טושיבה ופנסוניק: הכפלנו חיי מסך ה- OLED

ליאור קורן
27-01-2008 02:36

האם טכנולוגיית ה-OLED מתקרבת לסלון ביתנו? לא ממש, אבל הכרזת טושיבה ופנסוניק על הכפלת אורך חיי מסכי OLED מהווה בהחלט צעד חיובי בכיוון.

הטכנולוגיה הבאה שמבטיחה להחליף את מסכי ה-LCD ופלזמה אינה נמצאת עדיין מעבר לפינה אך מהנדסי החברות עובדים במרץ על הפיכת הטכנולוגיה, זו שמבטיחה לנו ניגודיות בערכים סופר גבוהים וצריכת חשמל בערכים נמוכים לכזו שתהיה גם שימושית בחיי היום יום.

OLED סדרתי ראשון
לפני יותר מ-3 חודשים הכריזה סוני על השקת מסך OLED ראשון מייצור סדרתי. דגם ה- XEL-1 הרשים מאוד בנתון הניגודיות שעומד על 1,000,000:1 שאמור לספק עומק מרשים ביותר בתמונה ביחד עם עובי מסך שעומד על 3 מ"מ בלבד.

טכנולוגיית מסכי ה-OLED, מבוססת על חומרים אורגניים, אלו פולטים אור כאשר מעבירים דרכם זרם חשמלי.

להבדיל מטכנולוגיית ה-LCD, בה קיימת תאורה אחורית שמאירה ללא הפסק ועקב כך מגבילה את יכולת המסך להציג צבע שחור אמיתי בתמונה, בטכנולוגיית OLED ניתן להגיע ליחסי ניגודיות שנשמעים דימיוניים עבור מסכים מהדור הנוכחי.

גבוה בניגודיות, נמוך באורך חיים
אבל, אורך החיים המוצהר של מסך כדוגמאת דגם XEL-1, עומד על 30,000 שעות בלבד, כחצי בהשוואה לאורך חיי מסכי LCD ופלזמה, שעומד (לפי הצהרת היצרניות) על כ- 100,000 – 60,000.

כל עוד לא מצליחות החברות המפתחות להגיע לאורך חיים דומה לזה של המסכים הקיימים, יקשה עליהם לפרוץ לשוק האלקטרוניקה הבידורית לבית עם מוצרים חדשים.

עתה, מכריזות חברות טושיבה ופנסוניק (שעובדות על הנושא במשותף), כי הצליחו להכפיל את אורך החיים המוצהר של מסכי OLED לנתון של 60,000 שעות.
הם עושות זאת ע"י שימוש בחומר מתכתי חדש במסך, כזה שאמור להעביר את האור בצורה יעילה יותר.
עדיין, לא מדובר כאן על מסך שיקרוץ לצופים בסלון הבית: 20.8 אינץ' רחוקים עדיין משימוש בקולנוע הביתי.

והרי התחזית
פלזמהטושיבה, שזנחה בעבר את רעיון פיתוח מסכי הדור הבא בטכנולוגית SED (עקב עלויות גבוהות מדי), עברה לפיתוח של מסכי OLED.
אבל, מי שמצפה למסכים כאלו בזמן הקרוב, יצטרך להתאזר בסבלנות, בשנה שעברה, הצהירה החברה כי בשנת 2009 תצא עם מסך OLED בגודל 30 אינץ'.

עכשיו מעדכנת החברה את תחזיתה לשנת 2010 ומתמקדת בינתיים בפיתוח וייצור מסכי OLED זעירים לתחום הסלולרי והנגנים הניידים.

גם סמסונג פועלת על ציר זמן דומה: החברה מדווחת כי היא מצפה לשווק בשנת 2008 מסכי OLED בגדלים של 3.5 עד 7 אינץ' שמיועדים בעיקר לגאדג'טים ולמחשבים אולטרה ניידים UMPC. בשנת 2009, יתרחב הייצור גם למסכים בגדלי 14-21 אינץ' (שישמשו כמסכי מחשב).

ומה לגבי מסכים סלוניים בגדלי 40"-42"? אותם מקווה החברה לייצר בשנת 2010.

פלזמה 9 מ"מ, צילום: תומר צין

נחזור לתקופת ההווה: סוני היא החברה היחידה אשר מייצרת ומוכרת מסך OLED בייצור סדרתי, (בגודל של 11 אינץ' בלבד), שאר החברות (ובינהן סוני עצמה) מתמקדות כרגע בפיתוח ושיפור מסכי LCD ופלזמה, ביצועי המסכים עולים (פיוניר הכריזה זה לא מכבר על מסך פלזמה בעל ניגודיות אינסופית ועובי של 9 מ"מ בלבד) והמחירים יורדים.
מעבר לתגובות בפורום