ביקורת תקליטור: La Spagna בהוצאת BIS


אריה

אוהב את התחום
הודעות
210
מעורבות
0
נקודות
0
אחרי שעשר שנים (!) לא שמעתי את הגלוריה של ויוולדי - הפעם האחרונה הייתה בתקליט, בביצוע שאהבתי בזמנו של VITORIO NEGRI, בהקלטה משנת 1976 או 1977 - שמעתי אתמול את היצירה עם אלסנדריני (בביצוע הקודם, משנת 2001. בינתיים הוא הקליט שוב, הפעם את שתי הגלוריות, ב-2009).
נזכרתי כמה יפהפיה היצירה הזאת, כמה מענגת ומשמחת. בך צריך לפתוח טורבו ולהזיע בקנטטות הכי טובות שלו כדי להתקרב למה שויוולדי עושה בנונשלנטיות איטלקית קלילה ומלאת אור.
אבל המילה "נזכרתי" אינה מדויקת. מפני שהביצוע של אלסנדריני שונה בתכלית השינוי מזה של NEGRI.
קודם כל זה ביצוע בכלים אותנטיים, עם תזמורת ומקהלה לא מנופחות כמו בעבר, ועם סולנים המכווננים למוזיקה מן התקופה הזאת, ולא לתקופות מאוחרות יותר. זה גם ביצוע הנשען על הידע הרב שנצבר בעשורים האחרונים במחקר ובביצוע המוזיקה העתיקה.
אלסנדריני פותח את היצירה במהירות מטורפת לחלוטין. אם זה היה תקליט, הייתי בטוח שלחצתי בטעות על כפתור מהירות 78. בשניות הראשונות מקבלים אגרוף מהמהירות הזאת. אחר כך מתחילים לקפץ ולשלוח גפיים לכל עבר מרוב התלהבות. בקטעים הבאים הוא חוזר ל-33, ומקבלים (לפחות אני) ויוולדי שלא שמעתי מעודי: צלול ואפל, מכמיר לב ומאיים, מורכב ואנין וזוהר כמו פנתר שחור.

תיאום מופלא בין שני איטלקים ענקים: האחד הלחין יצירה גדולה, האחר מבצע אותה בגדולה.
לא נכנס כאן למלחמת תרבות אבל שמעתי את אלסנדריני ולדעתי באמת תעית במהירות....(אולי חיברת את ה-CD ל 300V), בקיצור-לא לטעמי לחלוטין. יש גם הקלטה מעולה של גרדינר במהירות הנכונה:D
אולי ניפגש פעם לסשן גלוריה
 

אורן - חיפה

חבר אתר
הודעות
9
מעורבות
0
נקודות
0
לא נכנס כאן למלחמת תרבות אבל שמעתי את אלסנדריני ולדעתי באמת תעית במהירות....(אולי חיברת את ה-CD ל 300V), בקיצור-לא לטעמי לחלוטין. יש גם הקלטה מעולה של גרדינר במהירות הנכונה:D
אולי ניפגש פעם לסשן גלוריה

שלום אריה. אבהיר מיד בהתחלה שאני מבין ומכבד שכל אחד וטעמו, ואין בכוונתי לשכנע מישהו לקבל את טעמי האישי. באשר ליצירות הבארוק, פעמים רבות אני לא אוהב את ההקלטות של מבצעים מאנגליה, אבל אין לי דעה או טענה מגובשת לגבי משהו כמו "אסכולה אנגלית". יש גם מבצעים אנגלים שאני אוהב: יש הקלטות נהדרות בעיני של גרדינר, מוניקה הוגט ואנסמבל סונורי, זמר הבס המעולה פיטר הרווי. ובין האיטלקיים יש כאלה שאני אוהב יותר ויש פחות: הכנר ג'וליאנו קרמיניולה נשמע לאוזניי לא נקי ולא מדויק. ולא פעם גם ביונדי.

לגבי אלסנדריני: קודם כל אני מעריך אותו מאוד כמעבד ומנצח, כנגן צ'מבלו הוא חלש בעיני. קונצ'רטו איטליאנו פעילים כבר 15 שנה פלוס, ולדעתי מדובר בהרכב איכותי מאוד (אם כי, שוב, לא כל הקלטה אני אוהב אוטומטית). בקשר למהירות הקצבית, אלסנדריני עצמו, באחד הסרטונים שהיו באתר נאיב, אמר שהוא יודע שהאינטרפרטציה של המבצעים האיטלקיים נשמעת בעיני רבים אגרסיבית. אני לא חושב שמדובר ב"טמפרמנט איטלקי" גורף. הכנר אנריקו גאטי, למשל, דווקא ידוע כמי שמבכר קצב איטי ומתון יותר, ויש לי דיסקים שלו שאני אוהב מאוד. אצל אלסנדריני יש לטעמי חיות רבה ולאו דווקא אגרסיביות, אבל לפעמים הקצב המהיר בא על חשבון הבחנה במהלכים מוסיקליים שקצת נבלעים. בסה"כ, אני אוהב את ההקלטות שלו עם הקונצ'רטו איטליאנו, בעיקר בגלל הרמה הגבוהה של הרכב הנגנים והזמרים, והסולניות וסולנים שמשתתפים בהן - שרה מינגרדו, ג'מה ברטניולי, רוברטה אינברניצי, מטאו בלוטו.

לסיום, די נחמד להתכתב עם בעלי טעמים שונים ולחלוק חוויות - אולי באמת נקיים פעם מפגש מוסיקלי...
לילה טוב.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור