שנאי סטפאפ EAR YOSHINO Mc4 step-up transformer במבחן

אפי סדובניק
05-03-2024 16:43

בהמשך לשדרוג מקיף של המערכת והמסלול האנלוגי החלטתי לנסות על הסט שלי מספר מגברי PHONO כדי להחליט איזה מהם יתאים. רובם הגיעו מחברים ששמחו לבוא ולהדגים אבל רועי (קודו אודיו) הרים את הכפפה והציע לי מוצר מעניין לבדיקה וסקירה, שנאי סטפאפ של חברת EAR מדגם MC4. למה מעניין? כי יש לי כבר פונו והשנאי מתחבר למסלול ה-MM של מגבר הפונו, מחליף את מסלול ה-MC ולמעשה משדרג את כל הפונו.

מבולבלים? אז קבלו קודם כל הסבר קצר ותמציתי מה זה בכלל שנאי סטפאפ ולמה אנחנו צריכים אותו. לכל מי שיהיה מעוניין בהסבר יותר טכני נוכל להמשיך ולהסביר בתגובות לכתבה.

רוב הראשים המורכבים היום על זרוע הפטיפון מחולקים לשתי קבוצות עיקריות, MM ו-MC. ההבדל הטכני במבנה שלהם הוא שראש MM בנוי עם מגנטים וראש ה-MC בנוי עם סלילים. (קיצורי השמות בהתאמה MOOVING MAGNET ו-MOOVING COIL). התוצאה בפועל היא הבדל משמעותי במתח היציאה של הראשים, בין 0.1mv ל-1-mv בראשי MC ומספר מילי וולטים בראשי MM. לדוגמא' שני הראשים שיש לי הם 0.28mv בראש ה-MC ו 5.5mv בראש ה-MM.

ישנם גם סוגים נוספים כגון MOOVING IRON וראשים אופטיים המחוברים למגבר פונו מיוחד שמפענח תזוזה מכאנית לאות אופטי ואת האות האופטי לאות אנלוגי. שתי קבוצות אלו פחות נפוצות ואפשר להרחיב כפי שרשמתי קודם בתגובות לכל מי שיהיה מעוניין.

בעקבות ההבדל המשמעותי ברמת המתחים בין סוגי הראשים קיימים מספר סוגים של קדם מגבר PHONO. מגברים עבור MM בלבד ומגברים עבור שני הראשים. כל זאת כדי להתאים את רמת המתח לכניסה למגבר של המערכת. המעבר בין השניים מבוצע ע"י בורר וכאשר משתמשים בראש MC למעשה נכנס למסלול שנאי סטפ-אפ פנימי שמגביר את רמת המתח של הראש לכזה שיתאים לכניסת המגבר הראשי של המערכת.

נחזור לתחילת הכתבה, למה המוצר הזה מסקרן ומעניין? כי הוא למעשה משתלב עם קדם מגבר PHONO שיש לו רק מסלול MM או לחלופין הוא משדרג את שנאי הסטפ-אפ הפנימי כאשר יש מסלול MC. למעשה הוא מתאים לכל PHONO שיש כיוון שהוא מתחבר בטור למסלול ה-MM.

קיימים סוגים רבים של שנאים מסוג זה ורובם למעשה פסיביים לחלוטין ובנויים מסלילים איכותיים מאוד כי המטרה היא להגביר את האות עם מינימום רעשים. קיימות אפשרויות להתאמת ההתנגדות של הראש לשנאי וזה מבוצע בצורה שונה בין שנאי לשנאי.

אז נתחיל סוף סוף במוצר עצמו...

שנאי סטפאפ מדגם MC4 של חברת EAR YOSHINO. המכשיר עצמו יפה מאוד עם גימור שחור וכרום ונראה חיצונית איכותי ביותר ודי כבד יחסית לגודלו. מאחור יש יציאה אחת וארבע כניסות – 3,6,12,40 אוהם. הסלילים בשנאי איכותיים מאוד ומגיעים מהדגם הבכיר של החברה EAR 912. אין כפתורים ובוררים, אלא מעבירים את כבל הזרוע בין הכניסות לזו הרצויה לפי ההנחיות או לפי התוצאה הרצויה (ארחיב בהמשך). יציאת השנאי מתחברת לכניסת ה PHONO למסלול ה-MM. 

חיברתי אותו לפונו שלי מדגם EAR PHONOBOX כולל גישור של גיד הארקה ולפי המלצת היצרן לכניסת ה-3 אוהם, הכל תהליך פשוט מאוד. נזכרתי שצריך ללחוץ על המפסק שמעביר את הפונו למצב MM ויצאתי לדרך סקרן מאוד עד כמה השינוי יהיה משמעותי. הורדת זרוע ראשונה והכל נשמע אותו דבר. צריך לשחק קצת עם שני הממזרים האלו שמחוברים יחד כיוון שיש מספר כניסות לסטפ-אפ וצריך למצוא את המתאימה למרות ההמלצה של היצרן ולפונו עצמו יש כפתור ווליום. צריך למצוא את הנקודה שבה מגבירים את הפונו לרמה המקסימלית ללא רעשי רקע (האםםםם) בהתאמה לווליום של המגבר. קצת משחקים, מחזיר המחט על תקליט ומתחיל לשמוע סוף סוף ולהבין מה השינוי. קודם כל הדבר שהכי מובחן, אין רעש... שקט מוחלט. מבין מיד שמדובר בשנאי שקט בצורה מפליאה. בדיקה מהירה בנתונים הטכניים של הפונו שלי, ההפרש בין מסלול ה-MM למסלול ה-MC הוא 20db... המון! זה אומר שהשנאי הזה, שהוא לגמרי פסיבי, מוריד לי את כל הרעש שהיה במסלול ה-MC ב-20db. התחלתי לשנות את היציאות ולשחק בהתאם עם הווליום כדי להגיע לתוצאות הרצויות בכל מצב ולנסות להבחין בשינויים מהותיים תוך כדי סקירה.

שנאי סטפאפ EAR YOSHINO Mc4 step-up transformer

כיצד זה נשמע?

Keith Jarrett - The Koln Concert

התקליט הראשון שבדקתי הוא קונצרט קלן של קיט ג'ארת. למי שלא מכיר, ג'ארת ניגן על פסנתר לא תקין ואת כל ההופעה הוא למעשה אילתר ותכנן בראשו בזמן הנסיעה ברכבת להופעה. צלילי הפסנתר בהופעה ובתקליט זה ברורים וחדים, ההקלטה ייחודית באיכותה ואפשר להבחין בחדות הקלידים, בדעיכת הצליל והרעידה שלו. הבחנתי שכאשר אני מתחבר לכניסת ה-40 אוהם יש סוג של דיסטורשן, הפרעה בולטת בצליל הפסנתר. הורדת העוצמה בפונו והגברה במקביל במגבר פותרת את הבעיה בחלקה הגדול. משחק בין הכניסות מייצב אותי על 12 אוהם ומכאן והלאה בכל התקליטים מצאתי שזו הכניסה המתאימה ביותר לשילוב בין הראש שלי (ZYX ULTIMATE R100) ולפונו עם הסטפאפ. בכניסה זו הצלילים נשמעים טבעיים, דינאמיים מאוד עם מיד מלא ובשרני בדיוק כפי שצריך להישמע. כל תחום הצלילים הגבוהים משתנה משמעותית במשחק בין הכניסות וכשאר מוצאים את המצב הנכון עליית האיכות מורגשת מאוד.

 Cassandra Wilson glamoured

הקלטה נדירה באיכותה מסדרת TONE POET של Blue Note. קולה של קסנדרה ממורכז עם במה קדמית, עמוק וטבעי. שומעים כל רחש שיוצא לה מהפה. הכלים מאחוריה נשמעים עם הפרדה מוחלטת ובמה תלת ממדית. בתקליט זה אפשר להבחין ברקע השחור מאוד שנוצר כתוצאה מהשקט של הסטפאפ, תוצאה מדהימה במיוחד למסלול אנלוגי.

מאיר אריאל – שירי חג ומועד ונופל

חייבים קצת מוסיקה עברית בימים אלו ואין מתאים יותר ממאיר אריאל. מזמן לא שמעתי את התקליט הנפלא הזה. פה הייתה לי קצת הפתעה כי לא ציפיתי לשינוי המטורף שחוויתי עם הוספת הסטפאפ. כל החוויה מהתקליט התעצמה בכמה רמות. מיד שמתי לב שכל תחום המיד והמידבאס התעופפו למעלה, יותר נכון קדימה. בשיר הראשון, 'שיר כאב' הבאס התחתון מוצק, מדויק וללא מריחה. כלי הנגינה מסביב, גיטרות וכינור נשמעים ברור מהצדדים שלו, כניסת המתופף דינאמית מאוד. קולו של מאיר נשמע צלול מאוד כאילו הוא בהופעה פרטית מולי. השיר השני בתקליט מאופיין בליווי מנדולינה שמשחקת בין הרמקולים ומסביב למאיר. פעם ראשונה שאני שומע אותה בצורה בולטת ובפרזנטציה תלת ממדית שמסתובבת מסביב לאומן. השיר 'ארול' בליווי של רביץ סוגר את הסקירה עם התקליט הנפלא הזה. הקולות שלהם מתפרסים לאורך כל הבמה. קולה של רביץ משני צדדיו של מאיר. התוצאה במה גדולה מאוד, אמנם לא תלת ממדית אבל מאוד מסודרת, מיד בולט וגבוהים מדויקים.

Ray Brown Trio Soular Energy

כתקליט אחרון בסקירה החלטתי לשמוע בראון בהקלטה מדהימה, ללא ספק בעיני זה רפרנס לבדיקת מסלול אנלוגי. אחת התוצאות הטובות ביותר שיש על גבי ויניל. כל כלי וכלי ב-TRIO הזה של בראון נשמע קרוב אליך, קלידי הפסנתר מימין, הקונטרבאס מקדימה והתופים מאחור ומעט הצידה. אפשר להבחין בכל ניואנס, מיקרו פרטים כולל רעידת המיתר והדעיכה שלו בקונטרבאס של בראון, הפסנתרן המדהים בפני עצמו GENE HARRIS שאפשר לדמיין את אצבעותיו מרפרפות על הקלידים עם העוצמה המשתנה של הלחיצה עליהם. התוצאה של הוספת הסטפ-אפ ניכרת מאוד. במה עמוקה ותלת ממדית, כל כלי נשמע בפני עצמו עם הפרדה מעולה, ממש תחושה כאילו החלפתי את הסט האנלוגי כולו. הקונטרבאס והפסנתר נשמעים עם גוף מלא, משולבים יחד, טבעיים. לא קל למצוא את התקליט הזה היום בהוצאת AP אבל מומלץ מאוד לנסות, חוויה מטורפת לחובבי הג'אז והאנלוג.

שנאי סטפאפ לצד פטיפון

יתרונות

  • שדרוג משמעותי לאיכות הצליל במיוחד במיד, מידבאס עומק וגודל במה

  • ורסטילי מאוד, ניתן להוספה בכל פונו קיים

  • מספר כניסות פיסיות ללא בוררים מיותרים

  • שנאים איכותיים מאוד מהדגם הבכיר 912

  • קומפקטי, נכנס בקלות לכל סטנד

חסרונות

  • נדרשת בדיקת התאמה משולבת בינו לבין פונו וראש מתאים

  • נדרשים מחברי RCA נוספים בשרשרת (מומלץ עד 30 ס"מ)

מערכת

כפי שרשמתי בהתחלה, רכיב זה הוא אחד מכמה שאני בודק בימים אלו לשילוב אפשרי בסט האנלוגי שלי. הדרך עדיין ארוכה. נושא נוסף הוא יתרון שהוא גם חסרון לאחרים שלמעשה התוספת הזאת מפרקת את הפונו לשני גורמים שניתנים לשדרוג, מסלול MC עם פונו קיים ואפשרות נוספת להחלפת פונו MM במקביל לאיכותי יותר. אני מוצא את זה דווקא כיתרון.

למי ה MC4 מתאים?

  • מי שעובר לראש MC ויש לו פונו MM בלבד

  • שדרוג פונו MC לשנאים איכותיים יותר

דעתי האישית – מומלץ מאוד!

מחיר ריטייל : 8,800 ש"ח.

יבואן: רועי קודו אודיו

מערכת:

  • TAD ME1

  • GRYPHON DIABLO 120

  • KUZMA STABI R + KUZMA 4P9 + ZYX ULTIMATE R100

  • EAR PHONOBOX

  • DENAFRIPS PONTUS 2 12H

מעבר לתגובות בפורום