רמקולים למחשב AudioEngine A5+ wireless במבחן

תמיר עיואן
15-06-2023 17:30

יוצרי תוכן, מוזיקאים, וולוגרים וכמובן חובבי מוסיקה, יסכימו שרמקולים איכותיים מהווים אחד הרכיבים החשובים ביותר בעבורם בעמדת המחשב. הם נועדו להציג תמונה אמיתית ושקופה של הסאונד, ככל שניתן. נוכחותם של מוניטורים איכותיים עשויה לחשוף פגמים פוטנציאליים בהקלטה, במיקס ואפילו בתוצר הסופי, וכמובן גם לתקן אותן כך שהתוצאה תהיה מוצלחת במיוחד.

בעולם בו רבים מאיתנו מוצאים את עצמם שוקעים שעות מול המחשב, סביר שנרצה ליהנות להאזנה למוסיקה ממנו גם בשעות הפנאי. משכך, רמקולי מחשב איכותיים עשויים להוות פתרון נפלא לעמדת מחשב משפחתית מושקעת.

מגוון הרמקולים למחשב גדול מאד, וחלקם הגדול מיועד לגיימרים. בנוסף, יתכנו גם מוניטורים מוגברים שעלולים להישמע פחות נעימים לאוזן, ובמקרים מסוימים אף לעייף אותה, בהשוואה לרמקולי מדף פאסיביים, בהם ניתן לשלוט באמצעות התאמת המגבר למוניטור. לכן חשוב כל כך לבחור רמקולים מוצלחים.

AudioEngine

Audioengine היא יצרנית רמקולים שבסיסה בארה"ב. החברה נוסדה בשנת 2005 על ידי שני חברים, Dave Evans ו- Brady Bargenquast, ומהר מאד הפכה לשם דבר בתעשיית האודיו עם מוצרים ייחודיים. המוטו העיקרי של החברה הוא Made-in USA. שהמוצרים ייוצרו בארה"ב. נכון להיום, הרמקולים של Audioengine עדיין מיוצרים בארה"ב.

A5+ wireless

ה- A5+ Wireless אמנם הושקו לפני מספר שנים, ועם זאת הקונספט של רמקולים מוגברים קומפקטיים המשלבים גם סטרימינג בבלוטות' הוא פשוט אלמותי. אז ביקשתי אותם מהיבואן לסקירה.

עיצוב

ה- A5+ wireless זמינים בצבעים שחור מט, לבן מבריק או בגימור שהתקבל לסקירה במבוק טבעי שמהווה משב רוח מרענן לעומת הרמקולים השחורים למחשב שאנו מכירים. למעשה מדובר בצבע ממש מרהיב. בנוסף, בשונה מרמקולי מדף אחרים, הכוללים בד"כ מבנה קופסתי סטנדרטי, הפינות של התיבות מעוגלות והמראה שלהם דומה לרמקול מדפי קלאסי. כל רמקול בגובה 27 ס"מ, עומקו 20 ורוחבו 18 ס"מ. הרמקול השמאלי כבד ואף עמוק יותר ב- 3 ס"מ מהימני, מה שמביא אותו לעומק של 23 ס"מ, מכיוון שהוא כולל את גוף הקירור למגבר, כמו גם את החיבורים והמתגים, עליהם נרחיב בהמשך. הפתיחה של האריזה גורמת לכל מי שמעריך את החוויה, להתפעל, כיוון שכל רמקול עטוף בשק עשוי קטיפה.

תכולת האריזה

תכולת אריזה

כאמור, הרמקול השמאלי כולל גם את ההגברה, ומכאן שבחזיתו תמצאו גם את בורר עוצמת השמע, נורת לד שמעידה על היותו פעיל, ועינית לשלט הרחוק שמצורף להם. בגבו של הרמקול השמאלי תמצאו גם את הכניסות והקישוריות:

  • אנטנת בלוטות'

  • לחצן הדלקה

  • כניסת 5 מ"מ

  • כניסת ויציאת RCA

  • חיבור לתקע בננה שמחברת בין הרמקול השמאלי לימני.

תחתית כל רמקול כוללת רגליות גומי ששומרות אותם יציבים על שולחן המחשב.

שלט רחוק

בשונה מרמקולי מחשב אחרים, ה-A5+ Wireless כוללים גם שלט רחוק יוקרתי, מאלומיניום מוברש, שלא יבייש כל מערכת אחרת. מבחינת שליטה הוא מינימליסטי ביותר, וכולל בורר עוצמה, השתקה ומצב שינה. השלט לא מאפשר מעבר בין מקורות, כמקובל בשלטים אחרים. לכן, סביר שתשתמשו במקור ממנו אתם מזרימים את המוסיקה, כדי לשלוט בה.

 שלט רחוק מאלומיניום מוברש

שלט רחוק מאלומיניום מוברש

חומרה

בטרם נצלול לחומרה, כדאי לדעת שבשונה מחלק מהיצרנים האחרים, Audioengine מתכננת ומייצרת את הטוויטרים, הוופרים ורכיבים אחרים שהיא מכנה "קריטיים" לביצועי הרמקולים מתוצרתה, באופן עצמאי, ולא רוכשת אותם מיצרניות אחרות. חומרה כגון שנאים, מגנטים וחיווט, לא מיוצרים במפעל שלה. בנוסף, תיבות הרמקולים, הדרייברים, המגבר והקרוס, מכוונים במשולב, בעבור כל דגם של Audioengine בנפרד. לדברי היצרן, הוא מספק מוצר שעובד באופן יעיל ומיטבי בכל דגמי הרמקולים שלה, מתקין היצרן את ההגברה והשליטה ברמקול השמאלי.

חומרה בייצור עצמי

חומרה בייצור עצמי

הרמקולים לא כוללים כיסוי לדרייברים. הוופר שלהם עשוי Aramid Fiber, והוא בקוטר חמישה אינטש, וטוויטר משי, בקוטר 0.75 אינטש עם מגנטים נאודימיום.

כמו רובם של הרמקולים למחשב, גם ה-A5+ Wireless כוללים מגבר מובנה שהותאם לרמקול. ההגברה שלהם מסוג Class A/B בהספק של 50 וואט לכל ערוץ. מכיוון שהניצולת של הגברת A/B אינה כה גבוהה, הרמקולים הללו נדרשים לצלעות קירור שממוקמות בגב הרמקול השמאלי.

ה-DAC המובנה עם צ'יפ AKM AK4396, תומך באיכות דגימה מקסימלית שגם עושה Upsampling ל- 24 Bit ובקודק AptX HD, בנוסף על aptX, AAC ו-SBC.

התקן הבלוטות' בגרסה 5.0, משכך אינו מאפשר חיבור למספר מקורות במקביל. התיבות עשויות MDF בעובי 13 מ"מ וכוללות פורט אחורי.

גב הרמקולים

גב הרמקולים

חווית שימוש

הצימוד בבלוטות' פשוט ביותר: עם הדלקת הרמקולים את המערכת, והבלוטות' נכנס מיד למצב צימוד. מכיוון שאין בורר מקורות, ניתן לנגן מוסיקה ממספר מקורות במקביל, וכולם יישמעו יחדיו.

לאחר שימוש ממושך בבלוטות', התרשמתי לטובה מהמרחק הגדול יחסית בו ניתן להזרים מוסיקה. בעוד ברמקולים למחשב של יצרנים אחרים, טווח הקליטה מוגבל יחסית ולרוב באותו החדר, התרשמתי שב-A5+ wireless המרחק גדול יותר, וניתן לקליטה גם אם עוברים בין חדרים, ללא פגיעה באיכות השמע. בנוסף, פרוטוקול הבלוטות' בו הם משתמשים, מייצר מינימום של השהייה בין הסאונד המופק מהם, לבין הוידאו המוצג במקור המחובר בבלוטות'.

באשר לעוצמת השמע, מכיוון שהיא ניתנת להגברה במקביל מהמקור ומהרמקולים המוגברים, לעיתים כשהעוצמה מהסמארטפון במינימום, בלתי אפשרי להגביר את השמע דרך הרמקול. בנוסף, התחושה שמספק בורר השמע מרגישה חופשיה מידי.

סאונד

ניגש לעיקר? לפני שאפרט בפניכם בתיאורים גראפיים, כמה הוא נפלא, אסכם בפשטות שה-A5+ Wireless נשמעים מעולה מהרגע הראשון, ולאחר הרצה של מספר ימים, אפילו יותר טוב. כשניסיתי אותם בעוצמת שמע גבוהה, לא חשתי בעיוות דרמתי מהבאס, ומכיוון שהוא מיועד להאזנה מהקרוב, ממש לא חייבים להקשיב לו בעוצמות גבוהות כדי ליהנות.

הזרמתי אליו את מיטב היצירות האהובות עלי, ויצאתי לדרך. התחלתי עם שיר שאף פעם לא מותיר אותי אדיש וגורם לי לתפוס את בת זוגי ומיד לרקוד עימה: Crazy Little Thing Called Love של Queen. השיר שיצא בשנת 1979 באלבום The Game, נכתב על ידי פרדי מרקורי שאהב להתחבר לסגנון של אלביס פרסלי. הוא החליט לכתוב ולבצע שיר בסגנון, ואפילו לחקות את קולו. הבאסים הקיצביים לאורך השיר הוגשו על ידי ה- A5+ Wireless באופן יוצא דופן עבור תיבה מדפית כה קומפקטית, כך שהתוצאה היתה משכנעת ומאוזנת. עם זאת, כדאי לתאם ציפיות, מכיוון שמדובר בבאסים יחסית מנומסים, ולא עמוקים כפי שניתן לחוות מתיבות גדולות יותר.

העליתי את הקצב ועברתי ל- Insomnia של Faithless שפורסם בשנת 1995 כסינגל השני באלבום הראשון שלהם. לשיר יש מספר גירסאות רמיקס ומהר מאד הפך להיט בסצינה התל אביבית, כיוון ששלב בין מוסיקה אלקטרונית לטראנס שכה היה פופולרי באותה העת. המסר שהזמר מתקשה לישון שמתקשר מאד עם סצינת הממריצים במועדונים, ולכן יצר הזדהות עימו.

מכיוון שאני מכיר את השיר טוב מאד מימי במועדונים, נהנתי במיוחד מהניואנסים העדינים שה-A5+ wireless חשפו, וביניהם צלילי באס עמוקים במיוחד שבוקעים בד"כ ממוניטורים עם וופרים גדולים יותר. גם הגבוהים היו מרשימים, מהירים ולא צורמים, כך שהתוצאה הכוללת היתה הרמונית במיוחד.

סיימתי בשיר Don't Know Why של Norah Jones, שמאז צאתו בשנת 2002, הוא זוכה לפופולריות גבוהה בקרב אודיופילים. לא כולם יודעים, אולם במקביל יצרה הזמרת גרסת פרודיה בחבובות, I Don't Know Why Y Didn't Come.

הפסנתר, הגיטרה, הבאס וכלי ההקשה הוגשו באופן מוצלח במיוחד. מכיוון שדיבור ושירה מהווים מבחן לכל רמקול מוניטור, נהנתי לראות שה- A5+ wireless נשמעים טבעיים ואמיתיים, ללא ויתור על פרטים חשובים.

סיכום

ה-A5+ wireless מהווים דוגמא מצוינת לכך שרמקולים מוגברים למחשב יכולים להיות מדויקים, וכך לספק הנאה לכל למי שמעוניין ליהנות ממוסיקה באיכות יוצאת דופן מהמחשב הביתי, או בהזרמה ממקורות אחרים. מהתנסותי עימם מצאתי שההגשה שלהם יוצאת דופן מלהיטים אינסופיים שניגנתי עימם. שלבו זאת עם ייצור ואיכות תוצרת ארה"ב, וקיבלתם ציוד ממנו תוכלו ליהנות לאורך שנים רבות. מימדיהם אמנם לא כ"כ קומפקטיים במידה ותציבו אותם על שולחן מחשב, אבל יכולתם הסונית מחפה על כך. לאורך ההתנסות עימם נהניתי מבמת סאונד יוצאת דופן במידה ומציבים אותם בחלל במימדים קטנים עד בינוניים. הם מדויקים וניטרליים, ובמידה והייתי נדרש לזוג רמקולים חדשים למחשב, הם היו נלקחים בחשבון.

לסיכום, אם חיפשם רמקולים מוגברים לא רק למחשב, ה-A5+ Wireless של Audioengine עשויים להוות אופציה שכדאי לקחת בחשבון.

מחיר לזוג: 2,590 ש"ח

יבואן: צור סחר

מעבר לתגובות בפורום