סמסונג S27D850 - מסך מחשב ברזולוציית 1440p במבחן

ליאור קורן
09-03-2015 07:00

Samsung S27D850T מציע רזולוצייה של WQHD עם 2560x1440 פיקסלים ופאנל מתקדם יחסית מסוג PLS. כיצד זה מתבטא באיכות התמונה ולמי מתאים מסך מחשב זה? ביקורת.

ביקורת מסך מחשב - Samsung S27D850T

בעולם מסכי המחשב, הרזולוציה הסטנדרטית בשנים האחרונות היא מה שמכונה Full HD עם 1920x1080 פיקסלים. נכון לעכשיו, "מהפיכת" ה- 4K עדיין עושה צעדים ראשונים בלבד בקטגוריה זו והדרך היחידה לרכוש מסך 4K במחיר "סביר" שעומד על כ- 3,000 ₪ ומעלה דורשת מהמשתמש להתפשר על פאנל LCD מסוג TN שנחשב לפחות איכותי מבחינת עומק הצבע בתמונה. נכון לעכשיו, מי שזקוק למסך עם פאנל איכותי יותר, צריך לבחור ברזולוציית ביניים כמו זו של המסך הנבחן: 2560x1400. ה- S27D850 של סמסונג, מגיע עם צג בגודל 27", רזולוציית 1440p ופאנל מסוג PLS. למי שאינו יודע: צג ה-LCD במסך מבוסס על פאנל המכיל גבישים (Liquid Crystal), ישנם מספר סוגי טכנולוגיות שונים הנבדלים בינם באיכות התצוגה, ניתן לקרוא על כך במדריך. פאנל ה-PLS הוצג ע"י סמסונג בשנת 2010 כתשובה לטכנולוגיית ה-IPS של עם תכונות דומות כמו ניגודיות טבעית טובה, טווח גוונים גדול יותר בהשוואה למסכי TN וזוויות צפייה רחבות.


רזולוציה


כאמור, רזולוציית WQHD - 1440p ניצבת בכמעט אמצע הדרך בין 1080p ל- 4K: לעומת 1080p המציעה 2 מגה פיקסל ו- 4K המגיעה ל- 8 מגה פיקסל, ה- 1440p יוצרת תמונה ברזולוציית 3.68 מגה פיקסל (כולם ביחס תמונה רחב של 16:9). מבחינת החדות, יש בהחלט יתרון מול 1080p והאפקט קרוב יותר בפועל ל-4K, מה שמאפשר, למשל, עבור עורכי וידאו לזהות בעיות פוקוס וחדות ואחרות שיש בסרטון בקלות יתרה בהשוואה למסך 1080p. הצגה של סרט 4K – גם אם המסך לא מציג את מלוא הרזולוציה המקורית, עדיין זוכה לשיפור בחדות (ביחס למסך רגיל) וגם משתמש "רגיל" (שאינו מקצוען) יבחין בכך, בהנחה שהוא יושב במרחק המקובל של 50-60 ס"מ ממסך ה-27". במצב עבודה עם מערכת ההפעלה, שולחן העבודה של Windows גדול ומרווח יותר – מספק הרבה יותר מקום לאייקונים, כמובן גם במצב עבודה במצב של שני מסמכים או חלונות הפרושים זה לצד זה. בסיום הסקירה, חזרתי למסך ה- 1080p שלי וזה נראה פתאום הרבה פחות מרווח, עם כמות קטנה יותר של מידע הנפרש על המסך.


מבחר אפשרויות כיוונון


המסך מגיע עם ציפוי חצי מבריק, כך שהתמונה לא נראית דהויה וגם לא אין רגישות מוגזמת להשתקפות של מקורות אור בחדר. המסגרת צבועה שחור, מלבד הפס התחתון אשר מציג גימור מוברש בצבע טיטניום. הזרוע עליה נשען המסך גדולה ויציבה והיא מאפשרת כיוון לגובה, כמו גם סיבוב של המסך על צירו (בכיוון השעון ולא לצד ההפוך) לתצוגה אנכית (Pivot). בנוסף, אפשר להטות את המסך בזווית קדימה אל המשתמש. המסגרת מגיעה בעיצוב זוויתי, מזכירה בעיצוב שלה את בניין ה"גרנד ארש" ברובע לה דפאנס המפורסם בפריז.


בצד ימין, בפינה למטה, ממוקמת שורה בת שישה לחצנים, עשויים פלסטיק ולאחר לחיצה עליהם, הם לא תמיד חוזרים אחורה באופן מלא, זה מוזר ולא כל כך מתאים לרמת הגימור הכללית של המוצר. רשימת החיבורים כוללת את כל הכניסות הנדרשות כיום: DisplayPort 1.2, HDMI וגם DVI מסוג Dual Link. יש גם כניסת ויציאות אודיו (3.5 מ"מ) וארבעה שקעי USB 3.0 – כולל אפשרות טעינה חשמלית מהירה.


סמסונג S27D850
איכות תמונה

ה- S27D850T כולל, כמקובל, תאורה אחורית מסוג LED, עוצמת ההארה חזקה מאוד ולכן אני ממליץ להוריד אותה לערכים נמוכים של 30 באור יום ואף לחצי מזה כאשר החדר חשוך (מה שהופך את התאורה להכי נוחה לקריאה, אבל לא מתאימה לעריכת תמונות). פאנל ה- PLS בדגם זו, תומך באופן טבעי רמת צבע של 8 ביט וביחד עם תוספת מנגנון FRC, אמור להציג רמת צבע של 10 ביט (1.07 מיליארד גוונים). כך שהוא מתאים בהחלט לחובבנים מתקדמים ועובדים בתחום הגרפיקה / עריכת תמונות / סרטים שאינם מעוניינים להוציא סכומים גבוהים בהרבה על מסכי מקצועיים. המסך מגיע מהחברה כאשר הגדרות התמונה במצב הסטנדרטי או Custom מדויקות יחסית מבחינת הצבע, כאשר בתפריט הגאמה, מצב 2 מספק את התוצאה הטובה ביותר וקרוב מאוד לתקן שמתאים לצפייה בסרטים REC 709 (מצב 1 בהיר מדי בגוונים הבהירים ומצב 3 דוחס את השחורים). המסך מכסה באופן מלא את טווח הצבעים של תקן sRGB ולא דורש כיול מתקדם לשם כך. הצבעים עזים ורווים כמו שצריך, מבלי להגזים ברווית אחד מצבעי היסוד (אדום, ירוק וכחול) על חשבון האחרים. גם הלבן בתמונה נקי מגוון זר.


כאמור, המסך מגיע מהמפעל כשהוא מכויל יותר לצפייה בסרטים (מבחינת ניגודיות וגאמה), אם אתם מתכוונים לערוך בו תמונות, הוא דורש כיול קטן נוסף אשר בסופו הוא יציג יותר פרטים בחלקי התמונה הכהים. אני מציע להישאר במצב תמונה סטנדרטי או "Custom" ולא לבחור במצבי תמונה הנוספים כמו Cinema או Dynamic ואפילו Game Mode. מצב Game, למשל, הופך משום מה את השחורים בתמונה לאטומים (מעלים בהם את הפרטים שנמצאים בצללים), זה אולי נראה ניגודי יותר, אבל אני לא מוצא בזה טעם כאשר מחברים למסך קונסולת משחקים. הניגודיות הטבעית של הפאנל טובה, וגם רמת השחור, אבל נצפתה אי אחידות כאשר אזור צד ימין תחתון מעט בהיר יותר – אם כי ללא זליגת אור מהפינות.


סמסונג S27D850
זמן תגובה: זה הפרמטר היחיד אולי, בו פאנל מסוג TN מציע יתרון על מסך כמו זה הנבחן כאן, אבל למרות זאת, לא נתקלנו בבעיות מיוחדות בסעיף זה. סמסונג מאפשרת לבחור בכמה אפשרויות בתפריט, כאשר האפשרות "Faster" מספקת זמן תגובה מוצלח למשחקים, ללא תופעות מריחה או הילה - גם במצב התמונה הרגיל. (זמן התגובה במפרט עומד על 5ms מאפור לאפור (G2G). ערך ה- Input Lag עומד על 24 מילי שניה דרך HDMI / DVI וקצת יותר מזה דרך DisplayPort.


סמסונג S27D850
ומה לגבי צפייה בסרטים ברזולוציית 1080p? כמובן, המסך מבצע פעולת Upscale ואפשר לראות בעין הבדלים בין תכנים המגיעים ברזולוציות נמוכות יותר במקור (כמו 1080p/720p). אבל, באופן יחסי, העלאת הרזולוציה נראית סבירה יחסית ולא נוראה. כאשר משתמשים בחיבור HDMI, מופיעה האפשרות לבחור בתפריט ה- Image Size בהצגת תמונה בקנה מידה של 1:1 (האפשרות נקראת Just scan) ובכך להימנע מעיבוד מיותר ואיבוד קצה התמונה שיוצא החוצה מהמסך במצב Over scan.


זוויות הצפייה רחבות ביחס לפאנל TN (היצרנית מצהירה על 178 מעלות לכל צד) ואכן לא נתקלנו כאן בעיוות מוגזם של הצבעים, במבט מהצד בזווית קיצונית יחסית ממש בצד שמאל, הלבן מעט מאפיר ומקבל גוון "קר" יותר. כאשר מדובר בהצגה של תמונה כהה במיוחד על הצג, בדומה למסכים עם פאנל מסוג דומה, גם כאן בצפייה בזווית רחבה מהצד ניתן להבחין בהילה בהירה שפוגעת בהצגת השחור בתמונה.


סמסונג S27D850
סיכום

מסך ה- S27D850 של סמסונג משלב פאנל LED LCD PLS מוצלח מאוד בהצגת סרטים ותמונות, עם צבעים נאמנים למקור. איכות התמונה בהחלט טובה מאוד (מלבד תופעת ההילה בשחור במבט מזווית רחבה מהצד). בנוסף, הוא כולל מבחר של אפשרויות כיוונון פיזי (כולל סיבוב למצב Pivot) וגם כמות כניסות הווידאו אמורה לענות על כלל הצרכים. ביחס למסכי 1080p, יש כאן עלייה של כמעט פי שניים בכמות הפיקסלים, אבל אם אתם זקוקים למסך ברזולוציה גבוהה יותר מאשר 1080p, תעמוד בפניכם ההתלבטות הבאה: במחיר שלו, אפשר לרכוש כיום מסך מחשב בגודל דומה עם רזולוציית 4K, אבל אז תצטרכו להתפשר על איכות הפאנל ועומק הצבע בתמונה ולקבל אחד מסוג TN. ההחלטה היא שלכם, האם תרצו לקבל יותר פיקסלים או איכות צבע טובה יותר?


שורה תחתונה: איכות גימור גבוהה (מלבד תחושת הלחצנים), אפשרויות כיוון פיזי מגוונות, מבחר כניסות מספק, ציפוי קדמי עומד היטב בפני השתקפויות (חצי מבריק), זמן תגובה טוב מספיק למשחקים וסרטים, ניגודיות טובה, כיול צבע טוב מאוד, אחידות מסך שחור (Uniformity) טובה אבל לא מצטיינת.

מחיר רשמי: 3,299 ₪

מעבר לתגובות בפורום