האזנה נינוחה אצל דני בכור ודרישת שלום חמה מהממלכה הבריטית

תומר צין
02-02-2015 21:00

ביקור של תומר בחנות אודיו לציוד יד שניה והאזנה לדגמי רמקולים מהקלאסיים ביותר: Celestion SL600 Si ו- Proac EBS. לצד חווית השיחה עם דני בכור, אנחנו מקבלים גם טיפים מועילים בנושא קניית ציוד אודיו יד שניה.

בשבוע שעבר נסעתי לדני בכור, בבעלותו חנות למוצרי "היי-אנד" סטריאו, יד שנייה היחידה בארץ, המטרה במקור היתה להאזין לשני רמקולים בריטים, מהקלאסיקות של כל הזמנים שהעלו בי נוסטלגיה וגעגועים. הרמקולים הם מדגם "סליישן SL600Si" משנת 1992, קומפקטים ועם תיבה קטנה מכוורת אלומיניום. לעומתם, אאזין גם ל"פרואק EBS" משנת 1984, עם תיבה עשויה עץ, מאסיבית, כבדה וגדולה. שתי תפיסות שונות ומנוגדות לצליל. ה"סליישן" ייובאו בעבר על ידי היבואן שמי משיח. דני ואנוכי רכשנו אותם בעבר הרחוק והם זכורים לנו לטובה, כרמקולים קומפקטיים ומיוחדים. ה"פרואק EBS" היו מצוינים לזמנם וכעת הם נמכרו לאודיופיל מזדמן שרכש אותם לאחרונה. ל"פרואק" האזנתי בעבר, כאשר טיילתי ביוון לפני 29 שנה, נשביתי בקסמיו ומאז החיידק רודף אותי ולא מרפה.

נשאלת השאלה האם הרמקולים האלה מספיק טובים, איכותיים ומודרניים? התשובה, כנראה שכן.

דברי פתיחה, מי אתה דני בכור


דני פתח את הסטודיו"Audio-X-stream"  בשנת 2012, המקום מציע פתרון למוצרי יד שנייה ושדרוגים, הכוללים גם יעוץ ברמה מקצועית. תמיד אפשר למצוא כאן ציוד מהשורה הראשונה של עולם ה-High End, לצד דברים קצת יותר צנועים. לעומת זאת, אפשר למצוא פה רמקולים אלקטרוסטטים, ריבונים, פטיפונים אקזוטיים ודברים שבאמת לא רואים כל יום. החנות ממוקמת במרכז שוסטר המזרחי (מרכז אלרם), רחוב אבא אחימאיר 25, רמת אביב ג', תל-אביב. הסטודיו פועל על בסיס תאום מראש בלבד, שעות הפעילות גמישות ביותר. הסטודיו נפתח בשעות הצהרים ונסגר בשעות המאוחרות של הלילה. שלבי הרכישה מתחילים עוד בשיחה הטלפונית שמקיים דני, במסגרתה הוא "מתחקר" את הלקוח לפני שהוא מגיע, על מנת להרכיב מראש, מערכת שתתאים לדרישות שלו, גם מבחינת תקציב וגם מבחינת טעמו המוזיקלי. הלקוח חש בניגודיות הנוצרת בירידה מהחניון הקר לחנות החמה שלו. על הקירות הלבנים שמסביב לחנות, מונחים מוצרים רבים, ישנם כ-50 זוגות רמקולים ושורה של רכיבי אלקטרוניקה. לקוח שרוצה להאזין לרכיב בחנות, מוצר האודיו מורכב בשבילו במיוחד במקום, ללא מרכזיה ועם הרבה סבלנות.

 
דני בכור

דני מספר שקבע לעצמו חוק "לא להכניס לחנות מוצר שאינו מוגדר וידוע כאיכותי". הוא לא יכניס רסיברים זולים לקולנוע ביתי וציוד בסגנון מחסני חשמל אי אפשר למצוא פה. כן תמצאו כאן, מעבדי קול לקולנוע ומגברי חמישה ערוצים. חשוב לו שהמוצרים שיודגמו כאן, יהיו מ"בית טוב", באיכות היי-אנד של היום ושל פעם. דני מחפש את האודיופילים המכורים שרוצים "לקנות סאונד", להם הוא נותן פתרונות ייחודים שאין היום בשוק. הדבר מתבטא במבחר רב ומגוון של מוצרי סטריאו, שמגיעים אל הלקוח הביתה, בתנאים הכי נוחים שניתן. דני התגלה כיהלום אמיתי, התברך ב"סבלנות של פיל" ולא ימכור לך משהו שלא מתאים לצרכיך, בכל רמה שהיא. הוא מסביר: "זה לא עניין של כסף, זה יותר עניין של אהבה עזה לתחום". חובה לבקר במקום מדי פעם, כדי לדעת מה הולך ומה נמצא ביד שנייה, מעבר לזה, כמעט תמיד פוגשים שם חברים. החנות היא פנינת חמד בנוף הישראלי הצחיח למדי.

קצת היסטוריה של דני

ההיסטוריה הפרטית של דני בתחום האודיו מתחילה באמצע שנות השמונים, כאשר החליף רסיבר של מרנץ במגברי מנורות Quad II. הוא התחשמל מהמגבר הזה לא מעט פעמים, אבל, מסתבר שזה היה אחד המגברים הכי טובים שהיו לו עד היום, חם וצלול כמו יין טוב. היו לו המון מגברים טובים, כל אחד עם הטעם שלו, אבל ל- Quad II יש לו פינה חמה בלב. בשלב מאוחר יותר רכש מגברים שונים כמוMark Levinson, Conrad Johnson, Audio Research  ורבים טובים אחרים. כשלמד הנדסת אלקטרוניקה בארה"ב, על הדרך, החליף ציוד סטריאו כל שבוע. בשובו ארצה עם סיום הלימודים, קיבל זכויות של תושב חוזר והביא המון ציוד משובח, כולל הגברה שלJadis" " ומספר זוגות רמקולים אקזוטיים. בנסיעותיו המאוד תכופות לחו"ל, התחולל חיפוש בלתי פוסק, אחר ציוד סטריאו איכותי, לימים, נהיה לו אוסף מאוד גדול של מגברים אקזוטיים, בעיקר בתחום המנורות וטרנזיסטורים Class A. לפני 3 שנים מצא את עצמו עם אוסף גדול של Mark Levinson Audio Research, Leak Sonus Faber ורבים אחרים. הבעיה הייתה שאף פעם דני לא אהב למכור שום דבר, כמות הציוד רק הלכה ותפחה.

 
מגבר שפופרות מנורות

דני טס לחו"ל מידי שבוע, 3 ימים בארץ ו-3 ימים בחו"ל. הזמן עשה את שלו, הוא כבר לא עמד בזה, לא נפשית ולא גופנית, החליט לעזוב את תחום ה"היי-טק" לחלוטין. באותו זמן, חברים יעצו לו להתעסק במה שהוא הכי אוהב, תחום הסטריאו. אכן, לאחר 15 שנות עבודה ב"היי-טק" (טכנולוגיה עילית), פתח את החנות בחודש מרץ 2012.

"פטיש" לטייפ סלילים?


כבר הרבה שנים דני יודע שלטייפ סלילים יש פוטנציאל ייחודי לסאונד אנלוגי, באיכות מאוד גבוהה, עם דינאמיקה שונה, ממה שהורגלנו בפטיפון ו- CD. היה לו טייפ סלילים בעבר, אבל, אף פעם הוא לא הצליח ליהנות ממנו ממש. טייפים ישנים כמוRevox A77  ו- B77וטנדברג למיניהם לא חסר בשוק. אבל תמיד משהו בהם עקום ודפוק. לפני כשנה, הייתה לו הזדמנות לשים יד על טייפ סלילים סגור באריזה, של Tascam ה-BR-20. הוא פתח את הקופסה, לראשונה נפל בחלקו טייפ ברמה הגבוהה ביותר, כשהוא חדש באריזה.


טייפ סלילים
בין היתר, הטייפ הזה משמש בסיס לשיפורים לקהילת "The Tape Project". כאשר הוא יכול להופיע גם בקונפיגורציות שמגיעות למחיר 18,000$. כיום, לדני יש שני טייפים כאלו, שהוא מטלטל אחד מהם מידי פעם, להקלטות חיות של אומנים. אנקדוטה קטנה: בהזדמנות שנפלה לידו, דני הגיע להופעה של חברו הטוב המוזיקאי יאיר דלל, כאשר הם לוקחים איתם את הטייפ, מבלי להבין הרבה מה הם עושים, התחברו לקונסולה המרכזית של טכנאי הסאונד. הם לא עשו הרבה חוץ מללחוץ על כפתור ההקלטה ולתת לסלילים להסתובב. זה יצא פשוט קסום ומדהים. כיף של פשטות וסאונד שלא עבר עריכה.

"מנורות זה לא צחוק" - טיפים לרכישת ציוד יד-2

לדני חשוב שתקפידו על מספר כללים:
1. מומלץ לקנות מחבר או ממישהו מוכר, הכי טוב לרכוש או להחליף ציוד עם מישהו קרוב שאפשר לסמוך עליו. חבר אולי לא יכול לספק אחריות, אבל סביר מאוד שיהיה עבורך מוכר אמין.
2. מנורות זה לא צחוק, באופן כללי, קדם מגברים וממירים שעושים שימוש במנורות, נחשבים מאוד אמינים ודורשים תחזוקה מינימאלית. מגברי הספק שפופרתיים, זה כבר סיפור אחר. מומלץ ללמוד בטרם קניה לגבי אמינות המגבר הספציפי, האם יש כיוון "Bias", ואיזה מנורות מותקנות עליו כעת.
3. בחירה מושכלת, על פי מידע מוקדם, תמנע עוגמת נפש רבה והוצאות תיקון שלא לצורך. יש חלקים נעים ויש בלאי מכני, מרבית הנגנים בשוק יד-2 כבר מתחילים להראות את גילם המתקדם.  
4. מומלץ לרכוש רק אחרי בדיקה מדוקדקת של אמינות קריאה על מספר דיסקים, כן בדיקה קפדנית של מנגנון קליטת הדיסק (מגירה).
5. כאשר מובילים מוצר אלקטרוני, להוביל בזהירות, כל שריטה/פגיעה תוריד מערך הציוד במכירה עתידית. מומלץ לנקוט בזהירות משנה בשינוע הציוד. כאשר מובילים ברכב האישי, "לרפד" ולמנוע מהציוד להתחכך או להיחבט בדפנות.
6. לשמור על הגב - שום מגבר או רמקול לא שווים פגיעה בגב. עדיף למצוא מישהו שיעזור מאשר לסבול מנזק גופני מאוחר יותר.
7. לא לפחד לקנות מחו"ל, ניתן למצוא מציאות של ממש, למשל ב- Audiogon, Audiomarkt, ו-eBay. יש מקרים רבים של יבוא אישי מוצלח. כדאי לתקשר עם המוכר ולוודא שהמוצר נארז באופן נאות ושצרף לחבילה תצהיר וגם עדות לעסקה (למשל תדפיס שמראה העברת PayPal).


חלל האזנה ורשימת ציוד


גודלה של חנות הסטריאו הוא כשישים מטר רבועים, גובה 2.85 מטר. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" כשנוגן דיסק ההדגמה, לא נשמעו הדהודים מיוחדים. המרחק בין הרמקולים היה בסביבות שלושה וחצי מטרים וזהו גם המרחק ממקום הישיבה, אל תחילת הרמקולים. הרמקולים ממוקמים במרחק של מטר מהקיר האחורי. העדפתי את השיטה של השמעת הרמקולים בתורם, על מנת להקנות תנאי השמעה זהים ל-2 הרמקולים. הסיכוי כי תהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של רמקולים המנגנים כשחמישים ממברנות "מקשיבות" לו בדריכות ומשפיעות עליו, גם הובאו בחשבון. ה-  SL600Siמוקמו על סטנדים ממתכת כבדים בגובה 60 ס"מ, בעוד שרמקולי הפרואק EBS מוקמו על סטנדים ממתכת בגובה 30 ס"מ, שניהם בצורה סימטרית. בתחילת כל האזנה שמנו את דיסק הדגמה, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. אין תוספת של אביזרי אקוסטיקה בחנות. המערכת הנוכחית של דני עמדה בחנות ונבחרה על ידי: מגבר הספק Conrad Johnson MF2200 בהספק 200 וואט לערוץ, קדם מגבר שפופרתי Conrad Johnson PV14L, טרנספורט  Mark Levinson No .31 וממיר מאנלוגי לדיגיטלMark Levinson No. 36s.


רשימת האזנה


התיישבתי להאזין למערכת. לדני כ-100 דיסקים, אך תמיד נאזין בשלב ראשון, לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב. הקטעים הראשונים נבחרו מתוך הדיסק "Boss Tenor" שלGene" Ammons" הקטע הראשון, השלישי והרביעי, הקטע השני נבחר מהדיסק Trouble In Mind"" של "Archie Sheep" הקטע When Things Go Wrong"", הקטע השישי מתוך הדיסק "True Ballads", של "Archie Shepp Quartet" קטע מס' 6 "Nature Boy", הקטע הרביעי נבחר מהדיסק של "Joe pass" מבחר קטעים מתוך Virtuoso, הקטע החמישי נבחר מתוך הדיסק
"Michel Jonasz" קטע מס' 2 Le) "temps passé" ו- Si si si le eiel), הקטע השישי נבחר של "Adagio d'Albinoni" בביצוע של "Gary Karr", הקטע השביעי נבחר מתוך הדיסקCantate" Domino"" בניצוחו של"Torsten Nilsson"  קטע מס' 11 Julsung"", הקטע שמיני נבחר מתוך Schubert's Winterreise"" בניצוחו של "Hans Zender", הקטע הראשון, הקטע התשיעי של "Paganini Nicolo" בניצוחו של "Charles Dutoit" עם הכנר ""Salvatore Accardo, דיסק 1 קטע 6. 

מערכת אודיו סטריאו
האזנה לרמקולים פרואק EBS

פרואק EBS הוא הרמקול עם הכי הרבה נשמה שקיים בחנות, הוא מוניטור אולפני יותר מכל דבר אחר. התיבה עשויה עץ מאסיבית וכבדה מאוד בסגנון ה"ספנדורים" של אותה תקופה. יחידות ה"וופר" וה"מיד" הן איכותיות מתוצרת חברת "ATC". הטוויטר הוא "סקאן ספיק" טיפוסי לפרואקים של התקופה. מאז שיוצר חלפו שנים רבות, ו"פרואק" תפסה כיוון שונה במקצת, ועדיין, יש ביקוש רב לרמקולים של "פרואק" ביד-2. ה"פרואק" נצילים ולא צריכים הספק רב. הם לא ממש נעלמים בחדר, תחום האמצע נשמע מעט דומיננטי וכיווני. "פרואק EBS, משחזרים סוגי מוזיקה שונים, המכתיבים דרישות שונות מהרמקולים, בהצלחה שווה. חובב הרוק והפופ ימצא שהצליל שלהם דינמי, אנרגטי והתקפי, עשיר בתדרים נמוכים, מדויקים ואיננו מעייף גם לאחר שעות של האזנה אליהם. חובב המוזיקה הקלסית, ימצא שהצליל עדין וטבעי, מאוזן טונלית ובעל "צבע" נכון והכול עם דינמיות מדהימה,
תחושת במה מרגשת ומוזיקה הנוצרת קרוב אליהם. ה-EBS משחזרים בצורה פנומנאלית את האירוע המוזיקאי: העוצמה משולחת הרסן של תזמורת סימפונית כמעט מלאה, הופעת רוק החובטת במעיים, האינטימיות של רביעית ג'אז או העדינות של סקסופון יחיד. הצלילים הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ניצוץ, ברק, שקיפות, הגדרה ואוירה למוזיקה. ה"פרואק" הוא קנייה מצוינת בהשוואה ישירה, גם מול רמקולים בן ימינו.      

Proac EBS 
האזנה לרמקולים סליישן SL600Si

רמקול ה-High-End הראשון של דני היה ה"סליישן", "ממש Magico" של שנות ה-80. התיבה עשויה מ- 12 מ"מ של כוורת אלומיניום (Aerolam), שמשמשת, בעיקר לבניית מטוסים. באופן השוואתי לתיבת עץ, חומר זה מסיט את התהודה שתי אוקטאבות מעלה, וגורם לניקיון יוצא דופן בצליל המופק. כל רמקול שוקל כ- 5 ק"ג, אך נקישה על התיבה מרגישה כמו נקישה על בטון.


רמקולים SL600Si 
הנצילות נמוכה מאוד (82db/w/m), התיבה אטומה לחלוטין. בעבר נהוג היה לחבר את הרמקולים האלו, למגברים טרנזיסטורים חזקים במיוחד, אבל דני אוהב אותם דווקא עם מגברי מנורות. בהעמדה נכונה, הרמקולים האלו נעלמים לחלוטין בחדר ומספקים חווית האזנה ייחודית. כאשר בקעו הצלילים הראשונים נדמה היה ששערי גן עדן נפתחים. ה"סליישן" משחזרים מוזיקה בצורה מרשימה ויוצרים צליל מתוק ורגוע ועדיין מפורט מאוד. הבאס מדויק והטונים הנמוכים יורדים עד בערך 50 הרצים, יותר מזה אין. במת הצליל ההולוגרפית פורצת את גבולות הרמקולים אחורה וקדימה. הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל ביניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושחזור כלי הנגינה בסביבה אקוסטית, מציאותית מאוד. היכולת של הרמקולים לשחזר קולות של זמרים וזמרות פנטסטית, עם יכולת עקיבה נאמנה לשינויים בקול המזמר, הכול באיזון כמעט מושלם, ללא צרידות ותוספות. ה"סליישן" עומדים מול כל הרמקולים המודרניים בכבוד רב, הם בהחלט סוכרייה מתוקה מאוד. 

Celestion SL600 Si
שורה תחתונה

דני ואני מדברים על סטריאו, יבואנים, מצב השוק בעבר ובהווה וכדומה. אנחנו לא מפסיקים לדבר עד שאנו שמים לב, עוברת שעתיים וחצי בנעימים. יש לנו היסטוריה רבה באודיו, שנינו מכירים את מרבית האנשים בתחום, לשנינו מעל שלושים שנים של וותק באודיו ואנו בני אותו גיל. התאהבתי בגישה האודיופילית, באווירה הביתית והחמימה ובאדם, העומד מאחורי כל המוצרים הללו. כך עברו שעתיים וחצי מענגות, בהן גילינו, שלא הרבה השתנה באודיו בשלושים שנים האחרונות. הבטחתי לדני לבוא בפעם הבאה ולהאזין בכיף להרבה דיסקים נוספים. תודה רבה מקרב לב - היה נהדר.

מעבר לתגובות בפורום