סמסונג VP-HMX20C - מצלמת וידאו Full HD

ליאור קורן
10-07-2009 06:52

Samsung VP-HMX20C היא מצלמת וידאו HD שמיועדת לצלם החובב, האם היא תהיה פשוטה מספיק להפעלה ובו זמנית תציג תוצאות מספקות? ביקורת מהשטח.


מצלמות וידאו Full HD הופכות הופכות להיות רלוונטיות יותר ויותר עבור משקי בית רבים בארץ, זאת במקביל לשדרוג הטלויזיה בסלון אל מסך LCD או פלזמה ברזולוציית HD.
סמסונג הצטרפה, אמנם באיחור מסויים אל עגלת מצלמות ה- HD, במאמר זה נבדוק את דגם ה- Full HD ונגלה עד כמה הוא מתאים לחובב הצילום הביתי.


מה באריזה

המצלמה מגיעה עם ערכה מכובדת למדי, האריזה כוללת חוברת הוראות בעברית, שלט רחוק שמאפשר לשלוט על צילום וידאו, סטילס וגם דפדוף בתפריטים וביצוע פעולות צפיה, חבילת הכבלים כוללת כבל USB, כבל קומפוזיט / S-Video, כבל קומפוננט ואפילו כבל HDMI.
סמסונג לא החסירה כאן דבר עבור הצלם החובב (מלבד תיק נשיאה חיצוני) וטוב שכך.

תחנת עגינה
באריזה, מצורפת גם תחנת עגינה, עליה מניחים את המצלמה, חיבורי תחנת העגינה מאפשרים להטעין את המצלמה, לחבר אותה למחשב דרך כבל USB או לחבר לטלויזיה דרך יציאת קומפוננט או HDMI, מה שמאפשר לצפות בסרטונים באיכות 1080p מלאה על מסך LCD או פלזמה תואם.
תחנת העגינה מתגלה כרעיון טוב, נוח לתפעול ומקל על השימוש.

Samsung VP-HMX20C

מבנה

גוף המצלמה שחור ועגלגל, בזמן שהמסך סגור, עיצוב ה- VP-HMX20 מעלה בדמיון תחמושת צה"לית מתקדמת... עם בליטה כסופה וקשתית מאחור, עליה נמצאים מספר לחצנים עבור פעולות שכיחות.
לחצן ה- MODE מעביר בין שלושה מצבים: צילום וידאו, סטילס ומצב צפיה בסרטים, מעליו יש גם לחצן גישה מהירה – Photo המשמש לצילום תמונות סטילס תוך כדי הסרטת וידאו, אחריו בטור נמצא בורר הזום שנע ימינה / שמאלה.

Samsung VP-HMX20C

מתחת לטור זה, ישנו כפתור פתיחה עבור מכסה סוללת המכשיר כאשר לצידה, ניצב כרטיס הזיכרון מסוג SD – לפרט ולצידו מכסה נוסף המכסה על החיבור לחשמל – עבור טעינה.
בצד ימין, ישנו לחצן הדלקה וכיבוי ומעליו הלחצן החשוב שמסומן בנקודה אדומה: התחלה וסיום הקלטה.
בצד ימין, יש רצועת יד שמאפשרת להחזיק את המצלמה בקלות ונוחות מבלי שזו תשמט מהיד.

למטה, בבסיס המצלמה, נמצאים חיבורים עבור חצובה וגם לעמדת עגינה. מלפנים, בבסיס העדשה, ישנם חרירים המכסים על שני מיקרופונים (סטריאו) ומעל העדשה פלאש שנשלף רק במצב צילום סטילס.

Samsung VP-HMX20C

מסך LCD

המסך נשלף מבסיסו בדופן וחושף מספר לחצנים וחיבורים נוספים כמו מיני וידאו קומפוננט, חיבור USB למחשב ועוד.

צג ה- LCD, מציג תמונה ברורה וחדה למדי, בצד שמאל שלו נמצא לחצן כניסה לתפריט מהיר וגם לחצן זום דו כיווני נוסף ולחצן אדום להקלטה, שניהם זהים בתפקודם לשני הלחצנים שנמצאים על גוף המצלמה.

מסך המידע מראה על הצג אייקונים שונים, בינהם אייקון מצב "הקלטה" או "STBY", מדידת זמן מתחילת הקלטה נוכחית, זמן סוללה נותר, התקן זיכרון פעיל, נפח אחסון נותר, איכות וידאו HD או SD ומנגנון מייצב תמונה פעיל.

תפריטים ופרמטרים בצילום
לצלם הממהר, יש אפשרות גישה לתפריט מהיר בו ניתן לבחור התקן זיכרון פעיל, שינוי רזולוציה, WB (איזון לובן), פוקוס, חשיפה ומהירות SHUTTER.

Samsung VP-HMX20C


התפריט המלא מעלה אפשרויות נוספות כמו הפעלת מייצב תמונה, אפקטים דיגיטליים, הפחתת רעשי רקע במיקרופון, הפעלת טיימר, מנגנון זיהוי פנים ועוד.
בנוסף, יש תפריט הגדרות  עבור שינוי זמן / תאריך, בהירות מסך LCD, צלילים, ניהול חשמל, בחירת חיבורי וידאו פעלים ועוד.

איכות תמונה

לצלם, ניתנת אפשרות בחירה בין רזולוציה סטנדרטית (אבל לא עבורה התכנסו היום...) ושתי רזולוציות 1080: האחת הינה 1080/50i והשניה 1080/25p שאמנם היא קצת יותר "קופצנית" בהשוואה ל- 50i במיוחד בתנועות PAN (אופקיות) של המצלמה, אבל היא מדלגת מעל תופעות ה-"פסים" שנגלות לעין לעיתים כאשר מסך הטלויזיה נאלץ להמיר את האות מ-Interlaced אל Progressive (וכל מסכי ה- LCD ופלזמה נאלצים לעשות זאת).
את רוב הקטעים צילמנו במצב 25p ואת חלקם האחר בפורמט 50i; חובבי הגימיקים ישמחו לגלות גם מצב "צילום איטי" שמצלם 250 פריימים בשניה לקבלת אפקט א י ט י (אם כי ברזולוציה נמוכה למדי).

Samsung VP-HMX20C

איכות תמונה


כיאה למצלמת Full HD, הרזולוציה גבוהה והפירוט בתמונה מרשים בהחלט, התמונות חדות וכאשר בוחנים את הוידאו מקרוב, מגלים עושר של פרטים.
רווית הצבעים נמצאת אי שם באמצע, הצבע לא רווי ומוגזם מדי אך גם לא אנמי וחיוור.
העלנו דוגמא שכוללת וידאו קצר, המדגים את הפירוט, הצבעים והחדות (ניתן לצפות בקטע גם באיכות HD). 


שימו לב לפרטים שהמצלמה תופסת בשיאו של הזום השלישי בקטע הוידאו: הגדר הלבנה עם פסי המתכת האנכיים - חדים וברורים למראה, כמו גם קיר הלבנים, בו ניתן לראות את האבנים השונות.

וידאו H.264
הסמסונג דוחסת את קובץ הוידאו בפורמט AVC Mpeg4, זהו פורמט דומה ל- AVCHD בו משתמשים יצרנים אחרים (כולם מבוססים H.264) והוא יעיל יותר בעוצמת הדחיסה ביחס לפורמט המיושן Mpeg2. מצד שני, אם "בודקים בציציות", ניתן לראות לעיתים סימני דחיסה בוידאו המצולם, במיוחד בתנועות מהירות (למשל, אם יד מונפת במהירות) בצורה של קוביות ושובל שנע אחרי הגוף, זו תופעה ששכיחה למדי במצלמות החדשות, כך שסרטי "אקשן" מרובי פעולה הם פחות מתאימים, אבל לסוג הצילומים הנפוץ של חובב הצילום (משפחה, טבע ונוף) לא אמורה להיות בעיה מיוחדת ובכל מקרה, נמליץ להשאיר את איכות הדחיסה במצלמה על הערך האיכותי ביותר (הדחיסה החלשה ביותר).

עבור סוג אחר של רעידות, למשל רעידות ידיים או תזוזת מצלמה, מספקת סמסונג פיתרון בדמות מייצב תמונה אלקטרוני, הפעלת מייצב התמונה משפרת באופן מסויים את "יציבות" התמונה והיא מומלצת להפעלה, במיוחד כאשר מצלמים במצב זום גדול יחסית (אז הרעידות עלולות להיות בולטות יותר בצילום).

פוקוס אוטומטי
רוב המשתמשים הפוטנציאליים של מצלמת וידאו זו, ישתמשו בוודאי בפוקוס האוטומטי, עבורם נמליץ להפעיל את מנגנון זיהוי הפרצופים שיעזור למצלמה להשאר בפוקוס חד על האלמנטים החשובים בד"כ (ברגע שהמצלמה מזהה פרצוף, תופיע סביבו מסגרת ירוקה).

חובבי צילום שמחפשים אתגר, מוזמנים להפעיל את הפוקוס הידני שפועל רק בעזרת  ממשק מסך המגע (נוחות בינונית) או בעזרת המצב ה"מעניין" יותר, שמאפשר לבצע פוקוס בעזרת נגיעה עם האצבע על האיזור המבוקש בתמונה.

צילום לילה

דגם VP-HMX20 מגיע עם חיישן גדול יחסית (1/1.8), מה שאמור לעזור במיוחד במקרים בהם תנאי התאורה אינם אידאליים.
כאשר התאורה בחדר עומעמה, הגבירה המצלמה את הרגישות (ISO) בהתאם, הפרטים בתמונה נשארו בהירים, אך הגרעיניות עלתה במקביל.

סמסונג מאפשרת לבחור בשני מצבי "צילום בחשיכה" ומכנה מצב זה Super C.Nite, בדוגמא שלפנינו, נבחן, כיצד מתמודדת המצלמה בצילום חדר חשוך ללא הפעלה מצב לילה ועם הפעלתו.

במקרה הזה, בוצע צילום בחדר חשוך, כאשר מקורות התאורה הינם מסך טלויזיה LCD שפועל וכו תאורת רחוב שמגיעה מהחלון הפתוח.

בדוגמא הראשונה, ניתן לראות את התוצאה ללא הפעלת מצב לילה:

Samsung VP-HMX20C


בדוגמא השניה, ניתן לראות כי הפעלת Super C.Nite שיפרה באופן דרמטי את רגישות המצלמה (האור הבהיר בוקע למעשה ממסך הטלויזיה), אך במקביל הורידה גם את קצב הפריימים בתמונה, מה שגרם למריחות.
ניתן לבחור בין שני מצבי Super C.Nite, צילום הדוגמא הזה נעשה במצב המקסימום, בחירה במצב Normal הורידה אמנם את הרגישות לאור, אך שיפרה את נושא המריחות והיא למעשה המומלצת לצילום בתנאי תאורה ירודים ובכל מקרה, עדיף להשתמש במצב זה לצילום סטטיים או ללא תזוזות מהירות מדי של המצלמה.


Samsung VP-HMX20C

צילום סטילס

עם רזולוציה טבעית של 4 מגה פיקסל (אפשרות גם לאינטרפולציה של 8 מגה פיקסל), תפיק המצלמה תמונות חדות בתנאי תאורה של יום וגם  הפלאש הפנימי עושה עבודה מספקת למדי.
עבור תמונות של סוף שבוע במלון עם הילדים, הסמסונג תגרום לכם לוותר על נשיאת מצלמת סטילס בנפרד ותספק את הסחורה וזכרונות צבעוניים על נייר ברוב הגדול של המקרים.

תמונות לדוגמא + הדגמת יכולת זום של המצלמה:

דוגמא 1 - צילום במצב רחב (Wide) מקסימלי, שימו לב לעץ בתוך המים שנמצא קצת מעל מרכז התמונה.

Samsung VP-HMX20C

דוגמא 2 - צילום במצב זום מקסימלי, כעת העץ נמצא במרכז הפריים.
ניתן להבחין כי התמונה חדה מאוד (מרשים במיוד כשמדובר במצב זום מקסימלי), שימו לב לחדות פרטים השונים באבנים בקטע התחתון של התמונה.


לחץ להגדלה

Samsung VP-HMX20C

זיכרון ושטח אחסון

זיכרון הפלאש הפנימי של המצלמה מגיע בדגם שבדקנו בנפח 8GB ומספיק ל- 71 דקות באיכות הוידאו הגבוהה ביותר (1080/25p או 1080/50i).
גם הסוללה מספיקה לכ- 70 דקות ולפעמים גם קצת יותר, כך ששני הדברים די חופפים.
מלבד הזיכרון האינטגרלי, ניתן להוסיף גם כרטיסי זיכרון מסוג SD HC, כרטיס בגודל 2GB, הספיק ל- 16 דקות נוספות של וידאו באיכות גבוהה.

בכדי לעבור בין שני התקני הזיכרון, יש להכנס לתפריט ולבחור את התקן ההקלטה הפעיל באופן ידני.
הודות לעובדה שאין חלקים נעים במצלמה (כמו דיסק אופטי או קלטת מגנטית), פעולתה חרישית לגמרי בזמן הצילום.

צפיה בסרטים מהמצלמה

Samsung VP-HMX20C


על מסך צילום הוידאו, יש לחצן גישה מהירה למצב צפיה, זה נוח מאוד לצפיה מהירה בסרטון שצולם בזה הרגע, כמו כן, ניתן לחבר את המצלמה ישירות לטלויזיה דרך כבל קומפוננט או דרך HDMI (בעזרת תחנת העגינה המצורפת) וכך לצפות בסרטים באיכות FULL HD הישר מהמקור.

העברת תכנים למחשב

הצורה הכי פשוטה ומומלצת להעברת הסרטים למחשב הינה בחיבור USB דרך הכבל המצורף, כך שהמצלמה מופיעה למעשה ככונן חיצוני, בפעולה פשוטה, גוררים את הקבצים מהתיקיה בזיכרון המצלמה אל המיקום המתאים על הכונן הקשיח במחשב וזהו.
בבדיקה שערכנו, העברת קבצי וידאו למחשב, בנפח שמילא את כל הזיכרון (8GB) ארכה כ- 14 דקות.

אם הקלטתם על שני התקני הזיכרון –על זיכרון הפלאש הפנימי וגם על כרטיס הזיכרון הנוסף, בעת חיבור למחשב, יופיעו שני כוננים על המסך, מהם ניתן יהיה להעתיק את הקבצים למחשב.

תוכנות מצורפות
דיסק מצורף כולל את חבילת התוכנה DVD Suite V5 שכוללת את התוכנות PowerDVD, PowerProducer, PowerDirector של CyberLink.
"דירקטור" היא תוכנת עריכה חביבה עם אפשרויות בסיסיות, רק חבל שגרסה 6 המצורפת מאפשרת לייצא וידאו HD רק בפורמט MPEG2 ולא בפורמט המקורי, דווקא עבור PSP היא כן מאפשרת H.264

בכל מקרה, היות ומדובר במצלמת HD ובקבצי וידאו בפורמט AVCHD, מומלץ מחשב מודרני וחזק למטרות עריכת וגם דיסק קשיח בנפח מכובד.

סיכום

דגם VP-HMX20C של סמסונג מביא למשפחה מצלמת וידאו HD במחיר סביר, התפעול פשוט למדי ודורש הסתגלות קצרה, בתנאי חוץ תוצר הוידאו יהיה חד, מפורט מאוד ובעל צבעים מאוזנים, אם נכנס איתה לבית מואר, התמונה תמשיך להרשים, אך כאשר יעמעמו את האורות, גרעיניות ורעש דיגיטלי ירימו את ראשם בתמונה (אם כי ניתן לטפל בענין בצורה מסויימת בעזרת מצבי צילום לילה).

מלבד צילום הוידאו, יכול דגם זה לשמש גם כמצלמת סטילס שתתאים לתיעוד המשפחה במקומות שונים.

ואת כל זאת, בזכות העובדה שהזיכרון הפנימי הינו מסוג פלאש ואינו כולל חלקים נעים, תבצע הסמסונג בשקט מופתי ובאלגנטיות מודרנית. 

ציון:


מחיר: 3,750 ש"ח

אחריות: קבוצת שמעוני

בעד: ממשק נוח, איכות צילום טובה בתנאי יום, פעולה שקטה לחלוטין (אין חלקים נעים במצלמה), סוללה מספקת, עמדת עגינה הכוללת ערכת חיבורים מושלמת ואפשרות הטענה.
נגד: גרעיניות בתמונה בתנאי תאורה ירודים, היינו שמחים לעדשה קצת יותר רחבה בצילומי פנים.

שורה תחתונה: כלי יעיל לתיעוד משפחתי בעידן ה- HD

מפרט עיקרי -
Samsung VP-HMX20C Review

רזולוציה טבעית: 1920x1080
רזולוציות צילום אפשריות: 1080/25p, 1080/50i, 576/50p, SD-Slow Motion448x336-250fps
פורמט וידאו: H.264
חיישן: CMOS 1/1.8
זום אופטי: X10
קוטר פילטר: 49 מ"מ
מסך LCD: מסך נגיעה, רזולוציית 230,000 פיקסלים
גודל:"2.7
פלאש: פנימי לצילום סטילס בלבד
אודיו: 2 ערוצים
כניסת מיקרופון חיצוני: כולל
חיבורים: USB, וידאו קומפוזיט, S-Video, קומפוננט, HDMI
תמיכה בכרטיסי זיכרון: SDHC / MMC
זיכרון פנימי: 8GB מסוג פלאש.
סוללה: 7.4V / 850mAh
מידות: רוחב 66 מ"מ, גובה 67.2 מ"מ, עומק 139 מ"מ
משקל: 456 גרם

קישור: מפרט מוצר באתר יצרן
מעבר לתגובות בפורום