אייפון 4 - ביקורת בכורה

אביחי אפוטה
30-06-2010 12:27

מתוך 1.7 מליון מכשירים שנמכרו בתוך 3 ימים, על אחד היה רשום השם שלנו. 4 ימים אינטנסיביים עם הדור הרביעי של ה- iPhone אפשרו לנו להחליט האם עשינו עסקה טובה.


"Revolution, all over again"  - זה הסלוגן שמלווה את השקת הדור הרביעי של מכשיר ה- iPhone. על פניו נראה שמדובר בעוד קלישאה 'אפליסטית' מבית היוצר של סטיב ג'ובס, או לכל הפחות התלהבות יתר, אבל בפועל המספרים מדברים בעד עצמם: ה- iPhone 4 הוא ה- iPhone הנמכר ביותר מבין 4 הדורות מיום ההשקה הרשמי, ואת התורים, קריסת מערכות ההזמנות, ההתלהבות, הבאזז ותשומת הלב התקשורתית לא רואים בהשקה של שום מכשיר מתחרה.
 
4 

המכשיר שבידינו נרכש על-ידי כותב שורות אלה כמכשיר הסלולארי האישי שלו. ואם כבר גילוי נאות, נספר שהוא החליף את הדור הקודם, iPhone 3Gs. מבחינתנו אין נקודת מוצא טובה יותר לבחון בצורה מדוקדקת ומקצועית ביותר את הדור החדש, על יתרונותיו וחסרונותיו. אז האם זו מהפיכה אמיתית, או סתם מכבסת מילים שיווקית? הסקירה לפניכם.


ככה וככה

אמביוולנטיות. זו המילה הטובה ביותר שאפשר להשתמש בה כאשר מנסים לחוות דעה על העיצוב של ה- iPhone 4. למרות השינוי הניכר בעיצוב ה- iPhone 3G לעומת הדור הראשון, ובמיוחד לאור העובדה שלא היה שינוי בין ה- 3G ל- 3Gs, הדבר הבולט ביותר בדור הרביעי הוא העיצוב שלו. עובי של 9.3 מילימטרים, גובה של 11.5 סנטימטרים, רוחב של 5.9 סנטימטרים ועיצוב מלבני בקווים מאוד חדים וברורים גורמים לך להרגיש שחסר כאן משהו מאוד בסיסי שמאפיין את העיצוב של מוצרי אפל בכלל, ואת מכשירי ה- iPhone בפרט. שלא תבינו לא נכון - המכשיר נראה מדהים, אפילו יותר במציאות מאשר בתמונות. אבל עכשיו הוא משדר משהו בוגר יותר. עם המכשיר החדש אפל הולכת יותר לכיוון הסמארטפונים המוכרים בשוק בעוד שאלה מנסים לחקות את העיצוב שלה. אבל לכשעצמו,  ה- iPhone הוא כבר לא הסלולארי המעוצב והפלצני שכל אחד מתלהב/מתבאס להיראות משתמש בו. מאפיין מתסכל נוסף הוא שכבת הזכוכית המשולבת בגב ובחזית המכשיר. מצד אחד זה מקנה לו מראה מאוד יוקרתי והמהוקצע ומצד שני הוא רגיש מדי לטביעות אצבע בכל מקום עד שהוא מתלכלך מדי, ומאבד את האפקט שלו.
 
4 
4 

ריבוי מצלמות

בגב המכשיר נמצאת מצלמת 5 מגה-פיקסלים, לעומת 3.2 בדגם הקודם, עם זום דיגיטלי של עד פי 5 ובתוספת שמשתמשי ה- iPhone חיכו לה זמן רב - פלאש LED. נורת הפלאש זמינה להפעלה גם במצב הווידיאו שמצלם ברזולוציית HD של 720P וב- 30 פריימים לשנייה. איכות תמונות הסטילס של המצלמה טובה מאוד, בטח ביחס למצלמה של הדור הקודם, אם כי לא משהו שיכול להתעלות על איכות הצילום של מכשירי נוקיה מובילים (N97 בשליפה זריזה). על מסך ה- iPhone התמונות נראות טוב מאוד, אך בצפייה על גבי המחשב ניתן לראות שיש עוד לאן לשאוף. יחד עם זאת, מצלמת הווידיאו של המכשיר עושה עבודה נהדרת. איכות ווידיאו מהטובות שנתקלנו בהן על מכשיר סלולארי ביחד עם איכות סאונד משובחת. בקדמת המכשיר תמצאו את המצלמה הקדמית שהוצגה על ידי ג'ובס בהתלהבות אדירה. לא ברור עד כמה פרקטית ושימושית היא הפונקציה של שיחות ווידיאו בטלפון הסלולארי בכלל וב- iPhone 4 בפרט, בטח לאור העובדה שנכון להיום שיחות ווידיאו ב- iPhone 4 (או בשם הרשמי: Face Time) מתאפשרות רק בחיבור לרשת אלחוטית ורק בין שני מכשירי iPhone 4. יחד עם זאת, ראוי לציין  ששיחות הווידיאו שקיימנו עם משתמשים אחרים, עובדות בצורה טובה וחלקה מאוד. הדיבור והתמונה היו מסונכרנים כמעט לגמרי וגם איכות התמונה הייתה בהחלט משביעת רצון, אם כי התמונה שהתקבלה מהמצלמה הקדמית הייתה טובה בהרבה מזו של המצלמה האחורית. כנראה שהמצלמה האחורית עוברת איזשהו ריסון גס מבחינת היכולות שלה על-מנת לא להכביד על תעבורת הנתונים.
 
4 

ריבוי בעיות

בדופן השמאלית נמצאים, כרגיל, כפתורי עוצמת השמע שהוחלפו לכפתורים נפרדים ועגולים ולצידם בורר מצב הרטט. בדופן הימנית נמצאת מגירת המיקרו-סים החדש, בחלקו העליון נמצא כפתור כיבוי/הדלקה, כניסת 3.5 מילימטרים לאוזניות ומיקרופון נוסף לביטול רעשים. תחתית המכשיר נשארה ללא שינוי: רמקול, מיקרופון ושקע טעינה/סנכרון. הדבר המשמעותי ביותר בדפנות המכשיר הוא המסגרת המתכתית עצמה. זו שהרגיזה את מאות אלפי הרוכשים של המכשיר וגרמה לאפל כאב ראש לא קטן. אם עוד לא ידעתם, אז המסגרת המתכתית של ה-iPhone 4 משמשת למעשה כאנטנת ה- WiFi וה- Bluetooth של המכשיר, וחשוב מכך גם כאנטנה הסלולארית שלו. שעות ספורות מהרגע שראשוני הרוכשים החלו להשתמש במכשיר החדש, הוצפה רשת האינטרנט בטענות ותלונות מגובות בעשרות סרטוני ווידיאו על כך שברגע שאוחזים ב- iPhone ביד שמאל, ונוצר מגע שעוטף את המסגרת המתכתית שלו בעיקר בצדו השמאלי התחתון - עוצמת הקליטה דועכת עד לניתוק מוחלט מהרשת בתוך שניות. התגובה הראשונית והמאוד הזויה של אפל (בתכתובת מייל בין מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, למשתמש שהתלונן בפניו על הבעיה) הייתה שהמשתמשים פשוט לא אוחזים במכשיר בצורה נכונה. כן כן...אתם קוראים נכון. הפתרון הראשוני של החברה הכעיס את הרוכשים המאוכזבים אפילו יותר - קנו את כיסוי המגן הרשמי שלנו, ה- Bumper case. לאחר כמה ימים של ביקורות קשות אודות התופעה וההתנהלות של אפל, יצאה הודעה רשמית של החברה שבה נאמר כי הבעיה בחיווי עוצמת הקליטה מקורה במערכת ההפעלה, ולא בפעולת האנטנה עצמה. בנוסף, הבטיחה אפל לשחרר כבר בימים הקרובים עדכון למערכת ההפעלה שאמור לתקן את הבעיה. עד אז כבר היו כמה מאות משתמשים יצירתיים במיוחד שעשו שימוש בחומרים שונים בכדי ליצור שכבת בידוד לאותה מסגרת מתכת, כגון דבק סלוטייפ ומריחת לק ציפורניים על המתכת החשופה.
4 

מניסיון של כמה ימים רצופים עם המכשיר, אכן התגלתה התופעה המוזרה הזו, אם כי לסירוגין ובצורה לא כל-כך אחידה. בפועל, לא חווינו ניתוקים או שיבושים באיכות השיחה גם כאשר החיווי על עוצמת הקליטה היה נמוך מאוד כתוצאה מהאחיזה המדוברת. להיפך, איכות השיחה ב- iPhone 4 השתפרה מאוד הן במצב רגיל והן בשיחה באמצעות הרמקול.

בעיה נוספת שהתגלתה עם המכשיר שבידינו, ולאחר כמה ימים גם קיבלה סימוכין בתלונות שהתפרסמו ברשת, קשורה לחיישן המרחק הממוקם מעל האוזנייה. תפקידו של החיישן הזה הוא לזהות מתי המכשיר צמוד לאוזננו בזמן שיחה ואז לכבות את המסך גם בשביל לחסוך בסוללה וגם כדי למנוע לחיצה לא מכוונת על אחד מהכפתורים שעל המסך. מסתבר שבחלק ניכר מהמכשירים, חיישן המרחק עובד בצורה עצמאית: לפעמים עובד ולפעמים לא, מודד את המרחק בצורה לא אחידה ועוד. אותם משתמשים שחוו את הבעיות הללו דיווחו שהתקלה נפתרת די בקלות על-ידי איפוס הגדרות המכשיר בתוך התפריט הכללי.

iOS 4

המכשיר החדש מגיע עם מערכת ההפעלה בגרסתה החדשה ביותר, iOS 4, הטומנת בחובה מספר חידושים כשהבולט ביניהם הוא ריבוי משימות (Multitasking). גם כן פונקציה שמחכים לה לא מעט זמן, ועכשיו היא חלק אינטגראלי ורשמי ממערכת ההפעלה החדשה. לחיצה כפולה על כפתור הבית תקפיץ את מסך הבית כלפי מעלה,  ומתחתיו יצוצו האפליקציות שרצות ברקע. בגלילה לרוחב ניתן לראות את כולן ולחיצה על אחת מהן תעביר אותנו, בתוספת אנימציה של החלפת מסכים האחת על גבי השנייה, לאותה אפליקציה ובמצב האחרון שהיינו בו בתוכה. זהו חידוש די מרענן במכשיר הזה ובאופן כללי דורש מעט זמן של הסתגלות לעבודה איתו. חשוב לציין שמכיוון שהן מערכת ההפעלה והן ה- iPhone 4 נמצאים בשלב יחסית מוקדם, נכון להיום לא קיימות יותר מדי אפליקציות שניתן באמת לחוות איתן את היכולת הזו של ריבוי משימות. הסיבה לכך היא שמפתחי האפליקציות צריכים להתאים אותן ליכולת הזו של המכשיר, וכך יוצא שאפליקציות שלא מותאמות לרוץ ברקע, פשוט נפתחות כל פעם מחדש ולא שומרות את המיקום האחרון שלנו בתוכן. בנוסף, למרות שבעבודה שוטפת הפונקציה הזו מתגלה כיעילה ונוחה מאוד, קשה שלא להרגיש מעט מרומים. ריבוי המשימות שאפל הכניסו למערכת ההפעלה שלהם לא בדיוק משאיר את האפליקציות רצות ברקע - הן פשוט קופאות. הן לא נסגרות והן לא מתאפסות והן לא ממש פעילות, הן פשוט נשארות בדיוק במצב בו יצאנו מהן. ההיגיון אומר שאולי צריך לתת לזה מעט זמן ואולי זה עניין של שדרוג האפליקציות עצמן, אבל התחושה היא של עבודה בעיניים. נקווה מאוד שנתבדה.
 
4 

חידוש מעניין נוסף ב- iOS 4 הוא האפשרות ליצור תיקיות. פשוט לגרור אפליקציה אחת על אפליקציה אחרת, ושתיהן תיכנסנה לתוך תיקייה. השם של התיקייה מתקבל באופן אוטומטי על-פי הסוגה של אותן אפליקציות (לדוגמא "משחקים" או "פיננסים"), אך גם ניתן לשנות את שם התיקיות כרצונכם. היתרון של הפונקציה הזו הוא הסדר שנעשה במסכים רוויים באפליקציות, ובנוסף מאפשר למכשיר שלכם להכיל הרבה יותר אפליקציות כיוון שבכל תיקייה נכנסות עד 12 אפליקציות, כאשר מספר מסכי הבית האפשריים נשאר זהה.
 
4 
 
iOS 4 מביאה עוד מספר חידושים מעניינים כמו ריכוז תיבות דוא"ל נכנס ממספר חשבונות שונים באותו המסך. בנוסף, הגדרת מספר חשבונות Exchange (בניגוד לחשבון אחד בלבד עד כה). הגדרה של רקעים שונים במקביל למסך הבית ולמסך הנעילה. זיהוי חכם של תמונות על-פי פרצופים ומיקום הצילום שלהם על גבי המפה של Google ועוד. 
 
4 
 

ביצועים

מתחת למכסה המנוע של ה- iPhone 4 נמצא מעבד A4 במהירות של 1Ghz שתוכנן על-ידי אפל ומיוצר על-ידי סמסונג, וזיכרון פנימי של 512MB. הנתונים הללו הופכים את ה- iPhone 4 למכשיר שקשה להוריד ממנו את הידיים. קשה להסביר במילים את המהירות שבה הוא עובד, והיופי הוא שזה מתבטא בצורה יוצאת מן הכלל בממשק הנגיעה המעולה שלו. האפליקציות נפתחות ונסגרות בזמני שיא, הגרפיקה וההנפשה של פעולות התפריטים השונות פשוט עובדות בצורה מושלמת, טעינת דפי אינטרנט, גלישה באפליקציות, צילום וצפייה בתמונות ובווידיאו - כל אלו עובדים כמו קסם. אם מבחינתנו ה- 3Gs היה ללא מתחרים בכל הקשור לחוויית משתמש וממשק - הרי שה- iPhone 4 המצויד במפרט טכני מהשורה הראשונה בשוק, הוא ללא ספק המכשיר עם הביצועים הטובים ביותר שנתקלנו בו עד היום. גם המסך של ה- iPhone 4 שודרג באופן משמעותי לעומת הדור הקודם, למעט הגודל (3.5 אינצ'). רזולוציה של 960X640 וצפיפות של כ- 326 פיקסלים לאינצ' אחד (פי 4 מכול מסך LCD סטנדרטי) הופכים את המסך של ה- iPhone 4 ללא פחות ממדהים. חדות ברמה גבוהה במיוחד שניתנת להבחנה במיוחד כאשר צוללים פנימה בזום לתמונות ודפי אינטרנט וכן גם בקריאת טקסט מוקטן. גם במקרה הזה קצת קשה באמת ליהנות ממה שיש למסך הזה להציע מכיוון שגם כאן מפתחי האפליקציות יצטרכו
להתאים את עצמם לסטנדרטים החדשים שמציב ה- iPhone 4. 
 
4 

כמה חם...

הגזרה האחרונה, ואולי החשובה ביותר, שעברה שדרוג לא קטן היא הסוללה. הנפח של הסוללה בקרבי המכשיר תופס כמעט חצי מהמקום הפנוי שיש בתוכו, וזה אכן בא לידי ביטוי. כמה ימים אינטנסיביים עם ה- iPhone 4, ועוד כוחו במותניו בסוף כול יום. אחרי שהעבדנו אותו בפרך עם סרטונים, גלישה, משחקים, דיבור, צילום וכד' , הגענו למינימום של 20 אחוזים נותרים לפני שאנחנו נזקקנו להטענה. בנוסף, על פי בלוגים טכנולוגיים (וקצת סדיסטיים לטעמנו) שכבר הספיקו לפרק את המכשיר החדש לגורמים, הסוללה הפנימית ניתנת להחלפה בתהליך פשוט הרבה יותר מה- 3Gs. אך יחד עם כל המחמאות על החומרה הנהדרת של ה- iPhone 4, ישנו דבר אחד מטריד לא פחות - התחממות "גלובאלית". המכשיר הזה מגיע לטמפ' גבוהות מאוד ומהר מאוד, עד שלהחזיק אותו ברציפות כשהוא חשוף הופך להיות משהו לא נעים. גם התחושה של מגע ישיר עם מסגרת המתכת שלו כאשר הוא מתחמם, מציקה מאוד בזמן שיחה. נראה שנרתיק או כיסוי מגן מסוג כלשהו הוא מצרך חובה עבור המכשיר הזה.
 
4 

סיכום

ראשית, אי אפשר שלא להתייחס לבעיות הרבות שליוו את אפל והמכשיר החדש שלה בדרך למאות האלפים שעמדו שעות בתור בשביל לרכוש אותו. זה התחיל עם קריסת מערכות ההזמנה המוקדמת, המשיך עם כתמים צהובים על חלק מהמסכים (הסיבה: הדבק של המסך עוד לא הספיק להתייבש), בעיות הקליטה כמובן, חיישן המרחק ועוד עוד. יחד עם כל אלו הגיעו גם התגובות ההזויות של סטיב ג'ובס אודות האופן שבו יש להחזיק נכון את המכשיר, ורכישת ה- Bumper case של אפל בשביל לפתור את הבעיה. למרות חיסול המלאים בתוך ימים ספורים, סביר להניח שזה היה שבוע לא קל לאפל, ובצדק. מכשיר חדש עם כל כך הרבה בעיות זה לא דבר שמאפיין את החברה הזו, מה גם שהוא נחשף בטרם עת ובכך גם נהרסה ההפתעה של ג'ובס באירוע ההכרזה שלו. משהו לא טוב עובר על אפל בתקופה האחרונה, אבל זה דיון לכתבה אחרת.
 
4 

אז האם מדובר במהפכה? אי אפשר להגיד ש- iPhone 4 הוא מהפכה. המהפכה לא התרחשה היום ולא לפני חודש, אלא לפני 3 שנים כשמערכת ההפעלה של ה- iPhone הגיעה לעולם. מאז, עם שדרוגי חומרה ומפרטים טכניים טובים ומתקדמים יותר, המגמה היא של הנצחת המפכה באופן שבו אנחנו משתמשים ומנהלים את חיינו בסמארטפון. חווית המשתמש והממשק של מערכת ההפעלה פשוט מבדלות את ה- iPhone מכול מכשיר אחר בשוק, ובנקודה הזו פשוט אין לו מתחרים. בנוסף, למרות שגם אחרי 3 דורות של מכשירים, ועם דור רביעי חדש, עדיין חסרות ב- iPhone לא מעט תכונות פונקציונאליות (העברת קבצים ב- BT, החובה להשתמש ב- iTunes וכד') - השיפורים שהוכנסו בו לעומת קודמיו מאפשרים ל- iPhone 4 לצמצם במהירות את הפער בינו לבין הסמארטפונים המובילים היום בשוק (HTC-HD2, Nexus-one וכד'). האם כדאי לכם למהר ולרכוש אותו בחו"ל או ממישהו שהביא אותו מחו"ל - לא בטוח. חבל על הטרחה וחבל על תוספת התשלום. נכון, מבין ארבע הדורות של המכשיר זהו ה- iPhone הטוב ביותר היום. אבל מהפכה הוא כבר לא יביא איתו. את ה- iPhone 4 אנחנו צפויים לקבל בישראל, כנראה, בסבב המדינות האחרון של ההשקה העולמית שלו. מה שאומר רחוק יותר לקראת סוף השנה. ובכל זאת היינו ממליצים לחכות להשקתו הרשמית בארץ, שכן סביר שהמחירים יהיו אטרקטיביים יותר לעומת חו"ל ושוק הייבוא האישי.

מה בקופסא:

מכשיר iPhone 4
כבל USB לסנכרון וטעינה
מתאם חשמלי 220V
אוזניות 
חולץ למגירת המיקרו-סים





מעבר לתגובות בפורום