Neat Iota - רמקול מיני מוניטור במבחן

נמר לוי
28-01-2018 00:50

מישהו שם באנגליה החליט לעשות מעשה. להוכיח לכל העולם שרמקול מיני מוניטור יכול לנגן כמו ילד גדול. הוא הוסיף אתגר נוסף. סידר לו גם מחיר שפוי יותר ממה שאפשר לדמיין.

הקדמה: למדתי לאהוב מוניטורים

בעבר הרחוק שלי, שרק ניכנסתי לתחום הזה, לא ממש הבנתי מאיפה לאיפה יש מעריצים למוניטורים. הם עשויים להיות מוגבלים דינמית ובעקבות כך לנגן תחום מוסיקלי שמתאים להם בלבד. משהו עדין, לא מורכב מידי ובעוצמה כזו שאין סיכוי שתרצה אותי. אך במהלך השנים, כשהתחלתי להתמקצע יותר בתחום, ולאחר שביצעתי עשרות סקירות לרמקולי מדף כשאם ניכנס למספרים אז בשביל הפרוטוקול אספר לכם שסקרתי 86 זוגות רמקולים מדפיים משנת 2007 ועד היום. מעבר לכך שמעתי עוד כמה עשרות בהזדמנויות שונות. השנים בהן אני כותב ומתנסה עם רמקולים מוניטורים לימדו אותי להעריך את הקטגוריה הזו יותר ויותר. אז כן, יש להם מגבלות מעצם היותם קטנים ובעלי יחידות בהתאם, אך השנים עשו טוב לקטגוריה הזו. לאט לאט מהנדסים מצליחים לחלץ מרמקול קטן צליל גדול.

הקטגוריה הזו מחולקת לכמה מחלקות. רמקולים מוניטורים קטנים, בינוניים וגדולים. הפעם ניגע באחד מהרמקולים ששיכים למחלקת הרמקולים הקטנים או מה שנהוג לכנות ״מיני מוניטור״.

 Neat Iota

היצרן: Neat Acoustics HQ

הדגם: IOTA

כבר יותר מ-20 שנה שהחברה הזו מייצרת רמקולים במפעל קטן באנגליה. זו יצרנית רמקולים שמרנית מאוד בעלת תפיסת עולם קלאסית בעיצוב אך מאוד לא שמרנית בתפיסה. זה אומר שהם משתמשים בטכניקות לא קונבנציונליות על מנת להגדיל את האמביאנס למשל, בעזרת טויטר נוסף שמנגן לתקרה. האם זה עובד? ברור שעובד. שמעתי את המוניטור הבכיר שלהם לפני כמה חודשים, חוויה מהממת ללא ספק. התפיסה העיצובית השמרנית שלהם נשברה לחלוטין בסדרה האחרונה שלהם ה-איוטה ששילבה שלל צבעים לרמקול המיני מוניטור החדש שלהם.
מדובר ברמקול קטן. כמה קטן? קטן כזה שכף יד ממוצעת יכולה להכיל אותו עליה מבלי שיפול ממנה. כזה שתקליטור CD כולל העטיפה ועוד מחיצית ממנו זה בערך המימדים של הרמקול. אז כן, מיני מוניטור אמיתי בעל יחידת מידבס בקוטר 100 מ״מ ויחידת טויטר פלנארית באורך 50 מ״מ. הרמקול מיועד לעמוד על הצד כאשר יחידות הטויטר הן בצד החיצוני של הבמה. הנתונים מלמדים אותנו שמדובר ברמקול לא ממש קל להנעה ומדווח על רגישות של 84 דציבל ועכבה ממוצעת של 6 אוהם. עם זאת, היצרן מדווח על התאמה למגברים בעלי נתונים של 25 וואט ועד 100 וואט. במבחן הזה שודך רמקול למגבר של 250 וואט (הרמקול חי איתו מעולה). אבל מה שמגניב כאן זה המימדים והמשקל - Size (hxwxd) 130x200x165mm ו-3 קילו ליחידה. כן, קל וקטן מאוד.

השמרנות שברחה - קצת ברחה

זהו רמקול בעיצוב בלתי שיגרתי. הכוונה היא שכמו רמקול אולפן ההעמדה הטבעית שלו היא על צידו ותוכלו לקבל אותו בשלל צבעים. מאדום מבריק או מט, צהוב, כחול שחור ולבן. הרמקול שהגיע אלי למבחן צבוע בצבע אדום שלטעמי זה אחד הצבעים הנוראים ביותר לרמקול. אבל מי אמר שלכולם צריך להיות אותו טעם או טעם בכלל?

 Neat Iota

 

קדימה מוסיקה

 Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

 אני פותח ישר עם אתגר. במיוחד אחרי שאני ניגש למבחן הזה בלי חשש איות ואני יודע שהרמקול הזה עשוי להפתיע. איך יודע? התערוכה, זוכרים? אבל הפעם אני לוקח אותו למגרש הביתי שלי, בבית שלי שאני מכיר בו כל ניואנס. הפתיח גורם ללסת שלי פשוט להישמט. אין לי מושג כיצד מצליח הקטנצ׳יק הזה לייצר כזה גודל של במה. על הדינמיקה מן הסתם יהיו לי הערות. אבל שמעו, החלטתי לא להעיר ואסביר בסוף הפרק הזה מדוע.
הפתיח הוא ההפתעה הגדולה. היצירה הזו נפתחת במלוא העוצמה עם התזמורת הסימפונית כולה. הרמקול מצליח לייצר דינמיקה ואנרגיה שאין הרבה קשר בין המימדים שלו לבין הביצועים. בסולו הפיקולו אני מגלה יחידת טויטר פשוט מדהימה. הצליל מדויק מאוד, נכון, טבעי ובגודל הנכון.

Neat Iota

גם הכינורות כמו הויולות והבאסים מצליחים להציג את הפרופורציות הנכונות בניהם ויחד עם זאת, כמו בחליל הפיקולו, תקבלו דיוק וטבעיות. עם זאת, זהו אינו רמקול שיורד נמוך מאוד אך אני תמיד אומר שאני מוכן לוותר על אוקטבה לטובת איכות. והרמקול הזה עושה בדיוק את זה, מוותר על אוקטבה לטובת אותה איכות בס יוצאת מגדר הרגיל.

 


הערה: מצאתי עוד כמה חסרונות קלים במוסיקה קלאסית. אבל לטעמי הם לא שווים דיווח. וכל כך למה? משום שאת החסרונות הללו מצאתי גם במוניטורים יקרים ממנו להחריד מהם לא ציפיתי שהחסרונות הללו לא יתקיימו. ואם מהם, שהם יקרים ממנו משמעותית לא ציפיתי אז זה כנראה מרשים מספיק בשביל שהתוצאה במוסיקה כזו, במחיר כזה, במימדים כאלה יגרמו לי פשוט לתהות על ההנדסה יותר מאשר על החסרונות הקלים הללו. הכל יחסי.

Dire Straits Down to the Waterline

במוסיקת רוק הוא אפילו מרשים יותר. אז שוב, הוא לא ירעיד אתכם והוא גם לא מתיימר. הוא כן יצליח לנגן בקול רם, למלא את החלל בקלות מרשימה יחסית. הוא גם יצליח לשמור על דינמיות מרשימה מאוד ובמה פשוט מצוינת. הרמקול הזה מצליח לשחזר מוסיקת רוק קלאסי כפי שרמקול מוניטור טוב יודע לשחזר אותה. הוא נעלם בחלל כמו נינג׳ה. אין רמקול - יש צליל. הוא גם מצליח לעשות משהו ששמור לרמקולים גדולים, ליצר במה שחורגת מגבולותיו הפיזים במרחב הבמה. זה אומר שהבמה שלו רחבה מאוד, עמוקה מאוד ולתלת מימדית בכלל. אחת התוצאות המרשימות ביותר שיצא לי לשמוע ממיני מוניטור בעשור האחרון.

 

 Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

שיחזור קולות אדם הם אתגר לא פשוט עבור רמקול. אבל תתפלאו, הם אתגר לא פשוט עבור רמקול גדול יותר מאשר עבור רמקול קטן. אחת הסיבות לכך הם ביכולת לחזק את התיבה, שימוש ביחידות קטנות וקלות ואיזון טונאלי שקל יותר להשיג עקב היותו קטן מימדים שבעצם מפיקים את הצליל משני מקומות (טויטר ומידבס) שקרובים מאוד זה לזה. ברמקול הזה, מכיוון שהטויטר והמידבס ממוקמים גם בדיוק באותו גובה (מעצם העמדתו הטבעית על הצד) האיזון הזה בין המידבס לטויטר הוא בולט עוד יותר לטובה. ואגב, זו ההעמדה הנכונה בחלק נכבד מרמקולים האולפן.
בקולות אדם אני מוצא פשוט יחידת מידבס מהירה ומדויקת כל כך שמאפשרת לי לשמוע כל ניואנס שבקולו של פברוטי. האיזון הטונאלי של האיוטה מהמם. לא יהיה מצב ששינוי עוצמה ישפיע על האיזון שלו. בעוצמות נמוכות הרמקול ממשיך לשמור על אותו איזון מעולה. הבס לא נעלם (למגבר חזק יש השפעה אדירה על זה), המיד מלא ועשיר, התחום הגבוה רך כמשי מחד, מדויק ומהיר מאידך. שילוב של יכולות דינמיות מעולות בשיחזור קולות אדם ופלייבק משכנע מאחור.

Neat Iota

 
הערה: במהלך המבחן האזנתי לשלל קטעי מוסיקה. הרמקולים הללו פשוט היממו אותי ביכולות שלהם. התחושה היא שהם יכולים לנגן הכל ובצורה יוצאת מגדר הרגיל. ברור לי שעשו כאן עבודה מעולה והרמקול הזה בהחלט מציב סטנדרט חדש ממה שהכרתי עד כה בקטגוריה הזו. וכן, קצת מוזר להגיד את זה אבל הרמקולים הללו הם ״אול אראונד״. והביצועים? כבר הבנתם את זה.

 


נקודות ציון

העמדה

הקטע של הרמקול הזה הוא שבעלות זניחה בהחלט של כמה מאות שקלים בודדים תוכלו להזמין לו מתקן תלייה לקיר או לחלופין בעלות גבוהה יותר תוכלו לרכוש סטנד ידועי לרמקול. אבל אם ככה בא לכם רק להניח אותו על מדף, גם זה בסדר - אין שום תוספת. אני באופן אישי

התאמה למגברים

החברה טוענת שניתן להפעיל אותו עם 25 וואט. תמיד אמרתי שלטעון טענות זה נחמד. אבל המציאות בדרך כלל מכה בנו חזק ואנחנו מבינים שאנו בתת כוח. רבותי - וואטים זה אף פעם לא רע. אבל כדאי שיהיו איכותיים ככל הניתן. אל תתנו לרמקול הקטן והזול הזה להטעות אתכם. הוא שקוף ביותר, מדויק להפליא וחושפני מאוד. תשלבו לו מגבר ראוי, חזק ואיכותי.

 Neat Iota

התאמה לחללים

אם נחזור למידות שלו מבלי להאזין לו כלל, הייתי אומר שמדובר ברמקול המתאים לחדר המחשב שלכם או לחדר השינה. מקסימום למשרד. אז זהו שלא. צריך להתייחס לרמקול הזה כרמקול ראשי. אני יודע שזה לא קל לתפוס את זה. אני גם יודע שקשה לחיות עם איזה פיצפון כזה מול העיניים ולהרגיש גיבור, חזק, מצליחן כזה. הרי מיני מוניטור זה לחלשים!

במקרה הזה המצב ממש משתנה. גורם ההפתעה ששם את המימדים שלו במקום מאוד מוזר ביחס לצליל שהוא מפיק בסלון ביתי ממוצע, בלי תוספת סאב. נכון, הוא לא ידחף אוויר כמו רמקול רצפה גדול. אבל לעומתו הוא יעלם בחלל כאילו לא היה קיים, יסדר לכם במה ענקית וחשוב לא פחות, לעולם לא יתפוס לכם את המקום של העציץ שהאישה קנתה בדיוק לפני שבוע.

 Neat Iota

סיכום

זו לא הפתעה אם כי יותר הלם. אבל הלם צפוי. מדוע? משום שכבר שמעתי את הרמקול הזה בתערוכת DIGITOWN 2017 ״מרביץ מוסיקה״ במאזינים בחלל כפול מהסלון הנוכחי שלי. לא היה אחד שיצא מהחדר של אילן תמיר והצליח באמת לעכל שהרמקול שניגן שם, אם היה מוצג פסיבית, ומישהו היה יושב ומדווח לו שזה הקטן ימלא את החלל הזה, היו צוחקים במקרה הטוב או מסתובבים ועוזבים את החדר במקרה הרע. המבחן הזה, כמו יתר המבחנים שלי, מאתגר במיוחד. אני פשוט מעמיס על המוצר סיגנונות מוסיקה רנדומאלים שאני מכיר היטב, מביא את המוצר לקצה היכולת שלו ובנוסף לוקח אותו למקומות היותר נוחים לו. כל מוצר ויתרונותיו, כל מוצר וחסרונותיו. באם נביט במחיר, ביחס למימדים הצנועים (גורם ההפתעה) וביחס למתחרים באותה קטגורית מחיר, תקבלו את המיני מוניטור הטוב ביותר שתשמעו אי פעם בתקציב הזה. אבל אם לא מסתכלים על תקציב, ומתייחסים אליו כמוצר שצריך לתמחר אותו על פי צליל בלבד, זה יחזיר אותי לתחילת המבחן. 86 זוגות רמקולים מוניטורים בחנתי עד היום, יחד עם זה מדובר ב-87 מוניטורים. זה מסדר רפרנס לא רע שמאפשר לי לכתוב את המסקנה הבאה.  אם אתם מחפשים מוניטור בתקציב של עד 15,000 ש״ח ואתם ממוקמים בחלל סלון בינוני (4*4 נניח), ומוסיקה זה הקטע שלכם. אז הנה, יש לכם אופציה נוספת. אפילו תקבלו עודף, והרבה עודף.

מחיר: 3600 ש״ח לא כולל סטנד/מתקן תליה

אחריות ושירות: חוויה מוסיקלית (אילן תמיר)

 

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום