בקרוב: מצלמת וידאו תלת מימד בפחות מ- 2,000 ש";ח – ראיון עם בכיר ב- JVC

ליאור קורן
21-10-2010 09:00

נפגשנו לשיחה עם מר Teruaki Sato - מנהל איזור אסיה בחברת JVC על מצלמות וידאו והשוק הישראלי, תלת מימד, העתיד וגם משפחה.


השיחה נפתחה בדיון על המציאות הלא פשוטה בה נתקל תחום מצלמות הוידאו היעודיות כשהוא מאויים משני צדדיו: מצד אחד ניצבים סמארטפונים (טלפונים חכמים) חדשים שמגיעים עם יכולות צילום וידאו, אפילו באיכות HD (אם כי ללא אפשרות לזום אופטי כרגע), מצד שני של המתרס, ניצבות מצלמות DSLR שמקבלות יכולות חדשות בתחום הוידאו.
בהתאמה לכך, מחפשים מהנדסי החברה פתרונות טכנולוגיים שישמרו על פער איכות בין מצלמות וידאו יעודיות לבין שאר המתחרים הפוטנציאליים.

בניגוד לחברות אחרות, JVC מתמקדת במצלמות וידאו ולא בסטילס, האם יתכן שילוב מושלם של שני התחומים?

בתחום הוידאו, אופן הצילום הינו דינמי, האובייקט או הצלם נמצאים בתנועה כל הזמן, זאת להבדיל מצילום סטילס שהינו סטטי, חברת JVC מתמחה בצילום דינמי, צילום שמתבצע בתנועה, זאת לעומת חברות אחרות כמו ניקון או קנון שמתמחות בצילום סטילס סטטי, אלו הן קטגוריות שונות של התמחות, לדעתי, כרגע אי אפשר לייצר משהו שיתפקד באופן מושלם גם בוידאו וגם בסטילס ואנחנו מעדיפים להצטיין בתחום "הדינמי".

JVC Teruaki Sato דוד אלון אלודה
דוד אלודה - מנכ"ל אלודה עם Teruaki Sato - מנהל איזור אסיה בחברת JVC

ומה בקשר לתחום התלת מימד?

השקת מצלמות וידאו 3D ראשונות של JVC בישראל תתרחש כבר בחודש מרץ 2011.


מהו עיקרון הפעולה של המצלמות?

יושקו שני סוגים של מצלמות וידאו תלת מימד, הסוג הזול יותר יצלם במקור בדו מימד ולאחר הצילום יעבור קובץ הוידאו עיבוד בתוך המצלמה והמרה לתלת מימד (3D Conversion), בדומה לתהליך שנעשה כיום בסרטים רבים בהוליווד שמצולמים במקור ב- 2D ועוברים Post Processing לאחר הצילום, איכות התוצר תלויה כמובן בעיבוד (ולנו נותר רק לבדוק את זה בפועל ל.ק.).

מצלמה ראשונה מהסוג הזה תגיע כאמור לישראל בסביבות חודש מרץ הקרוב ומחירה יעמוד על פחות מ- 2,000 ש"ח, מה שיהפוך את התחום הזה לנגיש עבור לקוחות רבים יותר.

הסוג השני של מצלמות 3D, הוא היקר יותר, יגיע עם מערכת כפולת עדשות שתצלם במקור כבר בתלת מימד אמיתי, זאת בדומה למצלמות בתחום הוידאו המקצועי.

הצלחת המצלמות תלויה גם בזמינות ופופולריות של מסכי תלת מימד, משום שניתן לצפות בתכני תלת מימד רק בעזרת מסך טלוויזיה מתאים ומשקפי תלת מימד. היות ו- JVC מייצרת גם מסכי טלוויזיה (מסוג LCD), יש ביכולתנו לבצע שיתוף משאבים ולשלוט על זמינות של מוצרי החברה.

בנוסף, JVC ידועה גם בתחום של מקרני קולנוע ביתי מתקדמים, הדגמים של השנה הבאה יגיעו כולם עם תמיכה בפורמט תלת מימד.

מר טרואקי העלה גם נקודות זוית מעניינות הקשורות ל-תלת מימד שאינן מתייחסות דווקא לצדדים הטכנולוגיים של נושא זה, אלא למשל השפעה על חיי משפחה ותקשורת בתוך המשפחה.
ניכר עליו שגם הוא נמצא בהתלבטות לגבי העתיד בתחום התלת מימד, נראה כי אנשי התעשייה לומדים כעת את הנושא ומתחבטים בו רבות על כל צדדיו, בדיוק כמו הצרכנים בעצמם.

JVC GC-WP10A GC-FM2Y


מה דעתך האישית על נושא התלת מימד שהפך לנושא המדובר ביותר בתעשייה

תלת מימד מציג פאן חדש בתקשורת הבין אישית, הוא יכול להוות מעורר רגשי ברמה שלא היתה קיימת מקודם. דמיינו לעצמכם למשל את ילדיי שגרים במיקום מרוחק מהסבא והסבתא שלהם (יפן) כשהם שולחים להם סרט וידאו שצולם בתלת מימד בו הם נראים רצים לעבר המצלמה, מושיטים ידיים ומחבקים אותם. עוצמת הרגש ותחושת האמיתיות שסרט כזה יצור אצל הסבא והסבתא יהיו חזקים פי כמה מאשר בסרט שצולם בדו מימד מיושן, זה יכול להוות תחליף מוחשי למדי למציאות.

תלת מימד טומן בחובו גם פוטנציאל גדול בתחומים נוספים, כמו למשל בספורט – בדמות מאמן טניס אישי בתלת מימד או בתחום משחקי הוידאו לילדים, תחום שאני צופה כי יהיה אטרקטיבי מאוד, אם כי אני חושש כאבא שהוא יגרום לילדים להפסיק לצאת החוצה מהבית לגמרי.

מהצד הטכני, ישנה כרגע בעיה מהותית של חוסר הסכמה בתעשיה על פורמט / סטנדרט בסיסי, יש מאבקים בין גופים וחברות השונות. יש שוני בסטנדרטים שמקובלים בתעשיית הקולנוע מול אלו של שידורי טלוויזיה, שם יש בעיה של רוחב פס ולכן צורך בצמצום רזולוציה או התפשרות מסויימת אחרת.
הבעיה הגדולה האחרת היא חוסר בתוכן, החומרה (מכשירים) מקדימה בהרבה את הפקת התכנים, ראו למשל את הוליווד, שם חלק מהבימאים אינם תומכים או אוהבים תלת מימד, אין עדיין קונצנזוס רחב בעד הפורמט החדש.

זו הסיבה למשל, שנכון להיום, ישנו מיקוד בפיתוח מנגנוני המרה מ- 2D אל 3D משום שרובו המוחלט של החומר המצולם נמצא בפורמט 2D, בהמשך ובהדרגה, יתחילו להגיע תכנים מקוריים בתלת מימד.

JVC GC-WP10A


מה יתחדש בדגמי החברה הבאים בתחום צילום הוידאו הביתי?

אנו נתמקד בשלוש נקודות:

- תלת מימד.
- עמידות למים, בקרוב יושק דגם איתו ניתן לצלול עד לעומק של שלושה מטרים, זהו דגם GC-WP10A, מצלמת וידאו ברזולוציית 1920x1080 בקצב של 25 פריימים בשניה (25p) וצילום סטילס ברזולוציית 5 מגה פיקסל, עם זיכרון פנימי של 128MB ותאימות לכרטיסי זיכרון SDHC/SDXC ומסך בגודל 3".
- יושקו גם דגמים עם קישוריות אלחוטית (Wireless) בעזרתה ניתן להעביר תכנים שצולמו במצלמה לאינטרנט למשל.

האם תהיה התאמה לשוק הישראלי מקומי?

בשוק הישראלי, עבר המותג JVC נקודת שינוי מהותית, לאחר שהיה שנים רבות בידי סקאל, הועבר היבוא לידי שתי יבואניות: אלודה שמייבאת את מצלמות הוידאו של החברה ו- SG שמייבאת מוצרים בתחום האודיו, טלוויזיות ומקרנים.  בתחום המצלמות, מתכננת החברה לתת דחיפה בעזרת מעבר לממשק עברי מלא בכל הדגמים.
דגמים חדשים של JVC יגיעו לארץ עם תמיכה ותפריטים בעברית (בארץ החלו להמכר ארבע דגמים כאלו), בכולם מתבצעת השליטה בעזרת מסך מגע.

ביפן נמצא המותג JVC במקום שני בתחום המצלמות (וידאו), הרגלי הצריכה בישראל שונים מאלו של תושבי אסיה רבתי, שם מתרכזים קודם כל ברכישה של "מוצרי יסוד לבית" כגון מקרר, תנור וכו' ואז מתפנים לרכישת מוצרי אלקטרוניקה, אבל בישראל, מחשב, למשל נחשב גם הוא כמוצר יסוד בפני עצמו והוא נמצא ברוב הגדול של בתי האב בארץ. אנחנו מאמינים כי בעזרת התנהלות נכונה נצליח לעלות לראש הפירמידה במכירות בישראל ואנו בדרך לשם.

רק HD
בנוסף, בשנה הבאה, יתבצע מעבר מלא לרזולוציית HD, כל מצלמות החברה יגיעו איתה ולא יושקו יותר מצלמות ברזולוציה סטנדרטית (SD). בפועל, זה אומר ירידת מחירים משום שכבר דגמי הבסיס יגיעו עם HD, בניגוד למקובל כיום.

מעבר לתגובות בפורום