מגבר משולב Michi X5 במבחן

גיא אזרואל
27-12-2021 08:49

כמו עוף החול, Michi קמה לתחייה ומספקת לנו את המגבר המשולב X5 ספינת הדגל לסקירה מעמיקה.

מוצרי Michi למי שלא מכיר שייכים לחברת האם Rotel שנוסדה ביפן בתחילת שנות ה-50. בשנת 1961 החברה הפכה לממוקדת במוצרי אודיו בלבד כך שכבר ניתן להבין שחברת Rotel (במונחים מערביים כמובן) היא מוותיקות יצרניות מוצרי אלקטרוניקה בתחום האודיו - 60 שנות קיימות הן דבר שלא בא באוזן.

אצל היפנים 60 שנות קיימות כיום, הם שווי ערך לנער מתבגר אל מול חברות תאגיד מפלצתיות כמו למשל Panasonic שנוסדה -1918. טוב, אבל יפנים זה יפנים והעולם לא היה כפי שהוא היום בלעדיהם. את ההיסטוריה של Rotel ניתן לגלול על פני כתבה שלמה וארוכה, החל מתחילת נסיקתה והכרתה בתחום האודיו בשנות ה-70 ועד לשיתופי פעולה עם יצרנים כמו B&W (כיום מתעקשים להיקרא Bowers & Willkins) בתחילת שנות ה-80.

בשנת 1993 נולד המותג Michi תחת הכנף של חברת האם היפנית כאשר מטרתו להביא לעולם סדרת מוצרי אודיו שהם משהו אחר. משהו שהוא הטוב ביותר שחברת האם יודעת לעשות, למעשה Michi הוא מותג היוקרה של Rotel. זו גישה נפוצה מאוד אצל תאגידי הרכב יפנים. כדוגמה אחת מיני רבות, מותג הרכבים Lexus שבא לעולם מחברה קטנטנה, אולי שמעתם עליה, Toyota. מותג היוקרה של Rotel לא נרשם בספרי ההיסטוריה של עולם האודיו כהצלחה מסחררת של שנות ה-90 ולמעשה בשלב מסוים די נעלם מהעין עד לאחרונה. בשנת 2019 היפנים החליטו להוליד מחדש את Michi ואיזו  לידה זו הייתה. קו המוצרים מקבל מראה שונה לחלוטין ממוצרי Rotel, עם הצהרת יכולות גבוהות יותר וכמובן תגי מחיר אחרים כיאה, ולמעשה כמצופה, ממותג יוקרה של חברת אם. עם כל זאת, תגי המחיר של Michi לא נוסקים לחלל החיצון ואפילו לא שוברים את האטמוספרה התחתונה במונחים של היום. Michi מציגים לנו כאן מוצרים עם VFM יוצא מן הכלל בשילוב יכולות גבוהות אל מול מוצרי חברת האם והכל באיכויות בניה וקווים מינימליסטים עם מוטיב מודרני. המוצרים של Michi מיוצרים בסין, דבר שבאופן טיבעי מוזיל משמעותית את מחיר הקצה לצרכן. אולם כיום, יש "מיוצר בסין" ויש מיוצר בסין אחרת. בשנים האחרונות בתחום האודיו בפרט, אני מוצא עצמי מחלק את ה-"מיוצר בסין" לשלוש רמות:

הראשונה: היא כמובן "מיוצר בסין" עם כל הסטיגמות הנלוות שב-99.9% מהמקרים, הן נכונות 100%.

השנייה: "מיוצר בסין אבל איכותי". את הרמה הזו אני לא סובל. מדובר במוצרים המיוצרים בסין באופן מוצהר אך בו זמנית מוצגים כמיוצרים "תחת בקרת איכות מערבית" או "אירופאית" (תחת בקרת איכות שווייצרית גם אפשר למצוא, בשווייץ) ובכך "הצדקה" לכאורה לתגי מחיר גבוהים יותר. מוצרים אלו ממרחק של 2 מטר באמת נראים איכותיים אולם ממרחק של 30 ס"מ וקצת נגיעות פה ושם על המוצר, מבינים את ה-"צ'יינהבלוף". בעיני זה לא פחות משועל במעטה של טיגריס סיבירי. לא סובל מוצרים כאלו.

יש לנו כמובן את הרמה השלישית: "מיוצר בסין, ואיכותי אמיתי". סין היא המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם. משאבים כספיים יש לה. הרי להביא מהנדס ובקרת איכות גרמנית למפעל בסין היא נטו פונקציה של כסף. נקודה. כך שניתן למצוא איכות גבוהה מאוד במוצרים המיוצרים בסין, אך צריך לדעת לזהות אותם. כפי שניתן יהיה להבין בהמשך הכתבה הזו, Michi היא בהחלט אחת החברות הללו.                

 michi

נתונים טכניים:

CONTINUOUS POWER OUTPUT

600W/Ch (4Ω)

350W/Ch (8Ω)

TOTAL HARMONIC DISTORTION (THD)

<0.009%

FREQUENCY RESPONSE

Line Level Inputs: 10Hz - 100kHz (+0 dB, -0.6 dB)

Digital Inputs: 20Hz - 20kHz (0 ± 0.4 dB)

Phono Input: 20Hz - 20kHz (+0 dB, -0.2 dB)

S/N RATIO (IHF "A" Weighted)

Line Level Inputs: 102dB

Digital Inputs: 102dB

Phono Input: 80Db

DIMENSIONS (W × H × D)

485 x 195 x 452mm
19" ×  7 5/8" × 17 3/4"

FRONT PANEL HEIGHT

177 mm (7")

NET WEIGHT

43.8kg (96.56 lbs.)

בניה ומראה:

הרושם הראשוני מעבר לתמונות, הוא אופן אריזת המוצר והכוח הפיזי שנדרש לפרוק את ה-X5 ,44 ק"ג של מוצר אודיו. אז נכון, לא מדובר במוצר קצה סופר יקר ואין כאן flight case אבל כן יש כאן אריזת קרטון כפולה, כלומר קופסה בתוך קופסה, כאשר אריזת הקרטון הפנימית מחוזקת ומדופנת בספוגים קשיחים בכל היקף המגבר. שליפה החוצה של המגבר מומלצת לפחות לשני אנשים כאשר אחד מחזיק את האריזה עצמה אחרת, כשאוחזים במגבר לשליפה הקופסה מתרוממת יחד איתו בשל לחיצת ספוגי ההגנה. לאחר שליפת המפלץ נסיר את כיסוי בד קטיפה מהמגבר ואז נגלה בן רגע מוצר שבנוי כמו טנק חדיש. איכות הבניה יוצאת מן הכלל. הכל חזק, מדויק, איכותי וחלק למגע באופן מעט מטריד.

קדמת המגבר בעלת חזית מבריקה עם חלון למסך צבעוני הנגלה לעין רק בעת ההדלקה. צלעות הקירור נראות במבט מעל בלבד ובחזית האחורית נמצא שפע של כניסות ויציאות, לרבות מערכת כניסות לממיר פנימי אליו נגיע בהמשך. מחברי כבלי הרמקולים (כידוע, נקודה רגישה אצלי) בנויים ברמת איכות תעשייתית. הם חזקים, נגישים וגדולים עם תפעול נוח מאוד ורק המרחק ביניהם מעט קטן מדי. מעבר לכך, נפלא. איכות הבניה והתפעול של המכשיר שווים ערך למוצר קצה עם '0' נוסף בתג המחיר. תפעול התפריט מהונדס למשעי והכל ניתן לתפעול דרך השלט מבלי לקרוא את ההוראות. זו הנדסת אנוש מעולה! באשר לשלט המכשיר, הרכיב הזה מצריך התייחסות משלו. הוא הרוויח זאת ביושר! ראשית האחיזה ביד נוחה מאוד ולא מעייפת. תוך שעות בודדות המוח משנן את כל הלחצנים והתפעול שלו נעשה ב-"עיוור". הקליטה מעולה כמעט מכל זווית ולא מצאתי הגבלת מרחק. בחדר המדרגות הבנתי שמיציתי. פיצ'ר מגניב נוסף הוא חיישן אחיזה בשלט. בכל פעם שהרמתי את השלט נדלקה נורית קטנה בחלקו העליון ובכך השלט אומר לי, "Yes master, I am ready for your command". בואו נודה, אין אחד שלא היה מרים את השלט הזה כל 10 דקות רק בשביל להרגיש מלך בממלכתו. 

michi

העמדה והפעלה:

ראשית מדובר במגבר לא קטן ובעל משקל מכובד למדי. יש להתחשב בכך בהצבה על גבי רהיט שאיננו מיועד לאודיו. כמו כל מוצר אודיו, העמדה על גבי מעמד ייעודי יביאו את ה-X5 לביצועים טובים יותר. אין כאן הנחות. צלעות הקירור לכל אורכם של צידי המגבר עושות עבודה נפלאה וגם אחרי שעות האזנה ארוכות, חלקן בעוצמות גבוהות יחסית, לא מצאתי שהמגבר התחמם ברמה כזו שהצריכה פתרון אוורור מיוחד (אז כן, גם "מזנון איקיאה" לא יגרום לו לבישול עצמי, אך עדיין חשוב להעניק לצלעות הקירור את התנאים לעשות את מלאכתם נאמנה). תפעול המגבר הוא נוח מאוד. כמה זה מאוד? הכל ניתן לבצע מהשלט כאשר הפעולות הבסיסיות של הדלקה, בחירת יציאה / כניסה ועוצמות ווליום ניתנות לשינון בקלות רבה. טיול בתפריט והגדרות המגבר קלות מאוד והנדסת האנוש יוצאת מן הכלל. המסך גדול וברור ממרחק ישיבה של כמה מטרים ופיצ'ר מגניב נוסף הוא האפשרות לבחירה ממספר אופציות לתצוגת תדרים כמו באיקוולייזרים של פעם. נחמד מאוד. קצת וינטג' עם טאצ' מודרני. 

Dido – Still on my mind

שלא כהרגלי, אני פותח דווקא עם אלבום דיגיטלי מקומפרס, מעובד וסינטטי לחלוטין למעט קולה של דיידו עצמה. הסיליקון כאן חוגג עם עיבודים בחלל הצלילים הדיגיטליים, אם כי חלל משובח בהחלט עם פינס וטאצ' שנוגע בך. הרצועה הראשונה באלבום הזה מביאה עמה משחק מיוחד, הבמה משתנה מכזו ברוחב של מטר לכזו בגודל של בניין. חשיבות היעלמות הרמקולים בין שכבות הצלילים הדיגיטליים האינסופיים היא עליונה כאן. קודם כל הרמקולים חייבים להיעלם לחלוטין אחרת זה לא זה, ולא משנה היכולות וכל שאר הדרישות הסוניות. ה-X5 מעלים את הרמקולים שלי תוך שניות ואני מתרכז באותה במה בגודל של גבעול שהרגע בוקע מן האדמה ועד להתפרצות הבמה לגודל של בניין כזה שבקצה אחד לא רואים את הקצה השני.

קולה של דיידו טבעי ומאוזן עם הניואנסים המוכרים ובדקה השנייה הבמה מקבלת את תנופת הגדילה ואז בדקה ה-3:40 בשיאה היא מתנפצת וחוזרת לגודל של פירור. ה-X5 מעביר בי את החוויה הציורית בעונג צרוף ומצליח לסחוף אותי לתוך ההנאה אותה אני מחפש בתוך האלבום הסינטטי הזה, כאשר זו משימה מאוד לא פשוטה. ברצועה השנייה העסק מקבל טוויסט אחר עם שילוב קולה של דיידו שנע ונד בין סינטטי לטבעי עם קולות שירת רקע רב שכבתית והכל תוך מכות באס אימתניות, כאלו שיש רק בבאס דיגיטלי. אני מגלה שה-X5 לא ביישן בעליל בתחום התחתון והוא שולט בו ביד רמה עם באס נמוך, עוצמתי והדוק. ה-"בומיות" בדיוק במינון ונשארת בשליטה כמעט אבסולוטית. ככל שהאלבום מתפתח אני מוצא עצמי נהנה לאין שיעור מהביצועים של ה-X5.

אז מה בכל זאת לא מושלם? הקצוות בגבוהים, בהשוואה להגברה שלי הם פחות חדים והדעיכה שלהם קצרה ממה שניתן עוד לקבל כי אני יודע שיש שם עוד קצת. אבל היי, עדיין ביצועים יוצאים מן הכלל. בתחום הפרטים אני רושם נוכחות מלאה אם כי כמו בתחום הדעיכה בגבוהים, הפרטים והמיקרו פרטים מעט אחוריים מדי, הקצה שלהם מעט פחות חד ממה שהייתי רוצה לקבל. בתחום ההולוגרפיה והתלת מימד, ה-X5 נותן כאן ביצועים מרשימים באלבום לא פשוט לשחזור בצורה מאוזנת. הנאה מעולם דיגיטלי מקומפרס וסינטטי היא משימה לא פשוטה וה-X5 שובה אותי בקסמו יותר ויותר ככל שהאלבום ממשיך ומתפתח. תענוג לאוזניים ולחושים כאחד.

Bebo & Cigala – Lagrimas Negras

ה-X5 מכה בי באימפקט ומשקל של פסנתר. התווים הראשונים צלולים, אותנטיים ובעלי משקל שפשוט עושה חשק להגביר עוד ואני חווה את המשקל הנפלא בפסנתר של בבו. כניסתו של סיגלה משלימה לי תמונת במה תלת מיימדית עם הולוגרפיה יוצאת מן הכלל. ההפרדה בין הפסנתר לקונרטה באס על סף השלמות עם שפע אוויר ביניהם מה שרק משפר את הפירוט והדינמיקה בבמה. ה-X5 מעביר את המוזיקה עם אנרגיות ואימפקט שלא ניתן להישאר אדישים אליהם. נראה שנתוני ההספק על הנייר מגויסים כולם וכל וואט כאן בפעולה. מה שנקרא "מאמץ פלוגתי". צלילי הפסנתר הגבוהים והבינוניים מרחפים מולי מלאי אנרגיה עם "פאסון" כזה שפשוט מקסים אותי.

בתחום הפרטים אני מסמן V כמעט על הכל ובמיקרו פרטים אני מודה ששמעתי טובים יותר אבל רק ברמות מחיר אחרות לגמרי, ועל כן ה-X5 עבורי רושם כאן ניצחון. תחושת האפס מאמץ בשחזור האלבום הזה עם הדינמיקה הייחודית שלו, הצרידות של סיגלה והיעלמות הרמקולים לחלוטין פשוט מטמטמות. צלילי האלטו סקסופון טבעיים ועם שליטה מצוינת בקצוות הגבוהים, כאשר ה-X5 כל הזמן בשליטה שמא יצאו משליטה ויהפכו צורמים באוזן. כלי ההקשה ברקע ברורים עם הפרדה מעולה ואם כבר אני בדקויות, הם מעט אחוריים מדי והייתי רוצה אותם טיפה יותר קדמיים עם קצוות חדים יותר, אבל  זאת בהשוואה למה שאני מכיר מהגברות יקרות פעמיים ויותר מה-X5.

בתחום האותנטיות של חלל ההקלטה, ה-X5 מצליח גם כאן להעביר את האקו הקטן הזה בקולו של סיגלה, אבל לא ברמה שחושפת בפניי את גובהו האמיתי של האולפן בו בוצעה ההקלטה. שוב, את זה גם המגבר שלי לא ממש מצליח לעשות בהשוואה להגברות יקרות להחריד שעשו זאת בקסם משבית חושים. ברמת מחירו של ה-X5 ואף מעבר, אי אפשר שלא להתפעל מהביצועים שלו באלבום ועצם העובדה שאני מוצא עצמי חושב על השוואות כאלו זה אומר הכל. בדקה 1:32 של הרצועה החמישית, הגיטרה תופסת את קדמת הבמה עם סגנון לטיני דומיננטי ואני חש בעוצמות של כל פריטה ופריטה על המיתרים, הביצוע מהפנט וה-X5 משחזר לי זאת מדהים.

Live – Mental jewelery

מכאן אני ממשיך עם אחת מלהקות הרוק האהובות עליי בכל הזמנים. האלבום הזה ליווה אותי משנותיי כנער, חייל, מטייל ועד היום. מהיום בו הוכר לי על ידי חבר ילדות, מוזיקאי בדמו, שעבד בתקופת התיכון בחנות דיסקים (עד היום אני אומר שהוא לא עבד שם יום אחד בחייו). באחת הפעמים שביקרתי בחנות הוא השמיע לי את האלבום ובאותו יום יצאתי עם הרכישה הגדולה הראשונה בחיי של מוזיקה אמיתית והאלבום הזה היה בין הערימה שחזרה איתי הביתה בגיל 16. מתופף הלהקה צ'אד גרייסי, עבורי אחד מגדולי מתופפי הרוק אי פעם. הוא כה דומיננטי והוא זה שבעצם מכתיב את קצב הלהקה כולה כולל הסולן. כמו כל להקת רוק שמכבדת את עצמה, האלבום נפתח חזק ומהר ואיך לא, עם גרייסי על הפיקוד. אני מרים את ה-X5 למספר ווליום מפחיד והוא מזרים הספקים לרמקולים שלי ולא מחסיר שום תו ומכה של גרייסי על התופים.

האימפקט של ה-X5 מיידי, חזק עם תחום תחתון בריא וקולו של הסולן קדמי, ברור ואותנטי. המצילות חוגגות ברקע למרות שהדעיכה שלהם מעט קצרה מדי אבל למי איכפת, ה-X5 מזרים כל כך הרבה אנרגיות בצורה כה מאוזנת שכל הניואנסים האודיופיליים הופכים לכאלו שגם אם לא מושלמים, ההנאה בכל זאת מרתקת אותי. ברצועה השלישית המנעד הדינמי מצריך שליטה איתנה ברמקולים, אחרת הביצוע הופך לסתם הרבה ווליום ומעט מאוד מוזיקה. ה-X5 מייצר מספיק אוויר בין חברי הלהקה ושירתו של הסולן נשמרת קדמית עם איזון במה פשוט מעולים. יש כאן מוזיקה, ערמות של מוזיקה. ברצועה הרביעית העסק נרגע וזה מה שנקרא שיר רוק שקט.

אממה, הבאס כאן אימתני ועבודת הידיים של גרייסי על המצילות הן שמגדירות את מרבית השיר. ה-X5 שולט בבאס ביד רמה עם ירידה נמוכה בתחומי התדר ועדיין לא גורם לחדר להדהד גם בעוצמות גבוהות. מכות המצילות צלולות ומדויקות אך גם כאן עדיין הדעיכה שלהן מעט קצרה מדי. קולו של הסולן באמצע הדקה השלישית עולה לקצה גבולות יכולתיו הגרוניות וה-X5 נמצא שם איתו שומר על איזון טונלי בשירתו ולא נותן לגבוהים להפוך לצווחות כאובות באוזניים. ביצועים פשוט מעולים!

Mahler Symphony No.5 Los Angeles Philharmonic Orchestra Zubin Mehta (Decca)

אני מבצע מעבר חד לניצוחו של מטה. פתיחת החצוצרה ממוקמת נכון עמוק מימין, היא ברורה אך מעט "מאופקת". כניסת התזמורת ממלאת לי במה גדולה עם עומק מצוין אך עדיין רוחב הבמה קטן מדי ממה שהייתי מצפה לקבל מתזמורת פילהרמונית בגדול כזה. כלי הקשת נשמעים מעט עמומים ולא דומיננטיים מספיק ובדקה 2:35 כשהם מנגנים קטע לבד זה מורגש היטב. זה פשוט לא מספיק חי. אני לא משוכנע. עם התפתחות הדרמה ביצירה ה-X5 מפגין ביצועים טובים אבל אני מרגיש שהסגנון מוזיקה זה הוא לא האידיאלי עבורו. הביצועים שלו בסגנונות המוזיקה האחרים היו פשוט טובים יותר משמעותית. יש כאן את כל הפרטים ובתחום הדינמיקה הביצועים טובים מאוד אבל אינני מרגיש את הריגוש והסחיפה לתוך היצירה.

התזמורת לא חיה מולי. אז אני מסתפק בטוב מאוד אבל זהו. חסרות לי כמויות האוויר בין עשרות הנגנים וההולוגרפיה בחלל בינונית למדי. לחובבי הסגנון של הקלאסי הקשוח עם הרכבי תזמורות של עשרות נגנים, כנראה זה יישמע טוב מאוד אבל לא ירגיש מדהים, צמרמורת לצערי אין כאן.

Diana Krall - Live in Paris

אחת מהופעות הג'אז החיות האהובות עליי. ההופעה הזו הוקלטה ברמה גבוהה מאוד וזה שמיע עם השניות הראשונות. ה-X5 בן רגע מעמיד אותי בשורות הראשונות מטרים מהבמה. קולה של דיאנה צלול ומדויק ועבודת המתופף על מצילת הרגל מהירה ובמינון קידמי נכון. צלילי הפסנתר לא משאירים ספק כי מדובר בפסנתר כנף במלוא הדרו. תחושת ההופעה החיה היא מיידית עם כל הדברים שהיא מביאה עימה לחלל האזנה שלי.

השליטה של ה-X5 בצלילי תופי ומצילות הג'אז יחד עם כל צלילי הנקישות שבאות עם אופי המתופף משוקפים באופן מעולה. השקט האחורי בבמה מייד מכניס אותי לתוך ההופעה החיה אם כי רצפת הרעש טובה אבל לא מעולה. ברצועה השנייה ליווי כלי הקשת יחד עם הבאס שומרים על איזון וטבעיות נפלאים וקולה של דיאנה קידמי וממורכז בדיוק מושלם. רוחב הבמה הפרוסה מולי מצוין עם שפע אוויר בין הכלים. צלילי המברשות על תוף הסנר צלולים ויחד עימם צלילי הקסילופון פשוט נפלאים.

ה-X5 שוב מעלים את הרמקולים שלי באפס מאמץ וממשיך לעשות את מה שהוא יודע לעשות נפלא וזה להזרים אנרגיה ולהביא לי לחלל את האימפקט שבמוזיקה עם שפע של פרטים, דינמיקה ותלת מיימדיות יוצאים מן הכלל. הוא פשוט עושה את זה בקלות כזו שאי אפשר להישאר אדישים אליו. יש כאן ביצוע ג'אז מעולה עם קסם של הופעה שהוקלטה היטב.

ה-X5 נותן כאן ביצועים מעבר לרמת מחירו. החברה שם ביפן, עשו כאן משהו אחר וה-X5 הוא עדות לכך שלא מדובר בגימיק שיווקי של מיתוג. יש כאן חיה אחרת וזה בהחלט נשמע כך.

michi

DAC מובנה

ה-X5 כולל בחובו ממיר (DAC) כסטנדרט אינטגרלי. שילוב רכיב של ממיר במגברים משולבים היא "תופעה" שהופכת נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות אולם באופן טיבעי נוצרה סוג של "דעה קדומה" בכל הקשור לרמות האיכות של הממירים המשולבים בתוך מארזי מגברים משולבים או יחידות all in one. הרי בכל זאת, טהרת הגישה למכשיר אחד שעושה דבר אחד היא תמיד הנכונה ביותר. על הנייר, כן. במציאות, זה פחות המצב בשנים האחרונות וישנן חברות שהצליחו להגיע לאיכויות יוצאות מן הכלל בהיבט של שילוב מספר מכשירים במארז אחד. רק מה, בהרבה מן המקרים המוצלחים באמת שביניהם נושאים תגי מחיר גבוהים יותר. אני מודה שבמקרה של ה-X5 הציפיות שלי איך לומר... לא היו בשמיים. את האמת, לא היו כלל ציפיות והיה לי ברור שאבדוק ואתייחס ל-DAC ברמת סימון V ואמשיך הלאה. לא צפיתי את ההפתעה שטמן לי ה-X5.

את השימוש בממיר של ה-X5 ביצעתי באמצעות חיבור כבל ה-USB שלי מהמאק מיני והזרמת TIDAL עם שליטה באמצעות ROON. בקיצור, באותה קונסטלציה בה אני עושה שימוש במערכת הפרטית באופן קבוע. מהיר, פשוט ומבחן השוואתי הכי אמיתי שאוכל לעשות לממיר של ה-X5. יאללה, לעסק. המאק וה-ROON מזהים את ה-X5 תוך רגעים בודדים והעסק מוכן לעבוד בצ'יק. לא הגדרות, לא restart, כלום. תוך כמה רגעים מחיבור כבל ה-USB ה-X5 בעניינים. הנדסת אנוש יוצאת מן הכלל כבר אמרתי?

בדקות הראשונות אני מיד מזהה שה-DAC שומר על אופי וחותם הצליל של ה-X5. הצליל מהיר, צלול ומדויק עם איזון טונאלי פשוט פיצוץ. השליטה ויכולות התחום התחתון שומרות על רמה גבוהה מאוד גם בהשוואה לדאק שלי שהוא יקר ונחשב ממנו משמעותית. הצליל דינמי עם עומק במה מעולה. רצפת הרעש מאוד נמוכה, ולמעשה היא שגורמת לפרטים ולמיקרו פרטים לקפוץ החוצה עם שפע של אוויר בין הכלים. את מבחן ה-DAC ביצעתי לקראת סוף התקופה שלי יחד עם ה-X5 והביצועים של ה-DAC הרגישו כ-"עולים" על רמת הביצועים של המכשיר כמגבר משולב נטו. הייתכן? הרי ההיגיון לכאורה אומר שה-X5 הוא ראשית מגבר משולב ואח"כ יש בו גם רכיב ממיר דיגיטלי לאנלוגי. אז לכאורה... אז אמרתי... אז מה.

ביצועי הממיר הזה לקחו אותי בהפתעה גמורה. לא צפיתי את מה ששמעתי. אומר עד כדי כי החוויה הזו היא דוגמה אמיתית לחשיבות סינרגיה בין רכיבים. אחרי שאני משווה בין התוצאה עם הממיר שלי לבין זה של ה-X5, לאורך זמן נראה שהממיר שלי, עם זאת שנמצא ברמת מחיר אחרת מזו של ה-X5, השילוב שלהם יחד פחות טוב מזה של ה-X5. זה לא מתבטא בפחות פרטים או איזון, זה מתבטא בסינרגיה בין רכיבים. אני מוצא שקשה לי לשים את האצבע בדיוק על מה, אבל זה פשוט עובד יותר נכון. האם יותר טוב ממכלול שילוב האלקטרוניקה שלי? לא. המערך המשולב רכיבי המערכת שלי הניבו תוצאה טבעית יותר, יותר מיקרו פרטים ועומק במרחב. אך שוב, עניין הסינרגיה בין רכיבים ואין מנוס, רמות המחיר של הציוד שבמקרה הזה אכן מהווים פקטור משמעותי בתוצאה הסופית. עם כתיבת המשפטים האחרונים על ה-DAC של ה-X5, אני פשוט כמעט ומתעלף על הצליל שלו. עשו את זה המיצ'ים שם בארץ השמש העולה ועשו זאת בענק! 

michi

התאמת אלקטרוניקה ורמקולים

ה-X5 הוא מה שנקרא "חיית עבודה". עם כל הכבוד למספרים בניירת הלבנה של המוצר, כבר ראינו מקרים בהם בין מה שרשום על הנייר לבין המציאות המרחקים איך לומר בעדינות... "לא ממש שם", שלא לדבר על כאלו שהמצב בין הרשום על הנייר לבין המציאות הוא על סף המגוחך. היפנים בהיותם יפנים הם המבקרים הכי גדולים של עצמם. זה בתרבות ובהיסטוריה שלהם וה-X5 לא שונה בהיבט הזה. המגבר הזה יניע כמעט כל רמקול "נורמלי" וגם כמה כאלו שהם לא. מדובר במגבר משולב מאוזן מאוד עם כושר דחיפה שלעיתים ירגיש לכם אינסופי. מעצם היותו מגבר משולב, בהיבט של שילוב רכיבי אלקטרוניקה נוספים מדובר כמובן על מקור וגם כאן, הממיר המובנה שלו הוא רכיב שלא מומלץ לפסוח עליו בהינף היד. לא רק שהוא יוצא מן הכלל, גם לא בטוח שהוא "ייפול" בביצועיו מול ממיר חיצוני אחר "נחשב" יותר. הסינרגיה שלו עם ה-X5 מפגינים יכולות שקשה להתעלם מהן. מה שמותיר אותי עם המחשבה שאילו היה בליין של MICHI גם ממיר חיצוני, לאן התוצאות היו מגיעות אז?

סיכום

ה-X5 הוא מגבר משולב פשוט מדהים! וברמת מחירו אפילו מטמטם כאשר הביקורת היחידה שלי כלפיו היא בביצוע שחזור מוסיקה קלאסית בהרכב תזמורת של עשרות נגנים, שם הוא פשוט לא הצטיין.

ה-X5 הוא מגבר משולב מאוזן מאוד כאשר הוא לא מדגיש שום טווח תדרים והוא לא יפתור בעיות של רמקול "בהיר" או רמקול "סתום" וכך בדיוק זה צריך להיות, זה כמה שהוא מאוזן. אופי הצליל שלו או "voicing" בלהג המקצועי, הוא על הצד הניטרלי עם טבעיות מעולה בתחומי התדר הבינוניים והגבוהים. היכולות שלו בתחום התדרים הנמוכים לא מביישים שום מתמודד ברמתו ואף מעל. הוא מפורט מאוד אך לא ברמת מנתח מוח ועדיין ברמת מחירו, הוא מציב רף גבוה מאוד. הממיר דיגיטלי לאנלוגי המשולב במגבר מפגין יכולות שקשה היה לצפות שיהיו כה טובות.

ה-X5 מעניק כאן יכולות וביצועים ברמה גבוהה, גבוהה מאוד. האם ה-X5 הוא מגבר משולב hi-end? הוא לא וזאת בגלל מספר דברים שהוא עושה ברמה "מעולה בלבד". אותם דברים שכדי לקבל עוד קצת צריך לפתוח את הארנק עוד הרבה ולכן הוא מגבר משולב שנמצא בקצה החוד של ה-hi fidelity, כאשר את כל הטוב הזה הוא מעניק לנו במעטפת סופר אלגנטית מה שהופך אותו לאחד המכשירים האהובים עליי ביותר, אותם סקרתי והאזנתי להם בשנים האחרונות.      

מחיר: 29,990 ₪.

יבואן: טופ אודיו

רכיבי המערכת:

רמקולים:

Tidal Piano Cera G2

הגברה:

AVM SA8.2 – סטריאו.

קדם מגבר:

AVM PA 5.2.

מקור  דיגיטל:

AVM MP8.2 - טרנספורט / דאק.

Mac mini / Roon / Tidal.

כבילה:

רמקולים – Nordost Frey 2.

אינטרקונקטים – Nordost Frey 2.

דיגיטל - Nordost Tyr 2.

חשמל - Nordost Frey 2, Sine Coliseum II, Zafino Silver Dart Graphene.

תשתית וחשמל:

קו ייעודי Oyaide ופאזה נפרדת 25Amp+ HifiTuning Gold.

מייצב חשמל: Sine SRT-3KV.

מפצל חשמל: Oyaide R1 + XXX.

דופלקסים (X2): Sine Nano.

סטנד ושיכוך:

Neo Double Tripod & Carbon Fiber, Sorbothane, Gregitek Aerius, Finite Element Cerabase Classic.

אקוסטיקה:

תקרה: פנלים SOLO HEXAGON 50mm.

קיר מערכת: חיפוי עץ + דיפון אקוסטי.

 

מעבר לתגובות בפורום