לדעתי שווה לקרוא...


עמי חסון - בלוג עמי

חבר משקיען
הודעות
692
מעורבות
419
נקודות
63
אני מבקש לספר לכם על אדם שכנראה אינכם מכירים. ניסים סנואה ז"ל, נפטר בחודש שעבר, ימים אחדים לפני שמלאו לו 81. בשנות ה-80 המאוחרות הצטלבו לראשונה דרכינו, נפגשנו בהקשר לתערוכת הצילום [פוטומיקס] ובו במקום החלטנו לשתף פעולה. לניסים שהיה אז יו"ר איגוד הצלמים והמסריטים [היה בזמנו תואר כזה] היה חלק משמעותי בהצלחת התערוכות ובהד התקשורתי הנלווה. ניסים נשם וחי צילום, מחויבותו לנושא הייתה טוטלית, הוא התחיל כאיש שיווק, אח"כ היה בעל חנות צילום ובעיקר היה גאה [כבעלים, כעורך וכאחד הכתבים], בהוצאתו לאור, של כתב העת המודפס "עולם הצילום" .

במהלך השנים, מעבר לתערוכות בארץ [באחת ביקר יצחק רבין ז"ל כחובב צילום, וביקורו עורר עניין תקשורתי פי כמה, מכל השרים שפתחו את התערוכות] ניסים סיקר את תערוכות ציוד הצילום הגדולות בעולם, שילב כתבות על הדרכת צילום, סקירות מתערוכות של אמני צילום בארץ ובעולם, מבחני ציוד, כתבות מראשית התהוות הצילום ועוד ועוד. הוא גם הוציא לאור מספר ספרים, כדוגמאות : הילת האדם, רטרוספקטיבה של הצלם בועז כרמי, 150 שנות צילום 1839-1989 עם זאב הרץ ועוד. בנוסף ניסים קיבל על עצמו, לכתוב בעברית [ולא רק לתרגם], עד הפרט האחרון, את ספרי ההדרכה למצלמות של ניקון, אשר יובאו לארץ ע"י חברת "הדר".

מי שקנה מצלמה מקצועית בעבר, מכיר את ספר ההדרכה הנלווה, שמוציא היצרן באנגלית. בארץ, יבואנים שונים מתוקף התקנות בנושא, היו מצרפים כמה דפים בעברית כתמצית, על קצה המזלג. בעלי "הדר" הבינו, כי לשלוח את הספר על כל מצלמה לחברת תרגום, זה בזבוז זמן ופספוס של הנושא. ספר מפורט יכול היה להיכתב בעברית, רק על ידי מי שבקי לפני ולפנים בתחום הצילום ובנושא הטכני של מצלמות ובזה ניסים היה מספר 1. הוא היה משקיע ימים ולילות בכתיבה והתוצאה הייתה ממש ספר הדרכה, היורד לפרטי הפרטים של כל פונקציה במצלמה. הכרתי יותר מאדם אחד, שהחליט אז, לרכוש את מצלמת ניקון ולא את המתחרה, גם בגלל הספר בעברית. בזמנו פנו אליו יבואנים נוספים וביקשו לשכור את שירותיו, אך העבודה על "עולם הצילום" וספרי ההפעלה על מצלמותיה של ניקון [להם גם ערך בדיקות מבחן, לפני הפרסום בכתב העת] לא הותירו לו פנאי נוסף.

ניסים הוציא את עולם הצילום כמגאזין מודפס במשך כ- 30 שנה, [בשנים האחרונות כדו ירחון] מדובר בכ- 220 כתבי עת. בחלק מהזמן, היו לו גם מתחרים, עם גב כלכלי חזק יותר והם נסגרו, אצל ניסים , למרות קשיי התפעול, זו לא הייתה אופציה. אני אביא כסף מכל מקור אחר, "עולם הצילום" ימשיך לצאת, כך אמר וכך עשה, עד שהמחלה הארורה, לא אפשרה לו להמשיך.

באחת משיחותינו, אחרי שעדכן אותי שמצבו הבריאותי לא מאפשר לו להוציא הלאה את "עולם הצילום", הצעתי שיחשוב על הוצאת גיליון סיכום למפעל החיים הזה.

אולי מאוחר יותר, זה מחייב מאמצים גדולים, אני אחשוב על כך אמר וסיים את השיחה.

גיליון סיכום של עולם הצילום בכתיבתו ועריכתו של ניסים, כבר לא ייצא, מזה זמן "הדר" כבר אינם יבואני ניקון, הענף בכלל הולך ומצטמצם, בגלל הטלפונים הניידים וניסים הלך לעולמו.

ובכל זאת, לטובת כל מי שאוהב בארץ לצלם עם מצלמה ולהשקיע בצילום, מעבר לתיעוד השוטף, ראוי שידע משהו על פועלו של ניסים סנואה ז"ל. יהי זכרו ברוך.

[חלק מכתבות שפורסמו ב"עולם הצילום" ניתן לקרוא ב: בלוג עמי]
 

zariel

חבר משקיען
הודעות
2,188
מעורבות
718
נקודות
113
ברוך שובך עמי.
תודה על המאמר.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,889
מעורבות
3,005
נקודות
113
תודה על השיתוף עמי.
 

ayal30

חבר משקיען
הודעות
3,080
מעורבות
908
נקודות
113
פוסט מעניין עמי ברוך הבא :בעד:
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,194
מעורבות
733
נקודות
113
פוסט מרגש,
תודה על השיתוף, עמי.
יהי זכרו ברוך.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור