אנדרואיד - הפלטפורמה של Google לטלפונים

אלי כרמי
18-11-2007 07:30

גוגל הכריזה על פלטפורמה חדשה לטלפונים סלולאריים: Android. מה עומד מאחורי צעד זה ומה יצא לנו - הצרכנים מכל זה?

חברת Google מוכרת לכל אחד בזכות מנוע החיפוש הפופולארי שלה שהינו אחד הדפים/אתרים הנצפים ביותר באינטרנט.
בשנים האחרונות, הצטרפו לפופולריות זו גם שרותי הרשת החינמיים ואחרים שמספקת החברה - שרותים כמו דוא"ל, אחסון וידאו, פרסומות ועוד.

עתה, מכריזה החברה על פיתוח פלטפורמה סלולרית חדשה: Google Android.

במבט חטוף, קשה להבין מה יש לענק האינטרנט לחפש בתחום הסלולארי ולכן הכרזתם על כניסה לתחום הסלולארי ועוד במטרה להרים פלטפורמה לטלפונים סלולאריים איננה ברורה בהכרח.


הבחירה ב-Linux
צעד זה איננו הראשון של חברה לכיוון טלפון סלולארי מבוסס לינוקס.

בעבר, מספר חברות (גדולות וקטנות) פיתחו טלפונים מבוססי מערכת הפעלה לינוקס. חלק ממוצרים אלו גם יצא לשוק בצורה זו או אחרת אך אף אחד מהם לא זכה להצלחה.
גם בשוק המקבילי - מכשירי כף יד מבוססי לינוקס לא זכורה לנו הצלחה של מכשיר כזה.

טלפון נייד שלי, מה מפעיל אותך?
עבור המשתמש הסופי - אנחנו, לא ממש חשובה השאלה "איזו מערכת הפעלה יש למכשיר שלי".

לנו חשוב כי המכשיר יהיה יענה לדרישות שלנו, שנוכל לנצל אותו בצורה יעילה ונוחה ובנוסף, שיהיה מכשיר אמין.
לרבים מאיתנו חשוב גם לדעת כי המכשיר כולל את הטכנולוגיה החדשה ביותר, אחרי הכל המכשיר הזה הוא גם "חפיץ" (גאדג'ט) וסמל סטטוס.

מהצד השני של המתרס, עבור החברות שמיצרות את המכשיר מערכת ההפעלה חשובה מאוד, היא מאפשרת להם ליצור מכשיר שהינו משוכלל יחסית וגם אמין. היא הכלי אשר מאפשר לייצר מכשיר המבצע משימות מורכבות, כזה שמכיל מספר רב של יישומים חדשים ואטרקטיביים עבור הלקוחות הסופיים.

פלטפורמה או מערכת הפעלה?
מערכת הפעלה לכשעצמה איננה מספיקה, החברות זקוקות לפלטפורמה שמרחיבה את מערכת ההפעלה ומאפשרת את קישור מערכת ההפעלה לשלל חומרות בצורה קלה לפיתוח.
לדוגמא, מערכת ה-"פוקט פיסי" של מיקרוסופט היא פלטפורמה ולכן אפשר לראות לאחרונה מספר גדל של מכשירי כף יד וסלולאריים עם פלטפורמה כזו בשוק וגם בארץ.
גם ה"סימביאן" היא פלטפורמה (למען האמת מספר פלטפורמות שונות) ואכך קיימים מכשירים סלולאריים רבים בעולם ובארץ שעובדים מעל פלטפורמה זו.

היתרון הגדול שטמון בלינוקס הוא עובדת היותה מבוססת קוד פתוח, מה אומר שהיא איננה עולה כסף וכוללת קהילת מפתחים גדולה שכותבים עבורה. זהו שילוב שיוצר מאגר גדול מאוד תוכנות זמינות.

מה שווה מערכת הפעלה ללא פלטפורמה?
אז לינוקס הינה מערכת הפעלה חזקה ואמינה עם מבחר אפליקציות בכל תחום, אבל אין לה פלטפורמה סטנדרטית עבור מכשירים סלולאריים. מה שגרם לכך שחברות שפיתחו מכשירים עם מערכת הפעלה זו הצטרכו לעבוד יותר קשה בהתאמתה עבור המכשיר שלהם. בנוסף לכך כדי להשתמש בכמות התוכנות הגדולה שיש ללינוקס בשוק יש צורך בהתאמה של כל אחת ואחת מהן עבור המכשיר הספציפי.


גוגל אנדרוידלתוך המצב הזה נכנסת Google אשר מטילה כל כובד משקלה ומשיקה פלטפורמה מבוססת לינוקס עבור טלפונים סלולאריים. החברה מוסיפה ויוצרת גם סביבה של חברות שעוסקות בתחומים קרובים בכדי להרים את המיזם הזה.

נכון שלא כל החברות בתחום מצטרפות לתהליך, אבל ל-Google יש בפרוש מספיק כוח, משיכה ועוצמה בשוק בכדי לדחוף את המהלך הזה.
הסימנים מראים כי יש סיכוי שהמהלך יצליח ואנחנו, הצרכנים, שאמורים להרוויח מהתחרות בתחום נשמח על כך.

גוגל מרוויחה?
נקודה אחת שעדיין נשארה פתוחה: מה בעצם Google תרוויח מתהליך זה ולמה לה להיכנס לתחום זה?
התשובה פשוטה בתכלית: מספר הטלפונים הסלולרים עולה בהרבה על כמות המחשבים ומגמה זו הולכת ומתחזקת.
נכון להיום, יכולתם של המכשירים הללו להתחבר לרשת ולשרותי Google מוגבלות יחסית (עקב הפניה לפורטל של המפעילה הסלולרית ולא לאינטרנט הפתוח). המכשירים החדשים מבוססי פלטפורמה זו, כאשר יצאו יהיו בנויים להתחבר לשרותים החינמיים של Google.
אמנם חינמיים, אבל Google יודעת היטב איך לעשות ממון רב משרות שכזה בעל מספר כניסות רב.

קישור: סרטון הדגמה

דון על המאמר בפורום

תמונות: יח"צ גוגל
מעבר לתגובות בפורום