מה הייתה התפתחות הטעם אצלכם בסאונד, האם בחלוף הזמן שניתם דעה/העדפה מסאונד אחד לאחר?


AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
מעניין מה היה הכלי רכב הראשון שהיה לך....
:) Subaru Justy

עשיתי רישיון רק ב-1988 (בגיל 33), אבל קניתי אותו רק ב-1992
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,426
מעורבות
2,557
נקודות
113
רון באמת עוזר להכיר מוזיקה אינסופית חדשה, לגלות מוזיקה לפי קרידיטים, לקבל המלצות לפי מה שאתה שומע, לחפש ביצועים שונים, ועוד ועוד….
אבל משום מה ולמרות שאני משתמש בכל האופציות הנ״ל המון אני עדיין מעדיף להכיר מוזיקה חדשה שמישהו מכיר לי. אם זה עורך ברדיו שהטעם שלו דומה לשלי והוא יודע לבנות את רשימת ההשמעה נכון או לדוגמה פה בפורום יש כמה שאני באופן קבוע בודק את המוזיקה שהם משתפים. האופציה שיש היום בשרותי הסטרימינג לעקוב אחרי מוזיקה של מישהו גם מדליקה.


בורכנו במספר אופציות להעשיר ולהכיר מוזיקה חדשה, מבחינתי כל הדרכים מובילת לרומא.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,426
מעורבות
2,557
נקודות
113
הטעם שלי בסאונד השתנה מקצה לקצה.

התחלתי ברמה של רדיו מנורות עתיק
צפה בקובץ המצורף 55915

והשתדרגתי לרמה של פטיפון מזוודה
צפה בקובץ המצורף 55916

ומשם, עם עוד כמה שלבים בדרך, למגבר Yamaha CA-810 עם טיונר Yamaha CT-710, פטיפון של Yamaha ורמקולים KEF 105.

אבל מרגע שנכנסתי לעניין של סאונד, מה שהיה חשוב לי שהוא יהיה מציאותי/ריאלסטי ככל הניתן, ושהצורה ההגיונית ביותר להשיג אותו זה לקנות ציוד כמו באולפני הקלטות של מוזיקה קלאסית, שהוא זה שלפיו המקליטים והעורכים בודקים את הסאונד, ולהם יש את ההזדמנות גם להשוות בין מה שהם שומעים במציאות לבין מה שהם שומעים בחדר הבקרה ובאולפן.

כך הגעתי לרמקולים של B&W, החל ב-Matrix 2, דרך Matrix 3, ואחריו Nautilus 802 ולסיום B&W 800D1. את ההגברה של Classé לא יכולתי להרשות לעצמי, כי היבואן בארץ הפציץ מחירים מעבר למחיר באנגליה, שהיה גבוה בהרבה מהמחיר בארה"ב, אז "הסתפקתי" במגברים כמו Krell KSA 250, ואחרי הרבה שנים עברתי לדברים אחרים, כולל Bel Canto eVo 4 עלוב הנפש וכלה ב-Antique Sound Lab Hurricane המנורתיים המצויינים, עד ל-Parasound Halo JC1.

בהתאמה למדיניות זו, גם קניתי טרנספורט, DAC ו-preamp של EMM Labs, רב ערוציים.
באיזשהו שלב גם מכרתי את מירב התקליטים שהיו לי, ונשארתי רק עם כאלה שאין בדיסק או שלא שווה להשקיע בדיסק.

עם השנים, התעמקה בי יותר ויותר ההבנה שהמירוץ אחר הדמיון למציאות הוא חסר שחר.

יש את העניין שאנחנו יודעים מה הכיוון שממנו מגיע קול לפי שני סוגי "רמזים" (cues):
-- אם שומעים צליל חזק יותר למשל באוזן ימין יחסית לשמאל, הקול מגיע מצד ימין
-- אם שומעים את הצליל קודם למשל באוזן ימין יחסית לשמאל (הפרש פאזה), הקול מגיע מצד ימין
כאשר גם הראש "מסתיר" באופן חלקי את הצלילים שלא באים ישר מולנו, וגורם גם להחלשה וגם להארכת המסלול.

כדי לשמר את הכיווניות כפי שמאזין היה שומע, יש להשתמש בדיוק בשני מיקרופונים, הממוקמים בשני צידיו של ראש מלאכותי, באיזור האוזניים, במקום טוב באולם.

עניין נוסף הוא מרחק המיקרופון ממקור הקול -- הכלי או הזמר. ככל שהמיקרופון קרוב יותר, כך הצליל עשיר יותר, עם אימפקט גדול יותר, ועם פירוט גדול יותר. ואז גם גווני הצליל משתנים, וגם שומעים כל מיני קולות שבמציאות לא שומעים אותם, כמו אצבעות מקישות על הכלים, נשימות, נשיפות, הימהומים וגניחות, מגע הקשת במיתר, כיסאות חורקים, הפיכת דפי תווים, וכו' וכו', ומעבר לזה, קולות משניים, שבמציאות הולכים לאיבוד, פתאום יכולים להישמע באופן ברור וצלול.

מה שקורה ברוב המוחלט והמוחץ של הקלטות בימינו הוא שיש ריבוי מיקרופונים, שממוקמים קרוב יחסית למקורות הקול, מעליהם ולא מולם, מיקרופון לכל קבוצת כלים, ואת הפלטים של כל המיקרופונים האלה מערבבים באולפן. ה-cues המקוריים של הכיווניות/מיקום של הכלים בכלל לא מוקלטים, והכיווניות שאנחנו שומעים מהקלטות נוצרת באולפן.

אז בעצם אנחנו מקבלים מההקלטה תמונה מלאכותית ומעוותת, שבה:
  • כל ה-soundstage הוא מלאכותי ומיוצר באולפן -- הכיווניות המקורית בכלל לא מוקלטת. גם נוצרת כיווניות חדה ומוגדרת הרבה יותר מאשר במציאות.
  • כל הכלים/קולות הם עם הגוון ה"משופר" שנובע מהקירבה של המיקרופונים, לעומת האזנה מציאותית שמתבצעת מרחוק
  • שומעים פרטים שבמציאות לא שומעים
אז כל הבמה והפרטים שאנשים כל כך מתגאים עליהם במערכות שלהם הם מלאכותיים ולא רק שאינם ביטוי של מציאות אלא בדיוק ההדגשה של האספקטים שרחוקים מהמציאות.

ולכן כל המרדף אחר ה"מציאות" חסר שחר.

יש כאלה שמבינים את הנ"ל, אז מה שהם מחפשים אינו נאמנות למציאות, אלא שהמטרה של מערכת סאונד מבחינתם צריכה להיות שיחזור נאמן ביותר למה ששמע הטכנאי שעשה את המיקס. לא שאני מבין כיום למה זה צריך להיות הערך המקודש.

אז הגעתי למסקנה שהבחירה ההגיונית ביותר של מערכת היא כזו שתסב לבעליה את ההנאה המירבית.

דרך אגב, הבחירה הנ"ל כוללת כמקרה פרטי את אלה שנהנים מכך שהם חושבים שהמערכת שלהם משחזרת משהו שקשור למציאות.

בכל אופן, השוני המהותי הזה בחשיבה גרם לשינויים הבאים:
  • עברתי להגברה מנורתית
  • הוספתי סאב/ים
  • החלפתי רמקולים ל-Acapella
  • קניתי פטיפון והתחלתי לאסוף הקלטות משובחות בהדפסות משובחות
  • קניתי Room Correction של טרינוב
וזה המצב כעת :)


תודה על השיתוף, נהניתי לקרוא.
מסכים עם כל מה שרשמת בנוגע למציאות, הקלטות, עריכה ועניין ההנאה שמערכת אמורה להסב לבעליה.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,426
מעורבות
2,557
נקודות
113
:) Subaru Justy

עשיתי רישיון רק ב-1988 (בגיל 33), אבל קניתי אותו רק ב-1992

זה עדיף ממני, הייתי בעלים של רכב שנה לפני שהוצאתי רישיון…. לא ארחיב מה הדבר אומר.

מספר שנים לאחר מכן בזמן ששדרגתי נפח רישוי לרכיבה באופנוע מ 500 סמ״ק לרישיו בלתי מוגבל הגעתי לטסט עם 750 R שרכשתי 3 חודשים לפני כן.
לזכותי ניתן לומר שהייתי עקבי בהתנהלות, וכן טוב שחלה מזמן התיישנות על האירועים הללו. :)
 

נערך לאחרונה ב:

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
עמיר

1. כל אחד והבחירות שלו. במקרה הזה אני מאד מסכים אתך ועם הבחירה שלך.
2. איך היה האנטיק סאונד לאב? ספר. איך הוא לעומת ההגברה שיש לך היום?
3. שמעתי לא מעט מערכות טובות בארץ ובחו"ל. לטעמי שלך אחת הטובות ששמעתי. למה שהיא מיועדת לעשות. והיא עושה את זה מצויין. (מה שמזכיר לי שמזמן לא ביקרתי אצלך).
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
עמיר

1. כל אחד והבחירות שלו. במקרה הזה אני מאד מסכים אתך ועם הבחירה שלך.
2. איך היה האנטיק סאונד לאב? ספר. איך הוא לעומת ההגברה שיש לך היום?
3. שמעתי לא מעט מערכות טובות בארץ ובחו"ל. לטעמי שלך אחת הטובות ששמעתי. למה שהיא מיועדת לעשות. והיא עושה את זה מצויין. (מה שמזכיר לי שמזמן לא ביקרתי אצלך).
האם שמעת את המערכת עם ה-RC של טרינוב?

ל-Antique Sound Lab לא היה מה להתבייש בהרבה מערכות, אבל אני לא זוכר איך הוא היה יחסית למה שיש לי עכשיו.
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
עדיין לא. אשמח לקפוץ לביקור בקרוב
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
עדיין לא. אשמח לקפוץ לביקור בקרוב
ברוך הבא, אם כי כרגע ה-RC לא כוונן מחדש לאחר כמה שינויים החדר, כך זה לא זמן אופטימאלי. אני מתכנן לעשות כיוונון בעתיד הלא מאוד רחוק.
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
אין לחץ.
נקבע מתישהו בעתיד הקרוב.
חג שמח ושנה טובה. בכלל ובפרט לאודיו.
 


למעלה