קדם מגבר מנורות נוצץ - EAR 868

נמר לוי
30-09-2009 07:10

EAR 868 מגיע בחזית כרום נוצצת המסתירה מאחוריה מנורות, נמר לוי בדק ומצא מכשיר מוסיקלי, בעל אופי צליל טבעי וחמים מעט.


החיים של רוב האודיופילים מחולקים ל-2. החיים לפני ששמעו מוצר טוב והחיים אחרי ששמעו. זה לא ממש קל לחזור אחורה כאשר מגיע אלי ציוד לסקירה. בהרבה מקרים הרגשתי נורא כאשר הייתי צריך להחזיר ציוד ליבואן. מוצרים טובים מגיעים אלי מידי חודש לסקירה, חלקם טובים אך לא לטעמי וחלקם טובים ומאוד לטעמי. כאן מדובר על מכשיר בו טעם הוא ממש לא חלק מהעניין, מדובר על מכשיר שהפוזה היא ממנו והלאה. מוסיקה, מוסיקה והרבה מוסיקה הם אלא שעושים את המוצר הבא לכל כך טוב. אל דאגה. זה עדין לא הסיכום אך זו התחלה טובה לאור העובדה שהמכשיר לא התחמם עדיין.


זהו קדם מגבר (Pre Amp) החדש של EAR. מדגם 868 שהוא בעצם דגם אחד לפני הדגם הבכיר של החברה.

הלוק

מדובר במכשיר בעל חזית כרום מבריקה. בקדמת הקדמגבר ניתן לראות את בורר העוצמה, בורר הכניסות, בורר מעבר בים טייפ למוניטור וכפתור ההדלקה שצבעם המוזהב מרשים בהחלט על הרקע הכסוף. בחלקו האחורי ניתן למצוא את כניסות ה-RCA הנפוצות ובנוסף שתי יציאות מאוזנות (XLR) וכניסה מאוזנת אחת (XLR). בקדמהמגבר הזה ניתן להשתמש במנורות ממשפחת ה-ECC88. איכות הבניה היא בהחלט מרשימה, קווים נקיים, שילוב הצבעים נכון ומיוחד והמראה הכללי אלגנטי שמרני ויחד עם זאת מרשים ונוצץ.

EAR זה בעצם רשאי תיבות של ESOTERIC AUDIO RESEARCH הינה יצרנית מוצרי אודיו מאנגליה.
את היצרנית הזו אני מכיר עוד בטרם נכנסתי לתחום האודיו הביתי כיצרנית ציוד אולפני מהטובים והנחשקים ביותר. יחד עם, מוצריה אינם זולים כלל בתחום האולפן.

האיש מאחורי המכשיר הנסקר הינו טים דה – פרויציני.

טים נולד באנגליה, והחל לבנות שם מכשירי אודיו בתחום הפרו, אח"כ עבר לתכנן עבור חברת לקסמן (Luxman) כמה מהמגברים הידועים והאיכותיים של אותה תקופה: שילוב הקדם מגבר ומגבר ההספק C1000\ M6000, הוא תכנן לא רק מגברים טרנזיסטוריים, אלא גם מגברי מנורות, כולל את השנאים שלהם שהיוו פיתוח בלעדי שלו, ואפילו את המנורות. אח"כ היה אחראי גם על פיתוח מגברים של חברת Musical Fidelity.
בשנת 1977 הוא הקים את חברת EAR והחל לייצר את ה – EAR 509 שנבנה בתצורה ללא פידבק, גישה המאפיינת את כל המגברים של EAR עד היום.

EAR 868

מתחילים להקשיב

את הסקירה הזו אפתח עם קטע ג'אז מתוך התקליט ACOUSTIC SONGS שיצרו יחדיו שני אומנים גדולים, אלו הם הקונטרבסיסט renaud garcia-fons והגיטריסט gerard marais בתקליט ACOUSTIC SONGS. מדובר בתקליט מינימליסטי המשלב גיטרה וקונטרבס המנגנים קטעים מוכרים בעיבודים מדהימים. הרצועה הראשונה מתחילה להתנגן ברקע ומיד ניתן לחוש כי מדובר בקדמגבר מנורתי עם נגיעות טרנזיסטוריות. הוא אינו חמים מידי ואינו קריר באופיו ולכן הוא מרגיש מאוד ניטרלי. הקונטרבס נשמע בגודל טבעי וכך גם הגיטרה.  הצליל מאוד מפורט והפרדת הצליל לא פחות ממרשימה. כיוון שמדובר בעיבוד מוסיקלי מינימליסטי להפליא אין כאן שום אתגר אך בהחלט ניתן להבין כי מדובר במכשיר בעל אופי ניטרלי עם נטיה קלה לחמימות. הפרטים הבוקעים מהיצירה מעבירים לי גם את אצבעות הנגנים הפורטים על המיתרים. בקטע הראשון אין לי ספק שההתרשמות שלי טובה מאוד מהצליל שהוא מפיק במערכת.  

מאושר וטוב לבב אני ניגש לתקליט שבו אבחן את המכשיר במוסיקה מורכבת יותר ובוודאי מוכרת לכולנו. שלפתי מארון המוסיקה שלי את אחד מהתקליטורים החשובים ביותר עבורי לבדיקה. Pink Floyd – dark side of the moon ברצועה חמש – Money.
הראליסטיות שבצליל הקופה ומטבעות הכסף הפילו לי את הלסת לרצפה. בעבר, כאשר בחנתי את הגברת השמנה היה ניתן לנחש באיזה סוג מטבע מדובר, דבר שלא הצלחתי לנחש עם הרמקול שלי. התחושה בהחלט חזרה, הצליל אמיתי, טבעי ומפורט ברמה שלא הכרתי קודם. המערכת קיבלה חיים חדשים ושינתה את אופיה ללא ספק. ההבדלים המשמעותיים ביותר ניכרו בתחום האמצע שלקח שני צעדים קדימה בתוספת מעטפת בשרית סביב המיד. הצליל הפך למלא יותר, בריא יותר וללא ספק מפורט הרבה יותר. התחום הנמוך לעומת זאת נשאר כפי שהיה מבחינת עומק הבס אך קיבל הידוק קליל שגרם לכך שהתחום הנמוך ברור הרבה יותר.  

קצת על המיד
הקדם הזה, כפי שציינתי קודם מצליח להעביר תחושה ראליסטית במיוחד בתחום המיד, רמת הפרטים והפרדת הצליל מרשימים בהחלט, תחום המיד טבעי וניטרלי מה שגורם לכלים להשמע בגודלם הטבעי מה שלעיתים נשמע אולי פחות "בומבסטי" ומרשים, אך ללא ספק כך הצליל נשמע "נכון" יותר.


EAR 868


אני ממשיך עם עוד קטע אהוב עלי והפעם מהתחום האלקטרוני. זו אולי הפעם הראשונה שאני ממש מתרגש לפני לחיצה על הכפתור "תכניס את המגש ותתחיל לנגן כבר". Tiesto – elements of live הינו התקליט הקודם של היוצר והתקליטן אשר הרקיד עד היום מליוני אנשים. הוא ידוע בבחירת קטעים אנרגטים במיוחד ויחד עם כאלו שנוגעים ללב חובב מוסיקת מועדונים אלקטרונית. בקטע הזה שוב ניתן לגלות כמה הקדמגבר הזה לוקח את המערכת עוד כמה דרגות לא למעלה. המהירות והדינאמיקה בשילוב עם צליל חם ומפורט הופכים את הקטע הזה לחגיגה לאוזניים.

אישית, אני מאוד נהנה מהתוצאה ה"נכונה" שהוא מציג אך יש לציין כי חובבי אלקטרוני מושבעים עלולים לחשוב כי הצליל אינו "נפוח" ומרשים מספיק על מנת לרגש אותם באמת. התחום הנמוך מדויק והדוק אך בתחום האלקטרוני צריך תוספת צבע לצליל על מנת שירגש כמו שהוא ירגש במערכת PA במועדון. האמת היא שטרם נתקלתי במערכת ביתי שמצליחה לדמות  את הצליל המועדוני שבוקע ממערכות ה-PA במועדונים. ניתן לתאר את התוצאה במוסיקה אלקטרונית דרך הקדמגבר הזה כתוצאה טובה מידי עבור אלקטרוני ולכן אני עדיין אתן לו ציון גבוה בתחום הזה למרות שחובבי האלקטרוני יעדיפו משהו מעט צבוע ומיופיף.


קצת על הבס
בתחום הנמוך הקדמגבר הזה מעולה אך בעל חיסרון קטן. כיוון שהוא מאוד מדויק וברור עלולים לחוש כאילו חסרה חצי אוקטבה למטה. היא קיימת אך אינה מורגשת באופן שחשים בה מיד. בתחום האלקטרוני זה מורגש במיוחד. הדיקותו של התחום הנמוך והבהירות שבו מביאים את התחום הנמוך למאוד מפורט ומעניין. בקטעי קונטרבס מהירים היתרון הזה מוחשי ומרשים מאוד.


ממשיך עם קלאסי

CELLO CONCERTO - ELGAR + JACQUELIN DO PRE -  OP.85 ליווה אותי בהמון סקירות. אני מכיר אותו היטב על עשרות מוצרים במערכת שלי. היצירה הזו משמשת לי כרפרנס מעולה עבורי כאשר אני מחפש פרמטר מסויים. והוא כמובן הפרדת הכלים אחד מהשני. בכלל למכשירים מנורתיים ישנו קסם מיוחד שמתבטא במיוחד במוסיקה אקוסטית ובקולות אדם אך לעיתים הם מכניסים מעט צבע שמתעתע בנו ונותן לנו לאבד את הגודל הטבעי וגורע מבהירות הפרדת הכלים אחד מהשני. במקרה הזה כבר סיכמנו שהפרדת הצליל של המכשיר הזה מעולה אך בתחום הגבוה התחושה היתה כאילו הפרדת הצליל פחות טובה מאשר בתחומי תדר אחרים. איכות ההקלטה ביצירה הזו היא ללא ספק מעולה אך לדאבוני זה רק בביצוע שהוא לדעתי הוא פחות טוב. אני אישית מעדיף את הביצוע של ברמבויים ולא של ברבירולי אך אילוצי איכות צליל גורמים לי לבחון עם ברבירולי בהדפסה של EMI. הצ'לו הפותח את היצירה נשמע מהמם. קדם המגבר ממשיך במסורת הטבעית שלו להשאר טבעי ולא בה לעשות עלינו דאווינים של תראו אך אני הופך צ'לו קטן לענקי ואיך הכינור הופך להיות גוליבר. ניתן בהחלט לשמוע את הקשת שורטת את המיתרים. בקטעים מתפרצים הקדמגבר שומר על דינמיקה מרשימה כמו קודם. מוסיקה אקוסטית בהחלט מרשימה דרכו.

התחום הגבוה
כאן אני נמצא מעט במחלוקת. ביד אחת הוא נשמע מפורט ואורירי וביד השניה הוא רמתו פחותה מזו של תדרי המיד והבס. בקדמגבר הזה השתמשתי במנורות המקוריות. מנסיוני הלא דל בתחום המנורות מנורה איכותית  תביא אותו לתוצאה טובה לא פחות גם בתחום הגבוה. כיוון שלא בדקתי זאת על חי אינני יכול ממש להתפעל מהתחום הגבוה ולכן אתן לו ציון טוב מאוד ולא מצוין כפי שקיבלו הבס והמיד.


EAR 868

שלט
לראשונה, החליט טים להתייחס גם לנוחות התפעול (אם כי לא עד הסוף) והחליט להוסיף שלט רחוק שנראה פשוט למדי ועשוי מפלסטיק זול ולא איכותי עם שליטה על העוצמה בלבד וגם זה לא ממש קולט ממרחק שעולה על 2 וחצי מטר. לפחות לא צריך ממש לקום עד למערכת בשביל להחליש או להגביר (כשלא רוצים לשמוע את שאר דיירי הבית...).

סיכום

אין ספק שמדובר בקדמגבר משובח ואיכותי במיוחד. בטווח מחיר זה אין לי צל של ספק שהוא יהווה דילמה רצינית לרוכש בהשוואה למתחרים. אופיו של ה-868 ניטרלי למדי, נוטה לחמימות מעטה שלשמחתי אינה צובעת את הצליל מדי ומשאירה אותו מספיק טבעי ושקוף. רמת הפרטים הבוקעים ממנו תחשוף הקלטות רעות ותפיל אותנו שדודים ארצה בהקלטות איכותיות. התחום הנמוך לא פחות ממרשים אך משאיר תחושה של חסר עוד טיפה. התחום הגבוה היה טוב אבל פחות מאשר שאר התדרים, אך חובבי אודיו כנראה מבינים שמנורות טובות יביאו אותו לאיזון גם שם.

בשורה התחתונה מדובר באחד מהמכשירים הטובים ביותר שעברו בביתי והוא ללא ספק מוכרח להכנס לרשימת הציוד אותו צריך לשמוע לפני שמחליטים על מוצר בטווח מחירו.

מחיר: 20,000 ₪
אחריות ושירות: אודיו פידליטי.

מעבר לתגובות בפורום