הדו''ח הכספי השנתי של בזק - כמה יכולנו לחסוך?

תמיר עיואן
14-03-2024 15:23

בזק מפרסמת את הדוח הכספי השנתי שלה לשנת 2023, ומעיון בו ניתן למצוא מספר נקודות מעניינות.

נכון לסוף שנת 2023, לבזק יש 1,495,000 לקוחות אינטרנט, זאת לעומת 1,504,000 בשנת 2022, כלומר ירידה של 9,000 לקוחות, המהוים ירידה של חצי אחוז. זה אמנם נתון זניח, אבל בהתחשב בעובדה שבזק משקיעה בשנה האחרונה משאבים אדירים לפריסת תשתית סיבים, הירידה בכמות הלקוחות מהווה מגמה הפוכה לציפיות ממהלך פריסה כה משמעותי.

ניתן לראות בדו"ח גם את מגמת ההתחברות האדירה לסיבים: מ-124,000 לקוחות ברבעון ראשון של 2022, ל-267,000 לקוחות ברבעון הרביעי של 2022, והכפלה נוספת ל-565,000 לקוחות ברבעון הרביעי של שנת 2023.

מקור, דו"ח בזק שנתי 2023

מקור, דו"ח בזק שנתי 2023

הדו"ח מציין גם שכשני שליש מלקוחות האינטרנט בסיבים (367,000 לקוחות), מחוברים לבזק בהתקשרות ישירה, ורק שליש (198,000 לקוחות) מהם מחוברים דרך השוק הסיטונאי. הנתון הזה מדהים כשלעצמו, מכיוון שרוב בתי האב משלמים סכומים גבוהים יותר, לאותו רוחב הפס, קרוב לודאי בשל אחת משתי הסיבות:

  • הם חוששים שיפגעו להם באיכות האינטרנט אם יעברו לשוק הסיטונאי - על כך בהמשך
  • הם פשוט לא יודעים שקיים שוק סיטונאי, שמאפשר תשלום מופחת משמעותית בהשוואה לתשלום ישיר לבזק. למה לא יודעים? כי לא מפרסמים את זה. בישראל זה עובר מפה לאוזן.

שואלים מהו השוק הסיטונאי? החל משנת 2015 מיושם מודל של "שוק סיטונאי" בישראל, במסגרתו הוטלו חובות על בעלות תשתיות הגישה הנייחות הכלל ארציות בישראל (בזק והוט) לאפשר למפעילי תקשורת אחרים לעשות שימוש בתשתיותיהן במחיר שלא יעלה על התעריפים המירביים שנקבעו בתקנות. בפברואר 2022 התווסף לו גם פרק "שירות BSA סיב" כדי להרחיב את השוק הסיטונאי גם לאינטרנט סיבים.

כמה כסף הפסידו לקוחות האינטרנט בסיבים של בזק, בגלל שלא עברו לשוק הסיטונאי? בואו נחשב ביחד: לקוחות בזק בשנה הראשונה משלמים בעבור 1 ג'יגה 139 ש"ח לחודש, כלומר 1,688 ש"ח לשנה. בשנה השניה ישלמו כבר 158.9 ש"ח לחודש, כלומר 1,906 ש"ח לשנה. אם היו מתחברים לתשתית הסיבים של בזק בשוק הסיטונאי, לצורך הדוגמא, דרך גילת טלקום, היו משלמים בשנה הראשונה 69 ש"ח לחודש, כלומר 828 ש"ח בשנה, חיסכון של 860 ש"ח לשנה הראשונה. בשנה השניה היו משלמים 99 ש"ח, במקום 158.9 ש"ח, חיסכון של 1,029 ש"ח בשנה השניה.

התפלגות לקוחות סיבים בזק לפי רוחב פס

התפלגות לקוחות סיבים בזק לפי רוחב פס

אם תכפילו את החיסכון למשפחה לשנה, במספר לקוחות האינטרנט של בזק סיבים בקמעונאות (קווי אינטרנט ישירים) לשנת 2023, שעומד על 367,000 לקוחות, הייתם מקבלים בשנה הראשונה חיסכון שנתי של 315,620,000 ש"ח. אני משאיר לכם לחשב את החיסכון בשנה השניה ואילך...

לקוחות אינטרנט סיבים בבזק, בפילוח התקשרות ישירה לעומת השוק הסיטונאי

לקוחות אינטרנט סיבים בבזק, בפילוח התקשרות ישירה לעומת השוק הסיטונאי

אז למה לקוחות לא מתחברים בהמוניהם לשוק הסיטונאי? קיימות לכך מגוון סיבות, כשאחת מהן היא כנראה בזק. בחודש אוקטובר האחרון פורסם בכלכליסט שבזק תשלם 30 מיליון שקל על פגיעה ברפורמת השוק הסיטונאי. בית הדין קבע שבזק ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול כשחסמה את האפשרות של מתחרותיה סלקום ופרטנר לחבר בניינים לסיבים אופטיים. כך חסמה בזק בפני מתחרותיה את המעבר אל המקטעים הסופיים המחברים בין התשתית ברחוב לבנייני לקוחות הקצה (מקטע הגישה לבניין), אשר נחוצים על מנת להגיע לבתי הצרכנים. זאת למרות שמדובר במקטעים שאינם של בזק..

סיבה שניה היא עדויות של לקוחות על כך שמעבר מבזק לשוק הסיטונאי גורם לפגיעה מיידית ועלומה באיכות האינטרנט. עוד בשנת 2017 פורסם על ידי דה מרקר שבזק מעניקה שירות מפלה, כביכול, לספקיות המתחרות שלה — עד כדי חבלה בחיבור האינטרנט של לקוחות החברות המתחרות. לקוחות דיווחו על ניתוקים בשירות האינטרנט או האטה במהירות הגלישה, ובקבלת מסרים מצד עובדי בזק שלפיהם אילו היו לקוחות ישירים של החברה, הם היו מקבלים שירות טוב יותר.

בזק ערה לתחרות שלה מול השוק הסיטונאי בשירותי האינטרנט, כשהיא כותבת "קיימת תחרות ערה מול חברות בעלות תשתית, לרבות תשתית סיבים למשקי בית, וכן מול חברות המציעות שירותים באמצעות השוק הסיטונאי) ... בנוסף ניכרת התרחבות התחרות האזורית לאור מתן אפשרות למי שאינם בעלי רשיון כללי לספק שירותי אינטרנט סיבים באמצעות תשתית פס רחב בין בתשתית עצמאית ובין באמצעות שימוש בתשתיות הפאסיביות של החברה."

היא מוצאת את הפוטנציאל שכל הלקוחות שלה יעברו לשוק הסיטונאי כסיכון, מכיוון שגם היא מחשבת את ההפסד הפוטנציאלי במידה ויעברו למתחרים.

ומה איתכם? אתם ה"גיבורים" שהתחברו לשוק הסיטונאי, או "החוששים" שנשארים בהתקשרות הישירה והיקרה יותר?

 

מעבר לתגובות בפורום