השמים התבהרו לחלוטין, או התגלית הקלאסית


רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
101
מעורבות
76
נקודות
28
כל אודיופיל מתחיל יודע שאיכות ההקלטה של אלבום היא מרכיב קריטי בחוויית השמע. כל אודיופיל שהוא חובב מוסיקה קלאסית מכיר את המשפט, שגם אני דגלתי בו בעבר, ששום מערכת איננה משחזרת במאת האחוזים את הדינמיקה, הנוכחות והמתח שנוצר באולם הקונצרטים בהאזנה לקונצרט חי. גבירותי ורבותי - ההנחה הזו כבר איננה נכונה. באמצע העשור הקודם, נניח סביב שנת 2015 חלה מהפכה של ממש באיכות חלק מההקלטות הקלאסיות. עד אז היתה נוכחת איזושהי שמיכה ערפילית בינך המאזין לבין המוסיקה. מאז השמיכה הזו נעלמה. הערפל כבר לא קיים. בחלק מההקלטות הקונצרט אצלכם בבית.

הנה דוגמא חיה שתדגים לכם היטב את כוונתי, אחרי שתגמרו לקרוא גשו לשירות הסטרימינג החביב עליכם ונסו להבחין בהבדל. המנצח המעולה יאניק נזה-סגאן הקליט בעשור האחרון חלק גדול מהאופרות של מוצרט עם כמה תזמורות וסולנים שונים ובאולמות משתנים עבור חברת דויטשה גרמופון. שתי ההקלטות הראשונות, דון ג׳ובאני (יצאה בספטמבר 2012), וקוזי פאן טוטי/כך עושות כולן (יצאה ביולי 2013) עדיין סובלות חלקית מהערפל, התזמורת נשמעת כדבוקה לא מרגשת, הכלים דבוקים זה לזה, הזמרים והזמרות קצת פחות נוכחים בחדר, עדיין רחוק רחוק מחוויית האופרה החיה. ואז קרה פלא טכני, אני לא בקי כלל בצד הטכני של ההקלטות המודרניות ולא יודע להסביר מדוע. ההקלטות הבאות במחזור הן פשוט עולם אחר - החטיפה מן ההרמון (יצאה ביולי 2015), נישואי פיגארו (יצאה ביולי 2016), חסדי טיטוס (יצאה ביולי 2018) וחליל הקסם (יצאה באוגוסט 2019) הם זיקוקים שמתפוצצים בחדר. וזו רק דוגמא אחת.

הנה עוד כמה - הבוקר התפוצצה אצלי בחדר האופרה לה טראוויאטה של ורדי בניצוחו של מיכאל באלקה בחברת פרימה (יצאה ב-2019), איזה נוכחות, אתמול טולטלתי טוטאלית לשמע הגוף המלא, העושר הנפלא של פסנתר סולו בנגינת פאול באדורה-סקודה בסונאטות מספר 30-31-32 של בטהובן בהקלטה של חברת ג׳ניואין מ-2013 (יצאה ב-2014). עולם קלאסי חדש נפתח. נסו ותיהנו.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
באיזה ציוד אתה משתמש להאזנה? (פירוט מלא של כל הרכיבים)
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
101
מעורבות
76
נקודות
28
לא משנה. הפוסט הזה איננו על ציוד, אלא על איכות ההקלטות והשיפור באיכות ההקלטה שמביאה לשידרוג עצום של חוויית ההאזנה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
לא משנה. הפוסט הזה איננו על ציוד, אלא על איכות ההקלטות והשיפור באיכות ההקלטה שמביאה לשידרוג עצום של חוויית ההאזנה.
הבנתי את מהות הפוסט, אבל עדיין מעניין אותי לדעת באמצעות איזה ציוד חווית את מה שאתה מתאר, וזה לגמרי רלוונטי.

לדוגמה, לפני כמה ימים נתקלתי במישהו ששמע את האור דרך הקלטה של קאראיאן שעברה תהליך של Dolby Atmos, ואז התברר שמדובר בהאזנה לסטרימינג של Apple Music דרך אישהן אוזניות של Apple.
 

יעקב ח

חבר משקיען
הודעות
1,090
מעורבות
162
נקודות
63
אפשר אולי קישור לחלק מהדוגמאות שנתת?
תודה
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
101
מעורבות
76
נקודות
28
יש לי אוזניות ביטול רעשים משובחות של אפל, אבל את כל הדוגמאות שפירטתי ונוספות (כמו הקונצ׳רטו לכינור מס׳ 1-5 של מוצרט) עם הכנר גיל שחם והתזמורת הסימפונית SWR הגרמנית בניצוחו של ניקולאס מקגאגן (הקלטה בלייבל של SWR קלאסיק מפברואר 2022), חוויתי אך ורק דרך מערכת שפועלת בסלון ביתי. קדם מגבר, שני מונובלוקים וזוג רמקולים קדמיים, לפעמים בתוספת סאב וופר, ולפעמים בלי סאב וופר. הכל בהזרמות דרך טיידאל/רון.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
10,097
מעורבות
2,248
נקודות
113
יש לי אוזניות ביטול רעשים משובחות של אפל, אבל את כל הדוגמאות שפירטתי ונוספות (כמו הקונצ׳רטו לכינור מס׳ 1-5 של מוצרט) עם הכנר גיל שחם והתזמורת הסימפונית SWR הגרמנית בניצוחו של ניקולאס מקגאגן (הקלטה בלייבל של SWR קלאסיק מפברואר 2022), חוויתי אך ורק דרך מערכת שפועלת בסלון ביתי. קדם מגבר, שני מונובלוקים וזוג רמקולים קדמיים, לפעמים בתוספת סאב וופר, ולפעמים בלי סאב וופר. הכל בהזרמות דרך טיידאל/רון.
אוקיי, רק אם תוכל בבקשה לפרט את רכיבי המערכת שפועלת בסלון הביתי: איזה קדם, איזה מונובלוקים, איזה רמקולים, איזה סאב. תודה!
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
101
מעורבות
76
נקודות
28
אם הייתי רוצה לפרט, הייתי מפרט. אני לא רוצה. אני מבקש לכבד את פרטיותי בנקודה זו, תודה.
 

liranbh

חבר משקיען
הודעות
1,685
מעורבות
836
נקודות
113
יש לי אוזניות ביטול רעשים משובחות של אפל, אבל את כל הדוגמאות שפירטתי ונוספות (כמו הקונצ׳רטו לכינור מס׳ 1-5 של מוצרט) עם הכנר גיל שחם והתזמורת הסימפונית SWR הגרמנית בניצוחו של ניקולאס מקגאגן (הקלטה בלייבל של SWR קלאסיק מפברואר 2022), חוויתי אך ורק דרך מערכת שפועלת בסלון ביתי. קדם מגבר, שני מונובלוקים וזוג רמקולים קדמיים, לפעמים בתוספת סאב וופר, ולפעמים בלי סאב וופר. הכל בהזרמות דרך טיידאל/רון.
תוכל בבקשה לשים כמה לינקים לטידל ?
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,170
מעורבות
708
נקודות
113
הבנתי את מהות הפוסט, אבל עדיין מעניין אותי לדעת באמצעות איזה ציוד חווית את מה שאתה מתאר, וזה לגמרי רלוונטי.

לדוגמה, לפני כמה ימים נתקלתי במישהו ששמע את האור דרך הקלטה של קאראיאן שעברה תהליך של Dolby Atmos, ואז התברר שמדובר בהאזנה לסטרימינג של Apple Music דרך אישהן אוזניות של Apple.
עמיר, אתה יודע מי זה רן לוי אני מניח.
תן קצת קרדיט לאיש...
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,170
מעורבות
708
נקודות
113
תודה רן על פוסט מהמם!
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,170
מעורבות
708
נקודות
113
לא, אני לא יודע מי זה. מצטער על הבורות.
הכל טוב,
רן לוי אחד מעמודי התווך של התחום בארץ במשך עשרות שנים.
היינו רצים לקנות רייטינג לפני 20 שנים רק כדי לקרוא את הטורים שלו על רכיבים מעניינים שיש בארץ שהיה מסקר. מראשוני הכתבים, אודיופיל מנוסה מאוד וחובב מושבע של מוסיקה קלאסית.
כשאני חושב על זה, יש לכם הרבה במשותף :)
אדם ישר כסרגל, חף מאינטרסים ומהבודדים שכותבים מה שהם חושבים בלי לעשות חשבון.
 

yuvalg9

אוהב את התחום
הודעות
157
מעורבות
13
נקודות
18
גם אני קניתי כמב גיליונות של רייטנינג שבהם רן כתב ביקורת על רכיבים! באחד מהם הוא סקר את ה- EPOS ES11, מה שהוביל לכך שקניתי (ישירות מהיצרן - Mike Creek) זוג EPOS ES-15 שאחרי 17 שנים עדיין עובדים! (למעט הרמקול השמאלי שנכנס לקליפינג מעל כ- 85Db.)
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,026
מעורבות
608
נקודות
113
יש לי את לה טראוויאטה המדוברת בתקליטור כבר מעל שנה ומלבד איכות ההקלטה רוצה לשבח את זמרת הסופרן הלטבית המופלאה מרינה רבקה,שאני אישית חולה אליה ברמות ויכול להמליץ בלב שלם אל יתר ההקלטות שלה בפרימה: elle credo spirito
 

מאסטרו אודיו

חבר משקיען
הודעות
1,678
מעורבות
275
נקודות
83
רן, זה מעניין, אבל לא ממש הבנתי מה מוכיחות הדוגמאות.
אני מכיר לא מעט הקלטות שנותנות חוויה כזאת גם משנים קודמות.
קח למשל את ההקלטה של בולז לציפור האש עם שיקגו, 1993, DG.
מה בדיוק חסר שם לעומת הקלטות מ 2015 והלאה?
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
101
מעורבות
76
נקודות
28
בחלק מההקלטות הקלאסיות לפני אמצע העשור הקודם יש עמימות, דקיקות, ערפל, שמיכה. עד לפני שלוש שנים נצמדתי בהאזנות בסטרימינג להקלטות הקיימות באוסף הדיסקים המאוד רחב שלי, שמבחינת המגוון הקלאסי הפסקתי לרכוש דיסקים כבר ב-2010. אחרי שהתאכזבתי מהתוצאות האשמתי את איכות הסטרימינג, את איכות החיבור לרשת, את איכות כבלי הרשת, השקעתי במחשב ייעודי לרון, השקעתי בכבלי רשת נחשבים, השקעתי בסוויצ׳ אודיופילי והשיפור נשמע לאוזן אבל ממש לא היה דרמטי, אפילו עברתי לפני כשנה וחצי מחיבור אינטרנט רגיל של בזק לחיבור בסיב אופטי של פרטנר.

ואז החלטתי שההאזנה הקלאסית
שלי תתמקד בהקלטות חדישות ופתאום גיליתי את הדינמיקה, את התשוקה, את הנוכחות, את המתח שלא היה קודם. וכמו שאמרתי לא כל ההקלטות החדישות הן כאלה, רק חלקן - קח למשל את ההקלטות של מיצוקו יושידה לקונצרטים לפסנתר של מוצרט עם תזמורת קליבלנד. אלו הקלטות שיצאו בשמונה השנים האחרונות - אבל איכות הסאונד דקיקה ומעצבנת כאילו אתה שומע דיסק שהוקלט בשנות התשעים. מאז אני דולה את פניני זיקוקי הדינור אחד, אחד.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
815
מעורבות
571
נקודות
93
פוסט מענין מאוד רן .
תודה רבה לך
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
815
מעורבות
571
נקודות
93
גם אני אגב כילד , הייתי קורא המון את רן לוי
 

מאסטרו אודיו

חבר משקיען
הודעות
1,678
מעורבות
275
נקודות
83
רן , אני לא יודע בדיוק מה אתה חווה שם אבל מה שאתה מתאר לא מסתדר על המציאות שאני מכיר.

ההקלטה בדוגמה שנתתי היא הכל חוץ מעמומה, ערפילית או שמיכתית. אני מכיר אותה קודם כל מקבצי
flac שהורדתי פעם, לא היירז. הקלטה באיכות אדירה - שקיפות, דינמיקה, פירוט, חיות… לא רק שלא נופלת
מהקלטות חדשות, מעטות מאלה משתוות אליה. בהאזנה לדיסק - עוד יותר טוב.

אתה מדבר רק על סטרימינג או גם נגינת דיסקים או ריפים?

נסה את ההקלטה הזאת מסטרימינג ודווח לנו אם יש שמיכה…
יש עוד לא מעט כאלה מכל מיני לייבלים.

קרה אצלך משהו במערכת…
 

למעלה