רסיבר רב ערוצי יאמהה RX-A6A במבחן

תמיר עיואן
25-01-2022 12:24

רסיבר רב ערוצי הוא כמו השף הביתי שלכם לארוחת צוהריים, שאת טעמה קשה לשכוח. הוא מכונית הספורט שתיקח אתכם לעבודה ועל הדרך תוציא את העיניים לשכנים. הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהמשוואה של חווית קולנוע ביתי. הבעיה שעם מגוון רחב כל כך של דגמי רסיברים רב ערוציים, בעלי יכולות שונות, איך בוחרים את זה שיתאים לצרכים שלנו?

נתחיל בהתחלה. הסיבה שרסיברים רב ערוציים קיימים היא כדי לייצר סאונד עוטף שיסחף את החושים שלנו במערכת הקולנוע הביתית. זה מתחיל בצפייה במשחק כדורסל בו נרצה לחוש כאילו אנו יושבים ביציע, עובר להופעה חיה בה נשאף להרגיש שאנו יושבים בשורה הראשונה מול הכוכב התורן, וכלה בסרט קולנוע מרתק בו נדמה שאנו שותפים למתח בו נמצא הגיבור. רוצים להרגיש שאתם ממש שם, ברגע זה? לשם כך תידרשו לרסיבר קולנוע ביתי מתקדם.

ימאהה

השורשים של קבוצת ימאהה מתחילים בשנת 1887, כאשר מייסד החברה Torakusu Yamaha תיקן אורגן קנים, או בשמו המקובל – harmonium. מאז, ימאהה שמה לה למטרה ליצור ריגוש והשראה לאנשים ברחבי העולם תוך התמקדות בסאונד ובמוזיקה. בתחילה ייצרו אורגנים כבתמונה, וההצלחה הביאה לייצור פסנתרים, מה שהוביל להקמתה של Nippon Gakki Co, כיום תאגיד ימאהה.

האורגנים הראשונים של ימאהה

האורגנים הראשונים של ימאהה

שלושת מזלגות הכוונון שבלוגו המותג Yamaha מייצגים את השיתוף בין שלושת עמודי התווך שלה: טכנולוגיה, ייצור ומכירות.

עיון בדו"ח למשקיעים לשנת 2020 שפרסם היצרן מציין שכשני שליש מההכנסותיו מגיעות מתחום כלי הנגינה, ורק 25% מעולם מוצרי האודיו, שכוללים ציוד רשתות, ציוד אודיו מקצועי, ציוד ותוכנה להפקת מוסיקה, ורק בסוף הרשימה מוצרי AV כדוגמת רסיברים ומקרני קול.

דו"ח למשקיעים לשנת 2020

ובנימה אישית, השורשים שלי עם ימאהה החלו עוד בשנות השמונים המוקדמות, בהם אבי רכש את מערכת הסטריאו הראשונה שלנו בבית, שכללה רסיבר ופטיפון מתוצרתם. את רוב השכלתי המוסיקלית אני חייב לסט הזה.

RX-A6A

ביולי 2021 הכריזה ימאהה על כך שהיא מרעננת את קו רסיברי הקולנוע הביתי שלה ה-Aventage שהחל את דרכו כבר בשנת 2010. ההשקה הנוכחית כוללת שלושה דגמים:

  • RX-A8A

  • RX-A6A

  • RX-A4A

כל שלוש הדגמים כוללים 7 כניסות HDMI 2.1, אחת תומכת eARC, ושלוש יציאות התומכות ב- 8K/60Hz ו- 4K/120Hz. נזכיר שמדובר בהשקה שמתאפשרת כחצי שנה לאחר התקלה של חיבור ה- HDMI, שהשפיעה על מספר יצרניות ומנעה צפיה ב- 4K 120fps או 8K 60fps, עליה כתבתי כאן.

השם RX אינו חדש לקו הרסיברים של ימאהה, אלא קיים עוד מתחילת שנות התשעים. העיצוב היה קבוע: שתי חוגות בצידי הרסיבר וצג רחב במרכזו. לכן כשפתחתי את אריזת ה- RX-A6A התפעלתי. סוף סוף עיצוב חדש.

ה-RX-A6A הוא רסיבר הכולל 9 ערוצי הגברה, אולם בהתאם לקו שבו נוקטות גם חלק מהיצרניות האחרות, יש לו 11 ערוצי עיבוד (processing), כלומר ניתן לנצל את 2 ערוצי העיבוד הנוספים באמצעות חיבור מגבר דו ערוצי נפרד. לזה יש משמעות לחלק מאיתנו מכיוון שבמידה ובחרתם ב-4 רמקולי אטמוס תיקרתיים, תוכלו להוסיף רק עוד 5 רמקולים היקפיים, שיהיו מוגברים באמצעות ה- A6A. במידה ותרצו להוסיף עוד זוג רמקולים, כדוגמת 2 Surround back, תידרשו להוסיף להם מגבר דו ערוצי ואתם מסודרים.

רסיבר רב ערוצי יאמהה RX-A6A

מידות ומשקל

למרות יכולתו להגביר 9 ערוצים בלבד, הוא לא קטן מימדים. משקלו 20 ק"ג, רוחבו ועומקו 44 ס"מ, וגובהו 19 ס"מ. לשם הפרופורציות, אחיו הגדול יותר RX-A8A שוקל קילוגרם אחד יותר, ונבדל ממנו רק בכך שהוא כולל בתוכו עוד שני ערוצי הגברה, אולם כאמור, שניהם מסוגלים לפענח 11 ערוצים.

עיצוב

תביטו ברסיבר הזה ומיד תזהו משהו שונה דרמטית: החזית החדשה של קו הרסיברים החדש שונה משמעותית. במרכזו מוצבת חוגת בקרת עוצמה אדירה בגודלה. בורר הכניסות נמצא מימין אליו ונראה לידו כמו אח תאום שלא הספיק להתפתח דיו. מתחת לצג קטן המימדים שממוקם בצד ימין של הרסיבר תמצאו שורה של שישה לחצני מגע. ארבעה מהם מיועדים לבחירת סצנה (Scene), אחד לשליטה בתפריט והאחרון לחצן חזרה.

מילה נוספת על הצג. הוא ממש, אבל ממש קטן, לא פועל כמסך מגע, וכולל מידע בפונט קטן מכדי לקרוא ממרחק של מספר מטרים. זה מסוג העיצובים שאו שאתה מתחבר אליו או שלא. הוא גם לא נועד לספק בבת אחת מידע רב כבעבר: מספר ערוצים פעיל, פורמט אודיו, כניסה פעילה וכו'. רוצים מידע מפורט ורחב? פנו לאפליקציה או לממשק ה- web. על כך בהמשך.

בניגוד לפנל המתקפל שפופולרי כ"כ אצל המתחרים, והיה מקובל עד כה ברסיברים של ימאהה, השנה אין פאנל מתקפל, וכל הלחצנים חשופים למראה, כולל חיבור ה- USB, למיקרופון כיול ולאוזניות.

במילים אחרות, ימאהה הלכו השנה על עיצוב מינימליסטי, בעיקרון של less is more, שאומר "מכיוון שאף אחד לא משתמש בעשרות הלחצנים שמעטרים את הפאנלים שלנו, אז החלטנו פשוט להעלים אותם לשנה אחת. תסתדרו".

הרגל החמישית, שהפכה לשם נרדף לקו רסיברי ה-Aventage, הועברה לחלקו הקדמי של הרסיבר מתחת לספק הכח, לשם הגברת היציבות.

על הנייר

המדובר ברסיבר הרב ערוצי שמספק 9 ערוצי הגברה, וממוצב כרסיבר ביניים. כזכור, התחרות הצטמצמה לאחר שאונקיו נקלעה לקשיים, ומשכך נעלמו גם המותגים אינטגרה ופיוניר. ולכן בפועל נותרו רק ימאהה, ארקאם ואנתם מול מרנץ ודנון.

בדומה לאחיו הגדול, A8A, ואפילו לדנון 8500HA, גם ה- A6A יספק 150 וואט לערוץ ב-8 אוהם כאשר מוגברים 2 ערוצים בלבד. הצריכה הכוללת של הרסיבר היא 500 וואט.

ה- RX-A6A תומך כמעט בכל פורמטי האודיו שקיימים, כולל המוכרים:

Dolby Atmos, Dolby Atmos Height Virtualization, DTS:X אולם לא ב- DTS:X Pro או IMAX Enhanced. התמיכה ב-Auro-3Dתיתכן בעתיד באמצעות עדכון תוכנה.

מבחינת פורמטי וידאו, הוא תומך כעת ב- 4K בתדר מקסימלי של 60 הרץ, וב- HDR10. היצרן מציין באתר שלו שבאמצעות עדכון firmware שיסופק בעתיד, יתמוך גם ב:

  • 4K/120Hz ו-8K/60Hz

  • HDR10+


חיבור למקורות

מבחינת חיבורים, הם די והותר:

  • 7 כניסות ו- 3 יציאות HDMI, כולן מאחור: 2 ראשיות, אחת מהן תומכת ב- eARC, ואחת ל- zone 2 הם לא מעט. לאחר חיבור למספר יציאות במקביל מצאתי שבניגוד ל- Anthem 1140, והדנון 8500HA, הימאהה A6A מאפשר מיתוג של יציאות ה-HDMI וכך מונע התנגשויות בין רזולוציות נתמכות באמצעי התצוגה השונים, שעלולות להביא לכדי היבהוב התצוגה.

  • ניתן לחבר עד שני סאב וופרים במקביל.

גב הרסיבר

גב הרסיבר

בנוגע ל- Upscale, הרסיבר יודע לקחת תוכן ב- 1080p ולשפר אותו כך שיוצג באופן מיטבי בטלוויזיות התומכות ב-4K. לאחר עדכון firmware עתידי, תיתכן תמיכה ב- 8K.

חיבורים

נסובב את המכשיר לצידו האחורי ונגלה הפתעה נוספת: לרסיבר הזה יש את כל סוגי החיבורים שתרצו, כולל כאלה שכבר שכחנו מהם:

בגזרת הוידאו תמצאו את חיבור הוידאו בתצורת RCA בודד, וגם את YPbPr תלת הצבעים שזכור לנו מהממיר האנלוגי של הוט. חיבורי האודיו כוללים גם חיבורי XLR ואופטי, ובקיצור הכל מהכל. בשונה מחלק מהמתחרים, ימאהה כוללת ברסיבר שלה גם מקלט AM/FM.

אמרתי קודם שהרסיבר כולל 7 כניסות HDMI 2.1, אחת תומכת eARC, ושלוש יציאות התומכות ב- 8K/60Hz ו- 4K/120Hz. כדאי לציין שהוא מסוגל לבצע גם Upscaling ל- 8K – יכולת רלוונטית לאלו מאיתנו המתכננים על אמצעי הקרנה באיכות 8K. ויש עוד. כל הכניסות תומכות בכל תקני הגיימרים הפופולריים: ALLM, VRR, QFT במהירות של 40Gbps

QFT - Quick Frame Transport זו טכנולוגיה שמאיצה את השידור של כל פריים מהמקור למסך, ומקטינה את ההשהיה בין הרגע שבו הנתונים החזותיים זמינים במעבד הגרפי של קונסולת הגיימר לבין הזמן שבו הנתונים מוצגים על המסך.

VRR - Variable Refresh Rate מהווה מונח הכללי לקצב רענון משתנה של מסך שיכול להשתנות באופן רציף תוך כדי התצוגה, על צג שתומך בטכנולוגיה זו. צג שתומך ב- VRR, יתמוך בדרך כלל בטווח ספציפי של קצבי רענון (למשל 60 עד 120 הרץ).

ALLM – Auto Low Latency Mode תקן זה מאפשר להגדיר אוטומטית את הגדרת ההשהיה האידיאלית שמאפשרת צפייה חלקה, נטולת הפרעות. צגים רבים קוראים לזה "מצב משחק".

הסט אפ

לצורך בדיקת המגבר חיברתי אליו ציוד תומך 4K, שכולל:

  • NVIDIA Shield TV Pro

  • מקרן אפסון 7400

  • טלוויזיית מיני לד מדגם TCL C825 בגודל 75 אינטש

מערך הרמקולים שחוברו:

  • קדמייםParadigm Studio 100 v5

  • סנטר Paradigm CC-590

  • שני סראונד Jamo Studio Sound

  • ארבעה אטמוס שקועים בתיקרה Klipsch CDT-5650-C II

  • סאב וופר EarthQuake MiniMe 12"

מימדי החלל אצלי הם 4 מטרים רוחב על 6 מטרים אורך, גובה 2.2, והוא אינו מטופל אקוסטית. 

התקנה

זוכרים את הימים בהם חלקנו הזמין מתקין שיחבר לנו את חלל הקולנוע הביתי ויגדיר בשבילנו את הרסיבר לכל המקורות? אז ימאהה דאגה לכך שימים אלו יחלפו מהעולם, באמצעות אפליקציית AV SETUP GUIDE שמסייעת לנו בחיבורי כבלים בין הרסיבר למקורות וכן בהגדרת הרסיבר. היא תנחה אתכם במעבר בין ההגדרות השונות כגון חיבורי רמקולים, טלוויזיה ומקורות אחרים וכן במידה ובכוונתכם לחבר מגבר כח. האיורים המלווים ותמונות ממשי של מקלט AV עוזרים למי שמתנסה בפעם הראשונה, להבין בקלות כיצד לחבר בין כל מכשיר, וכן כיצד לחברו לרשת, פרמטרי ההגדרה באפליקציה זו יועתקו אוטומטית ויוחלו על מקלט ה-AV שלך.

אפליקציית AV Setup Guide

אפליקציית AV Setup Guide

אבל זו לא סתם אפליקציה מדריכה, כי לאחר שהגדרתם בה הכל, היא מעתיקה את ההגדרות לרסיבר שלכם!

חשוב לזכור שגם ללא האפליקציה, התקנת ה-RX-A6A פשוטה למדי. חיבור המקור לכניסת HDMI ברסיבר, במקרה שלי מדובר במקור אחד בלבד, NVIDIA Shield TV Pro, ואת אמצעי התצוגה, טלוויזיה 4K, ליציאת ה- eARC. במידה ואתם נאבקים בהברגות החיווט ל-9 הרמקולים, כדאי שתדעו שהמרווחים בין ההברגות גדולים יחסית כך שנוח לתמרן עם האצבעות.

ואם כבר ניהול אמצעי תצוגה, אז לימאהה יש אפשרות ייחודית שלא מצאתי ברסיברי הדגל דנון 8500HA ואנתם 1140 שסקרתי כאן: למתג בין יציאות ה- HDMI. נזכיר שהרסיברים של דנון ואנתם לא מאפשרים מיתוג של היציאות הללו, ולכן אצלם השידור לשתי יציאות ה- HDMI קבוע. זה כמובן נפלא כשאין התנגשויות, אולם במידה ותנסו לחבר שני אמצעי תצוגה שמתנגשים ביניהן בשל רזולוציות שונות, כדוגמת מקרן 1080p ומסך טלויזיה 4K, התוצאה עלולה להיות היבהוב של אמצעי התצוגה.

הסימון של רמקולי האטמוס בימאהה אינו שיגרתי: כאן הם ניקראים Extra SP Front Presence. בהגדרות התפריט ברסיבר תוכלו לבחור אם הם יהיו באמת Front Presence, Front Atmos או Ceiling Atmos. זה עלול לבלבל את חלקינו, מכיוון שהקונפיגורציות האפשריות בתפריט הרסיבר לא כוללות את המילה Atmos. בוחרים Front Presence, ואח"כ בוחרים בתפריט את אופן מיקומם כ- Ceiling Atmos. בניגוד ליצרנים האחרים, ימאהה לא מאפשרת לבחור את מיקום זוג האטמוס שכבר חיברתם: כקדמי או אחורי. משכך, במידה ומסתבר שהאטמוס הקידמיים מחוברים ברסיבר כאחוריים, תידרשו להחליף את החיווט.

חיבור הרסיבר לאינטרנט פשוט ביותר: מחברים את כבל הרשת הקוי, ובמידה ואין בנמצא כזה, מחברים ב- Wi Fi.

ל-RX-A6A יש אמנם כניסות ויציאות XLR בתצורת סטריאו, אולם אני לא נדרשתי לכך.

מערכת כיול

ימאהה ממשיכה גם השנה עם ממשק הכיול הייחודי שלה YPAO - Yamaha Parametric Acoustic Optimizer. למרות שלאחרונה הוטמעו אצל חלק מהחברות המתחרות מערכות כיול של צד ג', ימאהה ממשיכה לעשות שימוש באפליקציה ותיקה ומוכרת זו, אולם מידי שנה היא עוברת שידרוגים ושינויים. YPAO מסוגלת לאמוד את המרחק של כל רמקול מחובר, כשהיא נעזרת בחצובת פלסטיק שכוללת ארבעה מצבי מיקרופון. תפריט הכיול עולה אוטומטית עם חיבור המיקרופון לשקע ברסיבר, כך שהפעלתו פשוטה ומהירה יחסית לחלק מהמתחרים שדורשים חיבור של מחשב נייד. זה אמנם פשוט וברור מאד גם למי שחסר ניסיון בכיול, אולם גם כרוך במחיר של גמישות חלקית ביחס לכיול שנעזר במחשב. עם זאת, YPAO מאפשרת לבצע תיקונים גם בתדרי LFE. בסוף הרצת הכיול, YPAO זיהתה את פריסת הרמקולים שלי וחישבה את המרחקים שלהם מעמדת הישיבה.

תוצאות הכיול שקיבלתי היו מעט שונות מהרגיל, כי למרות ש- YPAO זיהתה את כל הרמקולים שלי, כולל הסראונד והאטמוס שבתקרה כ- Large, היא גם חותכת אותם באופן שונה, החל מ- 40Hz ועד 80 בעוד בפועל חלקם נדרשים התאמה ל- small. על כן ביצעתי את השינוי הנדרש ידנית. למרות זאת, התוצאה לאחר הכיול יצרה תוצאה מדויקת והדוקה יותר במיוחד בתדרים הנמוכים. בכל מקרה, כל חדר עשוי להתנהג בצורה שונה לאחר הרצת מערכת כיול.

אמנם לאחר הכיול הנוכחי לא חשתי שקיים צורך לבצע שינוים דרמטיים, ועם זאת כדאי לדעת שהתיקון לגרפים באמצעות YPAO מוגבל יחסית ליצרנים האחרים שמאפשרים שינוים באמצעות ממשק המחשב או האפליקציה.

ממשק Web

בדומה לשחקנים נוספים, גם ימאהה הטמיעו ממשק ה- WEB, שמציג כמעט כל מידע בתפריט המגוון של המוצר, ומחולק באופן מסודר ממש כמו התפריט ברסיבר.

משום מה, הגרפים שמוצגים ברסיבר לאחר כיול, נראים Flat בממשק ה- web.

תצוגת אפשרויות הקצאת המקורות באפליקציה

תצוגת אפשרויות הקצאת המקורות באפליקציה

שליטה ברסיבר באמצעות ממשק ה- web בדומה לפרוססורים ייעודיים

שליטה ברסיבר באמצעות ממשק ה- web בדומה לפרוססורים ייעודיים

Pre Amp

רגע לפני שאתם שוקלים להשתמש ברסיבר הזה כפרוססור בלבד, או לצרף לו מגבר כח, כדאי שתנסו אותו גם ללא הגברה חיצונית. הסט אפ שחיברתי לרסיבר היה של 9 רמקולים, והעוצמה היתה מספקת גם ללא מגבר נוסף.

תוכלו כמובן להשתמש ברסיבר זה גם כ- Pre Amp שיבצע את הפרוססינג בלבד. 

Hi-Res Audio Streaming

ימאהה מאפשרת לתקשר עם הרסיבר לצרכי סטרימינג באמצעות האפליקציה MusicCast, שמהווה שער לכל אפליקציות הסטרימינג הנפוצות, כגון Napster, Spotify, Tidal, Amazon Music, Air Play ואלקסה, אולם גם דרך כל המקורות שמחוברים לרסיבר: כולל חיבורי HDMI, קבצים ברשת ודיסק און קי שחובר אליו.

פורמטי הקבצים שנתמכים בסטרימינג באיכות דגימה של עד 384kHz/24 Bit מסוג ALAC, FLAC ו-WAV, וכן DSD 2.8, 5.6MHz ו-11.2MHz.

אפליקציית MusicCast

אפליקציית MusicCast

קישוריות

בעת התקנת הרסיבר תידרשו להבריג בגבו 2 אנטנות, האחת לבלוטות' - הרסיבר תומך בגרסה 4.2 - והשניה ל- WIFI. הקישוריות האלחוטית מאפשרת לתקשר עם הרסיבר דרך האפליקציה. בנוסף, תמצאו בגב הרסיבר חיבור לרשת קוית שיאפשר לכם לחבר הרסיבר בחיבור יציב וקבוע לרשת הביתית.

חיבור אמצעי תצוגה מעורבים

חיבור הסט אפ היה פשוט ועם זאת חשוב לציין שחיבור במקביל של שני אמצעי תצוגה, האחד שתומך ברזולוציה מקסימלית של 1080p והאחר שתומך ברזולוציה של 4K גרם לכך שהצגים היבהבו כל מספר שניות. ניטרול אחד הצגים באמצעות השלט של הרסיבר איפשר צפיה ללא בעיה. נזכיר כי אצל המתחרים דנון ואנתם, השידור ל-2 יציאות ה- HDMI קבוע ולא ניתן למיתוג דרך הרסיבר.

חוויה רב ערוצית

הגענו לתכלס. כמי שרגיל לסאונד של ימאהה, חשתי בבית. ה-RX-A6A מרגיש כמו תחנת כוח שמסוגלת לספק חוויה דינאמית אדירה, עם באסים שעוטפים מסביב ועם זאת גם מבוקרים. מעטפת הסאונד שהוא יוצר עצומה, והאפקטים מנווטים כנדרש בחלל ההאזנה. אופי הצליל טבעי ולא מוגזם. ימאהה הטמיעה את תכונת ה- Surround AI וטוענת שהוא אמור לשפר את אפקט הסראונד בהתאם לתוכן המוצג. בפועל התוצאה שחשתי היתה הדגשה של הדיאלוגים והבאסים.

לדוגמה, בסרט Sing 2 שרים U2 את השיר האלמותי I still haven’t found what I'm looking for בפורמט אטמוס מצוין, שפשוט התענגתי עליו. למרות שחיברתי את כל 9 הרמקולים שהרסיבר מסוגל להגביר, גם בעוצמות רפרנס נותרו למגבר רזרבות עוצמה וניכר שהוא מסוגל לספק את הסחורה עם שפע של טווח דינאמי. השירה של הסולן נותרה טבועה בקידמת המסך, ולא נעלמה גם ברגעים התזזיתיים ביותר. ה-Surround AI של ימאהה הפך את הדיאלוג למיוחד, אולם יתכן והאפקט שלו עשוי שלא להתאים לכולם.

בניגוד לרסיברים של אחרים בהם נדרשתי לעשות tweaking בהגדרות הרסיבר על מנת למצות את הפוטנציאל שלו, כאן זה פשוט לא נדרש. חלוקת העוצמות בין הערוצים היתה מאוזנת, לכל רמקול הייתה נוכחות שווה, שיצרה תוצאה קוהרנטית.

אותה תוצאה התקבלה עם הסרט Venom: Let the be carnage, בסצינה החל מ- 01:15:00, הרסיבר מציג את פס הקול בעוצמה אדירה ומעוררת השתאות, למרות שהצבתי את המערכת בחלל לא קטן, של 4x6. מה שהפתיע אותי במיוחד היא היכולת שלו למקם את ההתרחשות בחלל באופן מדויק. קולותיו של Venom נוהמים בחלל החדר באופן ריאליסטי וללא מאמצים. רבים נוטים לחשוב שתוצאה כזו ניתן להשיג רק באמצעות פרוססורים יקרים כמו טרינוב, אבל במקרה זה ימאהה מציגים תוצאה מדויקת במחיר נמוך משמעותית.

סיימתי עם Terminator Dark Fate, בדקה 00:05:00, בו השחקנית נופלת מהשמיים ומתחיל קרב בידים חשופות. חווית הצפייה המתקבלת סוחפת ומהנה. YPAO הגיש את הסאונד באופן מיטבי. בשל חלוף הזמן, נראה לי לא רציני להשוות את התוצאה ל- ARC של אנתם, או לאודיסי של דנון. למרות הגמישות החלקית יחסית שמציעה YPAO, קשה להתווכח עם הריגוש שמספקת התוצאה הנוכחית.

אם יש דבר שמזוהה עם ימאהה, זה מצב ה- DSP הרב ערוצי המובנה שלהם. בעוד חלקנו עשוי שלא להתחבר למצב DSP שמנסה לדמות חלל של כנסיה, ה-RX-A6A מספק כמות מצבי DSP גדולה מתמיד, שכדאי לנסות בטרם נקבל החלטה על הערך המוסף שלהם בחלל הספציפי.

מוסיקה רב ערוצית

Pink Floyd – Delicate Sound of Thunder 1988 Live

אם יש אלבום שמזוהה עם הלהקה, זהו זה. פינק פלויד לא משתהים ופותחים את ההופעה עם הלהיט Shine on you crazy diamond. הצפיה בהופעה מעלה הירהורים נוגים על כך שהזמן לא עוצר מלכת, ואם הם השתנו כ"כ מאז, מה זה אומר עלינו? השיר מתחיל במוסיקה אינסטרומנטלית של כשבע וחצי דקות, והרסיבר מציג אותו באופן סוחף וריאליסטי כשהשילוב של הסולן, זמרות הליווי והנגנים, עם סראונד עוטף.

Andrea Bocelli - Cinema

בהפקה זו בה אנדריאה בוצ'לי מבצע שירים של מחזות וסרטי עבר, הוא מבצע עם הזמרת Nicole Scherzinger את השיר Don't cry for me Argentina. מסוג השירים בהם נעים להתרפק עם מלודיה עם כינורות ברקע. האזנתי לקהל ששואג ברקע ונהנתי מההפרדה בינו לבין הזמר וכלי הנגינה. ביצוע סוחף שמוגש באופן נפלא על ידי הימאהה.

דו ערוצי

הרסיבר מספק 150 וואט לערוץ במצב סטריאו. למרות שלא קיימת אינדיקציה במפרט להספק כאשר כל הערוצים פעילים, לא נתקלתי בחוסר כח להניע את הרמקולים שלי, ואף לא במצב גבולי שמצדיק לחשוש מכך.

ראשון התכבד Barry Manilow, בשיר Bridge Over Troubled Water. הימאהה הגיש אותו באופן כמעט מיטבי, תוך שהוא מייצר חוויה סונית מלבבת. הטונים הגבוהים של הסולן לא צרמו למרות שמדובר במגבר רב ערוצי. כלי הליווי שניגנו ברקע לאורך כל השיר היו צלולים.

עברתי ל- Party של Beyonce. שמשלב אלמנטים של מוזיקת פאנק וסול משנות ה-80. הוא נכתב בין השאר גם על ידי קניה ווסט וביונסה, שגם הפיקה אותו. עוצמות הסאונד שהמגבר מסוגל לספק, עם הבאסים המדויקים, הוצגו באופן שיגרום לכל אחד לרקוד במושב.

 

הזרמת מוסיקה ועוזרת קולית

בעוד שבשנים עברו, רסיבר רב ערוצי היה בעל יכולות הזרמה מינימליות אם בכלל, כיום יכולות אלו פופולריות הרבה יותר, ומוטמעות באמצעות תכונות ה- wireless שלו. הסטרימינג באמצעות RX-A6A נשלט על ידי אפליקציית MusicCast של ימאהה. מדובר באפליקציה שמאפשרת סטרימינג נפרד בחללים מרובים (Multiroom Audio), וחולשת על מגוון מוצרי היצרן, כולל רסיברים דו ערוציים, מקרני קול, ורמקולים מוגברים מתוצרתה. מכאן שבמידה ובחרתם במוצרי ימאהה בבית, תוכלו להזרים מוסיקה במקביל למספר מוצרים מתוצרתה. לרשימת המוצרים הנתמכים לחץ כאן.

MusicCast תומכת בשירותי עוזרות קוליות כדוגמת אלקסה ו- Google Assistant. על מנת ליהנות משירותי אלקסה תידרשו לרמקול אמזון Echo, וכדאי להפעיל שירותי Google Assistant במוצריה, תידרשו לפחות להתקן אחד תומך, כדוגמת Google Nest.

באמצעות AirPlay 2 שנתמך ברסיבר, ניתן להזרים מוזיקה למספר מכשירים תומכי MusicCast ברחבי הבית, כולל שליטה קולית באמצעות Siri ממכשירי אייפון.

הרסיבר יודע לפענח את הפורמטים MP3, WMA, MPEG-4 AAC, ALAC up to 24-bit, 96kHz, FLAC up to 24/384, WAV, AIFF up to 32/384 ו- DSD up to 11.2MHz.

ימאהה מאפשרים לנו גם לפצל את השימוש ב- 9 ערוצי ההגברה בעד 4 אזורים נפרדים של סאונד, ופיצול של אות הוידאו היוצא לעד 2 אזורים נפרדים. אלו שלא ישתמשו ב- 9 ערוצים בחלל אחד, יוכלו לפצל את הערוצים במספר חללים בבית, כדוגמת המרפסת, האמבטיה או בחצר. גם את יציאות ה- HDMI ניתן לפצל באופן דומה. לדוגמא, לחבר טלוויזיה בסלון, וטלוויזיה נוספת במרפסת, כאשר כל אחת תישלט בנפרד.

שלט רחוק

השלט רחוק של ה-RX-A6A דומה לזה שהיה ב- RX-3080, שהיה מעולה. בגימור שחור מט, הוא כולל תאורה אחורית שמופעלת בעת הרמת השלט, מרווחים נאים בין הלחצנים ובליטות, שקעים, נקודות וחריצים שמקלים על ההתמצאות בו בחלל חשוך טיפוסי של קולנוע ביתי. על מנת לשוות למוצר תכונות חכמות, ימאהה מספקת ללחצני Scenes מקום של כבוד בכך שהיא מנגישה אותם בחלקו העליון של השלט. ניתן לקבוע עד 8 סצנות שמטרתם לקבוע מראש שילובים של מקור, פורמט סראונד, הגדרות צליל, זיכרון מועדף במערכת הכיול ואפילו את מערך הרמקולים - הכל יחד בלחיצה בודדת על לחצן scenes. אני מוצא זאת נוח מאד לסוגים שונים של סרטים ואפילו למקורות שונים. לדוגמא, בסרטי פעולה אעדיף להדגיש מעט יותר את הסאב, ולעומת זאת בהופעות חיות רב ערוציות את המיד. כנ"ל בדו ערוצי אני עשוי לבחור הגדרות מחמיאות יותר לכותרים מסוימים.

שלט רחוק

בניגוד לשלטי העבר של רסיברי ימאהה, השלט הנוכחי לא כולל מקשי גישה ישירה למקורות נפוצים כדוגמת נגן בלורי או סטרימר. במקום זה, נידרש לעבור בין המקורות באמצעות חיצים על השלט. אני אהבתי יותר את הגישה הישירה, אבל זה עניין של טעם אישי והרגל.

על מנת לעבור בין מצבי ה-DSP הרבים, יש להיכנס לתפריט הראשי, להגדרות צליל, להגדרות DSP ושם לבחור מהרשימה. ארוך יותר בהשוואה לדגמי עבר של החברה.

על מקש אחד שווה להתעכב והוא Information. מדובר במספר מסכים שמתגלים לאחר לחיצה עליו, שמציגים כמעט כל הגדרה ופרמטר, אודיו ווידאו, שניתן לחשוב עליו, כולל המקור, איכות הדגימה שלו וכן הפלט. אני מוצא זאת מאד נוח ועוזר להבין את איכות השידור בו אנו צופים כעת.

סיכום

אם הגעתם עד כאן, כנראה שהבנתם שנהנתי במיוחד. כנראה שזו התוצאה כשמתחברים לסאונד. בשורה התחתונה הרסיבר הזה אמור להימדד בעיקר ביכולת השמע שלו, ואני מצאתי אותו עונה על ציפיותי. הדיאלוגים ברורים מתמיד, אפקטי הסראונד ריאליסטים ומבחינת עוצמה, ה-RX-A6A מספק זאת ללא בעיה גם אם תחברו את כל 9 הרמקולים.

בהיבט ארגונומיה, נוכחות הסצינות המרובות מקילה מאד על המשתמש, לשם מיצוי מקסימלי של יכולותיו. כשצוללים לתפריט במכשיר, הוא נראה כמעט אינסופי, ואני מוצא זאת יתרון כיוון שניתן להתאימו לצרכי הלקוח באופן מיטבי.

ההגברה החזקה שלו מייצרת תוצאה אדירה. עם הכוח הרב שהוא מספק, מתקבלים ביצועים דינמיים מאוד שמציבים אותו כרסיבר אטרקטיבי ביותר. היכולת שלו ליצור חווית סראונד רחבה כ"כ, שממקמת אפקטים קוליים באופן מדויק, מספקת תוצאה דינמית וחווית צפיה מרגשת ומרתקת.

העיצוב הנוכחי שנוי במחלוקת והצג קטנטן, הוא תומך בינתיים רק ב- 4K, ולפי שעה אין מועד לעדכון 8K, ועם זאת הביצועים מחפים על כל זאת.

במידה ושקלתם חלופות מחיר, בוודאי זיהיתם שהם הידלדלו לאחרונה, ומסתכמות בדנון / מרנץ, ארקאם ואנתם. לכן, אם אתם בעניין של חלל ייעודי מרובה רמקולים, ומאוהבים בסאונד של ימאהה, כדאי שתקחו את ה- A6A בחשבון.

יבואן: אס ג'י

מחיר: 10,950 ש"ח

 

 

 

מעבר לתגובות בפורום