מקרן ויויטק DX273 במבחן

תמיר עיואן
11-05-2021 15:11

בעוד אולמות הקולנוע בקושי חוזרים לפעולה, ובתי הקולנוע הגדולים החליטו להישאר סגורים, הקולנוע הביתי ובמיוחד ההקרנות בחצר הבית זוכים לעדנה.

בשל כך, זוכים מוצרים רבים לתחייה מחודשת, כגון בידוריות, רמקולים אלחוטיים עמידים במים, וכמובן מקרנים ומסכי קולנוע מתנפחים.

לכן בחרתי להעמיד לסקירה את המקרן הרב שימושי VIVITEK DX273.

מי את VIVITEK?

ויויטק היא חברת בת של DELTA, יצרן מוצרי אלקטרוניקה בטאיוואן. לויויטק נציגויות באירופה, צפון אמריקה ואסיה, והיא מתמחה בעיקר במקרנים, תקשורת אלחוטית ושילוט דיגיטלי. סקירת מגוון המקרנים שלה מלמדת שמדובר בחברה שמתמקדת במקרנים צנועי מימדים, המכוונים בעיקר לחדרי ישיבות, עסקים ומוסדות לימוד. מגוון המקרנים שלה כולל מקרני DLP לייזר ואף כאלו המבוססים על תאורת מנורה.

פרדוקס המקרן

רוב בעלי המקרנים שתשאלו, יספרו לכם שמצד אחד היו רוצים ליהנות כמה שיותר מזמן מקרן, ומהצד השני מבינים שמרגע שהדליקו אותו, המקרן מחשב את חיי המנורה שלו לאחור. לכן לרכישת מקרן בתקציב נמוך יתרון משמעותי שקשה לפספס: לא כואב הלב להדליק אותו ולהקרין עימו בכל הזדמנות.

DX 273

מדובר במקרן רב שימושי, ברזולוציית XGA (1024x768), כלומר ביחס תמונה של 3:4, העובד בטכנולוגית Single Chip DLP. מקרני DLP מקרינים את האור דרך גלגל צבעוני, לאחר מכן דרך סט של מראות, ולבסוף מגיע לעדשה. הגלגל צבע של דגם זה ייחודי בכך שההפרדה שלו מבוצעת ל- 6 סגמנטים, וכך נטען שנוצרת תמונה עם דיוק צבעים משופר יותר. היצרן מעמיד על אורך חיי נורה מקסימלי של 10,000 שעות בשימוש במצב חסכוני, כלומר כ- 7 שנים בהם תשתמשו במקרן כ- 8 שעות ביום. אורך חיי המנורה עלול להתקצר במידה ותעלו את ההארה, או תבחרו באפשרות ההפעלה מחדש 90 שניות לאחר כיבויו.

טבעות המיקוד והזום הן אנלוגיות וממוקמות מעל העדשה, פונקציה נוחה במיוחד לאור העובדה שמדובר במקרן נייד שעלול לדרוש מיקוד וזום בכל פעם שמשנים את מיקומו. המקרן מצויד ברגלית קידמית אחת ושתי רגליות כוונון אחוריות. כך, באופן פשוט ביותר ניתן ליצבו גם על משטח ארעי.

VIVITEKטבעות המיקוד והזום

מדוע רב שימושי?

מכיוון שתוכלו לקבע אותו להקרנה בחדר המשפחה, או בחצר באירועים משפחתיים ובמסיבות. במידה ותבחרו, ניתן יהיה להשתמש בו גם לחדרי הרצאות.

בהירות המקרן 4000 לומן, גבוהה במיוחד, כך שמתאפשרת הצגת תמונה ברורה יחסית גם בעוצמות תאורה גבוהים. מדוע זה חשוב? עצמת התאורה של המקרן תספק תמונה ברורה גם במקום לא חשוך.

הניגודיות שלו 1:20,000, לא מתחרה עם מקרני קולנוע ביתי ייעודיים, אולם בהתחשב בכך שהוא מיועד לשימוש במקומות בהם יש תאורת רקע טבעית, גם אם הניגודיות היתה גבוהה יותר, תאורת הרקע עלולה היתה לפגוע בה.

כדאי שנעמוד לרגע על מימדיו הקטנים (33x25x11) ומשקל הנוצה שלו (2.6 kg). בניגוד למקרנים מאסיביים, את המקרן הזה תוכלו לתת גם לבני משפחה צעירים יותר לשנע אותו ממקום למקום, וזה יתרון משמעותי.

מגוון חיבורי המקרן אמורים לספק כל מוסד חינוכי, חדר ישיבות או חדר משפחה. יש לו שני חיבורי HDMI v1.4, אולם גם 2 כניסות VGA, כניסת composite video, כניסת S-Video וכניסת Audio-in (Mini jack). באופן זה, תוכלו לחבר בנוסף לסטרימר, גם מקורות פחות חדשניים, כדוגמת מחשב ותיק, DVD, או אפילו מכשיר וידאו. במידה ושאלתם, אז החיבור למקרן חייב להיות חוטי. אין לו תמיכה בחיבור אלחוטי באמצעות דונגל wifi. 

VIVITEKמגוון החיבורים הנתמכים

VIVITEKשלל חיבורים

ניתן להציב אותו על משטח, לתלות אותו הפוך מהתקרה בשילוב עם מתקן תליה שנמכר בנפרד, להתקינו על חצובה בשל חיבור חצובה ייעודי שבתחתיתו, או למקמו מאחורי מסך הקרנה ייעודי. 

עם המקרן מקבלים כבל חשמל, כבל VGA, שלט אלחוטי ו- CD הוראות הפעלה. 

עברית רבותי, עברית!

בניגוד לרבים וטובים, המקרן הזה גויר כהלכה לעברית, מה שמאפשר תפעול פשוט ואינטואיטיבי לכל בני הבית, במיוחד לצעירים שביניהם. 

שליטה מהמקרן ומהשלט

בשל הרב שימושיות, מצאתי את היכולת לשלוט במקרן ישירות מהמקשים שפרוסים בצידו העליון, מאד נוחה. במיוחד בשל הניוד שלו, לא תמיד השלט נמצא בהישג יד, ולכן השימוש במקשים על המקרן נוחים במיוחד. השימוש בשלט מאד אינטואיטיבי. הוא אמנם אינו מואר, אולם גם איני מצפה לכך, ברמת מחיר זו. סידור הלחצנים בו הגיוני, והם לא צפופים מידי.

ביצועים

בטרם אפרט על ביצועי המכשיר, חשוב שנתאם ציפיות: מדובר במקרן בתקציב נמוך יחסית, ברזולוציית XGA, ולכן חשוב להתאים את ההגדרה "ביצועים" לרף המחיר.

צפיה בחוץ היתה מהנה מאד, ולו בשל החוויה: השילוב של מסך הקרנה גדול עם תמונה ממקרן סיפקו לצופים את מבוקשם – יציאה מהשגרה. בהתחשב בתנאי ההארה הגבוהים יחסית בסביבה, התמונה היתה ברורה, למרות שמעט חלבית. למקרן אמנם יש רמקול מובנה בעוצמת הגברה של 2 וואט, אולם מצאתי שהוא מתקשה לספק סאונד ברור לכל היושבים. לכן חיבור מערכת סאונד מהווה מוצר משלים הכרחי.

VIVITEK

בחדר משפחה ייעודי בא לידי ביטוי המושג "תיאום ציפיות". החדר המוחשך מבליט את הרזולוציה והניגודיות הבסיסיים. זהו אינו מקרן קולנוע ביתי, והוא לא מתיימר להיות כזה. עם זאת, הילדים מצאו שהוא מספק בסך הכל את הסחורה. בהתחשב ברזולוציה ובקונטרסט, התמונה היתה ברורה וחדה מספיק על מנת לגרום להם להתלהב מצפיה במסך ענק.

מכיוון שהמכשיר מקרין תמונה ביחס 3:4, במידה ותבחרו להקרין סרטים ביחס 16:9, תוכלו למתוח אותם ליחס זה באמצעות אופציית יחס-תמונה.

בחדר הסגור באה לידי ביטוי נקודה: המאוורר. במידה ותשבו קרוב למקרן, תוכלו לשמוע בבירור את המאוורר שלו, ואף לחוש את משב האויר החמים היוצא ממנו. בשעות ההפעלה הראשונות גם פלט ריח, יתכן בשל הצטברות אבק. לפיכך מוצע להתרחק ממנו במקצת.

תפריט

התפריט למשתמש בנוי באופן פשוט וברור. לאורך המסך מצוי התפריט הראשי, והוא מתפצל לתתי תפריטים באופן אנכי. תוכלו למקם את התפריט בכל אחת מפינות המסך, או במרכזו.

ספירה לאחור

מכירים את ההרגשה שכשאתם מופיעים מול קהל עם מצגת, המסך מאחוריכם ואובדת לכם תחושת הזמן? אז לא עוד. למקרן אופציית הקרנת מונה עם ספירה לאחור שמציג לכולם מהו הזמן שנותר למצגת. כך כולם נותרים עירניים.

חיבור צג חיצוני

בהיותו מותאם גם לשימוש משרדי, ניתן לחבר אליו צג חיצוני לשקע video out ובאופן זה להקרין מצגת בו זמנית על צג קרוב ועל מסך הקרנה מרוחק.

צבע הקיר

מכיוון שהמקרן מותאם להקרנה על מגוון רקעים, הוא יתקן את התמונה כאשר משטח ההקרנה אינו לבן. כך ניתן לבחור בין רקעים 

זום ומיקוד 

למקרן זום צנוע של 1.2, שמסוגל להתאים את גודל התמונה באופן מוגבל. משכך, חשוב לזכור שגודל מסך ההקרנה יקבע את מיקומו של המקרן. מסך גדול ידרוש מיקום המקרן במרחק גדול. כמה גדול? למסך בגודל 120 אינטש נדרשתי למקם המקרן במרחק של כ- 5 מטרים. למקרן אין יכולת להזיז את התמונה אופקית או אנכית, אולם ניתן לתקן תמונה טרפזית באמצעות תכונת ה-keystone .

הדלקה אוטומטית

בנוסף ליכולת הדלקה וכיבוי מהירים, ניתן לכוון את המקרן להפעלה אוטומטית כאשר הוא חש באות וידאו בכניסות ה- HDMI או ה- VGA שלו. יותר פשוט מזה לא יכול להיות.

לסיכום

בהיותו מקרן שניתן להתקין על התקרה, ובנוסף קטן וקל מספיק בכדי להעביר אותו מחדר לחדר, ה- DX 273 של ויוויטק יכול למלא מספר תפקידים בתקצב צנוע. בשילוב 5 שנות אחריות ועד 10,000 שעות חיי מנורה, מדובר בחבילה שלא כדאי להתעלם ממנה.

מחיר: 2,390 ש"ח

יבואן: סיריוס אלקטרוניקה

מעבר לתגובות בפורום