הבהרה מאוחרת: הפוסט הזה אינו חלק מחילופי הדברים עם אריה, וגם אינו שייך לשירשור עצמו.
אלה הן מחשבות בקשר לתת-הדיון שהתפתח כאן על אנאלוגי מול דיגיטלי.
==============================================================
כדי שטראנספורמאציה אנאלוגית תהייה מדוייקת, הפלט שלה חייב להיות "אנאלוגי"/ליניארי לקלט שלה.
למשל, כבר הטרנספורמציה הראשונה בתהליך, שהיא תמיד "אנאלוגית" -- מגלי קול לגלי חשמל -- זו שמתבצעת על ידי מיקרופון -- אינה באמת אנאלוגית. אף מיקרופון אינו באמת ליניארי, וגם נכנסים רעשים בדרך.
כנ"ל גם הטראנספורמציה ההפוכה בתהליך, שגם היא תמיד "אנאלוגית" -- מגלי חשמל לגלי קול-- זו שמתבצעת על ידי רמקולים/אוזניות-- אינה באמת אנאלוגית. אף רמקולים/אוזניות אינם באמת ליניאריים.
וגם הטראנספורמציה הלפני-אחרונה -- תמיד אנאלוגית -- הגברה -- אינה באמת אנאלוגית.
אבל כל אלה משותפים גם לתהליכים אנאלוגיים וגם לדיגיטאליים, אז אין מה לעשות
בואו נסתכל על מה עוד לא באמת אנאלוגי בתהליך אנאלוגי. למשל:
- הגברת הסיגנאל מהמיקרופון עד ראש ההקלטה של הטייפ המגנטי
- Dolby encoding
- השדה המגנטי שנוצר ע"י הראש
- המגנטיות שנוצרת בסרט המגנטי
- בעיות של סרט מגנטי, כולל אי אחידות/התקלפות השיכבה המגנטית, מתיחה לא אחידה (גם סטאטית וגם תוך כדי תנועה), , השפעה מגנטית בין ליפופים, ובלאי אחר
- המהירות של הסרט המגנטי
- הסיגנאל החשמלי שנוצר בראש ההשמעה של הטייפ המגנטי
- Dolby decoding, שגם אינו בהכרח הופכי במדוייק ל-encoding
- הגברת הסיגנאל החשמלי הנ"ל בדרך למכונת החריטה
- dynamic range compression
- הקטנת הפרדת הערוצים
- הקטנת הבאס
- RIAA encoding
- החריצים שמכונת החריטה יוצרת על סמך הסיגנאל החשמלי (מכונה ממש לא ליניארית. לרוב יש EQ כדי לפצות על זה)
- השתמרות החריצים שנוצרו במשטח ה-lacquer שנחרט (מתחילים להיסגר ולהתיישר מייד עם החריטה. צריך להפיק ממנו את המטריצה מיידית, או לשלוח להקפאה)
- החריצים במטריצת האב אינם בדיוק הופכיים לאלה שב-lacquer, וייש שחיקה
- החריצים אינם בדיוק הופכיים לאלה שבמטריצת האב, וייש שחיקה
- החריצים ב-stamper אינם בדיוק הופכיים לאלה שבמטריצת האם, וייש שחיקה
- החריצים בויניל אינם בדיוק הופכיים לאלה שב-stamper, וייש שחיקה
- יש אבק וליכלוך בחריצי הוויניל
- המחט אינה עוקבת במדוייק אחרי החריצים בוויניל, וייש שחיקה
- ברוב הפטיפונים, הראש אינו בזווית הנכונה יחסית לחריץ (בד"כ לא linear tracking)
- וייש בעיית skating שגורמת לאיזון לא נכון בין הערוצים והפיצוי עליה אינו מדוייק
- הזרם שנוצר בראש אינו ליניארי לתנועת המחט
- RIAA decoding, שגם אינו בהכרח הופכי במדוייק ל-encoding
כמוכן כל העתקה אנאלוגית מכפילה חלק מהבעייתיות משהוזכרה (למשל #2-#8), וגורמת לירידת איכות ניכרת, מעבר לזה שחיתוכים נעשים בסכין יפאנית והדבקות בסלוטייפ, לאו דווקא במדוייק.
כמוכן כל תהליך שמבצעים על האות האנאלוגי מאריך את המסלול מאפשר כניסת רעשים ועיוותי פאזה.
וייש כנראה עוד כאלה ששכחתי או לא ידעתי עליהם.
אז לקרוא לזה "אנאלוגי" זו כותרת יפה, אבל לא בהכרח מתארת את המציאות.
לעומת זאת, בדיגיטאלי יש את העניין שהייצוג הדיגיטאלי שמתקבל מה-DAC אינו בהכרח ליניארי לקלט, וכנ"ל גבי DAC.
את אלה אפשר להמשיל לאי הדיוקים בראשי הקריאה/כתיבה, אבל אי-הדיוקים כאן יכולים להיות גדולים יותר.
יכולות להיות גם בעיות כמו אי תיאום שעונים בין הרכיב שמזין את רצף הביטים ל-DAC לבין השעון של ה-DAC.
את כל שאר התהליכים הדיגיטאליים אפשר לעשות בדומיין הדיגיטאלי, ללא אובדני איכות, ללא תלות באורך המסלול, ללא כניסת רעשים, ללא עיוותי פאזה, ובאמינות של מחשבים של בנקים (עד כדי באגים...)
יש לציין שבתחום הדיגיטאלי יש תופעות בלתי מוסברות ו/או שייש מחלוקות על עצם קיומן של חלק מהן, כמו למשל עצם ומידת השפעתו של כבל דיגיטלי.
עמיר