים בנוסף לפאר הנל גם מהביצועים של המכונית, מאחיזת הכביש, מהתאוצה, מהמהירות ואפילו ממשוב ההגה. ולא פחות מהמותג עצמו ומהעמד שהוא מקנה.
ואלה האחרונים הם אוטויופילים מושלמים וגם הם בלי כל הגיון כלכלי מחליפים את המכוניות הנפלאות שלהם בחדשות, מבטיחות יותר והדרך אליהן ספונה באושר...
וכמוהם גם אני. אודיופיל או כמו שאשתי אומרת - אודיוביל - נהנה מהמוסיקה שאני אוהב לשמוע ויודע שאני הכי קרוב שיש למקור של הצליל, ונהנה גם מהסאונד.
ולא מתבייש לומר ואפילו גאה - שאני נהנה מאוד מאוד מאוד מהסאונד לכשעצמו, ויש לי פלייליסטים שלמים של מוזיקה אודיופילית.
וממה אני נהנה יותר? עשיתי קצת חשבון.
70% מהמוסיקה
25% מהסאונד
5% מהרכישה של הציוד החדש.
אמור מעתה, אלה הפשוטים נהנים פעם אחת. ואלה המכורים קשה נהנים שלש פעמים. מהסאונד, מהדרך אל הציוד החדש וכמובן מהמוסיקה.