קולנוע ביתי

תקליטים: הדפסות מוקדמות לעומת reissues

הנושא בפורום 'פטיפונים - צליל אנלוגי' פורסם ע"י AK1, ‏12/10/17 ב- 20:01.

  1. AK1

    AK1 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏12/8/09
    הודעות:
    7,706
    לייקים:
    633
    זוהי כתבת המשך ל"מהקלטה אל התקליט, מה קורה בדרך? ", ומתייחסת למושגים ותהליכים שהוגדרו שם.

    להדפסות המוקדמות באמת של הקלטות אנאלוגיות יש יתרון מובהק -- סרט המאסטר דור ראשון, זה שקיבל את אישור המבצעים -- קיים והוא במצב הטוב ביותר שלו אי פעם.

    עד שמגיעים להפקת מטריצת-מאסטר חדשה, סרט המאסטר יכול ללכת לאיבוד, או שמצבו יכול להידרדר, החל במידה קטנה ובלתי מורגשת ועד קטסטרופאלית. הידרדרות יכולה להיות מסוג אחד או יותר, כמו למשל:
    • היחלשות המגנטיות של הסרט
    • התקלפות החומר המגנטי של הסרט (למעשה כל נגינה של הסרט תורמת לזה)
    • התקמטות/התפוררות של הסרט עצמו
    • מתיחה/התכווצות לא אחידה לאורך הסרט
    • השפעות מגנטיות בין ליפופים של הסרט (print through)
    • הידבקות ליפופים של הסרט (מדי פעם נוהגים להריץ את הסרטים שבאחסנה במהירות מצד לצד כדי למנוע את הבעייה הזו)
    וכו'

    לפעמים אפשר להציל סרט שהידרדר או חלקים ממנו, במידה זו או אחרת, ולפעמים לא. במקרי בעיות אפשר להיעזר/להשתמש בעותקים שלו או עותקים של עותקים (דור שני, שלישי והלאה), אך יש לציין שכל העתקה אנאלוגית גורמת לירידת איכות ניכרת.

    אם אין עותקים כאלה, אפשר לבצע עריכה/מיקס מחדש של סרטי ההקלטה המקוריים -- ה-session tapes (אם הם השתמרו במצב סביר) אם כי יש כאן בעייה -- לא תמיד אפשר לקבל את אישור המבצעים ו/או המפיק לתוצאת העריכה/מיקס הזו, כפי שאמור הייה לקרות עם המאסטר המקורי לדורותיו.

    במקרים קיצוניים גם אפשר להשתמש בתקליטים כמקור, רצוי כמובן בהדפסות מוקדמות ככל האפשר במצב הטוב ביותר שמצליחים להשיג, או reel-to-reel tapes שיצאו מההקלטה המקורית, וייש כאלה שאפילו משתמשים בדיסקים, רחמנא ליצלן.

    בכל מקרה שאין סרט רציף שאפשר לנגן ממנו צד שלם לתוך מכשיר החריטה, צריך להכין סרט כזה, מה שאומר העתקות אנאלוגיות של קטעים (ירידת איכות משמעותית בכל העתקה) חיתוכם (סכין יפאנית) והדבקתם ברצף (סלוטייפ), או -- ירחם השם -- המרות לדיגיטאל hi-res של קטעים, חיתוך והדבקה דיגיטאלית שלהם לקובץ אחד ללא הפסד איכות, ונגינתו באמצעות DAC ישירות למכשיר החריטה. יש חילוקי דיעות דתיים ממש מה גרוע יותר -- ההעתקות האנאלוגיות או ההסבות לדיגיטאל וחזרה.

    אני לא מכיר דוגמאות של אותה הקלטה שעברה גם חידוש אנאלוגי-בלבד מצד אחד וגם חידוש שכולל דיגיטאציה מצד שני, כך שאין לי אפשרות השוואה ואין לי דיעה/אידיאולוגיה/אמונה/דת בעניין מה עדיף, אם בכלל, בהכללה, או בתלות ביכולות הטכנאים ובציוד.

    אני לא בטוח שעמדותיהם של רוב בעלי העמדות בנושא אכן מבוססת על בדיקות אמינות ומובהקות-סטאטיסטית במידגם מייצג של הרבה הדפסות מחודשות של אותן הקלטות על ידי חברות שונות, שלא להזכיר אפילו חס-וחלילה שרצוי שהשוואות יהייו עיוורות, תוך השוואת ווליום מדוייקת עד כדי 0.5dB ופחות, אבל אני בטוח שתמצאו בעלי עמדות ממש חזקות, בעיקר בכיוון של אנאלוגי-בלבד == טוב, עירוב דיגיטאלי == רע.

    אוקיי, אז אחרי שראינו את הייתרון בקיומו ובמצבו הנפלא של המאסטר המקורי והמאושר, נראה על-פניו שהדפסות מוקדמות אמורות לתת נוק-אאוט מוחלט וחד-משמעי לכל ההוצאות המחודשות, לא?

    אז לא [​IMG]

    בכל זאת יש כאן trade-off, לכאן ולכאן.

    אם המאסטר טייפ לדורותיו השתמר במצב שמיש, עדיין ייתכן שבגלל עדיפות משמעותית של טכנאים/ציוד/חומרים/תהליכים מאוחרים יותר על מוקדמים, זה מצב אפשרי שהתוצאה תהייה טובה יותר בהוצאה המאוחרת, כולל למשל דברים כמו:
    • איכות הנגן שמשתמשים בו לנגן את הסרט, אם מבחינת frequency response, מהירות נכונה ויציבה של הסרט, ההגברה הפנימית של הנגן, יחס האות לרעש שלו וכו'
    • ההגברה שמשתמשים בה בין נגן הסרט לבין מכונת החריטה
    • מכונת החריטה עצמה והקשור אליה, כולל מבחינת דיוק ויציבות המהירות, טיב החריצים, אופטימיזציה של הריווח בין החריצים כפונקציה של האמפליטודה, equalization מדויק יותר לפיצוי על אי-הליניאריות של המכונה וכו'
    • Half Speed Mastering -- ביצוע החריטה תוך שה-lacquer מסתובב בחצי המהירות, מה שמשפר, כנראה באופן ניכר, את איכות החריטה
    • הקשיות והיציבות של החומר שבו חורטים -- בעבר הרחוק מאוד שעווה, אחר כך acetate lacquer, מ-1982 נוספה האפשרות של מתכת (Direct Metal Mastering == DMM)
    • כל תהליכי הכנת המטריצות והסטמפרים
    • תהליך ההטבעה
    • איכות הוויניל עצמו
    • כמות הוויניל -- עובי, משקל -- 180 או 200 גרם ויותר
    • שימוש ב-45 סל"ד במקום ⅓33
    • פירוק ליותר צדדים, כדי שפחות מהמוסיקה תהייה קרובה לסוף הצד של תקליט ואפשרי ריווח גדול יותר בין החריצים להקטנת ההשפעה ביניהם בזמן ההטבעה והגדלת וטווח הדינאמי וכמות הבאס
    • הכבילה :)
    לפיכך ייתכן -- וגם קורה בשטח לא מעט -- שלמרות שלא משתמשים במאסטר דור ראשון במצב חדש, התוצאה שמתקבלת בחידוש עדיין עדיפה מבחינה סונית.

    וכרגיל, לא רק המכשירים והטכנולוגייה קובעים הכל, אלא גם היכולות של הטכנאים, גם של אלה שהכינו את ההדפסות המוקדמות וגם של אלה שהכינו את ההוצאות המחודשות.

    במאמר מוסגר, לא מובטח גם שההדפסות המוקדמות ביותר לתקליטים נעשו תמיד מהמאסטר דור ראשון במצב חדש. למשל, הקלטות הסטריאו המסחריות הראשונות נעשו החל בסוף 1953, לפני שהייתה הטכנולוגייה לחריטת תקליטים סטריאופוניים, שהגיעה לשוק בסוף 1957. בחלק מהמקרים, סרטי המאסטר שימשו בתקופת הביניים להפקת טייפים reel-to-reel עבור נגני טייפים סטריאופוניים ביתיים, ולא ידועה מידת השחיקה של הסרטים הנ"ל עד שהגיעו להדפסת התקליטים הראשונים.

    מקרה נוסף שההדפסות הראשונות אינן בהכרח עדיפות על מאוחרות יותר הוא כשהן נעשו תוך שימוש בטכנולוגיות שאינן מתאימות לציוד של היום, כמו למשל Dynagroove של RCA (בתקופה שבערך בין 1963 ל-1970), שהתאימו למחטים כדוריות ולא אליפטיות.

    אז אם אפשר הייה לחשוב שהאיכות המירבית מושגת בתקליט הראשון שמוטבע, ומכאן האיכות בקו ירידה מתמיד, עד אולי שהגיעו חברות ייעודיות שעשו ניסים ונפלאות בהוצאות מחודשות, אז זה לא המצב -- בפועל הדברים מסובכים בהרבה, כך שלצערי, אין מסקנות חותכות לכאן או לכאן...

    אז מה המסקנות הלא-חותכות?

    למי שחשוב הערך הכספי/אספני -- collector's item -- ו/או הנוסטאלגי של תקליט -- להחזיק פיסת היסטוריה ביד -- אין ברירה אלא לשאוף להשגת ההוצאות המוקדמות ביותר, ללא תלות באיך הן נשמעות. לעומת זאת, למי שאיכות הסאונד היא מה שחשוב לו, אין ברירה אלא לנסות ולהשוות וללמוד מהניסיון של עצמו ושל אחרים, כאשר הבעייה היא שכל מקרה לגופו.

    התברר לי, למשל, שההדפסות של Analogue Productions, במיוחד מהמפעל החדש/מחודש שלהם, Quality Record Pressings, עולות לעיתים קרובות על המקור, כולל הדפסות מוקדמות ממש במצב טוב של RCA Living Stereo. לעומת זאת, הרבה מההדפסות של Speakers Corner מאכזבות, ונשמעות דומות יותר לדיסקים, לפעמים באיכות ייצור לא מזהירה ורעשי רקע.

    כמוכן, הדפסות של 180-200 גרם אינן אוטומאטית עדיפות עדיפות על הדפסות רגילות, וגם הוצאות ב-45 סל"ד אינן תמיד עדיפות על ⅓33. או, במילים אחרות, אין שום סממן חיצוני שמבטיח ייתרון באיכות הצליל.

    עמיר
     
    נערך לאחרונה ב: ‏15/10/17 ב- 09:34
    avi242, zs, itay123 ו-6 משתמשים נוספים אוהבים את זה.
  2. web

    web אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏12/8/07
    הודעות:
    249
    לייקים:
    111
    תודה רבה על ההשקעה והכתיבה.
    ונכון שאין חוקים, אבל.....
    עוד לא נתקלתי בהדפסת AP לא טובה, כנ"ל עם MUSIC MATTERS ;)
    קנית AP או MM, שילמת יותר על תקליט איכותי שלא מאכזב :)
     
  3. נמר

    נמר כתב אודיו צוות האתר

    הצטרף:
    ‏8/7/07
    הודעות:
    16,766
    לייקים:
    1,342
    מילים כדורבנות עמיר.

    אני מסכים עם כל מילה שכתבת. מנסיוני, היו כמה מקוריות שהיו עדיפות והיו כמה מחודשות שהיו עדיפות.
    כל מקרה לגופו.
     
    AK1 אוהב/ת את זה.
  4. SONYES

    SONYES חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏15/6/14
    הודעות:
    2,311
    לייקים:
    776
    נו לזה חיכיתי בכליון עניים
    שפו (ורד)(ורד)(ורד)

    גם לאחרונה רכשתי את לה בוהם . טוסקה .טורנדוט בפורממט החדש של דקה עם בלוי רי והקלטות
    אחרי רמסטר רציני - לא נפלתי אף פעם מההקלטות של פילפ שיניי ..... עוד כמהנדס
    עדיין מה עתיד לגלות בשמיעה זה בהמשך

    עמיר תודה רבה
     
    AK1 אוהב/ת את זה.
  5. DavidGil

    DavidGil אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏17/9/16
    הודעות:
    414
    לייקים:
    250
    עמיר. תותח!
    תודה רבה. אני נהנה לקרוא ולהשכיל.
     
    SONYES ו-AK1 אוהבים את זה.
  6. avi242

    avi242 חבר אתר

    הצטרף:
    ‏1/1/08
    הודעות:
    28
    לייקים:
    2
    היי,
    בד"כ אני לא כותב כאן, אבל המאמר מקיף ומעולה.
    תוספת קטנה... מייקל פרמר פרסם לפני כמה חודשים רשימה של תקליטים של speaker's corner, שהרמסטר שלהם נעשה ע"י Kevin Grey. חלקם כנראה באולפן הנקרא coherent שעשה את כל תקליטי MM. רובם כנראה הם מהבולטים באיכותם מחברה זו
    https://www.analogplanet.com/content/kevin-gray-cuts-aaa-series-speakers-corner
    Cheers!
     
  7. zs

    zs חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏8/8/07
    הודעות:
    3,369
    לייקים:
    438
    בוא'נה אבי ,כל פעם שאתה כותב משהוא על תקליטים אני יוצא מרושש.....:)
     
  8. AK1

    AK1 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏12/8/09
    הודעות:
    7,706
    לייקים:
    633
    המאמר הזה אינו מאמר מקצועי, שבו פרמר מספר על השוואות/בדיקות שעשה לתקליטי Speakers Corner בכלל ו/או לעבודותיו של Kevin Gray בפרט, אלא מאמר שיווקי לעילא, בסגנון הפאפאראצי הנהוג לאחרונה של "מייקל פרמר פה ומייקל פרמר שם", עם תוספת המידע שתקליטי SC הם AAA, כאילו שזה מבטיח איכות. על פי התוצאות, זה לא.

    מהרשימה שמופיעה שם, יש לי רק את ה"ארואיקה" עם ברונו ואלטר -- לא מהיותר מוצלחים שלהם -- אבל הנסיון שלי עם SC מגיע ליותר מ-20 אלבומים, חלקם כפולים (כולם קלאסיים), מתוכם אולי שניים טובים אבל לא מצטיינים, עד שהבנתי סופית שאני לא רוצה לקנות מהם יותר.

    חבל, כי הם מוציאים דברים שמעניינים אותי, אבל אין ברירה אלא לחפש הדפסות מוקדמות במצב טוב או לחכות שמישהו אחר יוציא את אותם הדברים.

    עמיר
     
    SONYES אוהב/ת את זה.
  9. katzofe

    katzofe חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏27/6/09
    הודעות:
    1,367
    לייקים:
    66
    וכך גם ג. יפית עוד נוהגת לפרסם ..סו?
     
    SONYES אוהב/ת את זה.
  10. vitalyi

    vitalyi אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏29/2/08
    הודעות:
    349
    לייקים:
    33
    אני נתקלתי - בכל 3 תקליטים שיש לי. כולם מעוותים, אחד off center ובכולם צליל עלוב, אפילו בהשוואה ל- reissues של שנות ה-70.
     
  11. web

    web אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏12/8/07
    הודעות:
    249
    לייקים:
    111
    וואלה, מפתיע אותי...
    אם כך, נפלתי דווקא על הטובים, אין לי AP פגומים

    בכל אופן, ניסית להחליף תקליטים פגומים? עשיתי את זה עם פשוטים של AMAZON ללא בעיות
     
  12. vitalyi

    vitalyi אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏29/2/08
    הודעות:
    349
    לייקים:
    33
    קניתי עצל זיו, הוא היה ממש בסדר והחליף לי אחד התקליטים פעמיים, אבל כולם היו אותו דרעק (גם מעוותים בצורה, וגם היו עיוותי הצליל). נגיד שאני יכול להתגבר על עיוות מתון בזכות קלאמפ הברגה - אבל הצליל עדיין עלוב: אין "אוויר" ובמה רדודה. יש לי תקליטים מסוף שנות 50 - הצליל שלהם יותר טוב בכמה רמות.
     
  13. AK1

    AK1 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏12/8/09
    הודעות:
    7,706
    לייקים:
    633
    איזה תקליטים אלה?
     
  14. vitalyi

    vitalyi אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏29/2/08
    הודעות:
    349
    לייקים:
    33
  15. AK1

    AK1 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏12/8/09
    הודעות:
    7,706
    לייקים:
    633
    אלה תקליטי 45, אתה בטוח שאתה שומע אותם במהירות הנכונה?

    חוצמזה, אלה לא הופקו במפעל החדש שלהם, Quality Record Pressings, שהמצטיינים שאני מכיר הגיעו משם.

    עמיר

    נ.ב., הלינק שנתת ל-Ike Quebec ‎– Bossa Nova Soul Samba הוא של Classic Records, לא של AP, אבל יש כזה גם של AP.
     
  16. vitalyi

    vitalyi אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏29/2/08
    הודעות:
    349
    לייקים:
    33
    אל תגזים...
     
  17. AK1

    AK1 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏12/8/09
    הודעות:
    7,706
    לייקים:
    633
    מסתבר שהמדגימים של Magico Q7 בתערוכת מינכן 2015 הגזימו בדיוק בצורה הזו :)

    קורה.
     
  18. zs

    zs חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏8/8/07
    הודעות:
    3,369
    לייקים:
    438
    יש אלפים של תקליטים עם סאונד דרעק,יש אלפים של דיסקים עם סאונד דרעק ויש אלפי קבצים עם סאונד דרעק....אז על מה בדיוק קפצתם ויטלי ומר כץ......קונים מה שנשמע טוב .מה שנשמע לא טוב לא מעניין ולא קונים.ואם "נופלים" לא בוכים.
     
  19. efi1965

    efi1965 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏16/12/11
    הודעות:
    917
    לייקים:
    127
    יש גם אלפים של אודיופילים עם שמיעה דראעק ........... :שתוי:
     
  20. avi242

    avi242 חבר אתר

    הצטרף:
    ‏1/1/08
    הודעות:
    28
    לייקים:
    2
    עמיר,
    קווין גריי הוא מותג. ואם יש רמסטרים לא מוצלחים ממנו, אני מניח שזו בעיה של המקור ש - SC לא תמיד משיגים עותק מדור 1, או שההקלטה במקור היא לא משהו או שמצב הסרטים לא טוב (מתוך הנחה שאנחנו מדברים רק על מאסטר אנלוגי)
    אני אומר את זה כי לאחר הרבה מאוד רמאסטרים מוצלחים (MM בין היתר...), יש לו הכרה בקהילה וגם משום שהאולפן שלו - Cohearent, עבר שדרוג והוא נחשב לצד האולפן של BG ו (Sterling (Ryan K. Smith, כאחד האולפנים הטובים ...לפחות בארה"ב אם לא בעולם.
    ואולי המפעל שהדפיס (PALLAS) לא עשה עבודה טובה...ולפעמים גם הטכנאי טועה.
    לגבי ארואיקה של וואלטר, יש גם ל - (classic records (BG, רימאסטר. אני לא בטוח שהוא יותר טוב וכנראה שזה מה שהיה כמקור. אבל שווה לבדוק כי הרמאסטר נעשה כ10 שנים לפחות מוקדם יותר.
    http://store.acousticsounds.com/d/1...en_Symphony_No_3_Eroica-200_Gram_Vinyl_Record
    ואפילו נותרו עותקים באתר של AP.
    בברכה,
    אבי
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!