מרחק בין הרמקולים?


שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,045
מעורבות
1,485
נקודות
113
האם למישהו יש הסבר על השפעת המרחק בין הרמקולים על הצליל מעבר להשפעה הידועה על הפוקוס במרכז ומבנה הבמה,
היתכן לדוגמה שקרוב הרמקולים אחד לשני במספר סנטימטרים יגדיל או יקטין דרמטית את כמות התדרים הנמוכים,למרות שהמרחק מהקירות נשאר פחות או יותר זהה,
בקיצור השאלה היא האם התאמת המרחק בין הרמקולים או אי התאמה יכול לקרב בין הפסות או להפריד בין הפסות של זוג רמקולים ללא קשר לקירות.
ובאם זה נכון כיצד ניתן למדוד (לא לשמוע)ששני הרמקולים חופפים "בפסתם".
 

נערך לאחרונה ב:

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
איני משוכנע שזה ההסבר המדויק והמלא, על כל פנים:
הצלילים הנמוכים הם פחות כיווניים מאשר הגבוהים, לכן כאשר מגדילים את המרחק בין הרמקולים מעבר לנקודה מסוימת, הצלילים הנמוכים של שני הרמקולים מפסיקים להתלכד. כך חלק מהם מתפזר "והולך לאיבוד".
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
בכל סיטואציה כל תדר עובד אחרת.
כמובן שהשפעת החדר היא מכרעת. והמרחק, המיקום המדיוק של כל אלמנט (למשל רמקולים עם הטיה, בלי הטיה, עם גריל, עם כיסוי על טוויטר ועוד...).
אין פה אמת אחת, אלא כל מקרה לגופו.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
על זווית הרמקול TOE IN יש השפעה על התדרים הנמוכים.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
להיפך.

ל-TOE IN יש השפעה על התדרים הגבוהים.
 

vitalyi

חבר משקיען
הודעות
682
מעורבות
140
נקודות
43
ראש המאזין צריך להיות במפגש חזיתות הגלים שבוקעים משני הרמקולים. עבור רוב הרמקולים זווית פיזור הגל במישור אופקי קרובה ל-60 מעלות (כלומר , 30 מעלות מהאנך לרמקול) . לכן המרחק המקסימלי בין הרמקולים הוא המרחק בו מאזין יושב בקודקוד משולש שווה צלעות כאשר בשני הקודקודים האחרים נמצאים הרמקולים (ראה תרשים). הגדלת המרחק בין הרמקולים מעבר לזה שצוין תגרום ל"חור" באמצע הבמה. הקטנת המרחק היא אפשרית, אך תקטין את הבמה (לרוחב), לכן התצורה האופטימלית – היא בערך "משולש שווה צלעות". אם תרצה לדייק ממש (למרות שזה חסר משמעות במרחב סגור – בגלל החזרי גלים בחדר), בדוק את זווית הפיזור של הרמקולים שלך וחשב את זווית הראש של המשולש בהתאם. fine tuning תוכל לעשות באמצעות toe in/out.
 

תמונות מצורפות

  • מיקום הרמקולים.jpg
    מיקום הרמקולים.jpg
    KB 11.8 · צפיות: 366

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,045
מעורבות
1,485
נקודות
113
איני משוכנע שזה ההסבר המדויק והמלא, על כל פנים:
הצלילים הנמוכים הם פחות כיווניים מאשר הגבוהים, לכן כאשר מגדילים את המרחק בין הרמקולים מעבר לנקודה מסוימת, הצלילים הנמוכים של שני הרמקולים מפסיקים להתלכד. כך חלק מהם מתפזר "והולך לאיבוד".
ואני למשל קחה לי אתמול אצל חבר שדווקא קרוב בין הרמקולים העלים הבסים,אני עדיין חושב שלכל רמקול פסה משלו ויש לכוון בקפדנות המרחק ביניהם כדי לחפוף את העסק- ובנוסף שאין לכוון הזה קשר ליחס לקירות או להטיה של הרמקול,
כלומר רמקול מוטה שנמצא מחוץ לפסה של רמקול שני מוטה בגלל שנמצא רחוק מידי או קרוב מידי לשני לא ינגן נכון אפילו תסובב אותו כמו סביבון או לחליפין תוריד או תרכיב הגריל.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
ואני למשל קחה לי אתמול אצל חבר שדווקא קרוב בין הרמקולים העלים הבסים,אני עדיין חושב שלכל רמקול פסה משלו ויש לכוון בקפדנות המרחק ביניהם כדי לחפוף את העסק- ובנוסף שאין לכוון הזה קשר ליחס לקירות או להטיה של הרמקול,
כלומר רמקול מוטה שנמצא מחוץ לפסה של רמקול שני מוטה בגלל שנמצא רחוק מידי או קרוב מידי לשני לא ינגן נכון אפילו תסובב אותו כמו סביבון או לחליפין תוריד או תרכיב הגריל.

השפעת המרחק על כמות הבסים אינה מותנית בהטיה או במרחק מהקירות – אם כי למרחק מהקירות השפעה משלו.

אני מסכים שהמרחק המיטבי בין הרמקולים מותנה ברמקולים, בחדר ובאקוסטיקה שלו. כללי אצבע, כמו משולש שווה צלעות, יכולים להוות רק נקודת מוצא לניסיונות.

כמו כן נראה לי שהשפעת המרחק בין הרמקולים על כמות הבסים קשורה למופע (פאזה) של גלי הקול. אין לי הסבר מדויק כיצד זה עובד. מה שאני מבין זה שתדר נמוך מסוים, במיקום מסוים על הבמה, משוחזר על ידי שני הרמקולים ומתלכד לכדי תדר אחד בנקודה מסוימת. כאשר המרחק בין הרמקולים גדול מדי, התדרים הנמוכים לא מצליחים להתלכד לכדי מיקום בנקודה מסוימת בין הרמקולים וכך עוצמתם מונחתת.
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
או בעצם אנו מקבלים בשלב מסויים התאבכות הורסת במקום בונה.
הבעיה היא שישנם גלים החוזרים מקירות ומבטלים, יש שוב חשיבות עצומה למיקום הדרייברים עצמם.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
להיפך.

ל-TOE IN יש השפעה על התדרים הגבוהים.
גם.
 

truejoker

חבר משקיען
הודעות
1,739
מעורבות
0
נקודות
0
הנקודה שאתם מתעלמים ממנה , שלכול דרייבר שהוא יש את כמות הפיזור שלו , דהיינו אם תראו את הגרף של הדרייבר , אתם מקבלים גרף עם 30 מעלות מהAXIS ו60 ו90 , ככול שהגרפים האלו יותר תואמים הפיזור של הדרייבר עצמו יותר גדול . אח"כ יש תכנון של תיבה , תיבת הורן למשל היא תיבה מפזרת מעצם טבעה
ואחר כך יש את תכונות החדר . ברור אם כך שהפיזור ו/או התכנסות תלויים בכמה משתנים שמשפיעים זה על זה .


ולכן לשאלה שלך זה מאוד תלוי ברמקול יש רמקולים שיגיבו לזה טוב ויש שיגיבו רע , וזה גם תלוי בחדר אבל במידה יותר פחותה
 

Triton

חבר משקיען
הודעות
1,249
מעורבות
0
נקודות
0
האם למישהו יש הסבר על השפעת המרחק בין הרמקולים על הצליל מעבר להשפעה הידועה על הפוקוס במרכז ומבנה הבמה,
היתכן לדוגמה שקרוב הרמקולים אחד לשני במספר סנטימטרים יגדיל או יקטין דרמטית את כמות התדרים הנמוכים,למרות שהמרחק מהקירות נשאר פחות או יותר זהה,
בקיצור השאלה היא האם התאמת המרחק בין הרמקולים או אי התאמה יכול לקרב בין הפסות או להפריד בין הפסות של זוג רמקולים ללא קשר לקירות.
ובאם זה נכון כיצד ניתן למדוד (לא לשמוע)ששני הרמקולים חופפים "בפסתם".


מכיוון שאתה לא שואל על כיוון לפי אוזן, מרכז וכו, אז נדלג על המובן מאליו, באמצעות מה אתה מתכוון למדוד והאם אתה מתכוון למדוד אמפליטודה בלבד? מנקודת ההאזנה ? איזה טווח?
 

Audiofreak

עוסק בתחום
הודעות
2,001
מעורבות
1,059
נקודות
113
שניצל, נשמע כמו התאבכות גלים

ואני למשל קחה לי אתמול אצל חבר שדווקא קרוב בין הרמקולים העלים הבסים,אני עדיין חושב שלכל רמקול פסה משלו ויש לכוון בקפדנות המרחק ביניהם כדי לחפוף את העסק- ובנוסף שאין לכוון הזה קשר ליחס לקירות או להטיה של הרמקול,
כלומר רמקול מוטה שנמצא מחוץ לפסה של רמקול שני מוטה בגלל שנמצא רחוק מידי או קרוב מידי לשני לא ינגן נכון אפילו תסובב אותו כמו סביבון או לחליפין תוריד או תרכיב הגריל.


זה קורה בד"כ בגלל החזרים מהקירות (בעיקר זה שבגב המאזין)
לדעתי בכל חדר צריך לשחק עם המרחק בין הרמקולים ולמקם אותם רחוק אחד מהשני
ואז להתחיל לקרב עד שיש איזון מסוים בין הפוקוס של המיד לאויר והעומק של הבאס.
אם נוצר מצב שהבאס יושב טוב אך לא מצליחים לפקס את המיד- צריך להתחיל לתת Toe in
קל.
אני לא מאמין בToe in של 30-40 מעלות, אלא אם כן אתה עובד Near Field באולפן
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור