iPhone OS 4.0: ריבוי משימות וריבוי API's

אביחי אפוטה
08-04-2010 21:50

הבהילות שבה זה התרחש הפתיעה רבים, אבל חברת 'אפל' עמדה בהבטחות והציגה הערב לראשונה את מערכת ההפעלה הבאה של האייפון.


באירוע שהתרחש הערב (20:00 שעון ישראל), ושנודע עליו רק לפני שלושה ימים, הציגה חברת 'אפל' את עיקרי מערכת ההפעלה החדשה שלה למכשירי האייפון והאייפוד-טאץ' - IPhone OS 4.0. בפתח דבריו הציג ג'ובס כמה מספרים מאוד מעניינים: עד היום נמכרו יותר מ- 50 מיליון מכשירי IPhone ועוד 35 מיליון מכשירי IPod Touch. חנות האפליקציות של 'אפל' מכילה היום יותר מ- 185,000 אפליקציות ועברה את רף ה- 4 מיליארד הורדות. גם מכשיר ה- IPad שהושק לפני ימים ספורים בלבד הוזכר בדבריו של ג'ובס: יותר מ- 450,000 מכשירים נמכרו וכרגע ישנן 3,500 אפליקציות ייעודיות ל- IPad בחנות האפליקציות.

os4


סוף סוף

שמועות בדבר חידושים כאלו ואחרים לא חסרות סביב מוצריה של 'אפל', אבל אחת מהן הייתה מוצדקת לאורך כל הדרך - ריבוי המשימות (Multitasking) מגיע אל האייפון. בהדגמה שנערכה הערב הכריז סטיב ג'ובס על החידוש הכל-כך מתבקש למכשיר הסלולארי של 'אפל' והוסיף שלקח להם לא מעט זמן לבנות את הפונקציה הזו מכיוון שהם עשו אותה לגמרי לבד ועשו אותה, לטענתם, מבלי לפגוע בזמן סוללה. כך או כך, זו תוספת חשובה ומשמעותית מאוד למכשיר הזה.

os4

וכך זה יעבוד
לחיצה כפולה על כפתור הבית תקפיץ מתחת ל- Dock שורה נוספת של אפליקציות המופעלות ברקע. המעבר בין אפליקציות יעשה על-ידי לחיצה על אחת מהן, כאשר האפליקציה הקודמת תישאר בדיוק באותה הנקודה שבה היא נסגרה - אלא שהיא לא נסגרת, וממשיכה לעבוד ברקע. מי שמכיר את הפיתוחים הפיראטיים ליכולות ריבוי המשימות של האייפון הניתנות להורדה מחנות ה- Cydia (רק במכשירים פרוצים כמובן) ירגיש שמדובר בערך על אותו עקרון פעולה. בנוסף, 'אפל' מוסיפים כמה API's ליכולות המולטי-טאסקינג מאוד מתבקשות כגון: שיחות VoIP (ניתנה הדגמה של שיחות ב- Skype, גם כאשר האייפון במצב המתנה), האזנה לתחנות רדיו אינטרנטיות ברקע, שליחת המיקום באמצעות GPS ברקע, הודעות בדחיפה ועוד.

os4

זקנים וחלשים

החדשות הרעות: רק ה- 3Gs וה- IPod Touch 3G יזכו למלוא החידושים, כולל ריבוי משימות. ה- 3G וה- Touch מהדור הקודם יקבלו אף הם חלק מהחידושים, אבל לא את ריבוי המשימות. באשר לדורות הראשונים של האייפון וה- Touch? לא הוזכרו בכלל בפרזנטציה. הסיבה לכך, על-פי ג'ובס, היא פשוט בגלל שהחומרה של המכשירים הישנים יותר לא תתמוך בביצועים הנדרשים.

os4

דף בית אישי

החידוש הבא במערכת ההפעלה החדשה הינו האפשרות ליצור תיקיות על מסכי הבית - גוררים אפליקציה על אפליקציה אחרת (לדוגמא משחק על משחק) ומיד נוצרת תיקייה ששמה נקבע על-פי הז'אנר של שתי האפליקציות (Games). החידוש הבאמת מעניין הוא שעכשיו יהיה ניתן להתקין על האייפון/אייפוד טאץ' 2,160 אפליקציות (כשהן מסודרות בתוך תיקיות) במקום רק 180 (שזה המקסימום כיום על מירב מסכי הבית).

140.


חידוש נוסף מתייחס בעיקר לאפליקציית ה- Mail של האייפון, ולמעשה מאפשר הגדרת מספר חשבונות Exchange במקום רק חשבון אחד כיום. בנוסף, יהיה ניתן לאחד את תיקיות הדואר הנכנס של כל חשבונות הדואר המוגדרים במכשיר למסך אחד, וכך לשלוט במספר חשבונות דואר מבלי לדלג ביניהם.

140.


ובהשראת ה- IPad שמשגע את העולם, גם ב- OS 4.0 נקבל את אפליקציית ה- IBook. מבחינה חזותית היא נראית בדיוק אותו הדבר כמו על ה- IPad (רק בקטן כמובן).

140.

בנוסף, הוצגו עוד מספר שדרוגים קטנים למערכת ההפעלה: זום דיגיטלי עד פי 5, תכנות רקעים שונים למסכי הבית ולמסך הנעילה, תמיכה רחבה יותר לאביזרים BlueTooth, שליטה מדוקדקת יותר בהודעות דחיפה וכד'.

ונעבור לפיר-סו-מות!

ולסיום, עוד שמועה שהתבררה כנכונה - IAd. שירות חדש לפרסומות סלולאריות מבית 'אפל'. ההסבר הפשוט של סטיב ג'ובס היה שהפרסומות השתולות היום באפליקציות הן מאוד לא ידידותיות ופשוט גרועות באופן התצוגה שלהן. המטרה היא להקל על המפתחים ולעזור להם להרוויח קצת כסף מהצד בשביל לשמור על האפליקציות החינמיות שלהם - חינמיות. ולכן, IAd למעשה שתולה בתוך מערכת ההפעלה ומנוהל על-ידי 'אפל' עצמה.

140.

בצורה הזו, הפרסומות יכולות להיות חלק מהאפליקציה עצמה והשימוש בפרסומת הופך להיות אינטראקטיבי בתוך האפליקציה. כך לדוגמא תינתן היכולת ממש לשחק במשחק שהוא כחלק מפרסומת מסחרית - בתוך האפליקציה. עד היום, הקלקה על פרסומת בתוך אפליקציה הייתה משגרת את המשתמש אל מחוץ לאפליקציה ומעבירה אותו לדפדפן ולאתר של החברה המפרסמת. לא עוד: הפרסומות יוטמעו בתוך האפליקציה וינוהלו מתוך מערכת ההפעלה על-ידי 'אפל'. חלק מההכנסות של הפרסומות, כ- 40%, יכנסו לכיסה של 'אפל' ואילו המפתח יקבל 60%. הבסיס ליצירת פרסומות לשירות החדש של 'אפל' יהיה HTML5, מה שאולי מבשר על שלב חדש במלחמה שלהם נגד ה- Flash של 'אדובי'.

מערכת ההפעלה החדשה זמינה כבר היום למפתחים, ותהיה זמינה למשתמשים כבר בקיץ הקרוב. האם זה אומר גם דור חדש למכשיר האייפון? כנראה שכן. יחד עם זאת מוסר ג'ובס כי כבר בסתיו הקרוב, מערכת ההפעלה החדש תגיע גם ל- IPad.

 

מקור לידיעות ולתמונות: Gizmodo

מעבר לתגובות בפורום