אין ל CD הצדקה קיומית מלבד מילוי כיסן של חברות המוסיקה. גם ל DVD ולבלו-ריי הבא עלינו לטובה (לטובת תעשיית הפורנו בעיקר) אין הצדקה. סיבת קיומן של המדיות הנ"ל היא השיווק המסיבי שחברות המוסיקה עושות להן במלחמתן במוסיקה החופשית מזכויות יוצרים.
העתיד שייך לשרתי קבצים ו DACים בלבד. ייתכן שיקומו ויפלו עוד כמה מדיומים בדרך. אני רואה בזה ערך להוציא את כל נגני ה CD מהבית. למה לי להכניס עוד מנגנון מכאני (על אינספור פוטנציאלי הכשל שלו הממומשים בכל רגע נתון) בין הקובץ לרמקול?
אני לא אומר מילה לגבי תקליטים, כי לגביהם אין לי ביטחון אלא רק ספקולציה והיא שבשלב מסויים ה DAC יחקו אותם ואת האקולייזינג שלהם באופן ששום אוזן בעולם לא תצליח להבדיל בניהם במבחן עיוור.
תאורתית, אם הרזולוציה של DAC עולה על רזולוציית השמיעה שלנו, אז אפשר לבצע בצליל מניפולציות שיקחו אותו לכיוון של כל אקולייזינג בהיסטוריה, בין אם זה אקולייזינג של קלטת כרום של that's או של פטיפון של X עם ראש של Y.
הי, שי!
למרות שאומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, ואני לא מרגיש/חושב שאני יכול לנבא בביטחון כזה מה יהייה בעתיד, נראה לי שהכיוון שאתה מצביע עליו עשוי/עלול להתממש, וכרגע אנחנו עדיין בתקופת מעבר ארוכה.
אני לא מסכים עם הכיוון של "אין ל CD הצדקה קיומית מלבד מילוי כיסן של חברות המוסיקה" -- להיפך. המדייה הפיסית היא עול על חברות המוסיקה. תחשוב על זה -- במקום להתעסק עם מפעלים לייצור, חומרי גלם, מטריצות שנשחקות, הדפסות, קופסאות פלאסטיק, איחסון, הפצה, טיפול בפגמים ובהחזרות, היתקעות עם מלאי שלא נקנה,הפסקת ייצור (out-of-print) וכו' וכו', במקום זה יש גן עדן -- שמים קובץ על שרת ומתחילים לגבות עליו כסף -- גן עדן עבורם.
גם לרוב הצרכנים של היום יש אינטרס שהמדייה הפיסית תיעלם: אין צורך להזמין, לחכות שייגיע מהספק למפיץ, ומהמפיץ לסניף הדואר, ללכת בגשם לדואר ולעמוד בתור, קופסאות שנשברות, דיסקים דפוקים, דיסקים לא נכונים שנשלחו, לעטוף וללכת לדואר לשלוח חזרה, המון מקום איחסון, בעיות מיון מיקום וחיפוש, ירידת ערך, מדייה שהפסיקו לייצר, וכו' וכו'. במקום זה פשוט לארגן את הדברים על המחשב, עם אינספור חתכי חיפוש, גישה מהירה, השלמות מהירות וקלות מהרשת, וכו'.
היות ולשני הצדדים יש אינטרסים מובהקים להיעלמות המדייה הפיסית, הגיוני מבחינתי שהעתיד הלא מאוד רחוק שמור ל-downloads של קבצים, אם כי לא ברור אם הרוב יהייו lossy-compressed או hi-rez: מצד אחד, לרוב צרכני המוסיקה כבר איכות CD היא מעל ומעבר לדרישותיהם, ומצד שני, אם התיקשורת תהייה מספיק מהירה ואמצעי האיחסון מספיק גדולים, פשוט לא ישנה אם הקבצים הם מסוג זה או אחר.
העתיד הרחוק יותר לוט בערפל -- אולי המוסיקה תשודר לנו ישר למוח, ואולי כל התחום יתנוון, לך תדע.
זה שבסופו של דבר הכל מתמצה לתנודות גלי קול באוויר לא אמור להיות נושא לוויכוח בכלל (אם כי לא ברור שכולם כאן מסכימים לזה).
עם זאת, לא בטוח שכל כך קל לאפיין את הגלים ולייצג אותם בצורת משוואות ופונקציות כך שהאוזן הרגישה לא תבחין בהבדלים. סביר שכבר בטכנולוגיות של היום אפשר לעוות הקלטה ריאליסטית כך שהיא תישמע כמו ויניל, כולל ואריאציות על העיוותים כך שהצליל המתקבל יהייה דמוי קליר-אודיו או כמו נוטיגהאם או כל צירוף פטיפון/זרוע/ראש מבוקשים.
עצלנים יכולים פשוט להקליט את היציאה של הפונו-סטייג' באיכותת/רזולוצייה מספיקה, ולקבל צליל פטיפוני par excellence, בדיוק מהפטיפון שהם רוצים.
אישית, עדיין לא נתקלתי בהשמעת קבצים שנשמעה טוב ממש, אבל לא נחשפתי לזה הרבה. ייתכן שעדיין לא הגיעו לרמה הראוייה, או שהפסיכולוגייה הטעתה אותי.
אל תיתן לחבר'ה כאן לדכא אותך -- חפש הודעות של DigiSUN ותראה כמה ירדו עליו על שניסה להביא קצת ראציו וטכנולוגייה לעולם הסובייקטיבי ששולט כאן..
עמיר