מדריך - כיצד לבחור דיסק און קי מתאים?

תמיר עיואן
02-11-2021 09:57

מאז המצאתו פותחו דגמים מעניינים. במה כדאי לבחור?

אין זה סוד שהדיסק און קי (Disk On Key – DOK) יצר מהפכה של ממש בעולם האחסון. עם זאת, רק מעטים זוכרים שהוא הומצא במקרה. דב מורן, בעלי חברת M-Systems מספר שבעוד שבחברה עבדו על מקלדת עם אלמנטים חינוכיים שעוצבה כמו חתול ומיועדת לילדים, במקביל גם עבדו על פרויקט זיכרון פלאש. כשנשאל על ידי משקיעים פוטנציאליים לכמה כסף יידרש על מנת לפתח הפרויקט, ביקש 300,000$, לא האמין שיקבלו באותו היום ובוודאי לא היה לו מושג שזה הולך להיות משהו גדול. בעוד בשנת 2001 מכירות הדיסק און קי הסתכמו בחברה ב-45 מיליון דולר, בשנת 2006 הן זינקו ליותר ממיליארד דולר.

כיום אנו יודעים ששמירה על הדיסק און קי, או בשמו העברי כונן הבזק USB בהישג יד מקלה מאד על אחסון, העברה וגיבוי קבצים. כונן זמין מאפשר לנו להעביר קבצים גדולים במהירות גדולה ממחשב אחד למשנהו, למדפסות, מכשירי טלוויזיה ואפילו מכשירים סלולריים. בהתאם לגודלו של הכונן ניתן להשתמש בו לשם גיבוי חלקי או מלא של המחשב.

בעוד הדור הראשון היה נפחי, מפלסטיק פגיע ומגושם ויקר, הדור החדש מהיר הרבה יותר, ממוזער וזול. ה- DOK הקיימים כיום מסוגלים לאגור מידע רב הרבה יותר, וגם לקרוא ולכתוב במהירות גבוהה הרבה יותר בהשוואה לעבר. היכולת הזו מתאפשרת בשל תקני העברת מידע מתקדמים ועלויות נמוכות של נפח אחסון גבוה יותר. תמורת כמה עשרות שקלים נוכל לשמור את כל הקבצים האישיים אליהם נדרש, כשהם תלויים על מחזיק המפתחות שלנו.

מבחינת תקני העברת מידע, קיימים כיום חיבורים בתקן USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1 ו-USB 3.2, וכל אחד מהם מהיר פי כמה מזה שקדם לו. המהירות חשובה במיוחד במידה ונרצה להעתיק קבצים גדולים, ולהמתין את פרק הזמן הקצר ביותר.

בנוסף לכך, קיימים כונני USB שכוללים גם הצפנה מובנית שעוזרת להגן על התוכן במידה ויאבדו או יגיעו לידיים אחרות.

מבחינת חיבורים, לרוב נמצא עליהם את יציאת USB-A המלבנית שתתאים לכל מחשבי ה- PC, מדפסות, טלוויזיות ונתבים. עם זאת, לאחרונה החלו לצוץ גם התקני DOK שכוללים חיבור USB-C שמתאים לחיבור סמארטפון וטאבלט, וכונני הבזק אחרים שכוללים חיבורי Lightning שתואמים לאייפון ולאייפד.

בטרם נבחר את ה- DOK המתאים כדאי לזכור שמשתנים כגון מחיר, מהירות כתיבה, גודל פיזי ונפח אחסון משפיעים על ההחלטה.

Sandisk iXpand Flash Drive Go 

אם יש משהו שכל משתמשי האייפון יכולים להסכים עליו, זה שהאחסון בו יקר ערך, ולמרות זאת קשה לנו למחוק תמונות ואפליקציות כדי לפנות זיכרון. פתרון אפשרי לבעיה עשוי להיות דיסק און קי כדוגמת iXpand Go של San Disk. 

דוגמא לכך הוא ה- iXpand Flash Drive Go של Sandisk שמהווה דרך נוחה לפנות שטח אחסון תוך כדי תנועה. הוא מצויד בנפח אחסון של 128 GB, מצידו האחד יש לו חיבור USB 3.0 ומצד השני חיבור Lightning שיתחבר ישירות ל- iPhone או iPad שלכם.

iXpand Flask Drive GoiXpand Flash Drive Go

כך ניתן לגבות תמונות, סרטונים, ואפילו אנשי קשר. העברת הקבצים נעשית במהירות ב-3 שלבים פשוטים:

- חברו את ה- iXpand ל- iPhone אן iPad דרך תקע ה- lightning

- הורידו את אפליקציית ה- iXpand מה'אפ סטור'

- העתיקו תמונות, וקבצי וידאו ישירות ל- Disk On Key

disk_on_key

בשלב הבא ניתן להשתמש בחיבור USB 3.0 שלו כדי להעביר את הקבצים למחשב, או לחליפין לשתף את תוכן ה-DOK עם חברים מידע באופן מהיר ויעיל. שימוש בהתקן כזה עשוי להיות נוח במיוחד לסטודנטים שרחוקים מהמחשב הביתי ונמצאים בתנועה, מכיוון שהוא יכול להפוך את החיים לנוחים מאד.

תכונה נוחה במיוחד שלו היא היכולת לצלם תמונות וסרטונים ישירות מאפליקציית iXpand. מדיה שצולמה דרך אפליקציה זו, תישמר אוטומטית ב-DOK. כך, במידה והחלטתם לצלם כמות גדולה של מסמכים באמצעות האייפון, תמצאו שהתכונה הזו שימושית במיוחד, מכיוון שלא תידרשו להעביר קבצים גדולים בכל פעם שנגמר המקום באייפון.

מחירו כ- 240 ₪.

disk_on_key

Corsair Flash Survivor Stealth

אם יש מילה שמושכת את תשומת הלב של רובינו היא המילה "הישרדות". על הטיקט הזה בדיוק מנגנת חברת Corsair, שהמוצר Flash Survivor Stealth נועד לענות על היבט אחד בלבד: שמירה על הנתונים שלנו בכל מצב. למכשיר עיצוב מעוגל בציפוי אלומיניום על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה ברכיב הנתונים שמאוחסן בו, גם במקרה של נפילה. בנוסף, יש לו חבק היקפי שנועד לשכך את הזעזוע בעת הישמטותו מגובה. 

אולם ההגנה שמספק ה- Flash Survivor Stealth לא מסתיימת רק בנפילה. הוא USB כולל גם פקק שנועד להקטין הסיכוי לחדירת מים אליו..

לגבי החיבורים של ה-Corsair Flash Survivor Stealth כוללים USB 3.0 ונפח האחסון המקסימלי בו ניתן להשיג אותו הוא 1 טרה. היצרן מגבה את יכולות העמידות של המוצר עם אחריות לחמש שנים.

מחיר לנפח 1 טרה כ- 850 ש"ח.

Corsair Flash Survivor StealthCorsair Flash Survivor Stealth

Samsung Bar Plus 

מנסיון עם מוצריה הרבים של סמסונג, היא בוודאי מומחית בנושא העיצוב. לכן אין זו הפתעה שה- DOK מדגם Samsung Bar Plus  נראה כל כך יפה. אם אתם מחפשים דיסק און קי שימשוך תשומת לב הסביבה, זהו בוודאי המוצר לבחור בו. המוצר עשוי מתכת מוברשת וכולל טבעת שניתן אפשר לחבר אליה את צרור המפתחות. בנוסף, הוא עמיד בפני מים, זעזועים, מגנט, טמפרטורה קיצונית וקרני רנטגן, מה שהופך אותו למתחרה בתחום ההישרדות. 

מבחינת חיבורים הוא כולל תמיכה בתקן USB 3.1 ולכן מאפשר העתקת מידע מהירה במיוחד של עד 400MBps, וכולל גם כן אחריות יצרן ל- 5 שנים. 

Samsung Bar Plus

Samsung Bar Plus

Apricorn Aegis Secure Key 3 NX

Apricorn היא חברה אמריקאית שמייצרת מגוון מקיף התקני USB מאובטחים לחברות בתחומי הפיננסים, בריאות, חינוך וממשל בארה"ב. Aegis Secure Key 3NX פותח כדי להגן באופן חכם ויעיל על הנתונים שאחסנתם בו, באמצעות כל תכונות האבטחה שנכללות גם בשאר מוצרי היצרן. בניגוד למתחרים, ההצפנה של יצרן זה מבוצעת בחומרה ולא בתוכנה. במידה ואתם בעלים של חברה עם מספר רב של יחידות מסוג Aegis Secure Key 3NX, תוכלו לקודד את כולם יחדיו באמצעות המקודד הייעודי שלהם.

מבחינת חיבורים, הוא כולל USB 3.2 Gen 1 Type A, וכולל סוללת ליתיום פנימית שמאפשרת אימות שימוש בטרם בחיבור למחשב ונטענת עם חיבורו למחשב. הלחצנים שעליו עשויים גומי עמיד בפני שחיקה כדי לוודא שהכיתוב עליהם לא יטושטש עם הזמן.

להצפנה הזו יש כמובן מחיר. 

מחיר ל- 128 גיגה: 158 דולר

Apricorn Aegis Secure Key 3 NXApricorn Aegis Secure Key 3 NX

כיצד נבחר מהמגוון?

בעידן בו האחסון עשוי לכלול קבצים גדולים במיוחד, בחירת הנפח האופטימלי ביחס למחיר הוא נתון שכדאי להשקיע בו. ככל שנבחר נפח אחסון גדול יותר, כדאי גם להשקיע בתקן העברת נתונים מהיר יותר, לפחות USB 3.0. אם בכוונתכם להעתיק קבצים ממכשירים סלולריים, כדי שתשימו לב שהמוצר שבחרתם כולל חיבור USB-C או Lightning. במידה ואתם רוכשים DOK שנועד לשימוש לטווח ארוך, שווה שתרכשו מיצרן מוכר שמספק אחריות למספר שנים. נסו להימנע מרכישה ממוכרים לא מוכרים כדי שלא לרכוש מוצר מזויף.

 

מעבר לתגובות בפורום