עומק שדה


מור24189

חבר מתחיל
הודעות
4
מעורבות
0
נקודות
0
קניתי לפני כמה ימים מצלמה של קנון- sx40.
אני ממש בחיתולים בכל מה שקשור לעולם הצילום בכלל ובכל מה שקשור למצלמה שקניתי בפרט.
אני יודעת שכדי להתקרב ליכולות הצילום של המצלמה דרושים זמן, לימוד והשקעה.
אבל יש אבל קטן.
קראתי קצת על עומק שדה והבנתי שיש מספר גורמים שמשפיעים עליו ואחד מהם הוא מפתח הצמצם- ככל שהוא פתוח יותר כך עומק השדה רדוד יותר.
העברתי את המצלמה למצב AV ובחרתי בF2.7 (הנמוך ביותר במצלמה שלי) ו..- כלום!
לא הצלחתי לקבל תמונה שבה אובייקט אחד מפוקס והשאר מטושטש- כל התמונות חדות.
מה אני צריכה לעשות כדי להצליח ליצור עומק שדה רדוד?
אני מקווה שזו אני ולא המצלמה...

תודה רבה ושבת שלום
 

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
תתחדשי על המצלמה - עבור מצלמה עם זום גדול זו אחת המוצלחות
במצלמה שלך יהיה יותר קשה להשיג עומק שדה רדוד.

עומק שדה הוא מושג שקשור לא רק לגדול פתיחת צמצם אלה גם לגדול החיישן ואופטיקה - במצלמה שלך יש חיישן יחיסית קטן עם אופטיקה שמתאימה עבורו.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
שלום מור

עומק שדה הוא התחום החד לפני ואחרי האוביקט שעליו התמקדה העדשה. יחס החדות לפני ואחרי הוא 1:2. כלומר: מטר אחד לפני, 2 מטר אחרי. מנקודה מסוימת, לפי המרכיבים הבאים, "האחרי" עובר ל"אין-סוף", כלומר: הכל אחרי הנושא חד.

עומק השדה גדל ככל
1. שהמרחק לנושא גדול יותר. לכן, יש עומק מוקד אפסי בצילומי מקרו, וסביר ומעלה בצילומי נוף.
2. אורך המוקד קצר יותר (אורך המוקד הוא המרחק במ"מ ממשטח החיישן ועד למרכז האופטי של העדשה כשהיא במצב אין-סוף). לכן, בעדשות רחבות זווית יהיה עומד שדה גדול יותר מאשר בעדשות טלה.
3. מפתח הצמצם קטן יותר (מספר גדול יותר). לכן, בצמצם 16 יהיה עומק שדה גדול יותר מאשר ב-2.8.

קיים קשר בין מספר 2 ל-3 מכיוון שגודל המפתח בפועל (קוטר במ"מ) הוא מה שקובע, ומכיוון שקיים מתאם בין קוטר זה ובין אורך המוקד ומפתחח הצמצם (אורך מוקד חלקי מספר המפתח נותן את הקוטר במ"מ).

מכיוון שאורך המוקד "הנורמלי" קטן ככל שקטן פורמט המצלמה (אורך המוקד הנורמלי הוא פחות או יותר אלכסון הפורמט), המשמעות היא שבפורמטים קטנים - כמו ברוב המוחלט של המצלמות הדיגיטליות - נקודת המוצא היא אורך מוקד קצר יותר ומכאן עומק שדה גדול יותר.

למשל: אם בפורמט מלא (24x36 מ"מ) אורך המוקד הנורמלי הוא 45-50 מ"מ, ועדשה רחבה במיוחד היא מ-24 מ"מ ומטה, הרי בחיישן "קרופ" (APS-C, 1.6) אורך המוקד הנורמלי הוא 25-32 מ"מ. כלומר: נקודת המוצא "מוטת עומק-שדה רב" באופן דרמטי.

ובמקרה שלך: אם ה-2.7 שבחרת התמקד על נושא רחוק ו/או היה בשימוש אורך מוקד קצר (מצב רחב) - לא תקבלי באמת עומק שדה צנום כמו שרצית.
 

יעקב ח

חבר משקיען
הודעות
1,121
מעורבות
170
נקודות
63
ובמקרה שלך: אם ה-2.7 שבחרת התמקד על נושא רחוק ו/או היה בשימוש אורך מוקד קצר (מצב רחב) - לא תקבלי באמת עומק שדה צנום כמו שרצית.

ניתן לראות דוגמה מצוינת לדברייך באתר המצורף-
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SX40_HS/sample_images.shtml

במצב זום גם עם צמצם סגור יחסית ,הציפור בפוקוס והרקע מטושטש לגמרי.
במצב רחב לא ניתן להגיע לטשטוש ולכן אין כמעט חשיבות למפתח צמצם.
 

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
יואל הצלחת לבלבל גם אותי עם ההסבר המדויק שלך :)
אני חושש שאדם מהישוב גם יתקשה להבין זאת.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
יואל הצלחת לבלבל גם אותי עם ההסבר המדויק שלך :)
אני חושש שאדם מהישוב גם יתקשה להבין זאת.

תלוי מאיזה ישוב.

מה שמשפיע על עומק השדה הוא אחד משלושת המרכיבים שציינתי:

אורך מוקד, מפתח צמצם, מרחק לנושא.

במצלצות דיגיטליות "קרופ", אורך המוקד השימושי "מתחיל" בנתון נמוך יותר ומכאן שהצלם "מסתובב" יותר בתחומים הנותנים מלכתחילה עומק שדה רב.

אם, למשל, היה מצלם בפורמט בינוני (נגיד 6x6 ס"מ), בוודאי גדול (למשל 5x7 אינץ'), הוא היה "מסתובב" באופן רגיל עם אורך מוקד גדול יותר, היכן שעומק השדה קטן יותר מלכתחילה.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור