תערוכת היי אנד מינכן 2008 - הסקירה

תומר צין
13-06-2008 07:00

רמקולים של B&W, תצוגות של MBL, רמקולים חדשים של מרטין לוגן, תחנת עגינה ל- iPod של Wadi, חדר של איזופון ועוד רבים וטובים בתערוכת מינכן 2008.

הגעה

מחלון המטוס אירופה נראית כמו מדינת על ענקית, יבשת שהגבולות המדיניים בתוכה הפכו לציוריים על המפה. כאשר המטוס מתחיל להנמיך, מתגלים נופי טבע עוצרי נשימה, כרמים ויקבים מהטובים בעולם, טירות מפוארות ומבנים ארכיטקטוניים עתיקים.

החוויה הראשונה אותה חווינו על אדמת גרמניה היתה דוושת הגז של האודי RS4, בעלת 475 כ"ס- כמעט מכונית על. חברים אחרים שהגיעו אף הם לתערוכה, התלהבו מהמכונית והחליטו להמשיך לנהוג בה אל כביש הטבעת בפרנקפורט, במקום להיכנס לתערוכה, שהתקיימה גם השנה בבנין הכנסים של מינכן.

בנין התערוכה

בנין הכנסים, או כפי שהוא מכונה במקום Minchen Order Center, הוא מבנה ארוך בן 3 קומות, הבנוי רובו כמסורת הגרמנית ממתכת וממשטחי זכוכיות גדולים. החומרים וחוסר הבידוד בין החדרים פוגמים באקוסטיקה וביכולת השמעת מוצרים. השנה יותר מבעבר, שמנו לב להפרעות בהדגמות, שהגיעו מחדרים של מציגים אחרים.

גם למיקום הישיבה בחדר חשיבות מכרעת בהתרשמות הכללית. במספר רב של הדגמות, המארגנים מיקמו כסאות רבים מידי בחדר. מצד אחד, ישיבה בשורה הראשונה, בדרך כלל היתה קרובה מידי לרמקולים ולא תמיד אפשרה ישיבה ב- Sweet spot. מצד שני, ישיבה בשורות אחוריות, מנעה מחלק מהצלילים להגיע לאוזניים, כתוצאה מחסימה של מאזינים אחרים. בשני המקרים, ההנאה נפגמה והיה קשה להעריך נכון את במת הצליל ואת איכות הצליל הטונאלית של המערכת המודגמת. השתדלנו ככל יכולתנו לשבת באמצע שורה שנייה, כאשר שורה ראשונה ריקה ממאזינים. במקרים בהם ההדגמה היתה חשובה לנו לצורך הסקירה, חזרנו לחדר 3 פעמים, כדי להאזין לציוד בתנאים שהכתבנו לעצמנו.

The lovely Renate Paxa and her daughters of the High End Society worked tirelessly to ensure that the show ran smoothly for the members of the press who attended.
https://www.highendsociety.de/english/home/index.php

גדולה מתמיד

התערוכה השנה היתה גדולה מתמיד, הן מבחינת שטחי התצוגה והן מבחינת כמות החברות והמציגים. בלתי אפשרי היה להאזין לכל החדרים, בשלושת הימים בהם בקרנו בתערוכה. הסקירה מתמקדת במוצרים המיובאים לארץ, או בכאלה שמצאנו בהם עניין מיוחד. למרות הכתוב לעיל, בחדרים רבים ניתן היה ליהנות ממוזיקה טובה ומצליל איכותי.


קטעי המוזיקה שבחרנו להדגמות ולבחינת הציוד היו:

Nicolai Rimsky Kosakov- Dance of the Tumbles- Eiji Oue/Minnesota Orchestra/Reference Recordings/PR-906CD
https://www.referencerecordings.com/SAMPLE.asp#samplers

Bob Brozman- Look at New Orleans/Post industrial Blues/Ruf Records 621133
https://www.in-akustik.com/en/MUSIC-&-MEDIA/Search.php?action=form&start=0&item=25478&language=en

Peter af Ugglas- Beyond/Beyond/Opus 3 22072
https://www.opus3records.com/blues.html#22072

מעצמת פטיפונים

גרמניה היא מעצמת פטפונים. בניגוד לתערוכת ה- CES שהתקיימה בלאס ווגאס, בה התחילה מגמה של הדגמת מוזיקה ב- High resolution מ- Music servers, בתערוכת מינכן, היה ניתן לראות דגמים רבים של פטפונים ולרכוש תקליטים אודיופילים רבים, במשקלים ובמהירויות שונות. המחיר כלל לא זול. מחירו של תקליט מבוקש השוקל 200- 180 גרם, הגיע ל- 30- 40 יורו.



תקליטורים אודיופילים מוזהבים, תקליטורי SACD מיובאים או בהוצאה של XRCD מיפן או מהמזרח הרחוק, כדוגמת Dire Straits- Brothers In Arms, עולים אף הם מחיר דומה.



הדגמת Stereoplay

אחת ההדגמות המעניינות ביותר בתערוכה, היתה השוואת הרמקולים שנערכה על ידי המגזין הגרמני Stereoplay. בחדר מהדהד בגודל של מעל ל- 50 מ"ר, הודגמו זה אחר זה בסדר הבא: B&W 801D
Adam Tensor Beta, Kef Reference 207/2, Cabbasse Karissima ו- Klipsch P 39 F. כל הרמקולים נבדקו ע"י המגזין, קודם לכן. כאן המקום לציין שהאקוסטיקה לא היתה במיטבה, דבר שעלול היה להטות את התוצאה לזכותו או לרעתו של אחד הדגמים.



ה- Cabbasse Karissima במחיר של 30,000 יורו, הם הרמקולים הפחות שגרתיים בעיצוב והיקרים ביותר, מבין 5 הדגמים בהדגמה. https://www.cabasse.com/us/range/artis/karissima

הבמה שלהם היתה מעט נקודתית, קדמית, חסרת רוחב וגובה. הבס הדהד מעט, המידרנג' היה מלא ומפורט, הגבוהים נקיים ומבריקים. האיזון הטונאלי היה פחות שטוח מאשר הדגמים האחרים. לסיכום, הצליל היה חגיגה לאוזניים, המחיר קצת מרע את היחס של התמורה לכסף.



ה- Adam Tensor Beta במחיר 23,400, נמכרים בגרסה אקטיבית עם הגברה פנימית מלאה (הדגם המודגם), או חצי אקטיבית, עם הגברה לוופרים.
https://www.adam-audio.com/hifi/english/index.htm

תחום המידרנג' והגבוהים היו מהטובים שבקבוצה. הצליל היה מפורט, פתוח, צלול ואוורירי. האיזון הטונאלי טוב מאוד, הבס היה מהודק (יחסית לאחרים), במת הצליל היתה מעט קדמית. בהתחשב בצליל ובאפשרות ההתאמה לחדר, במחיר ובעובדה שאין צורך לרכוש הגברה וכבלי רמקולים, מצאנו את ה- ADAM כרמקולים עם התמורה הטובה ביותר לכסף בקבוצה, ואחד מהשניים הטובים ביותר בצליל.



ה- B&W 801D במחיר 16,000 יורו הם הרמקולים הוותיקים והזולים בקבוצה.
https://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1158&sc=hf

נראה שהם היו הפחות מתאימים לחדר ההדגמה וסבלו מהאקוסטיקה הבינונית. הבס היה מעט איטי, נפוח ודומיננטי, המידרינג' היה עשיר מאוד וחסר מעט נוכחות בתחום העליון, הצלילים הגבוהים היו נקיים וצלולים מאוד. במת הצליל היתה אחורית, מעט רכה מהמציאות, בהשוואה לאחרים מבחן. האוויר בין הכלים לקה קצת בחסר. ה- 801D נשמעו לאוזנינו פחות טוב מהאחרים.




קליפש

ה- Klipsch P 39 F במחיר של 16,000 יורו, הם רמקולים אלגנטיים עם גימור פורניר מדהים ביופיו.

https://www.klipsch.com/news-center/press-releases/details/klipsch-palladiumtm-p-39f-speaker-takes-environmentally-friendly-approach.aspx

הנצילות שלהם היתה מעט יותר גבוהה משל האחרים במבחן. הבס היה בולט וחסר מעט פירוט. המידרנג', שהיה התחום החזק של הרמקולים, היה טבעי, מפורט וחם בו זמנית. הטרבל היה מעט מתכתי, במת הצליל קצת קדמית לטעמינו. מבין כל הרמקולים, ה- Klipsch P 39 F היו פחות לטעמינו.



ה- Kef Reference 207/2 במחיר של 20,000 יורו, מהווים שיפור משמעותי לעומת הדגם המוחלף.
https://www.kef.com/products/reference06/GLOBAL/productRange_207/default.aspx

במת הצליל שלהם היתה הריאלית והחדה ביותר מבין החמישה, המיקום שלה לא היה קדמי ולא אחורי מידי, בדיוק לטעמינו. מי שיחפש חום ורכות, יתקשה למצוא אותם כאן. הבס היה מדויק, מהודק והתקפי במידה נכונה. המידרינג' צלול וטבעי, הגבוהים מפורטים ופתוחים, הדינאמיקה (מיקר ומאקרו) היתה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה.


לסיכום המבחן, ה- Reference 207/2 היה המועמד המוביל שלנו מבין החמישה, שניים להם היו ה- ADAM, המציעים, בזכות הגברה פנימית, תמורה טובה יותר לכסף.



הנגן הדיגיטאלי איתו הדגימו את הרמקולים היה ה-Linn Klimax DS Dgital Stream Player, במחיר של 20,000 יורו.
https://www.linn.co.uk/klimax_ds


קדם המגבר במבחן היה Thorens TEP 3800, חברה שחגגה לאחרונה יובל 125 שנים, המשמש כרפרנס של המגזין.
https://www.thorens.com/de/thorens.index.php?id=de_210_0_2_21_


צמד מונובלוקים McIntosh MC1.2 KW זהרו במלוא אורם ותפארתם.
https://www.mcintoshlabs.com/products/mcintosh-mc12kw-1200-watt-power-amplifier.asp


הדגמה מעניינת נוספת התבצעה על ידי עורך המגזין הגרמני Audio. הם הדגימו מדיות אנלוגיות מול מדיות דיגיטאליות שונות, באמצעות תקליט, תקליטור קומפקט דיסק, טייפ סלילים וקטעים ברזולוציה גבוהה, שנוגנו ב- Media server.


בהדגמה ניגנו שתי מערכות שמע נפרדות. מערכת שמע אחת עלתה 8,000 יורו והיא כללה פטפון של חברת Music Hall, מגבר משולב ו- Server של חברת T&A ורמקולים Kef XQ 40. עלותה של המערכת השנייה היה כ- 120,000 יורו, מעט יותר ממחצית לרמקולים TAD Reference 1, אלקטרוניקה ונגן של Ayre, טייפ סלילים ישן של Studer.


החדר בו הודגמו שתי המערכות היה קטן מידי עבורן. המערכת ה"זולה" יותר לא המרשימה במיוחד, בשום פורמט. הבמה ב- Kef היתה צרה, דו- ממדית, הצלילים הגבוהים מעט קדמיים. במערכת השני הצליל היה טוב יותר, אולם, מרחק הישיבה הקצר לא אפשר לבאסים להתפתח.

המידרינג' והטרבל היו חמים ומוזיקאליים, קשה היה להתרשם מבמת הצליל. הדינאמיות היתה עותקת נשימה כאשר Andrew Jones, המאסטר מאחורי קו המוצרים של TAD, הדגים קטעי מוזיקה מטייפ הסלילים.




צליל מס' 1 בתערוכה

הצליל הטוב ביותר בתערוכה, מבין כל החדרים בהם בקרנו, הודגם בחדר של ADAM עם הרמקולים האקטיביים OSS, נגן Krell Evo 505 וקדם מגברKrell Evo 202 . השנה, ADAM הדגימה את מערכת הרמקולים OSS בחדר גדול, שהתאים להם. ל- OSS יש
5 יציאות, היא כוללת בכל צד: 2 מגדלים, 12 מגברים ו- 60 דרייברים. בנוסף, המערכת כוללת Room corection משותף לשני הערוצים.

ה- OSS מנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד (מעל 100db). הצלילים הגבוהים צלולים ונקיים מאוד, תחום המידרינג' טבעי ועשיר, הבס יורד מאוד נמוך והוא מורגש בחזה לא פחות, ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. הבמה ענקית בשלושת הממדים, קרובה יותר להופעה חיה מכל מערכת שמע אחרת בתערוכה.

https://www.adam-audio.com/hifi/english/index.htm



צליל מס' 2 בתערוכה

את הצליל השני בטיבו בתערוכה, שמענו בחדר של Backes & Mueller עם 3 דגמים שונים, אלקטרוניקה לא יקרה במיוחד של RESTEK ופטיפון solid Wood MPX, במחיר 2,350 יורו.



ה- BM 35 להם האזנו ארוכות, הם רמקולים אקטיביים עם הגברה פנימית מלאה ושליטה על ווסתי טון, המקלה על מיקומם בחדר. לדברי המנכ"ל Johannes Siegler, בגלל השליטה בבאס, ניתן להתאימם אף לחדר בינוני.


הצליל היה במילה אחת, מדהים. שילוב של צלילות, ניקיון, פירוט, איזון נכון, עם דינאמיות, חום ומוזיקאליות. במת הצליל היתה מהגדולות ששמענו בתערוכה. ה- BM 35 הם אחד מדגמי הרמקולים הטובים ביותר שניתן לרכוש כיום, בכל מחיר.
https://www.backes-mueller.com/BM35.htm


הצליל השלישי הקרוב ביותר למוזיקה חיה הודגם בחדר בו הודגם ה- Arabba Dimond 2008 Isophon בשילוב עם מונובלוקים 300B ואלקטרוניקה של Western Electric. לדברי בעל החברה, דגם ה- Arabba Dimond 2008 Isophon הוא דגם מעט משופר, לעומת הדגם שהחברה הציגה בשנת 2006. המחיר שונה מ- 32,000 יורו ל- 33,500 יורו לדגם החדש. קיימת גרסה זולה יותר עם טוויטר קרמי, במקום היהלום הסינטטי.
https://www.isophon.de/pages/isophon.pages.php?id=en_805


לכל רוחב ספקטרום התדרים, התחושה היתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר מאוד, המידרינג' טהור ומפורט, הטרבל טבעי וצלול, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב. במת הצליל תלת- ממדית. תגובת האלמטים הקרמים מהירה, השקיפות וכמות הפרטים שהרמקולים הללו משחזרים, הדהימה אותנו. בתערוכה בשנה שעברה, הודגמו ה- Isophon עם הגברה של Octave, התוצאה היתה טובה יותר.


לכבוד יובל ה- 25, Martin-Logan הציגה רמקולים אלקטרוסטטים חדשים, דגם ה- CLX, היורש של ה- CLS II משנות ה- 90. בהשוואה לדגם הקודם, ה- CLX יותר נצילים, ערכי ההתנגדות שלהם אינם כה נמוכים, הם מסוגלים לנגן בעוצמות גבוהות בהרבה, וקלים יותר להפעלה. בשנים האחרונות, Martin-Logan התמקדה ברמקולים אלקטרוסטטים קומפקטים בשילוב עם וופרים דינאמיים, המתאימים כמעט לכל דקורציה. ה- CLX הם רמקולים 2 יציאות גדולים מאוד, על טהרת פנלים אלקטרוסטטים. המחיר מתחיל ב- $20,000 לגימור הבסיסי ומגיע ל- $25,000 לגימור היוקרתי.



מתמודד לתואר

ה- CLX חוברו לשני מגברי מונו McIntosh MC501, קדם מגבר C500 McIntosh ונגן SACD/CD דגם EMM Labs CDSA. הצליל של ה- CLX היה פתוח, אוורירי, ריאלי עם במת צליל ענקית. כצפוי, היחידות האלקטרוסטאטית אינן משחזרות את האוקטאבה הנמוכה ביותר בתחום הבס. ב- Martin-Logan מציעים להוסיף 2 סאבוופרים מדגם Descent i, על מנת לקבל טווח תדרים מלא. למרות זאת, ה- CLX היו אחד המתמודדים הרציניים לתואר- הצליל הטוב ביותר בתערוכה.



מנצחים נוספים בתערוכה היו Charles van Oosterum עם דגם משופר של Kharma Exquisite Midi, מחובר לאלקטרוניקה של Chord הבריטית. למרות התמחור השערורייתי של הרמקולים, הצליל של הסט היה חם ומוזיקאלי, מפורט ומתוק, אינטימי וטבעי, מדויק ועם טונליות נכונה. אחד מהטובים בתערוכה.


ה- ProAc D80 היו אחת מההפתעות והצליחו לכבוש את ליבינו. הם חוברו לאלקטרוניקה משובחת של DartZeel השוויצרית, לסירוגין לנגן CD/SACD Wadia 581i Se ולנגן iPod מחובר לתחנת עגינה Wadia 170i Transport.


הצליל בחדר לא היה אנליטי ולא מפורט ומדויק כמו בחדרים אחרים, אלא, טבעי וחם, עם דינאמיות מתפרצת בבס, שיצרה אשליה של תזמורת בהופעה חיה.


ה- Wadia 170i Transport הוא תחנת עגינה ל- iPod, הגוף עשוי מאלומיניום בעיצוב טיפוסי ל- Wadia, יש בו יציאת שמע דיגיטאלית, יציאת וידאו קומפוננט, יציאת סופר וידאו והוא מגיע עם שלט רחוק.



תצוגת MBL

חברת MBL הגרמנית הציגה בתערוכה את דגם ה- 101E mkII החדש. הצליל היה טוב מאי פעם, מפורט מאוד, הבס היה מוגדר ומדויק ללא שמץ של הדהוד, המידרינג' פתוח מאוד עם מתח, דינאמיות מתפרצת ובמת צליל ענקית. חגיגה לאוזניים ואחד מ- 5 הטובים ביותר בתערוכה.



בדומה לדגם הקודם, גם ה- 101E mkII מגיע עם חיבורי רמקולים כפולים, 2 כיוונים ליחידת הבס, 2 כיוונים ליחידת המידרינג' ו- 3 כיוונים ליחידת הצלילים הגבוהים.


האלקטרוניקה אליה חובר דגם ה- 101E mkII, כללה 2 מונובלוקים מדגם 9008, קדם מגבר - דגם D6010, טרנספורט מדגם 1621A וממיר מדיגיטל לאנלוג 1611F. החברה שידרגה לאחרונה את מערך ממירי השמע
(DAC) שלה והוסיפה בגרסאות F, מודול ל- SACD. בכל אחת משתי הסדרות העליונות, ניתן לרכוש יחידת טרספורט נפרדת לתקליטורי קומפקט דיסק ולתקליטורי SACD. זאת אומרת, שכדי להאזין לשני הפורמטים בצורה אופטימאלית, יש לרכוש שני טרנספורטים.



צילומים: תומר צין
מעבר לתגובות בפורום