טוני נולד מחדש – עונה 1

אנטון קמינסקי
26-05-2019 22:22

טוני נולד מחדש, היא דרמה קומית בריטית מבית נטפליקס שכבר חודשה לעונה נוספת (ב-2020). סדרה קצרה בת שישה פרקים של חצי שעה לפרק. הכינו את חוש ההומור הבריטי שלכם.

תקציר עלילה

אשתו של טוני מתה מסרטן (ככה מתחילים קומדיה בבריטניה). טוני שמגולם על ידי ריקי ג'רוויס, שבור, מדוכא, אובדני ומאוד כועס על כל העולם. הדבר היחיד שמונע ממנו התאבדות זו הכלבה שלו ("אם היית יודעת לפתוח קופסא בעצמך, כבר לא הייתי פה"). טוני מרגיש שאין לו יותר מה להפסיד והוא מחליט לעשות רק מה שהוא רוצה בחיים שלו, לומר את כל מה שיש לו לכל אחד. הוא קורא לזה "כוח העל" שלו, לעשות מה שבא לו ואם מקסימום זה לא ילך אז הוא תמיד יכול להתאבד.

טוני נולד מחדש – עונה 1טוני צופה בסרטון שאישתו הכינה לו לפני מותה 

טוני עובד כעיתונאי במקומון חינמי, שכתבות בסגנון כתם רטיבות על הקיר, שמזכיר כוכב קולנוע כלשהו מגיעות לעמוד הראשי שלו. המנהל שלו (וכנראה הבעלים של העיתון) הוא אחיה של אשתו שנפטרה, שמאוד מנסה לעזור לטוני לצאת מזה.

טוני נולד מחדש – עונה 1המקומון שבו טוני עובד 

שאר הדמויות בעיתון כוללות צלם חובב אוכל (זלילת אוכל יותר נכון), אחראית פרסום ריקנית במיוחד, ועובדת חדשה ממוצא הודי שמקווה שהעבודה במקומון הזה יזניק את קריירת העיתונאות שלה.
מידי יום טוני מקפיד לבקר את אביו חולה האלצהיימר\דמנציה בבית אבות, את אביו מגלם דיוויד בראדלי (הרי הוא ולדר פריי ממשחקי הכס, או אם אתם מעדיפים ארגוס פלינץ' – השרת חובב החתולים מהארי פוטר).

טוני נולד מחדש – עונה 1דיוויד בראדלי, בתפקיד אביו של טוני 

נוסף על כך, טוני נפגש עם פסיכולוג שמנסה לעזור לו להתגבר על הדיכאון שלו. בטוויסט מאוד מעניין הפסיכולוג הוא, איך לומר, אידיוט נפוח. את הפסיכולוג מגלם פול קיי (גם הוא ממשחקי הכס – שם הוא גילם את ת'ורוס הכומר השיכור של אל האור).

טוני נולד מחדש – עונה 1הפגישות של טוני עם הפסיכולוג 

במהלך ה"מסע" של טוני, לנסות למצוא שוב את הטעם בחייו הוא נפגש עם עוד מספר דמויות צבעוניות: מכור לסמים שעובד בחלוקת המקומון, זונה עם לב זהב (שמתעקשת שיקראו לה "עובדת בשירותי מין"), האחות שמטפלת באביו בבית האבות ואלמנה מבוגרת שמגיעה כל יום לקבר של בעלה על מנת לשוחח עמו.

טוני נולד מחדש – עונה 1האלמנה שטוני מכיר בבית הקברות 

ריקי ג'רוויס, שהוא גם היוצר של הסדרה, מגלם מצורה נפלאה את טוני. זה אומנם הסיפור של טוני, אבל כל דמויות המשנה של הסדרה מוסיפות המון לסיפור, כל אחת בדרכה. האיזון והעדינות של הסדרה הזו הם לא פחות ממופלאים בעיניי. שתי המילים הללו הן כנראה מילות הקסם של טלוויזיה בריטית מוצלחת. זה מתבטא בחלוקת זמן המסך של הדמויות, באורך של הפרקים ואולי מעל לכל בשילוב בין קומדיה לרגש.
ההומור כאן הוא מאוד מאופק, אין הרבה פרצי צחוק, אבל תחושת השעשוע תמיד באוויר. מבחינת הרגש, הסדרה בהחלט נגעה בי, וגם בעניין הרגש, זה עדין ומקסים ולא עובר את הגבול ונהייה טרחני.
הפרק האחרון בסדרה הוא אולי טיפה קיטצ'י, אבל בגלל הבנייה הרגישה בכל שאר הפרקים, גם הסיום עבד לי.

טוני נולד מחדש – עונה 1

סיכום

לטעמי מדובר בסדרת טלוויזיה משובחת, היא מצחיקה ומרגשת מאוד, רמת המשחק מעולה והכתיבה יוצאת מהכלל. כל הדמויות שטוני פוגש לאורך הדרך הן קסומות כל אחת בדרכה והכל מועבר בצורה אנושית מאוד.

לאורך כל הצפייה ב"טוני נולד מחדש", לא יכולתי שלא להרגיש קווי דמיון רבים לשיטת קומינסקי המעולה (לסקירה שלי לשיטת קומינסקי לחץ כאן). אתייחס לכך בקצרה:

השוואה מול שיטת קומינסקי

הדמיון הוא כמובן בגלל דמותו של נורמן (אלן ארקין) משיטת קומינסקי. כמו טוני, גם נורמן מאבד את אשתו, שהייתה כל עולמו, לסרטן. נורמן הופך להיות סרקסטי ונרגן במיוחד, הוא גם נהייה אובדני כמו טוני. נורמן מנהל שיחות עם אשתו לאחר מותה בהן הוא ממש רואה אותה, טוני כל הזמן צופה בסרטוני וידאו של אשתו, כולל הסרטון שהיא השאירה לו לפני מותה. קו דמיון נוסף בין הסדרות הוא הופעת הדמנציה בשתיהן, בשיטת קומינסקי, נורמן מתחיל לפתח דמנציה, ואילו כאן אביו של טוני חולה בדמנציה.

טוני נולד מחדש – עונה 1


נורמן הוא הרבה יותר מבוגר מטוני והוא דמות משנית יותר בסדרה (סטנלי – מייקל דאגלס הוא הדמות הראשית, למרות שנורמן יותר מעניין ממנו לטעמי), אבל הסיפור של שתי הדמויות מאוד דומה בעיניי.
בשתי הסדרות ההתמודדות הגברית עם אובדן האישה בטרם עת, היא מוטיב מרכזי. מעבר לכך, היה לי מאוד מעניין להסתכל על ההבדלים בין שתי הסדרות. שיטת קומינסקי מתרחשת בהוליווד, נורמן הוא סוכן שחקנים עשיר ומצליח. לעומתו, טוני הוא עיתונאי במקומון חינמי בעיירה קטנה שכוחת אל באנגליה. בשיטת קומינסקי, יש הופעות אורח של סלבריטאים, ההומור מהוקצע ולעיתים קולני מעט. לעומת זאת בטוני נולד מחדש, הדמויות הן משולי החברה והדגש הוא על עידון ורגש.
איפה שהוא ההבדלים בין שתי הסדרות המצוינות האלה, דיי מייצגים את ההבדלים בין הטלוויזיה האמריקאית והבריטית, כל אחת עם היתרונות והחסרונות שלה.

הציון שלי:8.5/10

מעבר לתגובות בפורום