רמקולים רצפתיים EPOS K2 במבחן
ביקורת רמקולים רצפתיים – חברת EPOS הבריטית מציעה את ה- K2 בגודל בינוני ותצורת 2.5Way, נמר לוי מקשיב להם וחוזר עם מסקנות.
העיצוב השמרני של יצרנית האודיו האנגלית קצת נשבר. סוף סוף יוצאת תיבה במראה קצת יותר מודרני ולא כזו שמתאימה פיקס לצד אגרטל אספנות בבית של סבתא. לא שיש לי משהו אחד נגד עיצוב שמרני קובייתי בכלל: יש לי הרבה יותר ממשהו אחד! אני פשוט לא אוהב את זה, לא מוצא בזה חן. מרגיש לי משעמם ולא מעודכן. לכן, שמחתי מאוד להוציא את ה-K2 מהקרטון ולגלות שסוף סוף, מישהו שם עשה מעשה והביא את התיבה לקידמה עיצובית מסויימת.
Epos-Acoustics נוסדה בשנת 1983 על ידי Robin Marshall. בשנת 1999 רכש מייקל קריק את החברה והותיר את שמה כפי שהוא. על מנת להשלים את התמונה צרף את המותג שלו - Creek ושילב בניהם. שמעתי את השילוב הזה, נשמע מעולה ביחד. כיום, קריק ואפוס מגיעים מאותו בית.
ה- K2 הם רמקולים ריצפתיים מסדרה חדשה, בגודל בינוני (מתחת לדגם K3 הגדול יותר) ובעלי תיבה מאווררת בתצורת 2.5Way. בחלקו הקדמי של כל רמקול, תמצאו 3 יחידות ובהן טוויטר גדול במיוחד בקוטר 1.25 אינץ׳, שתי יחידות 6.5 אינץ׳ ומתחתיהן פורט צר וארוך. הרמקול יושב על בסיס תחתון ברוחב גדול יותר משאר גוף הרמקול וכמובן על ספייקים.
2.5Way
לאחר פרסום כתבת ביקורת מהסוג הזה אני תמיד נשאל בהודעות פרטיות מה זה 2.5 חלוקות (2.5Way) במעגל הקרוסאובר. ומכאן החלטתי להסביר זאת עכשיו.
ברמקול בעל 3 חלוקות בקרוס, הנתיב מחולק בעצם לשלושה נתיבי צליל שונים המועברים ליחידות שונות. הטוויטר מתקבל מהקרוס את התחום הגבוה באופן בלעדי, יחידת המיד מקבלת את התחום הזה מהקרוס באופן בלעדי ויחידת הבס מקבלת את התדרים הנמוכים באופן, נחשתם נכון - בלעדי. ברמקול בעל 3 חלוקות היחידות שונות אחת מהשניה. לעומת זאת, רמקול 2.5 חלוקות עובד בצורה קרובה יותר לרמקול 2 חלוקות. זה אומר שהוא מבוסס על 3 יחידות בהן טוויטר שמקבל מהקרוס נתיב תדרים בלעדי עבורו ועוד שתי יחידות מידבס זהות ברוב המוחלט של המקרים, כאשר אחת מהן, מתפקדת מ-200 הרץ ומטה ברוב המקרים וכך נוצרת חפיפה בניהן. המטרה היא בעצם לתת הגבר נוסף למיד ולבס ועל ידי כך מגיעים לאיזון טוב יותר בזכות אותה חפיפה. הטכניקה הזו זולה יותר מ-3 חלוקות וקל יותר להגיע על ידי כך לאיזון טוב יותר.
מבחן האזנה
ManOWar Warriors Of The World
ברוב המקרים, רמקולי רצפה בגודל בינוני מצליחים לנגן מוסיקה מורכבת ותובענית יותר מאחיהם המדפיים, אך עדיין, מתקשים לתפקד באופן מושלם בגזרה הזו. אני מספר לכם את זה משום שאני ממש מופתע מהיכולת של הרמקולים הללו לייצר דינמיות כל כך טובה. נכון, זה עדיין לא רמקול ענק שאמור לדמות למאזין להקה על במה בפארק ענק אבל זה לא רע בכלל - אפילו מצוין ביחס לציפיות. הבס מעולה, גדול, חזק, החלטי מאוד ועמוק. גיטרת הבס מצטרפת והרמקול אינו נכנע כלל. הוא מצליח לשחזר את שניהם באופן משכנע בהחלט. הגיטרה החשמלית מצטרפת בדיסטורשיין אלים ואני מתחיל להרגיש שהרמקול מרמז על קושי מסויים בתחום הנמוך והמיד הנמוך. לא צריך יותר מהנמכה קלה של עוצמת הקול על מנת להחזיר אותו למסלול המאוזן והדינמי. אציין כי העוצמות ששמעתי היו גבוהות כיאה להאזנה למוסיקה מהסוג הזה. עם זאת, גם אחרי הנמכה קלה עדיין העוצמה מספקת אותי ונותנת תחושה מעולה של אנרגיה. השירה מצטרפת והרמקול אינו נכנע. אני חש כי הוא צולח היטב את מבחן הרוק הכבד. הטונאליות טובה מאוד, הדינמיות מפתיעה אך לא מושלמת, אהבתי מאוד את תדרי הבס והגבוהים. הבס רזולטיבי להפליא והתחום הגבוה משלב בין פירוט טוב מאוד (לא מעולה) ואיזון מרשים בהחלט. הרמקול אינו יודע להציק, הוא מאוזן להפליא בכל עוצמה שתבחרו. בשילוב עם מגבר מאוד חזק ואיכותי תמצאו שהרמקול הזה יודע לעשות הרבה מעבר ממה שחשבתי שהוא מסוגל.
Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
כאן אני בהחלט מאתגר את הרמקול. לאחר שהתעללתי בו עם מוסיקת רוק כבד אני עולה מדרגה. מוסיקה סימפונית מהווה אתגר אדיר עבור כל רמקול. המטרה היא לשחזר הרבה כלים שונים, על כל מנעד התדרים ולהפריד בניהם באופן מוחלט. כמובן שלא ניתן להשיג תוצאות מושלמות או קרובות לכך עם רמקולים מגזרת המחיר והמימדים הללו. אבל לכל רמקול אני מתייחס בהתאם למחירו וגדלו ומה הוא הצליח לעשות או לא לעשות לעומת אחרים שאני מכיר. היצירה נפתחת במלוא העוצמה והרמקול הזה הצליח לשמור על דינמיות טובה, הפרדה טובה ופירוט רב - אפילו מעבר לציפיות שלי. במיקוד כלים הוא הבריק. חליל פיקולו משכנע בהחלט, טבעי מאוד. גם בכלי קשת תמצאו שהוא יודע להעביר פרופורציות מאוד נכונות בין כינור, ויולה, צ׳לו וקונטרבס. הוא יורד מאוד נמוך, על פי בדיקה עם דיסק תדרים אפילו נמוך יותר ממה שמציינים בספספיקציות. לצורך העניין הוא ניגן 30 הרץ באופן ברור לחלוטין. אני מקווה מאוד שהיחידה שקיבלתי לסקירה מייצגת נאמנה... יכול להיות שאנשי החברה מודדים בתנאים מחמירים יותר. אבל רמקול כזה קטן שיורד כל כך נמוך, שמאפשר לי לשמוע את הכלים שמטיילים שם למטה באופן כזה ברור, הוא דבר שקשה מאוד למצוא בטווח המחיר הזה. גם תחום המיד מדהים אותי: הוא מאוזן, חזק, נקי ומלא.
פחות אהבתי את יכולת הצגת הבמה של ה-K2. היא לא גדולה מספיק והוא לא מצליח למקם לי את התזמורת באופן משכנע מספיק. הפתיע אותי מאוד שהוא כן הצליח לייצר גובה במה מרשים.
הפסנתר של גלן
בפסנתר של גלן גולד התמוגגתי. יש ברמקול הזה משהו מאוד מרשים. הוא מצליח להעביר פסנתר באופן מאוד טבעי, נכון ומשכנע. הגוון הכללי של הרמקול הזה הוא נטרלי/חם. חם כזה שמתבל טיפל׳ה את הצליל אך לא מנפח אותו לגבולות הבלון. יש בו משהו מאוד נכון אפילו בתיבול שלו. הוא מצליח להעביר את העץ של הפסנתר, הנקישות דינמיות בהחלט והצליל כולו פשוט זורם.
במוסיקת ג׳אז טיילתי בין בן וובסטר, פט מטיני, ארמסטרונג וקולטריין. כמו שציינתי בהאזנה לגלן גולד מצאתי שהחמימות הזו שמשלבת בין תיבול קל לנטרליות מרשימה מאוד בשיחזור פסנתר. במוסיקת ג׳אז עדינה ורכה זה אפילו מרשים יותר. סקסופון נשמע נהדר דרכו. הוא מצליח להביע גם את המרקם שלו, וגם את האוויר הבוקע ממנו עם ה״נידנוד״ המאפיין אותו. וכל זה בחמימות כזו נעימה ולא תוקפת. האמת היא שיש בזה חסרון מסויים. הרמקול לא תוקף אך הוא לא תוקף מספיק כשצריך את זה.
בתקליט של פט מטיני עם צ׳רלי היידן, שמי מיזורי, האופי הזה הרגוע של הרמקול, מעניק למאזין חוויה בלתי נשכחת. הרכות הזו בה הוא מצליח לשלב בין ריאליזם לנפיחות בגלל ההקלטה, הופכת את היכולות שלו לגבוהות יותר. זה כאילו ההקלטה נועדה עבורו.
ארמסטרוג וקולו הם לא משהו שאפשר לשכוח. הרמקול הזה אמנם לא מצליח לנענע באופן מושלם את הענבל בגרונו. אבל אני יכול להגיד לכם שהוא עושה משהו שמאוד מקרב אותי להיי אנד אמיתי שאני מכיר בכל הנוגע לשחזור קול אנושי. המרקם שהוא מציג, הטונאליות והדינמיות בקולות אדם מאוד מרשימים.
במוסיקה קלה הרמקול כן מצליח לשחזר במה טובה. לא מאוד אבל בהחלט כזו שמתאימה לרמקולים בטווח המחיר הזה. מה שהוא עושה אולי קצת יותר טוב מהממוצע הוא לנגן לגובה. הוא מצליח להציג זמר עומד ולא יושב, אך הוא לא מפוקס במרחב הבמה. המדפי לעומת זאת, של Epos מסדרה גבוהה יותר שבחנתי, כן הצליח להעלם לחלוטין, לפקס את הנגנים במרחב אך לא צלח את היכולות הדינמיות כפי שהרמקול הזה צלח. מבחינת פרטים לא מדובר ברמקול הכי מפורט ששמעתי אך הוא יספק את רוב חובבי האודיו אשר יחפשו רמקול עד 10,000 ש״ח.
נקודות ציון
התאמה לחללים
מדובר ברמקול רצפה שיתאים לרוב החללים הממוצעים. מסלון קטן ועד לבינוני. הוא אינו מסוגל למלא היטב חללים גדולים של מעל ל-18 מטר. עם זאת, למרות שהוא אינו גדול הוא אינו מסוגל לנגן היטב בחדרי שינה משום שהוא זקוק למרחק מהקיר האחורי.
מיקום והעמדה
מרחק מקיר אחורי הוא קריטי עבורו. כל ס״מ משפר לו את הבמה ומדייק את הבס יותר. גם קירות צד נוטים להציק לו ולצמצם עוד יותר את מימדי הבמה.
התאמה להגברה
מדובר ברמקול נטרלי/חם. יש לבחור אלקטרוניקה נטרלית ככל הניתן. הוא אינו מפונק מבחינת איכויות הציוד. הוא מסתדר היטב אפילו עם רסיבר קולנוע ביתי של מרנץ שאני משתמש בו. ה-k2 הוא רמקול נציל ויציב למדי ויעבוד גם עם מגברי מנורות מעוטי וואטים. אך ככל שתעלו ביכולות של המגבר כך הרמקול הזה ישפר את ביצועיו.
סיכום
זה לא סתם עוד רמקול מצוין בעד 10,000 ש״ח. זה עוד רמקול מצוין מיצרנית שפשוט לא יודעת לפשל. כל רמקול שנתקלתי בו, מבית Epos, היווה תמורה יפה מאוד לכסף, לא נתקלתי ברמקול לא טוב מהבית הזה. מרגיש כאילו יש להם נוסחה טובה לבניית רמקולים במחירים נוחים יחסית והם פשוט הולכים איתה. וכשזה עובד טוב זה עובד טוב. עובדה.
נסיוני עם הרמקולים שלהם הוא רב. יצא לי להתרשם מדגמים ותיקים שלהם שיוצרו בשנות ה-90 ויצא לי להתרשם עמוקות מדגמים מודרנים שלהם. מדפיים, רצפתיים ומסדרות שונות. חתימת הקול של היצרנית הזו קבועה: מאוד מאוזנת, עם צליל מהיר באופן מפתיע, מפורט למדי והכי חשוב, מאוד טבעי ונינוח. ואת זה רבותי, אנחנו שומעים מבלי שהתיבה תהרוס לנו את החוויה. זה בדיוק מה שהתרחש עם ה-K2. מדובר ברמקול מצויין למחירו - הוא אפילו טוב יותר מהדגם המדפי Elan 10. ולא ממש קל להתמודד עם מוניטור, גם אם הוא עולה מחצית מהתחום, בכל הנוגע להעלמות בחלל, מיקוד הבס והטונאליות בכלל. וזה כבר מביא אותו לציון מאוד גבוה אצלי.
מחיר: 9,450 ש״ח
אחריות ושירות: סאונדקוואסט