מגבר פונו Pro-Ject Tube Box DS2 במבחן

נמר לוי
10-06-2018 20:32

נמר לוי מקבל עוד מגבר פונו מתחת ל-7000 ש״ח. המגבר הזה הביא אותו למסקנות מעניינות על התחום הזה ולאן הוא הולך. והצליל? כנסו ותגלו

אם אתם עוקבים אחרי הביקורות שלי אתם כנראה גם מודעים לכך שחלק נכבד מהן מוקדש לאנלוג. בסופו של דבר, במרוצת השנים למדתי שבלי פונו מתאים המערכת נשמעת פשוט לא מספיק טוב. ומהו הפונו המתאים? לא. זה לא היקר ביותר, אם כי זה אותו אחד שמביא את המערכת האנלוגית לביטוי הטבעי ביותר. כלומר, זה שנשמע לנו הקרוב ביותר למציאות אותה אנו מכירים (ורצוי להכיר אותה). ומה שונה הטענה הזו מטענות אחרות הנוגעות לראש, זרוע וגוף? שם ברוב המוחלט של המקרים יקר יותר זה טוב יותר. במגברי פונו, מנסיוני, זה לא ממש המצב.

וכיצד אני יכול לבסס את דברי? לאחרונה סקרתי כמה וכמה מגברי פונו זולים למדי מה שחידד היטב את הקדמה בתחום הזה. מה שבעבר היה לא מספיק תקציב הופך לאט לאט לתקציב ראוי ביחס לאיכות הצליל שמקבלים. נסיוני באנלוג הביא אותי להבנה שלגוף הפטיפון יש את ההשפעה הגדולה ביותר לאחר מכן לזרוע ולראש ולבסוף למגבר הפונו. את אותן המסקנות לא הייתם שומעים ממני כמה שנים קודם. וכל כך למה? משום שבשנים האחרונות נחשפתי למגברי פונו זולים ומדהימים ביכולות שלהם. כשאני אומר מדהימים אני מתכוון לזה שהיכולות שלהם היום מקבילים לכאלה שעלו כפול או פי שלוש עשור אחורה. אני חושב שמה שהביא את זה למצב הזה זו עלייתו המחודשת את התקליט ועימו הפטיפון מה שהביא לעלייה משמעותית בכל השרשרת האחריו ולפניו. כשיש דרישה, יש סיבה לעשות את זה יותר טוב, במיוחד שלא רק יצרנים בודדים קלטו את הזריחה האנלוגית המחודשת וכל אחד רוצה ששלו יהיה התמורה הכי טובה לכסף. אנחנו הצרכנים, נהנים מהתחרות הזו. ברמה הסונית במיוחד אגב, היא מורגשת היטב.

Pro-Ject Tube Box DS2

אחד מהיצרנים שכנראה הכי נהנה מאותה התעוררות הם פרוג׳קט. זה משום שהם תמיד הין שם. תיכננו, שיפרו ועדכנו. בסופו של דבר, יצא שהם קבלו את השוק הזה מוכנים יותר מכל יצרן אחר בכל הנוגע לפטיפונים במחירים שפויים. בנוסף לכך, מגברי הפונו שופרו משמעותית, הקולקציה שלשה את עצמה גם בכמות וגם במימדים. זה הזמן לבחון את הצלע השלישית - איכות סונית.

מדובר במגבר פונו בגודל בינוני, מבוסס מנורות, לא קטן מידי ולא גדול מידי. היתרונות המובהקים שלו היא יכולת הכיול הנוחה  המתבצעת על ידי בורר סיבוב שמאפשר שליטה בהתנגדול שנעה בין 10 ל-1000 אוהם. בנוסף יש לו יכולת להתחבר לשני ראשים. ברמת איכות הבניה מדובר במוצר מסורתי של פרוג׳קט הבנוי פשוט מעולה. הפעם, מעבר לאיכות הבניה מדובר במוצר נראה במיוחד לאור העובדה שמצדדיו גימור עץ (אפשר גם לוותר עליהם) שהופך אותו למרשים למדי. 

אז מה יש לו.

ראשית הוא תומך גם בראשי MM וגם MC בתקן RIAA. אפשרות לחבר שני ראשים (זרועות) וניתוב בניהן, טרמינלים משופרים לעומת הדגמים הקודמים ועוד שלל מחמאות כאלה טכניות שתראו בנתונים הטכנים.

נתונים טכנים לדרישת הדורשים

Pro-Ject Tube Box DS2

 

 
במוסיקה קלאסית הוא נוצץ. קל לזהות את זה כבר בצליל הראשון שהוא מפיק. בכלל, מדהים שלאחרונה אני פוגש מגברי פונו לא יקרים להחריד שמציגים ביצועים פשוט מהממים במוסיקה קלאסית. ביצועים כאלה שבעבר לא הייתם יכולים לחלום עליהם בטווח המחיר הזה. הפונו הזה מצליח לחלץ מהראש תזמורת סימפונית מרשימה למדי. נכון, את הרזולוציה ההפרדה והפרטים שיש למגברי פונו בעשרות אלפי שקלים לא תקבלו כאן, אבל וואלה, יש לו יכולת מרשימה מאוד שלא היתה מביישת מגברי פונו יקרים ממנו משמעותית. הוא מצליח להציג הפרדה ראויה, דינמיקה מעולה. רמת הפרטים מהמפתיעות בטווח המחיר הזה והשקט רבותי, השקט מטמטם כאילו היה טרנזיסטורי. אהבתי במיוחד את הבמה ההולוגרפית שהוא מייצר. הפתיח המרשים של היצירה הזו נשמע מצוין דרכו. דינמי מאוד, החלטי, ״נכון״ וכפי שהוא - דרמתי. וכן, זו המילה הכי נכונה שניתן לתאר את התוצאה במוסיקה קלאסית - דרמה.

Pro-Ject Tube Box DS2

אפשר להגיד שמה שממש הפיל אותי לקרשים זו התוצאה במוסיקת ג׳אז. שם מיד הבנתי שהפונו הזה הוא אחד מהטובים שיש למחירו. יש לי נסיון רב עם מגברי פונו בתקציב הזה ובסביבתו. יכול לדווח בביטחון שבמוסיקת ג׳אז ושיחזור כלי נגינה כמו סקסופון, חצוצרה ואפילו פסנתר, הפונו הזה הוא אחד מהשניים הטובים ששמעתי. למגבר הפונו הזה יש גוף מלא בצליל אבל לא מנופח כלל. זה מאפשר לנו למשל לשמוע סולו קונטרבס ברור, מדויק, ומאוזן מאוד ביחס ליתר כלי הנגינה. בכלל, הפונו הזה מאוזן להפליא. אהבתי מאוד את המיקרו דינמיקה שלו והשקט שהוא מציג. זה מאפשר לפרטים רבים לצאת החוצה מה״חושך״ כמו פריטות ונקישות התופים, המפגש בין אצבע למיתר או האוויר הבוקע מהסקסופון, המפגש בין מקל התיפוף לעור התוף. ושוב, בפונו ברמת קצה שעולה הון תשמעו בדיוק את זה, אבל כאן, לעומת זאת, זה אמנם פחות מפורט אבל היי, אל תשכחו שלעומתם הוא זול במיוחד.

Pro-Ject Tube Box DS2


בשיחזור קולות אדם הפונו הזה לא מבריק אבל לא רע בכלל, אפילו טוב מאוד. זה אומר שתזהו את פברוטי בקלות. עם הניואנסים המאפיינים את קולו, עם האנרגיה והדינמיקה שבשירתו, אבל לא תקבלו את מלוא הפרזנטציה המתבקת ביצירה הזו. למשל הבמה לא מספיק מוגדרת אבל היא בהחלט גדולה, הרזולוציה לא הכי טובה אבל היא תספק כל חוב מוסיקה שאין לו רמקולים שקופים כמו שיש לי ולעוד רבים מהגזרה האודיופילית ה״כבדה״. וזה מביא אותי בדיוק לדבר הבא שחשוב לי להעביר לכם. כשאני בוחן מוצר אני מסתכל על שני פרמטרים חשובים. תמורה למחיר והמחיר בכלל. במקרה הזה מדובר במוצר שהוא בהחלט יודע לשחזר מוסיקה קלאסית וקולות אדם. זה לא מושלם ולא יכול להיות מושלם בטווח המחיר הזה. מה שכן, זה יהיה מעולה ביחס ללא מעט מתחרים על המערכת שתתאים לו.


הערה: נסיוני עם רכיבים על המערכת שלי מאפשר לי להבחין בקלות יתרה מתי המערכת שלי היא המכשול ומתי המוצר נכשל. במקרה הזה, מובהק כי המערכת שלי היא המכשול ליכולות שלו. הרי כמה חובבים ירכשו את מגבר הפונו הזה וישדכו אותו למערכת כמו ברמה הזו? אעזור לכם - אף אחד. אבל כשמדברים על מערכות שפויות, לחובב השפוי, ניתן להגיד שכל מגרעה שמצאתי בו בטלה ומבוטלת כשהמערכת לא תחשוף אותה. במילים אחרות, ביחס ליכולות שלו, לשקיפות של המערכת שלי, מדובר במגבר פונו מדהים ביכולות שלו.

נקודות ציון

התאמה לראשים

מדובר במגבר פונו גמיש במיוחד. היכות שלו להתאים את עצמו לראשים היא מוחלטת. יחד עם זאת, היכולת שלו להתחבר לשתי זרועות הופך אותו לגמיש עוד יותר.

העמדה

מדובר במגבר פונו שפופרתי. זה אומר שהוא רגיש לזעזועים באופן מיוחד. אי לכך, שיכוך הוא הכרח.בנוסף, כיוון שבראשו שתי מנורות, יש להציב אותו במיקום מאוורר.

גוון צליל

מדובר במגבר פונו נטרלי לחלוטין. הוא לא קר, לא חם, לא מעגל פינות ולא מדגיש דבר. אי לכך, הגמישות בשידוך למערכות שונות הוא בהחלט נוח.

סיכום

האם זהו הפונו הכי טוב למחירו? לא. האם הוא נרשם בין הטובים ביותר למחירו? חד משמעית כן. נסיוני עם מגברי פונו שונים במנעד מחירים רחב מלמד אותי שמגבר הפונו הזה הוא בחירה מולצחת עבור כל חובב ברמה בינונית, ובחירה יוצאת מגדר הרגיל לחובב המתחיל. מעבר ליכולת הכיוון הכל כך קלה ונגישה הוא גם מסוגל לספק איכות סונית גבוהה מאוד במידה כזו שאין לי ספק שכל מי שיאזין לו יסכים איתי. אז מה בעצם הופך אותו לכזה? ראשית הנסיון של היצרן הזה להפיק תוצאות שהן תמורה מעולה לכסף. זה מתבטא אגב, ברוה המוחלט של מוצרי החברה הזו. לזה נוסיף איכות בניה ברמה מאוד גבוהה ומנסיוני הרב עם רכיבי החברה, אמינות מרשימה מאוד. אבל זה לא הכל, למי שלא יודע (וזו בושה אגב), פרוג׳קט היא אחת מיצרניות הפטיפונים הגדולה בעולם אם לא הגדולה ביותר (לא אתפלא אם זה כך), נסיונם עם אנלוג הוא היסטרי ויחד עם זאת יש להם סוג של יכולת כמעט קוסמית לזהות את צרכי השוק ולהתאים את המוצרים ורמתם למחיר המדויק בו הוא מתומחר עם עוד איזה ״פיק״ נוסף באיכות הסונית. וה״פיק״ הזה, מורגש היטב בפונו הזה.


שורה תחתונה: אחד ממגברי הפונו הטובים ביותר למחירו. לכו עליו בביטחון מלא.

מחיר: 3500 ש״ח
אחריות ושירות: קודו אודיו
 

 

מעבר לתגובות בפורום