טור עורך – פריצת גבולות האתיקה באתרי הטכנולוגיה בישראל

  • פותח הנושא dtown
  • פורסם בתאריך

dtown

מנהל
צוות האתר
הודעות
2,357
מעורבות
724
נקודות
113
 

KOOKE

חבר משקיען
הודעות
1,062
מעורבות
0
נקודות
0
לא ברור לי מכתבה אם לאלו שמוזכרים בכתבה יש תעודות עיתונאי רשמיות ?
 

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
ליאור,

יש לי כמה הערות על הכתבה שלך:

לפני כמה חודשים משרד ההסברה (שגם אחראי על לשכת העיתונות הממשלתית ועל הסדרת רישוי העיתונאים בארץ) הקימו ועדה שבין השאר נדרשה לבדוק האם לקיים חובה להוציא תעודת עיתונאי לבלוגרים ולאתרים שמעבירים ידיעות עיתונאיות. השתתפתי בדיוני הועדה והעלתי,שם,את השגותי. הועדה החליטה לבצע שינויים באופן הרישוי לעיתונאים,בעיקר לעיתונאים זרים אבל המליצה שלא להכיל,לא ברשות ולא בחובה,תעודת עיתונאי (על כל מה שכרוך בכך) לבלוגרים ואתרי אינטרנט. אני מציין את זה כי היה שיח ציבורי ער בנושא וממנו יוצא שככותב באתר שמעביר מידע עיתונאי אינני חייב להיות עיתונאי ולא חייב לסור לכללי האתיקה של העיתונאים.

לבנות אמינות זו התנהלות אטית לוקח שנים. להרוס את זה לוקח שנייה אחת בדיוק. מצד שני: כקורא האמינות של האתר ושל הכותבים בו כמו גם כללי האתיקה שלהם - כל זה משהו שאני צריך להבין לבד. אני קורא המון מידע שהוא סקירה עיתונאית של מוצרים ושירותים,וגם בניכר. לוקח מעט מאוד זמן להבין מי באמת אמין ומי כותב מטעם - גם אם הכתיבה מטעם כתובה היטב.

באמת מדובר בגבול מאוד מאוד עדין אשתף אותך,ואת מי שיקרא פה,במחשבה ובניסיון שלי פה ב Dtown.

מאמר שלי,אודות אוזניות פורטה פרו,פורסם פה בדף הראשי ואחר כך באתר Ynet. באתר Ynet באחת הטוקבקים כתב משהו משהו בסיגנון הזה: קראתי את המאמר,הלכתי לחנות וקניתי לעצמי זוג פורטה פרו - תודה. כשראיתי את זה לא ממש שמחתי. זו בוודאות לא הייתה המטרה של המאמר ועכשיו לך תשכנע קוראים אחרים שלא הייתה כאן שום כוונה מסחרית קרי לא נכתב דבר כדי שמשהו יעדיף לרכוש את האוזנייה הזו על פני כל אחת אחרת. לך תשכנע משהו שהכתבה ב Ynet היא כתבה מטעם אלא דיווח נטול אינטרסים. זה לא קל בכלל.

הזכרת את ענף הרכב. לא פעם מפורסמת ביקורת על מכונית כזו או אחרת ובסוף מציין הכתב:"הכתב היה אורח של חברת XTZ". זה בסדר והקורא יעשה עם זה מה שהוא רוצה.

בשורה התחתונה: המאמר שלך ראוי ובמקום ומצד שני אין אלא לסמוך על הקורא עצמו שידע להבין מתי מדובר בדיווח נטול כוונות מסחריות והטייה מסחרית,ומתי אלה דברים מטעם. קל זה לא אבל נדרש זה כן.

קשה לתת סימנים שאם הם קיימים הקורא צריך להבין שמדובר בכתבה שנכתבה בעבור חופן דולרים ולא באמת כדיווח נטול הטייות. מנסיוני,גם באתר המדובר, ובהרבה אחרים: כאשר הדווח מתחיל בשיר הלל למוצר ומתווסף אליו תיאור של איך הגיעה כמה טוב היה השירות עובר דרך שיר הלל לאריזה ולמה שהיא מכילה וכו וגו - אני ממשיך הלאה כי ריח של חוסר אובייקטיביות מגיע לאפי. כאמור,זה לא יותר מכלל אצבע.

HIH

מנחם.
 

yanivrsi

מושעה
הודעות
384
מעורבות
27
נקודות
28
פשוט בושה וחרפה לא מזמן נכנסתי לאתר המדובר (אתר המתנשאים אני קורה לו) שיבחתי איזה מוצר ואני ועוד מישהו התעמתנו בצורה תרבותית כמובן ישר חסמו אותי קיבלתי אזהרות עשו אותי היבאון של המוצר זה לא פעם ראשונה שעולה חשד למשהו מסריח מהאתר המביש את השם שהוא נקרא יושבים שם שני אנשים משחקים אותם תמימים של קיבלו גרוש מה אנחנו ילדים בושה
 

udisela

חבר מתחיל
הודעות
1
מעורבות
0
נקודות
0
מספיק!

די נמאס כבר מההתנצחות הבלתי פוסקת בין שני האתרים.
אולי כדאי להפנות את המרץ למקוריות חדשנות ויצירתיות מאשר הכפשה הדדית שאינה מקדמת מאום.
יותר נעים ו"נקי" להראות מדוע כדאי לבחור להתעמק באתר זה או אחר מאשר לטעון כמה השני רע.
לטעמי, רדוד וילדותי. הקורא הביקורתי ידע לברור את הרצוי לו.

חג אילנות שמח
 

DOCTOR ICE

אוהב את התחום
הודעות
268
מעורבות
9
נקודות
18
לאחר עיון חוזר ונשנה - קיבלתי חום ממה שכתבת ועצוב לי לראות את זה .

עצוב לי מפני שכל מה שרשמת כאן הוא ... נכון .
 

xtrips

חבר אתר
הודעות
7
מעורבות
0
נקודות
1
בכל מקרה כל הנושא שהועלה באתר המדובר מופרך מייסודו. לא ניתן לכייל מראש מקרן או כל מכשיר ווידאו אחר, אלא במקום בו המכשיר יותקן. וזה נכון אפילו כשהאתר המדובר מסתייג באמירה שזה לא כולל brightness ו- contrast.
ויודע אני על מה אני מדבר!
 

גדי

חבר אתר
הודעות
14
מעורבות
1
נקודות
3
אין כמו אתר דיתאון!
הומטיאטר?
 

621981

אוהב את התחום
הודעות
413
מעורבות
13
נקודות
18
מה שעולה לי בראש שאם אתרים יתחילו פשוט לתת ציונים למי שמפרסם אצלם יותר בדרך זאת או אחרת אז כל סיקור פשוט ינוקד לפי מה שהמפרסם ולא לפי שווי מוצר אז אפשר לסגור את העסק
 

claudia5

אוהב את התחום
הודעות
167
מעורבות
43
נקודות
28
אני חבר באתר הזה וגם באתר המדובר ואני יותר פעיל באתר השני בצורה משמעותית.
אני בטוח ב100 % שמה שנכתב כאן נכון ועובדה לכך זה :
1.כמות השרשורים שנחסמו שם כאשר מדובר ביבוא אישי כדי לחסוך לאזרחים
2.כמות החסימות כאשר מדברים נגד יבואן שמחיריו גבוהים
3.כמות החסימות למי שמדבר רע נגד חנות שמפרסמת באתר
4.ציונים מצויינים למקרן שמפורסם באתר בזמן שבאתר נכתבו אשכולים רבים על כך שהמנורי לא מגיע לרבע ממה שהיא צריכה
5.כל דרך לקרב על מחיר שפוי יותר במדינתנו למען כולם נחסם בטענה שזאת לא מטרת הפלטפורמה למרות שמה הסיבה לדבר על מוצר שרק מעט יכולים לרכוש?
6.חסימת מנוי בלי סוף בטענה שהם מקושרים ליבואנים או לחנויות זולות.
7.הסברים אין סופיים כמה קשה ליבואן להרוויח רק פי שלוש מהמחיר בחול...ועוד....
יחד עם זאת כמות העזרה שניתן לקבל באתר היא עצומה ואנשים כמו זיו עוזרים ותומכים בלי סוף בכמות ענקים של חברים באתר כולל אותי ועל זה מגיע להם מילה טובה (זיו בעיקר).
פעמים רבות הייתי חלק ממלחמות רק כי בתור מי שבדרך כלל מייבא מחול את רוב מוצריו אני מעוניין לעזור לאנשים פשוטים כמוני לשדרג את חייו במוצרים שלפי מחירים כאן אני יכול רק לחלום.
לסיכום ,וזאת רק דעתי ,אני בטוח שיש שם אין סוף אינטרסים אבל העזרה שזיו נותן זה משהו שקשה בלעדיו
 

א

אורח

אורח
גם אתה ליאור קורן נוסע לCES על חשבון יבואנים ומסקר מוצרים שלהם לאחר מכן... ולא אוסיף.

כנראה שאין אם אדם שיש לו ממון עצמי והוא מוכן לתרום אותו לציבור בצורת אתר אוביקטיבי לחלוטין.
שכל אחד יעשה את השיקול שלו ויבחר למי להאמין בסקירת המוצרים.
 

yanivrsi

מושעה
הודעות
384
מעורבות
27
נקודות
28
הם מתנהגים כמו מאפיה עופר מרטין וזיו עושים מה ,שהם רוצים פשוט אתר שמנוהל ,על ידי דיקטטורה זה שהם ,זכו באתר הטכנולוגי הכי טוב (יעני הכי טוב) לא הגיע להם ומשם ,הם הרימו את האף. הם לוקחים איתם את העדר שלהם שזה הגולשים וכולם כל כך נאיבים לא מבינים ששלושתם עושם צחוק מכולם פשוט עובדים עליהם בעיניים אני ניכנסתי לאתר אולי ב10 שמות שונים וכל הזמן הקפיאו אותי כי הבעתי את דעתי וזה לא מצא חן בעיניהם אני חושב שצריך אולי להפיל להם את האתר שילמדו לקח צריך לחנך אותם
 
א

אורח

אורח
לפי דעתי אין אתר אחד בארץ שהוא אוביקטיבי לחלוטין

לפי דעתי אין אתר אחד בארץ שהוא אוביקטיבי לחלוטין. אני מאוד נהנה לקרוא בשני האתרים ,האתר שלכם וזה שהשמצתם, וטוב שקיימים אתרים שמעבירים את זמני בנעימים. אני פשוט יודע מתי לסנן ביקורת שהיא מעט מוטה וביקורת אוביקטיבית לחלוטין. בכל מקרה אני ממליץ לכולם להצליב מידע מאתרים גם בחו"ל בכדי להבין אם המוצר שווה משהו באמת או שמישהו קיבל שלמונים.
גם מנהלי אתר זה, לדוגמא ליאור קורן נוסעים לתערכות כגון CES על חשבון יבואנים ולאחר מכן מסקרים מוצרים שלהם בחיוב ובהתלהבות, האם זו התלהבות מזוייפת? אז למי אני אמור להאמין? כנראה שרק לעצמי ולחבריי הקרובים.
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
היכן ראית השמצות?
זו אינה התנצחות ביו אתרים, והדברים שהובאו אינם הכפשה. מה שהטור התייחס אליו הוא בעיה אתית חמורה ביותר הנוגעת לקוראים ומה שהובא הם הדברים שיוצרים את הבעיה הזאת. לא נטען כי האתר השני "רע", אלא כי ההתנהלות שלו עומדת בניגוד לאמות מידה הכרחיות ובניגוד לאופן שבו הוא מציג את עצמו. הצבעה על בעיות מהסוג הזה, חשובה ביותר לקוראים, לדרך בה מסקרים תחומים אלה ולאמינות שהיא תנאי לעיסוק בתחומים אלה.

יניב, הפלת אתר היא עבירה חמורה, מעולם לא עסקנו בדברים כאלו ואנחנו מגנים פעולות של "טרולים" או כל משהו דומה.
 

yanivrsi

מושעה
הודעות
384
מעורבות
27
נקודות
28
ליאור אמרתי את זה בהומור הלוואי איזה האקר יפיל אותם בטח לא אני אני רק מבטא את מה שאני מרגיש אני לא אוהב אנשים שמתנהגים בצורה כזו כאילו הם שליטים עושים מה שהם רוצים אתמול הם סגרו את השרשור לא רצו שידרכו להם על הפצעים פשוט צריך לא לגלוש לאתר שלהם עד שהןא יאבד עניין ויסגר. ליאור צודק יש פה משהו מסריח אני מאמין שזו ההתנהלות השיגרתית שלהם
 
א

אורח

אורח
סליחה אבל...

יש לי תחושה של הפוסל במומו פוסל.
1. לא מאמין שליאור קורן היה אומר לא למבצע כזה בחתימתו.
2. אם התשובה ל1 היא "היה מסרב". אז האם היה מסרב למבצע כזה עם פנסוניק ויורוקום?
3. האם להיות אורח של יורוקום לווגאס, זה בסדר? זה לא מטה את כף האוביקטיביות?
4. אם המבצע היה אם מפרסם שמפרסם בדי-טאון, האם היה תוקף אותו גם כן?

בואו לא נהיה צבועים ובואו נמשיך להנות מהתחביב הזה.
יש מקום לכולם.
היה עדיף, לכבודו של די טאון שיוריד את המאמר המביך שנראה כמו לקחו לי... שתו לי....
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
להוריד? אני מבין שאתה בוחר להתעלם במכוון מן הפרטים במאמר, אכן, מדובר בענין מביך...

מי שהיה מציע לי "מבצע" כזה, היה נבעט מכל המדרגות.
אם מישהו היה מציע "מבצע" כזה לעיתונאי מאתר YNET, וואלה, גלובס, דה מארקר וגופים תקשורתיים אחרים, הוא היה נבעט מכל המדרגות.

להיות אורח של חברה, הוא ענין מקובל בעולם העיתונות היום, עובדתית. אני יכול לספר לך המון על העולם הזה, למשל, על חברה שפנתה אלינו בהצעה להטיס אותי לכמה ימים לעיר מוסקווה, לסקר אירוע בתחום התאורה. מוסקווה, מגניב, לא?... כמובן שסירבתי כי אין קשר לנושאי האתר. הפניה הבאה נעשתה לאתר אחר שאתה מכיר היטב והם כמובן קפצו על המציאה.

לגבי הנסיעה האחרונה עם יורוקום, אתה מוזמן לבחון את הבדלי הגישה בין שני האתרים בסקירות... מי הבליט מה ולמה. אם תתקשה בכך, אוכל להצביע עבורך על ההבדלים.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
או רח או ריח או רוח (רפאים או לא)

רק תמיהה פרוצדוראלית קלה -- איך זה שאתה (או ריח אחר) מגיב באתר הזה בלי לטרוח אפילו להירשם ולרכוש לך איזושהי זהות, לא רק לעמוד על הגדר ולהשתין לבאר שממנה גם אתה שותה, במין צדקנות "מוסרית"-כביכול, בעוד התנהגותך שלך היא בחזקת "כשר אבל מסריח"? אולי טענותיך לגבי מוסריות/אובייקטיביות/העדרן אינן אלא בחזקת "הפוסל -- במומו פוסל"?

אולי כדי להביא אינטגריטי מלא להתנהלותך, תחתום פשוט "טרול"?

עמיר

נ.ב., כדי שמשהו יהייה בחזקת "לקחו לי שתו לי", הוא צריך להכיל את ה"לי" שבעניין -- "הם לקחו לי מפרסמים", בעוד שהמאמר האמור מתייחס רק להתנהלות בלתי-הולמת-כביכול של אתר אחר. האם יש לך משהו לומר לגבי התוכן של מה שכתוב במאמר, או רק ניסיונות, בעייתייים כלשהו, א-לה-טרול, להכפיש את כותבו?

יש לי תחושה של הפוסל במומו פוסל.
1. לא מאמין שליאור קורן היה אומר לא למבצע כזה בחתימתו.
2. אם התשובה ל1 היא "היה מסרב". אז האם היה מסרב למבצע כזה עם פנסוניק ויורוקום?
3. האם להיות אורח של יורוקום לווגאס, זה בסדר? זה לא מטה את כף האוביקטיביות?
4. אם המבצע היה אם מפרסם שמפרסם בדי-טאון, האם היה תוקף אותו גם כן?

בואו לא נהיה צבועים ובואו נמשיך להנות מהתחביב הזה.
יש מקום לכולם.
היה עדיף, לכבודו של די טאון שיוריד את המאמר המביך שנראה כמו לקחו לי... שתו לי....
 

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
החברות והיצרנים לא יכולים לחיות בלי שנדע על קיומם. כדי שנדע על קיומם הם מזמינים לכנסים,הם שולחים מוצרים לסקירה וכו. אף אחד לא יקנה רולס רויס רק כדי לנהוג בו ולדווח בעיתון שלו על החוויה,אף אחד לא יקנה מגבר כלשהו רק כדי להאזין לו ולכתוב עליו סקירה.

מבחינת היצרנים גם סקירה שלילית על מוצר כזה או אחר שלהם זה מבחינת לידע שהם קיימים וזה שווה את הכסף/הסיכון.

בכותב צריך להכיל על עצמו את כללי האתיקה במתבקשים - אם הוזמן לתערוכה וכתב על מוצר של המזמין,נהוג,פשוט לציין את זה. לגבי התוכן ישמור על האוביקטיביות שלו - גם אם יכתוב ביקורת שלילית על המארח לא יקרה דבר - המארח מוכן לקחת את הסיכון כדי שידעו שהוא קיים.

HIH

מנחם.
 

א

אורח

אורח
liorkoren, איך אתה מתייחס לעובדה שאתה מארח באתר פורום שלם המוקדש ליבואן ספציפי?
אין בכך משום קישור מוטה לגוף מסחרי?
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור