מדוע סמסונג חוזרת לייצר מסכי OLED?

תמיר עיואן
22-06-2022 19:06

אומרים שבחיים הכל זה שאלה של תיזמון. מזה שנים ביססה עצמה סמסונג כיצרן טלוויזיות QLED והדגישה את יתרונות הטכנולוגיה הזו על ה- OLED. עד כה התמקדה סמסונג רק בצגי OLED קטנים לסמארטפונים, שעונים חכמים וטאבלטים.

בשנת 2013 היה לסמסונג דגם אחד של טלוויזיית OLED בשוק ה-KE55S9C בגודל 55 אינטש, אולם היא מעולם לא ייצרה אותו באופן המוני. המוצר הופסק במהרה וסמסונג איפשרה ליריבתה LG להפוך ליצרנית היחידה בעולם של פאנלים לטלוויזיות מסוג OLED.

LG לעומת זאת, ביססה עצמה כיצרנית מסכי OLED היחידה בעולם, ומזה כ- 10 שנים היא מתמקצעת במיקסום הייצור שבתחילה סבל מניצולת נמוכה.

ההחלטה הזו של סמסונג להותיר את LG לבדה בעולם ה- OLED יצרה לה בעיה, מכיוון שבעוד סמסונג מפתחת את טכנולוגיית ה-OLED כאמצעי התצוגה הטוב ביותר עבור סמארטפונים וטאבלטים, היא ממשיכה להציג את ה- QLED כטכנולוגיה המיטבית לטלוויזיות. פה המקום להזכיר של-OLED יש מרכיב משמעותי בהצלחת סדרת הסמארטפונים שלה, הגלאקסי. משכך קיים לסמסונג קושי מובנה להסתייג מטכנולוגיית ה- OLED בטלוויזיות, כשבמקביל היא מאמצת זאת במכשירים הניידים.

זינוק בנתח השוק של ה- OLED

עם השנים, LG ביססה את מעמדה ואת טכנולוגיית ה- OLED כך שרבים משוכנעים כיום שזו הטכנולוגיה הטובה ביותר למסכי טלוויזיה. נזכיר שבשנת 2021, נמכרו בעולם כ- 6.8 מיליון טלוויזיות עם פאנל OLED, גידול של 73 אחוז בהשוואה למכירות OLED בשנת 2020, בה נמכרו כ- 4 מיליון טלוויזיות OLED בלבד.

זינוק בנתח השוק של ה- OLED

מכיוון שבשנת 2021 נמכרו בסה"כ כ- 230 מיליון טלוויזיות ברחבי העולם, וקצב הגידול השנתי של מכירות ה- OLED הוא כ- 80% בשנה, מדובר בפוטנציאל גידול אדיר שיצרן מוביל כמו סמסונג לא יכול להישאר אדיש אליו.

בראותה את רכבת ה- OLED מפתחת מהירות, ובשל החשש שלה שלא לפספס את התחנה ולהפסיד את פוטנציאל הגידול בשוק ה- OLED, לא נותרה לסמסונג ברירה אלא להחיות מחדש את ייצור קו של טלוויזיות ה-OLED שסגרה בעבר, וליהנות מפוטנציאל רווחים בשוק OLED מתפוצץ ממכירות.

תפנית בעלילה

לאור האמור, הכריזה סמסונג בתערוכת CES האחרונה על החזרה לייצור טלוויזיות OLED, ובימים אלו היא השיקה שני דגמי מסכי טלוויזיה בטכנולוגיה זו, והחלה למכור אותם בשלב ראשון בצפון אמריקה ובמדינות נבחרות באירופה.

מהו QD-OLED?

על מנת להביא את בשורת החדשנות לעולם ה- OLED, בוחרת סמסונג להשיק טכנולוגיה משופרת, אבל זה לא כ"כ פשוט. QD-OLED היא טכנולוגיית טלוויזיה חדשה. ה-QD מייצג את המילים נקודה קוונטית (quantic dot) ו-OLED את המילים "דיודה אורגנית פולטת אור" (Organic Light Emitting Diode).

הרעיון מאחורי השיפור הטכנולוגי הוא שאמנם טלוויזיות OLED עדיפות במונחים של צבע, שחור וניגודיות, הן לא מספקות מספיק בהירות ועוצמת הארה כמו אלו הקיימות בטלוויזיות ה-QLED של סמסונג. לכן מבקשת טכנולוגיית ה-QD-OLED שסמסונג מאמצת, להפוך את טלוויזיות ה-OLED לבעלות תאורה גבוהה יותר, ומשכך לספק יותר אור באזורים הבהירים ביותר בתמונה.

בקיצור, טכנולוגיית QD-OLED מהווה ניסיון לייצר טלוויזית OLED בהירה יותר מטלוויזיית OLED רגילה תוך שמירה על יכולותיה בתחום השחור המוחלט.

להעלאת הבהירות עלולות להיות גם חסרונות. כזכור, בעבר הלא רחוק סבלו מסכי ה- OLED מתופעת צריבה במיוחד בצגים שבעליהם צפו בהם בבהירות גבוהה.

דגם ה-QD-OLED שהשיקה סמסונג

דגם ה-QD-OLED שהשיקה סמסונג

מה יהיה על ה- QLED?

מכיוון שהיצרן העיקרי של מסכי QLED היא סמסונג, עתיד הטכנולוגיה הזו תלוי במידה רבה בידיה. עם זאת, מכיוון שתהליך ייצור, פיתוח ושיפור טכנולוגיית ה- QD-OLED עשוי לקחת מספר שנים, ובנוסף, מדובר בטכנולוגיה יקרה יותר, שתיועד בשלב הראשון לקהל לקוחות סופר פרימיום, לא נראה שהיא תמחק כל כך מהר את ייצור ה-QLED שמנגיש טלוויזיות איכותיות במחיר משתלם יותר. דוגמא לכך ניתן לראות גם מ-LG, שלאורך כ- 10 שנים מייצרת את דגמי ה- OLED, אולם במקביל גם מייצרת דגמי טלוויזיות LED המסורתיים.

הוכחה נוספת לכך שה- QLED לא יעלם בקרוב, ניתן למצוא בדמות הדיווח של סמסונג שהיא מתקשה להעלות התפוקה לייצור צגי QD-OLED מאז החלה לייצר בסוף שנת 2021.

מה עם המתחרים?

מכיוון שעד כה רכשה סוני פאנלים של OLED מ-LG, על מנת לבדל עצמה כעת מהמתחרה שמייצרת לה פאנלים ומוכרת בעצמה טלוויזיות OLED, החלה סוני השנה גם כן להשיק טלוויזיות עם פאנלים מסוג QD-OLED מתוצרת סמסונג. הדגם הראשון שלה מושק כבר בימים אלה: ה-Master Series A95K. היא אמנם אמורה להיות מתומחרת במחירי סופר פרימיום, אולם סוני טוענת שהצבעים והקונטרסט שלה חסרי תקדים בהשוואה לדגמי ה- OLED של שנה שעברה.

 

ה- QD-OLED שהשיקה סוני

D שהשיקה סוני

LG אמנם שומרת בינתיים על דממת יח"צ בכל האמור לייצור QD-OLED, אבל השמועות אומרות שהיא מתחממת על הקווים וצפוי שתפרסם בקרוב הודעה מפתיעה על חידוש הייצור של פאנלים מסוג QD-OLED. בנוסף, היא השיקה כבר עתה את דגמי ה- C2 וה-G2 עליהם דיווחתי כאן, להם הוסף השם EVO, שמעיד על כך שהן מייצרות בהירות גבוהה יותר בטכנולוגיית OLED. כך מנסה KG לצנן את ההתלהבות מטכנולוגיית ה- QD-OLED אותה מפתחת סמסונג.

סיכום

שואלים את עצמכם מה צופן העתיד? האמנם QD-OLED היא טכנולוגיית העתיד בתחום הטלוויזיות? האם השילוב של נקודות קוונטיות (QD) ו-OLED יוצרים יחדיו חווית שונה ומשודרגת, כפי שטוענות סוני וסמסונג?

הקרב הטכנולוגי הזה צפוי להתלהט בשנים הקרובות, ואנחנו הצרכנים נהנים ממנו, כיוון שבדרך זו משתפרות הטכנולוגיות למול עינינו.

לשם כך נותר לנו להמתין ולצפות במלחמת השיווק החדשה בין סמסונג ל-LG שינסו לשכנע אותנו למי יש את טלוויזיית ה-OLED המוצלחת ביותר.

הכינו את הפופקורן!

מעבר לתגובות בפורום