קולנוע ביתי

עזרה בצילום טכני מהמקצוענים שבינינו

הנושא בפורום 'פורום מצלמות' פורסם ע"י makro, ‏7/11/18.

  1. makro

    makro חבר אתר

    הצטרף:
    ‏17/11/17
    הודעות:
    12
    לייקים:
    0
    שלום
    אני עובד על סריקה והעתקה של ספרים וכתבים עתיקים, עד עכשיו עבדתי עם סורק, אבל יש מגבלות גודל ועוד כמה בעיות, רציתי לעבור לצילום תמונה של הספרים, אשמח לעזרתכם בבקשה.

    מצלמה: רצוי קלת משקל כי היא צריכה להיות תלויה על זרוע, חשבתי על סוני מירולס, השאלה אם צריך FF או לא.
    עדשה: אולי יש צורך בעדשת מאקרו, ואם לא אז מה כן.
    אציין כי יש לי ידע טוב בצילום, אבל מי שיעבוד בפועל ביום יום על המצלמה לא יודע שום דבר, אני רוצה לחבר לו את זה לשלט אלחוטי להשאיר את המצלמה על זרוע. בלי לעשות שינויים.
    החומר המצולם כולל לפעמים דפים מאוד ישנים, והרבה רישומים בעיפרון, ומדובר על צילום של שטח של כ40 על 50 ס"מ פחות או יותר, ונדרש לראות גם את הרישומים הללו בצורה ברורה, מספיק שיראו על המסך, זה לא נדרש להדפסה.

    תודה מראש לכל רעיון, עזרה, הארה והערה.
     
  2. michael123

    michael123 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏9/4/09
    הודעות:
    7,465
    לייקים:
    615
    תקציב ואיזה ציוד יש לך כבר?
     
  3. makro

    makro חבר אתר

    הצטרף:
    ‏17/11/17
    הודעות:
    12
    לייקים:
    0
    תקציב : 5000 שח
    ציוד: אין
     
  4. michael123

    michael123 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏9/4/09
    הודעות:
    7,465
    לייקים:
    615
    מה שחשוב כאן זאת רזולוציה ולהערכתי אתה צריך מצלמת SONY עם עדשה פריים טובה - היא צריכה להתפקס עד 40ס"מ

    בנוסף:
    - חצובה שיכולה להחזיק כ-3 קג
    - שני גופי תאורה (חייב 2)
    - שולחן

    תכנן את התקציב.

    לדעתי לא מספיק בשביל לקבל משהו מקצועי, נשאר כ-600-700$ בלבד על מצלמה+עדשה
     
  5. carmi

    carmi כתב האתר צוות האתר

    הצטרף:
    ‏16/8/07
    הודעות:
    12,529
    לייקים:
    972
    אני חושב שלצילום כזה חייבים חצובה ולדעתי מצלמת FF תעשה עבודה טובה ולא חייבים את הדגם החדש ביותר, האם יד שנייה מתאים לך
     
  6. menahem

    menahem כתב האתר

    הצטרף:
    ‏4/3/08
    הודעות:
    1,221
    לייקים:
    241
    ברמת כללי האצבע:

    אני מסכים עם מיכאל שהציע עדשת פריים ואוסיף,לשקול,עדשת מאקרו שמסוגלת לצלם במרחקים שציינת ביחס של 1:1,יחס שהייתה רגיל אליו בשעה שביצעת העתקה בסורק.

    אבל:

    עדשת פריים ו/או עדשת מאקרו שתיתן תוצאה טובה או אפילו טובה מאוד עולה בסביבות התקציב שצינת ואפילו יותר לעדשה בלבד.

    לגבי מצלמת FF: למצלמות FF בעדשות פריים וגם בעדשות המאקרו יש בעיה של עיוות "תופעת החבית" במרכז התמונה ובחלק מהעדשות גם בעייה של קצוות מעט כהים מה שיפגום באיכות צילום ביחס למקור. אפשר לתקן את העיוות ו/או את הפינות החשוכות גם באמצעות תכונה שיש למצלמה עצמה וגם בתוכנת עריכה - אבל לא בטוח שלכך התכוון המשורר.

    בחלק מעדשות הפריים,וגם בעדשות המקרו,לתופעת עיוות החבית יש פתרון דווקא במצלמות aps-c אבל יש לזה מחיר. והמחיר הוא בבעיה של חדות התמונה בקצוות.

    עדשות פריים וגם מאקרו למצלמות חסרות מראה יקרות להחריד. הייתי מציע להתפשר,במידה והתקציב קשיח,לכיוון DSLR עם חיישן קטן (APS-C) וללכת על עדשת פריים 50 מ"מ מפתח צמצם 1.8 שבניקון וקנון זולות מאוד ומצוינות אופטית וגם בתוצאות.
    סביב סט כזה לבנות סביבת תאורה,כפי שהציע מיכאל,ויש סכוי לא רע שתקבל תוצאות מצוינות וגם תעמוד בתקציב.

    אין לי ניסיון עם עדשת ה 50 מ"מ 1.8 של ניקון עם זו של קנון דווקא כן,גם ב FF וגם ב SPS-C ובשתיהן התוצאות מצוינות. אני מניח,וממה שקראתי,בניקון התוצאות דומות מאוד בגלל חישן ופוקוס עדיפים בניקון. לכן אני חושב לכדאי להשקיע חלק קטן מהתקציב במצלמת כניסה של אחד מאלה,ניקון/קנון,בעדשה שציינתי להוסיף את ציוד התאורה שהציע מכאל ולחפש חצובה שבה ניתן לתלות את המצלמה במהופך - יש כאלה ולציוד הזה ,בגלל משקל המצלמה עדשה,הן לא יקרות בכלל.

    עוד דבר חשוב מאוד,זה להוסיף לסט לחצן חוטי למצלמה שדרכו המפעיל יפעיל את הצילום עצמו. זה חשוב מאוד כי במרחקים אלה די בלחיצה על כפתור הצילום במצלמה כדי לגרום לסט לרעוד ולאבד פוקוס. וכן,עדשות הפריים שציינתי ובכלל עדשות פריים ומאקרו מהרמות הגבוהות הן ללא מיצב ובעיית הרעידות,ובתצורת הצילום המצווינת,הן משהו שצריך לתת אליו את הדעת.

    מנחם.
     
  7. ymym

    ymym אוהב את התחום

    הצטרף:
    ‏14/1/08
    הודעות:
    129
    לייקים:
    24
  8. makro

    makro חבר אתר

    הצטרף:
    ‏17/11/17
    הודעות:
    12
    לייקים:
    0
    תודה על התגובות.
    למיכאל: אכן ציינתי שאצטרך זרוע במקום חצובה ורציתי קלת משקל, 3 ק"ג זה הרבה מידי. על תאורה לא דברתי בכלל כי אני מאוד מוגבל שם מבחינת מקום ולא יכול ל"התפרס" עם פלאשים או עמודים, זה אכן משנה מאוד את הסט, לקחתי בחשבון.

    מנחם: תודה על התגובה המושקעת,נראה לי באמת ללכת על סט בכיוון הזה. ואתה בהחלט צודק בקשר לשלט, חשבתי אם יש אפשרות לשלוט על המצלמה דרך המחשב, אפילו רק ללחוץ על המחשף בלי לכוון יותר מידי. השאלה שלי אם קיים דבר כזה במצלמות ברמה הזו? זה יחסוך לי הרבה כאב ראש.

    YMYM: תודה, איפה מצאת את זה?? זה ממש מה שאני מחפש , והקישור לא עובד לי... איך לקרוא לזה בגוגל ?
     
  9. makro

    makro חבר אתר

    הצטרף:
    ‏17/11/17
    הודעות:
    12
    לייקים:
    0
  10. michael123

    michael123 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏9/4/09
    הודעות:
    7,465
    לייקים:
    615
    מה לקחת בחשבון?
    ללא שני גופי תאורה אתה תצטרך למצוא מקום עם אור חלק ללא צל, כנראה שתהיה מוגבל לצילום בשעות מסוימות של היממה
    וזה continuous light

    התכוונתי למשקל שחצובה מחזיקה, לא משקל עצמי שלה.
     
  11. makro

    makro חבר אתר

    הצטרף:
    ‏17/11/17
    הודעות:
    12
    לייקים:
    0
  12. carmi

    carmi כתב האתר צוות האתר

    הצטרף:
    ‏16/8/07
    הודעות:
    12,529
    לייקים:
    972
    יכול להיות שכדי לבדוק אוהל אור
     
  13. barnat

    barnat חבר אתר

    הצטרף:
    ‏14/5/10
    הודעות:
    17
    לייקים:
    3
    אוהל אור יוריד את הקונטראסט וממש לא מומלץ לרפרודוקציות
     
  14. carmi

    carmi כתב האתר צוות האתר

    הצטרף:
    ‏16/8/07
    הודעות:
    12,529
    לייקים:
    972
    למה אתה חושב שאוהל אור יורד את הקונטרסט?
     
  15. barnat

    barnat חבר אתר

    הצטרף:
    ‏14/5/10
    הודעות:
    17
    לייקים:
    3
    זה א.ב של תאורה, ברפרודוקציה משתמשים בתאורה ישירה ללא בוקסלייטים וכו׳׳ (לרוב ב45 מעלות מצד וצד) בכדי לשמור על איכויות המקור, כמה שמקור האור יותר מפוזר הקונטרסט יורד (לדוגמא יום עם שמש ישירה, לעומת יום מעונן...)
     
  16. carmi

    carmi כתב האתר צוות האתר

    הצטרף:
    ‏16/8/07
    הודעות:
    12,529
    לייקים:
    972
    זה בדיוק ההפך בתאורה של צילום מוצרים ואנשים - אור נקודתי מאוד לא טוב, יש צללים ואור לא מפוזר בצורה אחידה, כמו כן החזרים ובעיות של טווח דינמי.
    בצילום אנחנו מאוד אוהבים יופ מעונן אז התאורה מאוד אחידה וטובה ומאוד קשה לצלם באור שמש ישירה (כאמור יש צללים, אור לא מופזר אחיד, ויש בעיות של טווח דינמי).
     
  17. barnat

    barnat חבר אתר

    הצטרף:
    ‏14/5/10
    הודעות:
    17
    לייקים:
    3
    כרמי, אנחנו דנים פה בצילום רפרודוקציה של נושא דו מימדי, לא הבנתי את הקשר של דבריך, איזה צללים מטילים הדפים השטוחים?
    מי אוהב תאורה אחידה?
    מה הבעיה לצלם באור שמש ישיר?
    טווח דינמי ניתן לפתור בעזרת עזרים פשוטים ושכל ישר.(לא קשור בכלל בנושא עסקינן)
     
  18. michael123

    michael123 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏9/4/09
    הודעות:
    7,465
    לייקים:
    615
    carmi אוהב/ת את זה.
  19. barnat

    barnat חבר אתר

    הצטרף:
    ‏14/5/10
    הודעות:
    17
    לייקים:
    3
    טוב בקיצור לפותח השרשור,
    מכיוון שאין לך ישומי Print בעבודה הזו, לא חייבים FF, עדיף להשקיע את הכסף בעדשת מאקרו (שהיא בעלת כושר הפרדה גבוהה, מהיותה כזאת)
    אם יש לך לצלם דברים ציבעוניים, כדאי שתשתמש במשהו כמו זה: https://www.bhphotovideo.com/c/product/651253-REG/X_Rite_MSCCPP_ColorChecker_Passport.html
    ולכל הפחות כרטיס אפור 18% ( כל זה בשביל העיבוד בהמשך...)
    תאורה: 2 מבזקים שווי כח (שבאחד מהם ישנה יכולת להבזיק ברגע שמבזק אחר עובד) יש מלא סינים זולים וטובים אל תתפתה לרכוש יקרים.
    להציב אותם משני הצדדים של הנושא ב45 מעלות (ולזכור שזוית הפגיעה של האור
    שווה לזווית ההחזרה)
    נשאר רק נושא מעמד הרפרודוקציה, אולי ביד 2?

    אגב בדרום מזרח תל אביב יש חנות בשם פוטופריק, הוא מיבא הרבה דברים סינים זולים שנותנים תמורה טובה לכסף .

    בהצלחה!
     
  20. michael123

    michael123 חבר משקיען

    הצטרף:
    ‏9/4/09
    הודעות:
    7,465
    לייקים:
    615

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!